Välja hårddisk (WD Green vs WD Red) för Server

Permalänk
Medlem

Välja hårddisk (WD Green vs WD Red) för Server

Skall sätta upp en maskin som skall tjänstgöra som server, i en enklare mening, nämligen huvudsakligen för backup.
Den kommer INTE att gå 24/7, utan lite då och då när det är dags att göra backups eller på annat sätt synkronisera filer/mappar mellan ett mindre antal datorer som finns i det lokala nätverket.
Operativet på servern blir Win7.
Diskarna: 2 stycken 3 GB samt 2 stycken på 2 GB. Bägge paren i RAID1.

Min fråga gäller val av diskar för detta upplägg.
Western Digital är redan bestämt för både 3 GB och 2 GB -diskarna.
Men skall jag välja Green eller Red?
Prisskillnaden är inte jättestor, men med tanke på att diskarna kommer att köras så begränsat - är det någon idé att välja Red, kan det till och med vara en nackdel då ju Red utvecklats specifikt för att köras just 24/7?

Visa signatur

ICIT

Permalänk

Jag skulle tagit red då jag är mycket nöjd med mina.

Permalänk
Avstängd

Skulle säga att det inte spelar så stor roll, har 2st 2TB green diskar som gått 24/7 i flera år nu (sen 2010 tror jag) utan några problem, de har dessutom fått arbeta riktigt hårt, så jag skulle rekommendera green då jag inte ägt någon red.

Permalänk

Om du ska använda den bara för servet behov så är RED mycket pålitligare och mer optimetad än Green disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

Men skall jag välja Green eller Red?

Välj RED. Lite bättre sprut, längre garanti och högre specifikation på antal start/stop cykler vilket verkar passa ditt användningsområde bättre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Välj RED. Lite bättre sprut, längre garanti och högre specifikation på antal start/stop cykler vilket verkar passa ditt användningsområde bättre.

Fanns inga red diskar då jag köpte mina, borde ju vara något bättre än de äldre. Huvudsaken är att du håller dig till wd och inte provar seagate. Då kommer du garanterat få problem förr eller senare om de inte har bättrat sig.

Permalänk
Medlem

WD Green duger utmärkt i ett sådant läge. Man kan ändra headparkigen på dom om man anser det vara ett problem. Köra man inte HW raid och behöver TLER så är skillnaden rätt liten. Skiljer ett års garanti med.
Men jag har en WD red 3TB och sedan har jag både 2TB, 3TB, 4TB och nu 5TB WD green modellen. Haft många WD green. På rak arm har jag haft 2st 1TB, 6st 2TB, 1st 3TB, 4st 4TB, 1st 5TB så minst 14 WD green jag kan minnas och endast en hade dåliga sektorer men då gick den 24/7 som OS disk på filservern i 4 år och fick typ 100 pending sectors men fungerade annars utan problem.

Testa att köra flera av dom 24/7 i 3-4 år och sedan flera med standby på 25 minuter och båda metoderna fungerar bra. Använder 2-5 minuters hedaparking. Finns verktyg till linux att ställa det med numera så man slipper använda wdidle3 från nån usb sticka med dos.

Jag köper bara RED om dom är på rea, fick en med fri frakt för 10Kr mer och frakten hade gått på 29KR med en Green så sparade typ 19KR plus att jag kunde köpa en större Green på samma frakt som också var på rea utan fri frakt så blev därmed fri frakt på båda

Men som sagt valet av Green eller WD Red beror mest på prisskillnaden för min del vid köptillfället. Skiljer det marginell så är 1 års garanti bra bonus. Men mina WD green har inga problem med att gå 14-20K+ timmar utan fel.

Körde en 2TB WD green med 2 minuters headparking som torrent disk innan med 100/100Mbit, kör numera deras 5TB modell med 2 minuters headparking. Use and abuse men fungerar fint inga SMART fel alls på den gamla eller den nya.

Men det fina med en filserver eller NAS är ju just att man kan ha filerna centralt. Bakup kan skötas automatiskt om så önskas men framföralt kan man ju synca allt i realtid.

En hemmabygd NAS eller filserver med standbay på diskarna drar inte mycket. Finns Bay-trail D moderkort tex på 10W max och Haswell drar 2W idle så man kan komma ner bra lågt. Inte mer än vad tex en 25-40W glödlampa drar och ändå ha kapacitet och prestanda.

Viktigare för en disks livslängd anser jag är att datorn står stilla så man inte hanterar skiten ovarsamt sedan en bra PSU typ Seasonic och sedan en UPS typ APC och jordade uttag. Mår grejorna bra det är säkert. Sparar många tråkiga haverier inte bara på diskar men även ram och nätdelar vid spikar på nätet och andra otrevligheter.

Skrivet av retro123:

Fanns inga red diskar då jag köpte mina, borde ju vara något bättre än de äldre. Huvudsaken är att du håller dig till wd och inte provar seagate. Då kommer du garanterat få problem förr eller senare om de inte har bättrat sig.

Seagate är lite hit and miss. Deras 3TB 7200rpm DM001 är katastrofdålig. Tiotals procent i RMA statistik så värre odds än rysk roulett. Även 1TB är av model DM001 och det talas väl om att alla DM001 är dåliga men har inte kollat direkt på den då dom flesta med större lagringsbehov inte köper 1TB diskar.

DM000 är 4TB 5900rpm modellen och den ska ligga på runt 4% tror jag vilket inte var bäst men det var ändå inom mer normala RMA siffror för andra fabrikats bättre diskar.

Men överlag är Seagate hit and miss.

Permalänk
Medlem

8st red diskar 24/7 som gått över 2 år nu utan problem, hade själv aldrig tagit green.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

8st red diskar 24/7 som gått över 2 år nu utan problem, hade själv aldrig tagit green.

Green är i princip samma disk fast med lägre varvtal...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Green är i princip samma disk fast med lägre varvtal...

Red är ju ändå tänkta som NAS 24/7 diskar. Kostar någon hundralapp eller två mer, så jag hade tagit en sådan. Ska tillägga att har en 3.5" och en 2.5" WD RED och de går i princip dygnet runt. Sval, tyst och relativt snabb. Klart Black är snabbare, men som lagringsdisk är de perfekta.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Green är i princip samma disk fast med lägre varvtal...

Du tänker nog på Red pro vilken är 7200 rpm, men det är inte den som diskuteras. Vanliga Red är 5400 rpm, precis som Green.

Red har NAS/raid-optimerad firmware, så den ska vara bättre lämpad för uppgiften som efterfrågas. Hur mycket det gör i praktiken vill jag låta vara osagt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack alla ni som svarat på mina frågor!
Bra tips allesammans
Upptäckte att jag råkat skriva GB istället för TB när jag angav storleken på mina diskar (vilket ni alla förstod utan att tillrättavisa ).

Summa summarum är det alltså hugget som stucket prestandamässigt mellan Green och Red i just mitt fall. Det som i slutändan avgör är snarare det för dagen gällande priset för resp. disk. I skrivande stund skiljer det c:a 200 SEK mellan Red 3TB och Green 3TB. D.v.s. 400:- totalt för min del.

I och med att dollarn stadigt rör sig uppåt är det nog inte någon god idé att invänta bättre prisläge utan köpa rätt snart.

Det lutar således åt 2 st. WD Red WD30EFRX 64MB 3TB.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Inaktiv

Fungerar verkligen RED bra som singeldisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du tänker nog på Red pro vilken är 7200 rpm, men det är inte den som diskuteras. Vanliga Red är 5400 rpm, precis som Green.

Red har NAS/raid-optimerad firmware, så den ska vara bättre lämpad för uppgiften som efterfrågas. Hur mycket det gör i praktiken vill jag låta vara osagt.

Där ser man, visste inte ens att WD släppt en Pro (!)...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Fungerar verkligen RED bra som singeldisk?

Nja, i händelse av defekt sektor så finns det en risk att TLDR träder in och hindrar omallokering av defekta sektorer, sk remapping. Så ska man ha en RED som singeldisk så ska man stänga av TLDR vilket jag inte säker på om det går att göra på nya RED-diskar. Det har gått lite fram och tillbaka genom åren...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En rätt bra artikel på skillnaderna mellan RED och Green.
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Western-Digital-Gre...

Dock håller jag inte med om att Red nödvändigtvis bör hålla lägre annat än att specifikationerna säger att RED bör hålla lägre än Green men det är var tillverkaren utlovar inte vad som nödvändigt är sanningen.
Geen kan mycket väl överleva lika länge. Specifikationer kan vara i underkant med för att framhäva en dyrare produkt som i grunden är samma som mycket bättre än vad den kanske egentligen är.

Sedan precis som artiklen nämner så klarar WD green i teorin årtionden i teorin om man går på specifikationerna så i teorin är den mer än tillräcklig redan.

Specifikationerna säger som sagt att saker är si och så men egentligen kan det vara samma disk med olika firmwares.
Deras ballanserings teknik på RED är egentligen igen vibrationsdämpningsteknik precis som artikeln säger utan bara att disken är väl balanserad från början så den kan inte aktivt motverka vibrationer.

Om Green är lika väl ballanserad eller ej det kan man ju bara spekulera i men det kan lika väl vara så att dom tillverkas med samma utrusning och testas likvärdigt.
Kan finnas B sortering för Green men som sagt detta kan man bara spekulera i.
Skillnaden kan finnas men lika väl inte.
Så det man egentligen köper om man väljer RED är 1 års mer garanti, garanti att WD balanserat den väl men hur väl balanserad den är och om det skiljer sig mot green så vet vi inte hur mycket och hur relevant det är.

Sedan får man stöd för TLER vilket är intresant för HW raid. Mjukvaru raid har igen nytt av det. Vet man inte vad skillnaden är så har man garanterat Mjukvaru raid eller Hostraid som i grunden är likvärdig så igen Hårdvaru raid och du skulle green fungera likaväl.

Precis som artikeln säger så går headparking att ändra på båda diskarna så skillnaden är hur dom är konfigurerade. Och precis som artikeln säger så är aggressiv headparking inte bra för det sliter ut diskens parkeringszon men är man rädd för detta så ändrar man ju det innan man börjar använda disken.

Dessutom finns det ett program till Linux numera som kallas idle3-tools och med kommandot idle3ctl kan man ändra headprkingen eller stäng av den så wdidle3 är inte ända alternativet.

Har testat detta på min 5TB WD Green och det fungerar fortfarande på senaste WD green modellerna.
Körde den med 8 sek först och överförde 2TB under 18 timmar. Fick väl en 1100-1200 headparkings. Sedan ändrade jag till 2 Minuter och nu är den full i princip och gått 24/7 i en månad exakt och är nu uppe i 1418 så det gör STOR skillnad men bevisar också att metoden fortfarande fungerar.
Fördelen med 2 minuter headparking för min del är att jag kan streama och ladda ner osv utan att huvudena parkerar sig (1 minut var för lite för min del) och samtidigt kan huvudena parkera sig om lägre inaktivitet sker.
Igen nackdel då huvudena lika väl kan krascha i plattorna om nåt händer.
jag har alltid ändrat headparking till 2-5 min eller stängt av det sedan 2008 och alla diskar har överlevt och använts 3-4.5 år minst. Dom flesta jag slutat använda har nya hem och fungerar vit jag vet än.

Som sagt finns fördelar med att parkerar huvudena som lägre energiförbrukning, mindre risk för att huvudena krasar i plattorna. Green används ofta som externa diskar så att parkera huvudena bör göra den mer tålig för stötar i ett sådant scenario.

Men som sagt skillnaderna är små och man kan råda bot på vissa av dom själv med enkla medel.

Mitt personliga intryck är att folk köper RED för att dom känner sig tryggare med dom. Så det är mer vad folk tycker än vad som nödvändigtvis är sant och vetenskapligt bevisat.
Skulle vilja påstå att dom ända som säkert vet hur mycket bättre RED är än Green är WD vi andra kan nog bara spekulera.

Jag köper utan problem Green och konfigurerar dom så att jag kan optimera livslängden efter mina användarmönster och det har fungerat lysande.

Jag har set trasiga green diskar i datorer jag lagat men det har alltid varit märeksdatore typ HP.
Orsaken är att dom är billiga att köpa in för OEM och med standard headparking på 8 sek och aggressiv standby i windows där dom går på och av 4-5 gånger i timmen där folk dessutom stänger på och av datorn varje gång dom använt den så får man tusentals start och stop och headparkings i mängder på väldigt få driftstimmar.

och just pga priset på Green så ser du dessa överallt men du ser aldrig en RED i en OEM dator från tex HP för dom vill spara dom där 5-10 USD och stoppa i egen ficka som vinst så ja högre RMA stats bör man nog se på WD green just pga hur dom används i förhållanden till hur dom var tänkta att användas.

Reds köps ofta av folk som vet vad dom vill ha dom till och där ändamålet stämmer bättre överens med hur dom var avsedda att användas.
Green var också tänkt till lagring som RED både internet och externt så där är dom mycket närmare varan än tex en Green som används som OS disk för windows. Ställer man desutom in headparking så blir skilnaderna ännu mindre. RED är som sagt till för HW raid och NAS bruk där TLER är viktigt.

Jag har kört 10-15 diskar i min server med alla på samtidigt i flera år med tidiga 1 och 2TB Green diskar utan problem i 3-4 år. Numera kör med med standby pga oljud och strömförbrukning.
Så dom officiellt kanske inte ska köras i drivor men folk gör det med framgång även med Green.

Men som sagt man kan behandla en Green lika väl och ändra headparkigen så fungerar dom lysande enligt mig. Inte haft ett haveri hittills sedan 2008 med minst 14st varav jag har 7 Greens och en RED i drift nu och en till Green het ny i reserv, främst pga opålitliga Seagates jag "råkade" köpa

Red primärt köper man för garantitiden, och TLER. Headparking går att ändra på båda.
Men som jag ser det har inte Green svikit mig och alla har överlevt sin garantitid med 50-150% innan dom togs ur drift och i 9 av 10 fall fans inga SMART fel på dom och dom passerar SMART självtest fortfarande.

I slutändan en smaksak och i vissa fall behov men igen av dom är dåliga tycker jag.

Red är säkrare kort kan man nog säga men ändra headparking på Green är rätt lätt och guider finns överallt.

Permalänk
Medlem

Mycket läsvärt inlägg pa1983, vilket jag vill säga också om ditt första!
Och glädjande att du så generöst delar med dig av dina mångåriga erfarenheter
Intressant artikel du länkade till också.

Jag planerar en HW-RAID (visste faktiskt inte att det fanns en SW-variant, men jag är skapligt oerfaren på området).

Jag gjorde faktiskt ett försök att sätta upp en FreeNAS för runt en 5-10 år sedan, det var den tid då Green blev populära och det var innan problemet med head parking hade uppmärksammats. Jag skaffade totalt 3 stycken WD Green á 2 TB (WD20EARS). När jag blev bekant med parkeringsproblemet tog jag hem WDIlde3 och konfigurerade om samtliga. Men det var mycket hemlighetsmakeri runt det där då. WD verkade inte riktigt vilja erkänna att problemet fanns - men tillhandahåll likväl ett verktyg för att lösa det, intressant nog.

Det är alltså två av dessa WD Green som kommer att ingå som ett av paren i den maskin som skall få tjänstgöra som server (med win7 som OS). Trots att de inte har TLER. Till dags datum har de huvudsakligen haft en lugn tillvaro som tjänstgörande stand-alone-backupdiskar i en HDD-docka som gått några minuter per vecka i samband med backup (som jag gjort med SyncToy - och det är just för att SyncToy är lite av en leksak i fråga om tillförlitlig backup som jag nu åter tar steget mot en Server-Klient-baserad backup, i vilken jag tänker köra Syncrify som backup-mjukvara).

Då jag aldrig hann köra mina Green i RAID har jag ingen egen erfarenhet av hur viktig TLER i praktiken är, men jag antar att den finns där för att det behövs, så det är väl också en anledning att jag väljer Red, särskilt som prisskillnaden är så pass liten och att man får ett års extra garanti.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Skall jag stänga av headparking helt på mina WD RED diskar eller skall jag köra med 300 sek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

Skall jag stänga av headparking helt på mina WD RED diskar eller skall jag köra med 300 sek?

Jag ser ingen anledning att ändra över huvud taget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

vet inte om det är ändrat men har läst i andra äldre forum att default var 8 sek på headparking
det vill man ju inte ha för det sliter extra mycket på diskarna.

Permalänk
Medlem

Det ska vara av på WD Red, 300 sek bör vara samma sak som av men spelar mindre roll då du aldrig kommer slita ut parkeringsytan med en headparking på 300 sek ändå.
WD Green är det på och ligger på 8 sek.

Kör 120sek på mina WD green och default av på min Red.

Headparking sparar väl ca 1W i förbrukning.

Permalänk

Har läst om det här med parkeringarna av läs/skrivhuvudena nästan sen Greendiskarna kom, men har ännu aldrig lyckats få fatt i ett program som berättar vilka värden mina diskar kommit upp i.

Det är SMART-värden hit och SMART-värden dit. Det är det enda programmen jag valt lyckas få fram.
När jag läste den här tråden laddade jag ner Western Digitals egna diagnostikprogram.
http://support.wdc.com/product/download.asp?wdc_lang=en&fid=w...

Jaha liksom

Säger mig inget. 0 är sämst, 255? bäst. Det är det hjälpen berättar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

När jag körde DSM 4.3x i min Synology så parkerade den mina WD green hejvilt.
Även en klient med Ubuntu 10.04 lyckades få ihop ett kopiöst antal parkeringar.
På senare år och med nyare kärnor ser jag inga problem i något av systemen när jag räknar ut antal parkeringar/månad.
Som sakt, skillnader i firmware är ju vad det handlar och o ev sorteringar i produktionen.
PS. Sedans DSM 5.1 funkar strömsparläget enormt bra.
Skulle jag bygga någon som skall plöjja en del data skulle jag gått på röd men skall den stå och sova så passar grön bättre.
Har ändå samlat ihop 40K timmar och 119K park på de gröna diskarna.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ICIT:

Skall sätta upp en maskin som skall tjänstgöra som server, i en enklare mening, nämligen huvudsakligen för backup.
Den kommer INTE att gå 24/7, utan lite då och då när det är dags att göra backups eller på annat sätt synkronisera filer/mappar mellan ett mindre antal datorer som finns i det lokala nätverket.
Operativet på servern blir Win7.
Diskarna: 2 stycken 3 GB samt 2 stycken på 2 GB. Bägge paren i RAID1.

Min fråga gäller val av diskar för detta upplägg.
Western Digital är redan bestämt för både 3 GB och 2 GB -diskarna.
Men skall jag välja Green eller Red?
Prisskillnaden är inte jättestor, men med tanke på att diskarna kommer att köras så begränsat - är det någon idé att välja Red, kan det till och med vara en nackdel då ju Red utvecklats specifikt för att köras just 24/7?

Menar du GB eller TB? Du skriver GB

Tror det där bara är försälningstrick för att hålla isär deras alla diskar.
Kör på RED.

Permalänk
Medlem

smartmonmtools är bäst anser jag för att läsa SMART data. Kan starta disken själv tester med och mycket annat. Går att styra TLER och annat med det också.
wdidle3 och idle3-tools för linux kan ändra headparkigen mycket enkelt och permanent. Så det är ett icke problem anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Skulle säga att det inte spelar så stor roll, har 2st 2TB green diskar som gått 24/7 i flera år nu (sen 2010 tror jag) utan några problem, de har dessutom fått arbeta riktigt hårt, så jag skulle rekommendera green då jag inte ägt någon red.

För 24/7 skulle jag aldrig ta green igen. Har haft 4st som dött för mig med en livstid på mellan 8 och 10000 timmar.
Alla var från olika batcher så inte bara otur med det heller.

Anyway i fallet med TS så håller jag med om att green funkar ypperligt medans om det skall gå längre tider och inte bara vid backup etc så hade jag utan tvekan kört på red-diskar.

Är prisskillnaed så lite så man kan ta red så kör alltid på red. Ingen anledning att ta green då.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det ska vara av på WD Red, 300 sek bör vara samma sak som av men spelar mindre roll då du aldrig kommer slita ut parkeringsytan med en headparking på 300 sek ändå.
WD Green är det på och ligger på 8 sek.

Kör 120sek på mina WD green och default av på min Red.

Headparking sparar väl ca 1W i förbrukning.

Jag köpte 2 st. Red (runt en hundralapp i prisskillnad jämfört med motsvarande Green då jag köpte dem).
På bägge dessa var 300 sek default.
Med wdidle3 kan man ändra från en sekund upp till 30 sekunder med åtminstone 1 sekunds intervall (syntaxen i mjukvaran kräver att man skriver in en decimal för alla värden, i allmänhet som en nolla, men det kanske går att få andra decimalvärden också, vad nu det skulle vara värt i ett sammanhang som detta).
Därefter, från 30 sek alltså, i 30-sekunders intervall upp till 300 sek.
Nästa steg är disable (vilket brukar vara default för t.ex. Black-diskarna).

Skrivet av Provetector:

När jag körde DSM 4.3x i min Synology så parkerade den mina WD green hejvilt.
Även en klient med Ubuntu 10.04 lyckades få ihop ett kopiöst antal parkeringar.
På senare år och med nyare kärnor ser jag inga problem i något av systemen när jag räknar ut antal parkeringar/månad.
Som sakt, skillnader i firmware är ju vad det handlar och o ev sorteringar i produktionen.
PS. Sedans DSM 5.1 funkar strömsparläget enormt bra.

Att WD:s diskar kan löpa amok i headparking - utan att bry sig om vad man ställer in för värden med wdidle3 händer tyvärr - även med nyare diskar.
Köpte nyss 2 st. WD Blue WD10JPVX (1TB).
Headparkingen (som är 8 sek. default) slog på och av som tokig utan att bry sig det minsta vilka inställningar man gjorde med wdidle3. Jag provade både 300 sek. och disable utan framgång. Diskarna slog av och på lite hursomhelst.
Det finns en omdöme på Prisjakt där en köpare upplevde samma sak.
Även på WD's eget forum har frågan lyfts två gånger: New Firmware required - WD Blue 1TB WD10JPVX och WD Scorpio Blue 1TB WD10JPVX - HDTune - (04) Start/Stop Count - 50 times after 1 hour!!! (lägg märke till hur nonchalant man hanterar problemet där från WD:s sida).

I mitt fall lät jag datorn stå och körde ett par test under några timmar, jag har loggarna kvar och kommer att lägga upp resultatet av dem på Prisjakt i samma tråd som den jag länkade till ovan.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;15302275']Har läst om det här med parkeringarna av läs/skrivhuvudena nästan sen Greendiskarna kom, men har ännu aldrig lyckats få fatt i ett program som berättar vilka värden mina diskar kommit upp i.

Det är SMART-värden hit och SMART-värden dit. Det är det enda programmen jag valt lyckas få fram.
När jag läste den här tråden laddade jag ner Western Digitals egna diagnostikprogram.
http://support.wdc.com/product/download.asp?wdc_lang=en&fid=w...

Jaha liksom
http://9.t.imgbox.com/5t2rGuEc.jpg

Säger mig inget. 0 är sämst, 255? bäst. Det är det hjälpen berättar.

Crystaldiskinfo anv jag för att kolla hälsan på mina diskar & headparking. raw data visas som hexadecimalt som default
men det kan du ändra till decimalt i options.

Tack för alla svar skall kolla mina diskar med WDidle3 tror jag har 2st gröna diskar som jag inte har ändrat värdet på.
sedan har jag 3 röda som jag skall kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

Jag köpte 2 st. Red (runt en hundralapp i prisskillnad jämfört med motsvarande Green då jag köpte dem).
På bägge dessa var 300 sek default.
Med wdidle3 kan man ändra från en sekund upp till 30 sekunder med åtminstone 1 sekunds intervall (syntaxen i mjukvaran kräver att man skriver in en decimal för alla värden, i allmänhet som en nolla, men det kanske går att få andra decimalvärden också, vad nu det skulle vara värt i ett sammanhang som detta).
Därefter, från 30 sek alltså, i 30-sekunders intervall upp till 300 sek.
Nästa steg är disable (vilket brukar vara default för t.ex. Black-diskarna).

Att WD:s diskar kan löpa amok i headparking - utan att bry sig om vad man ställer in för värden med wdidle3 händer tyvärr - även med nyare diskar.
Köpte nyss 2 st. WD Blue WD10JPVX (1TB).
Headparkingen (som är 8 sek. default) slog på och av som tokig utan att bry sig det minsta vilka inställningar man gjorde med wdidle3. Jag provade både 300 sek. och disable utan framgång. Diskarna slog av och på lite hursomhelst.
Det finns en omdöme på Prisjakt där en köpare upplevde samma sak.
Även på WD's eget forum har frågan lyfts två gånger: New Firmware required - WD Blue 1TB WD10JPVX och WD Scorpio Blue 1TB WD10JPVX - HDTune - (04) Start/Stop Count - 50 times after 1 hour!!! (lägg märke till hur nonchalant man hanterar problemet där från WD:s sida).

I mitt fall lät jag datorn stå och körde ett par test under några timmar, jag har loggarna kvar och kommer att lägga upp resultatet av dem på Prisjakt i samma tråd som den jag länkade till ovan.

Min red är default satt på 300 sek.
idle3ctl -g103 /dev/sdh
Idle3 timer set to 300.0s (0x8a)
http://idle3-tools.sourceforge.net/

Olika tech sidor rapporterar olika, vissa 300 sek andra säger att det är av som standard.

Aldrig haft ett problem med att det går av eller på men som sagt man kan utan problem ta kontroll via olika verktyg över WD's diskar så som TLER. Många som kör linux med mjukisraid stänger av TLER varje boot med smartmontools tex.

Så en NAS kan mycket väl ladda andra värden in i disken som enbart är temporära då tex TLER inte kan sättas permanent utan upphör att gälla när disken stängs av.
Men jag ser direkt skillnad med ändrad headparking. Med 8 sek fick jag över 1000 parkeringar på en dag. Med det satt till 120 sek ett par stycken på en dag.

Jag har 7st Green nu och en Red och alla fungerar som dom ska i min filserver. Haft betydligt fler greens. Sålt av 5st 2TB och 2st 1Tb bland annat och alla har jag ändrat headparkigen på utan problem och alla har gått 10-20K timmar och ofta mer med headparking attributen på 100% fortfarande.

Har även en flong ny 5TB WD green som rullat ett par månader som torrent disk och fungerar fint med headparking på 120 sek som sagt, slutade direkt att parkera huvudet i onödan. Men jag har sedan länge slutat använda wdidle3 utan kör med idle3-tools då det är mycket smidigare att köra direkt från linux. Diskarna måste dock kallbootas för att det ska ta effekt men fortfarande enklare. Man kan dessutom lätt kolla va headparkigen är satt till med det verktyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Min red är default satt på 300 sek.
idle3ctl -g103 /dev/sdh
Idle3 timer set to 300.0s (0x8a)
http://idle3-tools.sourceforge.net/

... Men jag har sedan länge slutat använda wdidle3 utan kör med idle3-tools då det är mycket smidigare att köra direkt från linux. Diskarna måste dock kallbootas för att det ska ta effekt men fortfarande enklare. Man kan dessutom lätt kolla va headparkigen är satt till med det verktyget.

Låter intressant.
Finns "idle3-tools" även för Windows?

Visa signatur

ICIT