Permalänk
Medlem

Hjälp: Olika RJ-45 kontakter, cat6

Hejsan!

Har nu i helgen äntligen fått tummen ur till att dra kablar till nätverket hemma. Valde att köpa cat6 kablar för att dra nytta av 1Gbit hastigheter i det lokala nätverket hemma. Drog till mig en påse RJ45 kontakter i tron om att alla var densamma och började igår kväll med att göra kablar och dra kablarna. Men icke...

Såg till min besvikelse nu i morse att det finns "olika" slags RJ-45 kontakter. De jag hade köpt heter RJ-45 for modular flatcable såg att kjell hade speciella för cat6.

Min fråga till er är då, vad är skillnaden mellan dessa? Gör det något att jag använder "flatcable" varianten, drabbar det hastigheten osv?

Tack i förhand! Mvh,
Nex3r

Permalänk
Hedersmedlem

Det krävs inte Cat 6 för att nå gigabit hastighet, så om det är det som är målet så kan du köra med de du köpte. Vill du vara nitisk så byter du. Men jag är inte alls säker på att det är någon skillnad på de där två egentligen.

Det finns däremot en annan sak jag blir fundersam på när jag läser. Vad är det du försöker göra? De sladdarna du ska till att klämma är svåra att få bra. Det är mycket bättre att köpa färdiga kablar. Om det inte går för att du tänker dra i väggar osv så tycker jag att du istället ska köpa grejer så att du kan sätta upp RJ45 uttag som är sammankopplade till en patchpanel. Det blir både snyggare och mer flexibelt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det krävs inte Cat 6 för att nå gigabit hastighet, så om det är det som är målet så kan du köra med de du köpte. Vill du vara nitisk så byter du. Men jag är inte alls säker på att det är någon skillnad på de där två egentligen.

Det finns däremot en annan sak jag blir fundersam på när jag läser. Vad är det du försöker göra? De sladdarna du ska till att klämma är svåra att få bra. Det är mycket bättre att köpa färdiga kablar. Om det inte går för att du tänker dra i väggar osv så tycker jag att du istället ska köpa grejer så att du kan sätta upp RJ45 uttag som är sammankopplade till en patchpanel. Det blir både snyggare och mer flexibelt.

Vet att man kan använda Cat5e för Gbit också men kände att det var lika bra att gå på cat6 när man ändå gör det.

Anledningen till att jag gör dem själv är för att jag behöver dra dem igenom väggar, som du sa. Kände inte att patchpanel var nödvändigt då jag drar en kabel från router till NAS, och den andra från Router till Switch som jag sedan kopplar mina andra enheter till.

Vad menar du med att de är svåra att få bra? Läste att man inte skulle tvista upp dem för mycket men tyckte jag fick till det rätt bra ändå. Gick på max 0.5" som jag läste det skulle vara för cat6. Dock stog det i Kjell max 5mm vilket är relativt omöjligt..?

Annars någons om vet skillnaden melan RJ45 cat6 och Flat. Eller är det endast munnen som är annorlunda.?

Dessutom, någon som har ett bra tips på att testa kablar om man inte vill lägga 500 på en kabel testare för att använda en timmme?

Permalänk
Medlem

Jag handlade en påse rj45 från kjell, hade vägarna förbi.
Oandvändbara, både för cat5e samt cat6.

Claes olssons däremot fungerade för både cat5e och cat6e, enkla att montera och pressa ihop.

Permalänk
Medlem

De Kjell säljer för Cat.6 har större öppning för att plastkorset ska få plats in i kontakten. De flata är till för Cat.5e.
Det går med lite pill dock att ordna i alla fall, jag har gjort det ett par gånger utan problem.
Dra ut korset en bit och försök klippa av det så långt in i kabeln som du kan, och sedan trycker du tillbaka korset med en liten skruvmejsel eller liknande. Alternativt skär upp ytterisoleringen en bit och klipp av korset där, men det blir inte fullt lika snyggt.

Permalänk

Flat Cable är normalt för att pressa de "platta" kablar som finns. Tex för telefoni och annat. Då brukar öppningen för kabeln vara ganska liten och "platt" för att det vid pressning ska bli en korrekt dragavlastning av kabeln. Och i dessa kan det vara svårt att få in den vanliga runda nätverkskabeln.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Bestämde mig för att helt enkelt, "göra om och göra rätt". Var förbi Kjell och köpte RJ45 för Cat6. Nu återstår lite söndags-pill då... Förhoppningsvis går det enklare nu.

Nu återstår dock hur man ska testa dem... Funderar på att hooka upp 2 datorer och testa skicka över en fil och jämföra hastigheten. Kände att det var onödigt att köpa en nätverkstestare för flera hundra när man ska ha den typ en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nex3r:

Tack för svaren!

