Högtalare -> Kabel -> Adapter -> Kabel-> Adapter -> Adapter?

Permalänk

Högtalare -> Kabel -> Adapter -> Kabel-> Adapter -> Adapter?

Som titeln lulligt lyder har jag lite problem med hur jag ska koppa mina högtalare.
Observera att jag inte köpt in någonting än så det mesta är diskuterbart.

Till problemet, Högtalare/monitorer har tillgång till xlr och trs utgångar (vill inte använda rsa)
Jag har tillgång till vanliga 3,5mm portar och optisk ljudport, tänkte köra på http://www.kabelbutiken.com/optisk-toslink-adapter-hona-3-5mm... och bygga vidare från det. Har även sett att det finns http://www.kabelbutiken.com/forgreningskabel-3-5mm-tele-2x-6-... men är lite skeptisk till det? Någon som har testat?

Hjälp hur jag ska göra för pusslet ska gå ihop

Högtalare/monitorer som jag tänkt köpa
http://www.emusic.se/product/24267/KRK-RoKit-RP-8-G3 (2x)

Permalänk
Hedersmedlem

Din dators ljudkort skickar en obalanserad signal genom de analoga utgångarna, så du ska använda 3.5 mm -> RCA. Att koppla obalanserad signal till en balanserad ingång brukar innebära problem. Vad har du emot RCA?

Det finns ingen poäng med att använda den digitala utgången såvida du inte köper någon form av extern DA-omvandlare av högre kvalitet än ditt ljudkort (vilket visserligen inte vore orimligt till så pass fina monitorer).

Permalänk
Medlem

Med risk att jag har fel. Detta är min uppfattning av det hela, så behöver inte vara fakta. Men rätta mig gärna så läggs det till i hjärnbarken

Men iaf, TRS verkar vara "phono"? Alltså i princip samma som 3,5mm, bara tjockare (pga äldre standard antar jag). Alltså samma "system" som RCA.

Och som det verkar så har du bara tillgång till analogt via 3,5mm (som går att köra till 3,5mm, TRS, RCA) och digitalt via optisk.

Högtalarna du pratar om har RCA å TRS vilket nästan är samma sak, olika storlek, TRS kan ha flera ledare/kanaler. Och XLR vilket är balanserade ingångar (kan inget om detta), vilka brukar vara sällsynta på svenssongrejer (?).

Varför vägra RCA, vad skulle "TSR" vara bättre på undrar jag?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av widL:

Din dators ljudkort skickar en obalanserad signal genom de analoga utgångarna, så du ska använda 3.5 mm -> RCA. Att koppla obalanserad signal till en balanserad ingång brukar innebära problem. Vad har du emot RCA?

Det finns ingen poäng med att använda den digitala utgången såvida du inte köper någon form av extern DA-omvandlare av högre kvalitet än ditt ljudkort (vilket visserligen inte vore orimligt till så pass fina monitorer).

Har bara hört att folk har haft problem med rca och att det ger sämre kvalité men vet inte om det stämmer dock.

Så vad skulle du rekommendera?

3,5mm till RCA eller någon DA-omvandlare? och i såna fall vilken?

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Med risk att jag har fel. Detta är min uppfattning av det hela, så behöver inte vara fakta. Men rätta mig gärna så läggs det till i hjärnbarken

Men iaf, TRS verkar vara "phono"? Alltså i princip samma som 3,5mm, bara tjockare (pga äldre standard antar jag). Alltså samma "system" som RCA.

Och som det verkar så har du bara tillgång till analogt via 3,5mm (som går att köra till 3,5mm, TRS, RCA) och digitalt via optisk.

Högtalarna du pratar om har RCA å TRS vilket nästan är samma sak, olika storlek, TRS kan ha flera ledare/kanaler. Och XLR vilket är balanserade ingångar (kan inget om detta), vilka brukar vara sällsynta på svenssongrejer (?).

Varför vägra RCA, vad skulle "TSR" vara bättre på undrar jag?

TRS är också en balanserad ingång,
Varför jag försöker undvika RCA är pga. att jag hört folk har haft problem med rca förut, och att det ger sämre kvalité men vet inte om det stämmer dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

TRS är också en balanserad ingång,
Varför jag försöker undvika RCA är pga. att jag hört folk har haft problem med rca förut, och att det ger sämre kvalité men vet inte om det stämmer dock

XLR skall du just i ditt fall undvika, eftersom att det blir obalanserat ---> balanserat. Det kan ge lite problem, och för att undvika detta problem, så struntar man i den anslutningen.

RCA är ett bra alternativ, och kommer fungera som förväntat.

MEN

Så finns det ändå ett alternativ som jag tror skulle passa dig bäst.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

XLR skall du just i ditt fall undvika, eftersom att det blir obalanserat ---> balanserat. Det kan ge lite problem, och för att undvika detta problem, så struntar man i den anslutningen.

RCA är ett bra alternativ, och kommer fungera som förväntat.

MEN

Så finns det ändå ett alternativ som jag tror skulle passa dig bäst.

/Lifooz

Både XLR och TRS kan vara både obalanserad eller balanserad. I detta fall är båda dessa balanserade.

Skrivet av GoldToazt:

Har bara hört att folk har haft problem med rca och att det ger sämre kvalité men vet inte om det stämmer dock.

Så vad skulle du rekommendera?

3,5mm till RCA eller någon DA-omvandlare? och i såna fall vilken?

Vad du får för kvalitet vid koppling via RCA avgörs av kvaliteten på DA-omvandlaren i ditt ljudkort, och teoretiskt sett till viss (liten) del av kabelns kvalitet. Jag skulle rekommendera att du börjar med att helt enkelt köpa en 3.5 mm -> RCA och börja där.

Permalänk
Skrivet av widL:

Både XLR och TRS kan vara både obalanserad eller balanserad. I detta fall är båda dessa balanserade.

Vad du får för kvalitet vid koppling via RCA avgörs av kvaliteten på DA-omvandlaren i ditt ljudkort, och teoretiskt sett till viss (liten) del av kabelns kvalitet. Jag skulle rekommendera att du börjar med att helt enkelt köpa en 3.5 mm -> RCA och börja där.

Okej Köpte ett ljudkort för 1 år sedan ungefär som jag använder nu till mitt 5.1 system köpte det för runt 850kr så det lär ju vara decent i alla fall. Mycket bättre än moderkortet märker ju stor skillnad när jag bytte.
Tack för hjälpen