DirectX 12 i prestandatest mot AMD Mantle

Permalänk
Melding Plague

DirectX 12 i prestandatest mot AMD Mantle

Lågnivålager och bättre användning av CPU-trådar står på menyn när DirectX 12 släpps i höst. Nu publiceras de första oberoende testerna som jämför gränssnittet mot AMD:s dito Mantle.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ser riktigt bra ut när man nyligen gick över till röda laget och inte kört dom sen man hade ett HD 4670

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Intressant att i ett Mantlespel så är DX11 prestandan rätt låg jämfört med konkurrensen. Kan det vara så att det inte optimerats något för D3D alls?

Permalänk
Inaktiv

Skönt att det bara behövs en i3 med 2 kärnor att driva ett gtx 980 fullt ut med dx12

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Skönt att det bara behövs en i3 med 2 kärnor att driva ett gtx 980 fullt ut med dx12

I Star Swarm ja, förtidigt att säga om det gäller för "riktiga" spel.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Hoppas på GTA V, Battlefront och m.m får stöd för DX12.

Med sådant högt värde borde 4K tillsammans DX12 bli succé.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas på GTA V, Battlefront och m.m får stöd för DX12.

Med sådant högt värde, borde 4K tillsammans DX12 bli succé.

hoppas inte för mycket för GTA IV stannade kvar på DX10 stöd hela sin livstid

finns mods som lägger in effekter som finns i DX11 men de är oftast buggiga och käkar prestanda..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas på GTA V, Battlefront och m.m får stöd för DX12.

Med sådant högt värde, borde 4K tillsammans DX12 bli succé.

Rätt osannolikt att GTA V skulle få stöd för DX12 vid PC släppet, möjligtvis att det patchas i senare. Att Battlefront kommer få DX12 stöd känns givet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Tror jag klarar mig utan Star Warm, men ska bli intressant när de testar på andra titlar.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Skönt att det bara behövs en i3 med 2 kärnor att driva ett gtx 980 fullt ut med dx12

Nej det räcker inte.

http://www.anandtech.com/show/8962/the-directx-12-performance...

Gtx 980 sticker iväg lite på 4 kärnor i anandtechs test.

"Having already established that even 2 CPU cores is enough to keep Star Swarm fed on anything less than a GTX 980, the results are much the same here for our 2 core configuration. Other than the GTX 980 being CPU limited, the gains from enabling DirectX 12 are consistent with what we saw for the 4 core configuration. "

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Rätt osannolikt att GTA V skulle få stöd för DX12 vid PC släppet, möjligtvis att det patchas i senare. Att Battlefront kommer få DX12 stöd känns givet.

Tänkte vid senare tillfälle givetvis.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Intressant att i ett Mantlespel så är DX11 prestandan rätt låg jämfört med konkurrensen. Kan det vara så att det inte optimerats något för D3D alls?

Jag skulle tro det ja. Lite likt när Unigien Heaven släpptes och DX11 såg fantastiskt ut, sen när man hoppa ner till DX10 eller om det var DX9, minns ej, så såg det ut som att det var gjort 1997. Saker som skulle vara runda var en 8-hörning och trappor var bara en sluttning, allt för att framhäva DX11 och få alla att uppgradera sina kort till DX11 kapabla kort.

Absolut att Mantle är bland det häftigaste som kommit på länge, men detta test känns lite som om Jeep skulle ställa en Jeep mot en Ferrari på ett off-road test, vilket såklart är anpassat för Jeepen.

Hoppas på att Futuremark är snabba på att implementera Mantle i något av sina tester om dom inte redan gjort det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Att äldre - större - motorer får stöd för DX12 känns rätt givet, men det kommer i mycket krävas nya motorer som från grunden är inriktade på DX12, för att se den stora vinning vi ser i en del tester.

Man bör således inte förvänta sig att ett stöd för DX12 i exempelvis GTA V plötsligt skulle fördubbla prestandan.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Inaktiv

Känner att jag blev lite okunnig vad gäller DirectX.

Kommer jag kunna köra DX12 på min dator trots att grafikkortet inte stödjer det?
Och i såfall så borde jag väl kunna få en ganska ordentlig boost med tanke på att jag har en FX8350?

Permalänk

Tänk om AMD hade kursat för några år sedan, om Mantle aldrig hade blivit verklighet så hade kunnat dröja riktigt länge innan vi hade fått något liknande från Microsoft.
Detta är varför det är så viktigt med konkurrenskraft, hoppas AMD klarar sig nu långsiktigt.

Permalänk
Skrivet av neohamster:

Nej det räcker inte.

http://www.anandtech.com/show/8962/the-directx-12-performance...

Gtx 980 sticker iväg lite på 4 kärnor i anandtechs test.

"Having already established that even 2 CPU cores is enough to keep Star Swarm fed on anything less than a GTX 980, the results are much the same here for our 2 core configuration. Other than the GTX 980 being CPU limited, the gains from enabling DirectX 12 are consistent with what we saw for the 4 core configuration. "

Jag tror han var ironisk..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Kommer jag kunna köra DX12 på min dator trots att grafikkortet inte stödjer det?
Och i såfall så borde jag väl kunna få en ganska ordentlig boost med tanke på att jag har en FX8350?

Så vitt jag vet krävs det inte hårdvarustöd för DX12, utan det ska räcka med hårdvarustöd för DX11. Men det kan ju vara så att vissa DX12-funktioner får bättre prestanda med hårdvarustöd. Jag bara gissar, dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gött, då kan ens FX prolle vara relevant längre tid.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tänkte vid senare tillfälle givetvis.

Ah ok Ser fram emot Windows 10 och DX12. Ser ut att bli bra! Hoppas bara man inte behöver ett nytt grafikkort för DX12.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av alex5555:

Ah ok Ser fram emot Windows 10 och DX12. Ser ut att bli bra! Hoppas bara man inte behöver ett nytt grafikkort för DX12.

Nvidia kommer att stödja DX12 from Fermi, likaså AMDs GCN kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Intel kan inte vara helförtjusta i den här utvecklingen...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nvidia kommer att stödja DX12 from Fermi, likaså AMDs GCN kort.

Jag hade för mig att Nvidia var fr.o.m. Kepler, men Nvidias blogg bekräftade det du skrev.

Det är väl förvisso relativt få som fortfarande sitter på 400/500-serien, och ur Nvidias perspektiv har ju båda dessa garanterat passerat end-of-life, så det är ju coolt av dem att de fixar DX12 även till så gamla kort.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade för mig att Nvidia var fr.o.m. Kepler, men Nvidias blogg bekräftade det du skrev.

Det är väl förvisso relativt få som fortfarande sitter på 400/500-serien, och ur Nvidias perspektiv har ju båda dessa garanterat passerat end-of-life, så det är ju coolt av dem att de fixar DX12 även till så gamla plattformar.

Lita av en bypass operation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag vet krävs det inte hårdvarustöd för DX12, utan det ska räcka med hårdvarustöd för DX11. Men det kan ju vara så att vissa DX12-funktioner får bättre prestanda med hårdvarustöd. Jag bara gissar, dock.

Med Windows10 kommer väl egentligen två nya versioner av DX som båda kräver den nya drivarmodellen WDDM 2.0. Om jag inte missförstått något så har båda samma renderingsfinesser, DX11.3 presterar ett "högnivå" API för alla dessa finesser m¨edan DX12.0 presterar ett "lågnivå" API som till väldigt stor del helt plockar bort drivrutiner från ekvationen för att i stället låta speltillverkarna direkt komma åt de ring-buffers som GPUer har där jobb kan köas.

Om jag inte missat något så är det endast Nvidias Maxwell-kretsar som fullt ut stödjer alla finesser i DX11.3/DX12, men precis som tidigare DX-version kommer även andra kretsar få stöd för DX11.3/DX12 APIerna men det går inte att använda de finesser som HW-saknar. För Nvidia ska Fermi och framåt få stöd, för AMD är det GCN1.0 och framåt samt för Intel verkar det vara Haswell med Iris eller senare (oavsett Iris eller ej).

Det krävs alltså en driver med version WDDM 2.0 för att stödja DX12 APIet, det betyder inte att äldre kort saknar stöd för Windows 10 men de blir begränsade till äldre DX-versioner.

Nu ska man inte extrapolera allt för mycket från detta enda test, men ändå värt att notera att GTX980 är 55% snabbare än R9 290X när båda kör DX12 och 45% snabbare när den senare kör Mantle, betydligt större skillnad än man normalt ser i dagens DX-titlar. Hela poängen med DX12 är ju att ge direktaccess till GPU-enhetens ring-buffers så finns ju egentligen inget GPU-tillverkarna kan ändra/optimera i sina drivare.

Edit:CGN->GCN

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lita av en bypass operation.

Det får mig ändå att fundera på hur mycket "onödiga finesser" diverse GPUer har, eller snarare hur mycket av GPUers funktioner som aldrig används?

Skrivet av Yoshman:

[bra stuff]

Jag ville bara passa på att säga att jag uppskattar dina inlägg oerhört mycket!

Utförliga men fullt begripliga även med grunda eller obefintliga förkunskaper.

Permalänk
Medlem

som jag skrev på fz.

"Ser lovande ut, och det är klart att DX12 bara kommer till Windows 10 , eftersom denna baseras på nya WDM 2.0 vilket inte är kompatibel med Win 7 och 8.1 eftersom de då måste skriva om kerneln... Står i artikeln tur att det blir gratis!"

för er som inte orkar läsa

"DirectX 12 Support Status
Current Status Supported At Launch
AMD GCN 1.2 (285) Working Yes
AMD GCN 1.1 (290/260 Series) Working Yes
AMD GCN 1.0 (7000/200 Series) Buggy Yes
NVIDIA Maxwell 2 (900 Series) Working Yes
NVIDIA Maxwell 1 (750 Series) Working Yes
NVIDIA Kepler (600/700 Series) Working Yes
NVIDIA Fermi (400/500 Series) Not Active Yes
"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Att äldre - större - motorer får stöd för DX12 känns rätt givet, men det kommer i mycket krävas nya motorer som från grunden är inriktade på DX12, för att se den stora vinning vi ser i en del tester.

Man bör således inte förvänta sig att ett stöd för DX12 i exempelvis GTA V plötsligt skulle fördubbla prestandan.

nä men kanske mantle-stöd eftersom både xbox one och ps4 kör AMD GPU

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Trevligt!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

DX12 på Nvidia GTX 980 ser verkligen bra ut

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Fast vad innebär stöd? Att bara säga att "det stödjer" betyder inte mycket, om man inte förklarar mer exakt vad man menar. Att drivrutinerna inte kraschar? Att vissa saker emuleras i mjukvara? Att allt stöds fullt ut i hårdvara?

Det hittills utlovade stödet liknar mest tv-världens "HD Ready" för att skapa lugn i säljkanalerna innan "Full HD" kom, dvs AMDs GCN-kort och Nvidias DX11-kort har enbart utlovats vara "DirectX12 Ready"...

Förhoppningsvis kan en del av dimmorna hur djupt stödet sträcker sig lätta under GDC 2-6 mars, då har Microsoft lovat att berätta mer om DirectX 12.