Bestämde mig för att helt enkelt, "göra om och göra rätt". Var förbi Kjell och köpte RJ45 för Cat6. Nu återstår lite söndags-pill då... Förhoppningsvis går det enklare nu.

Nu återstår dock hur man ska testa dem... Funderar på att hooka upp 2 datorer och testa skicka över en fil och jämföra hastigheten. Kände att det var onödigt att köpa en nätverkstestare för flera hundra när man ska ha den typ en gång.

Borde räcka att kontrollera om de går upp i 1gbit länkhastighet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av giplet:

Det krävs inte Cat 6 för att nå gigabit hastighet, så om det är det som är målet så kan du köra med de du köpte. Vill du vara nitisk så byter du. Men jag är inte alls säker på att det är någon skillnad på de där två egentligen.

Det finns däremot en annan sak jag blir fundersam på när jag läser. Vad är det du försöker göra? De sladdarna du ska till att klämma är svåra att få bra. Det är mycket bättre att köpa färdiga kablar. Om det inte går för att du tänker dra i väggar osv så tycker jag att du istället ska köpa grejer så att du kan sätta upp RJ45 uttag som är sammankopplade till en patchpanel. Det blir både snyggare och mer flexibelt.

Mycket bättre vet jag inte, inte så svårt heller att kontaktera kablarna. Visst krävs det några försök men vad gör inte det?

Permalänk
Medlem

Jag kör med biltemas kontakter för Cat5e till min Deltaco Cat6-kabel. Inte haft problem med något av det hittills. Däremot passar inte cat5e böjskydd utan att man borrar upp hålet i dem lite så kör utan det på de flesta kablarna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Köp hellre ett paket såna här:)
http://m.ebay.com/itm/New-10pcs-RJ45-CAT6-Keystone-Jack-Module-Network-Connector-J-/281450146125
Bättre att dra kablar och montera dessa på wallmounts på väggen.
Har exakt likadana och dom funkar prima:) punchdown tool finns för 10kr på eBay också. Nätverkstestare som kollar om alla 8 kanaler fungerar finns också för under 20kr.

Permalänk
Medlem

kabel

@Nex3r:

Hejsan!

Har nu i helgen äntligen fått tummen ur till att dra kablar till nätverket hemma. Valde att köpa cat6 kablar för att dra nytta av 1Gbit hastigheter i det lokala nätverket hemma. Drog till mig en påse RJ45 kontakter i tron om att alla var densamma och började igår kväll med att göra kablar och dra kablarna. Men icke...

Såg till min besvikelse nu i morse att det finns "olika" slags RJ-45 kontakter. De jag hade köpt heter RJ-45 for modular flatcable såg att kjell hade speciella för cat6.

Min fråga till er är då, vad är skillnaden mellan dessa? Gör det något att jag använder "flatcable" varianten, drabbar det hastigheten osv?

Tack i förhand! Mvh,
Nex3r

Eh om du har flat rj45 så är det ju bara större risk att kabel går sönder, har du som i det flesta fall är en rundad kabel så ska man ha rj45 rundad, sen sa du att du hade cat 6 kabel, och det finns ju olika rj45 kontakter, du får då köpa för kontakten för detta cat6 , den är lite annorlunda än cat 5 kontakten, där finns litet plast hölje som man trycker in i dom 8 sladdarna först, sen måste du ju ha verktyget för attpressa, och använd dig utav skallning som finns på tången, och inte nån jävla sidoavbitare, se till att du gör rätt bara, rak nätverksladd skall det vara

1 vit/orange
2 orange
3 vit/grön
4 blå
5vit/blå
6 grön
7 vit/brun
8 brun.

rak kabel används för det mesta till allt,

i vissa fall behöver man en korsad kabel och det är om du vill koppla sladden från din dator direkt till en annan. och det är bara till att söka på färgerna, men ja vicka alla små sladdarna mot tummen och klipp av så det blir rätt, så både stiften och en liten bit av sladden klämms i rj45 kontakten, sätt in rj45 kontakten i tången, kör in sladden i den se till att alla 8 små sladdarna är längst in och kläm! wola och om du vill ha skyddet för kontakten så tänk på att sätta in det först, för sen är det försent. finns också skydd som är olika, finns för cat 5 och cat 6 , ta rätt bara. Dock har jag lite svårt att hitta några billiga grejer för själv, har som du köpt 100 meters lössladd, cat 6 och letar efter rj45 rundad cat6 kontkat, samt cat6 hölje/ skydd. men ser bara jävla stora prisskillnader, finns för 79kr på netonnet med hölje 10 st. Men sen har jag sätt billigare för endast några kronor sen om man köper 100 st är det billigt också, sen 1 st kostar 13 kr. fy fan eller beställa från kina för nästa ingenting.

har jobbat lite med detta när jag var 18år.
satt upp övervakningskameror och annat.