Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Apr 2004

2*8 eller 4*4gb minne till x99

hej
ser i trådarna att medlemmar har blandade x99 uppsättningar.
Vad gäller undrar jag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Så länge du inte i framtiden tänker uppgradera med massor av 8GB-stickor så kör på fyra 4GB-stickor, för att utnyttja X99-plattformens stöd för quad-channel memory (då har du ju trots allt fortfarande möjlighet att ha totalt 32GB RAM om du skulle vilja det)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
svedala
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av AndraBullar:

Så länge du inte i framtiden tänker uppgradera med massor av 8GB-stickor så kör på fyra 4GB-stickor, för att utnyttja X99-plattformens stöd för quad-channel memory (då har du ju trots allt fortfarande möjlighet att ha totalt 32GB RAM om du skulle vilja det)

Jag har 3x4gb i mitt x99. Förlorar jag någon prestanda generellt genom att använda 3 stickor istället för 4?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av zalkan92:

Jag har 3x4gb i mitt x99. Förlorar jag någon prestanda generellt genom att använda 3 stickor istället för 4?

Ja, du bör köpa en sticka till. Men om prestanda förlusten är mätbar beror på vad du gör med datorn, det är möjligt att du inte märker någon ökning i prestanda med fyra stickor.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
svedala
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Cruentusa:

Ja, du bör köpa en sticka till. Men om prestanda förlusten är mätbar beror på vad du gör med datorn, det är möjligt att du inte märker någon ökning i prestanda med fyra stickor.

Jag surfar och spelar allt mellan himmel och jord. Jag laddade nyss ned cpu-z och där står det att mina minnen körs i(har)? 1066Mhz. Är det för att datorn inte kräver mer för vad den gör för tillfället? Dem ska ju trots allt ha 2,1Ghz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av zalkan92:

Jag surfar och spelar allt mellan himmel och jord. Jag laddade nyss ned cpu-z och där står det att mina minnen körs i(har)? 1066Mhz. Är det för att datorn inte kräver mer för vad den gör för tillfället? Dem ska ju trots allt ha 2,1Ghz.

Skulle kolla om xmp-profilen har laddats i bios, stickor körs sällan i full hastighet utan att man ställer in det i biosförst.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av zalkan92:

http://www.legitreviews.com/ddr3-memory-performance-analysis-...

Fanns en bättre artikeln som gick in mer på djupet men den hittar jag inte lägre. Men artikeln ovan kommer fram till samma sak.

InWin 909 Chassi// AMD Ryzen 1800X @ 4.0GHz// EVGA GTX 1080 SLi// Corsair Dominator 2400Mhz 32GB// Asus Crosshair VI // Corsair RM 1000W // Samsung 960 250GB Nvme SSD // Samsung 850 1TB SSD // Dell U3415W // Windows 10 Pro X64

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av zalkan92:

DDR står för Double Data Rate. 1066 MHz ger således effektivt 2133 MHz. Dina minnen körs alltså i rätt frekvens.

TS, jag skulle säga fyra stickor. Började själv med det, men fick lägga till fyra till när jag insåg att jag fyllde 16 GiB. Så nu är jag "fast på 32 GiB", men det räcker nog ett tag.

Om inte annat så skulle ju två stickor se väldigt fult ut.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2012

Om du inte behöver bandbredden av fyra stickor såkör 2x8. Lättare att uppgradera, byta till annan dator (t.ex m-itx som bara har två platser) och förmodligen att sälja i framtiden.

Behöver du minnesbandbredden så skulle du nog redan ha fyra stickor med totalt 32 gb.

Mvh

[Node 304] [mITX Z77] [3570K@4.0ghz] [H90] [RX 480] [16GB DDR3] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Använd alltid så få och så stora minnen som går, hastighetsskillnaden är försumbar och expansionsmöjligheten är det man har nytta av, mera ram är alltid bra och man bör aldrig begränsa sig i onödan genom att skaffa många små minnen som tar upp de dyrbara minnesplatserna.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Alling:

DDR står för Double Data Rate. 1066 MHz ger således effektivt 2133 MHz. Dina minnen körs alltså i rätt frekvens.

TS, jag skulle säga fyra stickor. Började själv med det, men fick lägga till fyra till när jag insåg att jag fyllde 16 GiB. Så nu är jag "fast på 32 GiB", men det räcker nog ett tag.

Om inte annat så skulle ju två stickor se väldigt fult ut.

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/103...

Uj uj! mycket snyggt!
Kan nämna att jag var tvungen att köpa 16GiB till min HTPC, (8 GiB hade ju räckt), eftersom det bara fanns set på 16GB, om man ville ha guldfärgade minnen med 2400MTransfer/s.
Moderkortet har ju guldfärgade kylflänsar, och snyggt blev det.
Får väl kompletera med 2 till, så det blir ännu enhetligare.

AMD Ryzen 7 1700 | https://valid.x86.fr/mx8tij | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |