Raspberry Pi 2 - HTPC/Övervakningssystem med UPS

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 2 - HTPC/Övervakningssystem med UPS

Då var det dags att byta ut min HTPC (Toad) då Raspberry Pi 2 har blivit såpass kraftfull och kan klara det som Toad har gjort tidigare.

Målet med projektet var att få en HTPC som även kan köra motion och hantera data från 3 övervakningskameror (Foscam) samt webserver/databas. Den ska jump-boota från SD kort men sedan köras helt på extern 2.5" HDD. Den ska även hantera övervakningskamerorna samt lampor med scheman via en Tellstick Duo. Övervakningskamerorna + lampor styrs med mobiltelefonen med Remotestick (Android) och tellstick proxy mjukvaran som körs på servern. Schemaläggnings sköts med perl-scriptet TellstickController. Allt ska gå via ett battery-pack som UPS så att strömmen kan gå men burken går inte ner.

Tellstick-core fick jag kompilera från source då det inte fanns för ARM.

Mjukvaror som används:
- Tellstick-core (från source)
- TellstickController (kräver en del perl moduler som installerades via cpanminus).
- TellstickProxy
- Kodi (tidigare XBMC)
- motion (för övervakningskameror)
- postfix (för att skicka ut mail vid kamera-larm)
- Chromium (webläsare)
- en del systemprogram som host, lsof.

Lite Raspberry Pi 2 information:
4x 900MHz ARM Cortex A7
GPU Broadcom VideoCore IV
1024MB RAM
4x USB 2.0
1x HDMI
1x mUSB
1x 10/100 Mbps eth
1x microSD

Till det här projektet har jag använt:
1x 12000mAh battery pack (Kjell.com)
Logitech wireless keyboard/mouse
Tellstick Duo
40GB Hitachi 5400rpm 2.5" HDD (med case)
Raspberry B+ case
Realtek WiFi Dongle (används ej i slutresultatet)

Raspberry B+ lådan fick modifieras för att passa det nya Pi 2 kortet. En liten plastbit fick skäras bort från botten av lådan, sedan passade det perfekt.

Använde till en början en WiFI dongle vilket funkade bra, men vill hellre ha trådbundet då dongeln var lite gammal (läs stor) och fick inte plats utan förlängnings USB-kabel.

Den externa HDDn får ström från ena battery pack USB uttaget och Raspberryn får ström från andra uttaget.

Hela paketet kan nu fortsätta köra även om jag drar ur sladden till battery-pack. Kan även köra 1080p utan problem via Kodi eller omxplayer.

Mer bilder kommer jag lägga upp på min blogg: http://blog.nergal.se

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen var ju inget att böla om direkt.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att laddaren är på 2 mA

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag tror inte att laddaren är på 2 mA

hehe nej det hade varit lite jobbigt. 2A ska det vara (2000mA)

Visa signatur
Permalänk

Läste att den här powerbanken inte ska laddas samtidigt som den laddar andra enheter. Är det något man ska vara orolig över eller är det bara att köra på? Fast det kanske inte är den du använder dig av.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Läste att den här powerbanken inte ska laddas samtidigt som den laddar andra enheter. Är det något man ska vara orolig över eller är det bara att köra på? Fast det kanske inte är den du använder dig av.

Det är den jag använder. Det verkar fungera och den blir inte varm alls. Men eftersom manualen säger att man inte ska göra det så är det inget jag vill rekommendera ifall någon får problem med det

Visa signatur
Permalänk

letar själv efter en smidigt ups/batteri-lösning till min pi men har bara hittat failade batterilösningar som resettar enheten när strömmen bryts, lider ditt batteri av samma problem ?

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax