Missljud i skype när jag spelar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2008

Missljud i skype när jag spelar

Hejsan!

Den jag pratar med i skype hör ett missljud från min dator när jag går in i spel och även när jag spelar. Det verkar också pika korta stunder när jag tabar ur från spelet. Kör mick och hörlur via Creative Soudblaster Z. Problemet dök upp efter att jag formaterade om datorn, har testat olika drivrutiner utan resultat. Körde samma ljudkortet innan formateringen. Någon som vet vad som skapar detta missljud?

Här är en inspelning av ljudet i fråga (låter ganska roligt):

https://onedrive.live.com/redir?resid=DB91DE11C35BFD2D!873&authkey=!AEx9_kaQE_nhW-Y&ithint=file%2cwma

Phanteks Ecplipse P400 | ASUS Z270F Strix | i7 7700K | Corsair Vengeance 16GB 3200mhz | Asus GTX 1070 | Creative Sound Blaster Z | Samsung SSD 830 256GB + 850 pro 256GB | Corsair HX 850W | Windows 10 | Asus ROG Swift PG278QR | iPhone 7 plus 128GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Har du fångat en Tauntaun i datorlådan? (http://www.realmofdarkness.net/pc/sb/sw/tauntaun)

Nej, men det är most likely coil whine (spoltjut). Varför det har kommit upp efter en ominstallation kan jag inte svara på, inte heller hur du kan fixa det.
Flyttade du på grafikkortet eller ljudkortet i samband med att du installerade om? Eftersom det händer när du gör något som kräver grafikprestanda så lär det ha med grafikkortet att göra. Har du överklockat grafikkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av m4gnify:

Har du fångat en Tauntaun i datorlådan? (http://www.realmofdarkness.net/pc/sb/sw/tauntaun)

Nej, men det är most likely coil whine (spoltjut). Varför det har kommit upp efter en ominstallation kan jag inte svara på, inte heller hur du kan fixa det.
Flyttade du på grafikkortet eller ljudkortet i samband med att du installerade om? Eftersom det händer när du gör något som kräver grafikprestanda så lär det ha med grafikkortet att göra. Har du överklockat grafikkortet?

Oj det skrev jag ju inte men i samband med ominstallationen så bytte jag grafikkort från gtx 570 till gtx 970.

Ska man testa flytta ljudkortet så att det sitter under grafikkortet då istället för ovanför kanske?

Phanteks Ecplipse P400 | ASUS Z270F Strix | i7 7700K | Corsair Vengeance 16GB 3200mhz | Asus GTX 1070 | Creative Sound Blaster Z | Samsung SSD 830 256GB + 850 pro 256GB | Corsair HX 850W | Windows 10 | Asus ROG Swift PG278QR | iPhone 7 plus 128GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av all-seeing:

Oj det skrev jag ju inte men i samband med ominstallationen så bytte jag grafikkort från gtx 570 till gtx 970.

Ska man testa flytta ljudkortet så att det sitter under grafikkortet då istället för ovanför kanske?

Så långt ifrån varandra som möjligt har jag hört. Om du spelar utan lurar på dig, kan du höra coil while från kortet? Många MSI 970-kort har coil whine.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av m4gnify:

Så långt ifrån varandra som möjligt har jag hört. Om du spelar utan lurar på dig, kan du höra coil while från kortet? Många MSI 970-kort har coil whine.

Nej jag hör inget coilwhine alls från kortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Kopplar du högtalarna/headset till uttag på chassits framsida, eller på baksidan? Har upplevt att kabeln, som går till uttagen i chassits framsida, har fångat upp störningar.

Intel Core i5 4670K, Asus Z87I-PRO, 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av saturday_sun:

Kopplar du högtalarna/headset till uttag på chassits framsida, eller på baksidan? Har upplevt att kabeln, som går till uttagen i chassits framsida, har fångat upp störningar.

Nej jag kopplar in hörlur samt mick på baksidan av datorn i ljudkortet