Problem med NAD T 760 (förstärkare)

Permalänk

Problem med NAD T 760 (förstärkare)

Jag upptäckte precis är något har hänt med min gamla NAD T760.

Jag lyssnar i regel via hörlurar, men ibland ur högtalarna (Dali Evidence 470). Ljudet går via analog sladd från ljudkortet (Asus Xonar Essence STX) i datorn till förstärkaren. Ur förstärkaren använder jag phone-uttaget till mina hörlurar. Då är ljudet helt normalt. När jag drar ur den sladden, kommer ljudet - som det ska - ur högtalarna istället. Problemet är att ljudet ur högtalarna nu är väldigt lågt. Alltså typ en femtedel så högt som det ska låta (vild gissning). Något har uppenbarligen hänt. Det enda jag hittills provat är att vicka lite på olika sladdar för att utesluta glappkontakt. Känslan är att något pajjat. Fast mina kunskaper på det här området är mycket begränsade. Därför vill jag fråga vad ni tycker att det låter som? Vad ska jag göra nu?

Edit:
Kan det vara så att förstärkaren helt har dött och att ljudet bara transporteras genom den och att ljudet nu bara är förstärkt av ljudkortet? Det skulle i så fall förklara den låga volymen i högtalarna.

Jag har ännu inte kunnat testa den teorin eftersom jag inte har någon annan extern ljudkälla än datorn.

Permalänk
Avstängd

Det kan mycket väl vara så. Du har förstås kollat så inte Low-Level (eller vad det heter) är intryckt? Jag lyckades paja ett par högtalare för att jag missade den knappen, höjde och höjde men det blev ändå knappt högre sen såg jag att den var intryckt och tryckte ut den. Och då blev det volym i alla fall...

Permalänk

Nej, något så enkelt var det dessvärre inte. Jag tror den gått sönder helt enkelt. Jag får vid något tillfälle koppla in någon annan extern ljudkälla än datorn för att få det bekräftat.

Jag har åtminstone hittat en ersättare till min NAD, om det visar sig att den är trasig:

http://www.ljudkallarn.com/forstarkare/stereoforstarkare/rote...

Jag ska gå o provlyssna och samtidigt höra vad dom tror har hänt med min gamla förstärkare.