Programmerings löner i Sverige

Permalänk

Programmerings löner i Sverige

Hej, jag håller på och läser programmering i gymnasiet (År 1) kan någon som jobbar med programmering säga på ett ungefär vad man får i lön?
Har kollat runt lite på sidor som visar snittlöner och då visar de mellan 25'000 - 30'000. Är de korrekt för er som jobbar med de?
Tack på förhand

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem

Jag känner några som jobbar på företag, som skapar program åt andra företag. De tjänar mellan 40 000 och 60 000 SEK per månad, före skatt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

En instegslön på 25000-30000 kr är ganska så korrekt. Men tro inte att förhållande att arbeta som programmerar alltid är bra. Det är ett extremt stressigt jobb i många fall. Så man bör brinna för programmering om man ska ha en chans att jobba som programmerare.

Slutligen kan man tjäna mer om man gör som edgrens vänner, dvs att man är ett dedikerat företag som skapar åt andra, du får alltid mer pengar på det sättet än när du jobbar t.ex direkt med Microsoft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Allt handlar om erfarenhet och som sagt vad du jobbar med.
Men vad jag hört så tycker jag det du skriver låter rimligt, dock så har många företag bonusar om det går bra.
Känner en nisse som första året fick 50k i bonus. Då låg han på ca 29k per månad annars.
Direkt från gymnasiet.
Säkrast är nog att jobba med program och systemutveckling, roligast (självklart personligt) är nog enligt mig spel ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

25-30 låter som en ganska rimlig ingångslön för en nyexad utvecklare. Beror också på vart i landet man bor (bättre betalt i storstäder, men dyrare boende). Sen kan man som i de flesta yrken jobba sig uppåt och tjäna mer beroende på hur driven man är.
Om du gillar att programmera är det ett bra karriärsval, även om du inte kommer bli miljonär.
Vill man tjäna hyfsat med pengar snabbt kan man få samma betalat genom att jobba skift i valfri industri, dock så är kanske utvecklingsmöjligheterna mindre.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

25-30 låter som en ganska rimlig ingångslön för en nyexad utvecklare. Beror också på vart i landet man bor (bättre betalt i storstäder, men dyrare boende). Sen kan man som i de flesta yrken jobba sig uppåt och tjäna mer beroende på hur driven man är.
Om du gillar att programmera är det ett bra karriärsval, även om du inte kommer bli miljonär.
Vill man tjäna hyfsat med pengar snabbt kan man få samma betalat genom att jobba skift i valfri industri, dock så är kanske utvecklingsmöjligheterna mindre.

Haha, jag ska sadla om från "industriarbetare som jobbar skift" till förhoppningsvis Dataingenjör.
Blir en tråkig omställning lönemässigt, tjänar cirka 191 kr/timme atm, 1.5 timme betald rast varje pass så det är också ett enormt plus. Så om man inte skulle räkna med rasten så får jag bra mycket över 200kr/timme..

Sen nyexad dataingenjör efter 3 års utbildning och fett sugen på pengar kommer jag förmodligen tjäna ganska mycket sämre. Men dock så har jag ett fett mycket roligare och mer givande jobb - och mycket bättre utvecklingsmöjligheter. På mitt nuvarande jobb skulle jag om 20 år kanske tjäna cirka 3-4500kr mer per månad högst. Inte bra lönekurva det!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Beror på hur duktig man är. OM du ens lyckas få tag i ett jobb som nyexad så är runt 25000 nog rimligt sen får man arbeta sig uppåt. OM man är duktig så går det såklart att göra karriär på det. Långt ifrån alla som är lämpade för det dock. Det är inte som många andra yrken där man är fullärd när man gått ur skolan. Tvärtom så är det när man börjar jobba som man börjar lära sig och man måste hålla sig uppdaterad hela tiden. Det innebär också att man ofta måste lägga extra tid utanför jobbet för att hänga med i allt nytt som dyker upp.

Du måste ha ett stort intresse för det annars kommer du inte klara av det.

Permalänk

Ja jag kan redan mycket om datorer och vad de olika delarna gör och hur de funkar osv, kunde redan de mesta innan gymnasiet. Jag skulle kunna jobba med datorer fast skulle hellre vilja jobba med programmering, inom spel programmering

Drömmen är att antingen jobba i ett företag och arbeta med eller programmera spel eller göra spel själv och vara självförsörjande

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem

Efter 38 år i mjukvaruträsket är kassakistan ganska tom. Tänk om.

Permalänk
Medlem

25-30 låter troligt, ja. Själv fick jag 25 som ingångslön 2001, vilket då var aningen högre än snittet, men det var ju 14 år sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Efter 38 år i mjukvaruträsket är kassakistan ganska tom. Tänk om.

Det varierar kraftigt beroende på arbetsgivare och arbetsuppgifter osv, så det håller jag inte med om.

Jobbar man på privat företag så är lönen oftast betydligt högre, som exempel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är ganska mycket arbetarens marknad om man är duktig också så man kan välja arbetsplats ganska enkelt. Om man jämför med "riktiga" jobb är programmerare etc ganska lökigt, det är ju inte precis som att spetta smält koppar på ett stålverk, även om lönen är ganska lik.

När man kommit upp i en viss lön kommer man inte längre få betald för övertid och liknande, så då är det viktigt att hålla sig borta från arbetsplatser som kräver för mycket övertid av dig - det brukar ofta betyda andra strukturella fel i organisationen. Man jobbar de timmar man lovat i sitt kontrakt plus extratimmar man lägger bara för att det är roligt.

Allt handlar ju om en affärstransaktion - Du har lovat att leverera någonting, och företaget betalar för det.

Jag tror 23-25,000 är mycket mer relistiskt än 30,000 som igångslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Ja jag kan redan mycket om datorer och vad de olika delarna gör och hur de funkar osv, kunde redan de mesta innan gymnasiet. Jag skulle kunna jobba med datorer fast skulle hellre vilja jobba med programmering, inom spel programmering

Drömmen är att antingen jobba i ett företag och arbeta med eller programmera spel eller göra spel själv och vara självförsörjande

Spelprogrammerare har det särskilt svårt, utbilda dig och läs på. Var bered att få kämpa MYCKET! Har en vän som lyckats bli programmerare på Codemasters men han skrev i princip bort sin ungdom för att sitta och programmera egna små spel och bygga en portfolio på sin fritid så han hade något att visa upp.

Sen tjänar spelprogrammerar oftast sämre än vanliga utvecklare. För att det är ett passionsarbete och att marknaden ser ut på ett sådant sätt att spelprogrammerarnas löner utvecklats mycket långsammare än andra marknader. Samt att förhållandena kan vara ännu stressigare och ännu sämre. Det är ett hårt jobb man måste älskar för att kunna jobba med.

MEN! Låt inte de hårda orden göra att du ger upp på din dröm. För helvete, det enda jag säger är att om du vill nå din dröm var redo att jobba tills k**** ramlar av.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Bara för att du inte lyckats så betyder inte det att andra gör det.

Till TS, Gör det som hjärtat säger åt dig.

Skrivet av lassep1l1s:

Efter 38 år i mjukvaruträsket är kassakistan ganska tom. Tänk om.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Drömmen är att antingen jobba i ett företag och arbeta med eller programmera spel eller göra spel själv och vara självförsörjande

Ahh the dream, vem skulle inte vilja leva på ett spel man utvecklat?
Spel och applikationsprogrammering är dock rätt olika.
Mycket som du inte behöver i spelprogrammering som du annars lär dig.
Och du har ju itne så mycket nytta av dx eller opengl, eller för den delen linkär algebra i applikationsprogrammering.
Eller systemprogrammering, vad man nu kallar det
Jag hade som du drömmen om att tjäna bra med pengar och utveckla egna spel.
För mig så fungerade det dock inte som en drivkraft att lära mig avancerad DX programmeringar.
En polare som däremot inte brydde sig ett dugg om pengar utan bara älskade att programmera och inte gjorde något annat jobbar däremot på Simbin idag.
Jag sadlade om till nätverkstekniker!

Skulle rekommendera dig att göra något du gör för att du älskar att göra det, och inte för att tjäna pengar. Fast du kanske har disciplinen att hata ditt jobb varje dag och ändå klättra i karriären. Vill inte låta negativ, men tror många håller med mig när jag säger att det är inte kul att veta att du i 40 år ska göra något du inte älskar.

Vill även tillägga att jag började programmera i 7an och kunde en hel del när jag började gymnasiet, men intresset var inte tillräckligt högt för att orka med på högre nivåer, tyvärr.

Vad du än väljer så lycka till! Men det tål att tänkas på

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

En vän till mig är programmerare och han får runt 20-25k i månad och han har jobbat i några månader.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Personligen tycker jag att du skall strunta i lönen och göra det du verkligen vill, oavsett om det är ett välbetalt yrke eller ej.

Satsa fullt ut på programmeringen så kommer det gå bra.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Drömmen är att antingen jobba i ett företag och arbeta med eller programmera spel eller göra spel själv och vara självförsörjande

Då föreslår jag att du siktar på jobb i ett företag. Att vara självförsörjande på spel är väldigt få förunnat, och att vara anställd spelprogrammerare brukar sägas innebära ett ruskigt ansträngande och stressande arbete med dålig ersättning (väldigt mycket övertid utan någon övertidsersättning är vanligt vad jag hört).

Lön är sekundärt, så stirra dig inte blind på det. Det viktigaste är att du trivs med arbetet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Programmerare generellt är inte nödvändigtvis ett superstressigt jobb. Visst kan det vara jobbigt med deadlines och så, vilket jag kan tänka mig speciellt är en stor grej inom spelutveckling. Personligen har jag svårt att hålla mig fokuserad på arbetet utan deadlines.
Jag fick jobb direkt efter gymnasiet, och bor i ett län med låga löner för utvecklare. Min ingångslön var ett gäng tusen lägre än vad som nämnts i tidigare i tråden.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

haha självklart låter jag ladrig någon prata ner min dröm

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Ja jag kan redan mycket om datorer och vad de olika delarna gör och hur de funkar osv, kunde redan de mesta innan gymnasiet. Jag skulle kunna jobba med datorer fast skulle hellre vilja jobba med programmering, inom spel programmering

Drömmen är att antingen jobba i ett företag och arbeta med eller programmera spel eller göra spel själv och vara självförsörjande

Att bli en duktig programmerare är väldigt mycket svårare än man tror. Programmering är ett hantverk som kräver stora mängder praktisk och teoretisk kunskap.

Jag kan tipsa dig om att redan nu titta på högre utbildningar, det är ett första steg till att få ett jobb inom branschen. Att kunna "mycket om datorer och vad de olika delarna gör och hur de funkar osv" räcker tyvärr inte speciellt långt. Det räcker ungefär halvvägs genom kursen Datorns Grunder.

En bra dataspelsutbildning:
https://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/D...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är det ganska svårt att få jobb som programmerar men vad vet jag går ju som sagt 3:e året på gymnasiet inom el och energi med inriktning dator och kommunikationsteknik med fördjupning nätverk. Och det jag bestämde mig redan när jag gick i 8 var att nej jag vill inte hålla på med programmering på full tid men jag vill ha kunskaperna för att programmera. Och nu sitter jag här och har kunskaperna att skapa ett 2d spel i C# xna/monogame. Det jag vill bli är något inom nätverk. t.ex Administratör i en serverhall eller något inom ISP.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Att bli en duktig programmerare är väldigt mycket svårare än man tror. Programmering är ett hantverk som kräver stora mängder praktisk och teoretisk kunskap.

Jag kan tipsa dig om att redan nu titta på högre utbildningar, det är ett första steg till att få ett jobb inom branschen. Att kunna "mycket om datorer och vad de olika delarna gör och hur de funkar osv" räcker tyvärr inte speciellt långt. Det räcker ungefär halvvägs genom kursen Datorns Grunder.

En bra dataspelsutbildning:
https://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/D...

Vill bara tipsa om en till bra linje för spelutveckling
http://www.playgroundsquad.com/
Eller om du vill gå högskola:
http://game.speldesign.uu.se/

Nackdelar och fördelar på högskola vs ky utbildning finns det tiotusentals åsikter om. Personligen ångrar jag att jag fick på högskolan när det gäller nätverksteknik, hade gärna fått lite praktiska erfarenheter med, då menar jag inte att sitta i ett labb, utan att få i mitt fall jobba ute hos en kund med nät och felsökning. I ditt fall, ute på ett företag.
Kan tänka mig att det är samma sak inom programmering som nätverk, folk vill helst anställa någon med lite erfarenhet, även om det bara är praktik 6 månader.
Kan man prata för sig så får man dock jobb ändå.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt att få jobb som allroundprogrammerare men om man inriktar sig på vissa speciella områden är det mycket lättare. Om du t.ex kan SAP, M3/Movex eller Dynamics Ax så är det lätt att få jobb samt mycket bättre betalt än vanlig webbutvecklare. Där är det ofta slagsmål om utvecklare mellan de olika bolagen. Väldigt många rekryterare som gärna ringer varje vecka och försöker få en att byta jobb. Kan du dessutom tänka dig att jobba utomlands så finns det ännu mer jobb som ger väldigt bra betalt.

Permalänk
Medlem

Ingångs lön utan erfarenhet betyder oftast mellan 20.000 - 30.000 inom IT oavsett vilken del det är(server, programmering, nätverk, etc) och vad du får i lön kan bero på var du söker. Ett exempel kanske är att du får 27.000kr i Stockholm men eftersom det är dyrare där så skulle det kunna vara likvärdigt till 23.000kr i en mindre stad i Sverige.

Och du kan alltid köra lite frilans programmering, t.ex en polare till mig tycker om att göra flash baserade spel på fritiden och han har sålt en del av de spelen till vissa sidor för 50.000kr per spel.

Det finns som sagt mycket jobb där ute inom programmering, idag mycket om appar till mobiler som de söker och så länge du kan din sak och är bra så kommer du alltid få jobb. Anledningen att vissa kanske har de svårt att få jobb är för de inte kan tillräckligt mycket som visar sig på anställnings intervjuer i de flesa fall räcker det inte att bara gå en ubildning och tro att man är klar och säker för framtiden utan du måste lära dig mer och sitta och programmera på fritiden dessutom, särskilt om du vill komma upp i de högre lönerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är utbildad civilingenjör och kollar nu på mitt första jobb. Visserligen går jag via en rekryteringsfirma nu vilket möjligen sänker min lön en aning. Lönen hamnar mellan 27 000 till 28 000 vilket jag räknar med kommer öka redan efter 6 månader när jag går över som anställd på företaget och inte rekryteringsfirman.

Permalänk
Inaktiv

Intressant att ingen verkar dra någon koppling mellan utbildningarna.. Kan inte direkt mycket om programmering men polarns far blev headhuntad utav Intel direkt efter att ha gått ut KTHs 7åriga utbildning (han gick lite av och till, alla orkar ju inte sträck köra dessa direkt) och han tjänade nog en bra bit mer än vad som nämnts. En av hans kollegor fick jobb och boende i Japan (för hela familjen) för att Google vart intresserade och återigen var det betydligt högre löner. Ja det är Japan, men de har inte så mycket högre löner, vilket gör dem jämförbara, enligt mig.
Visar du att du har kompetensen för högre löner får du troligen det också, annars får man väl förhandla om detta är viktigt.
Spelprogrammering är nog lite knepigare lönemässigt. Det ser man ju på hur det matas ut spel efter spel som inte ens är färdiga.. Branschen känns lite ostabil enligt mig, jobbar man däremot för något företag (alternativt eget) som gör bra spel som folk faktiskt vill stödja kan nog även detta ge rätt shysst pröjs. Piraterna är nog inte ett så stort problem som folk gärna får det att låta som. Skulle tro att det har att göra med att det inte finns så man får prova på något demo utav spel samt att det ofta inte är klart, ibland lite väl upp hypat pga lyckad marknadsföring. Har i alla fall inte hört om många som helt enkelt inte vill betala för sig. Tänk på vad Blizzard har dragit in på Wow genom åren, de som spelar privat server ser ju inte pengarna som något större problem, oftast, de vill bara inte lira nya expansionen helt enkelt. Hoppas att detta inte bryter mot reglerna men jag tolkar dem inte så i alla fall.. Jag tolkar det som att jag inte får prata om hur man går tillväga snarare än hur de som gör detta tänker. (och privatserver trådar finns det många så detta antar jag inte ingår)

Ursäkta wall of text, men jag ansåg att det var relevant för diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Hej, jag håller på och läser programmering i gymnasiet (År 1) kan någon som jobbar med programmering säga på ett ungefär vad man får i lön?
Har kollat runt lite på sidor som visar snittlöner och då visar de mellan 25'000 - 30'000. Är de korrekt för er som jobbar med de?
Tack på förhand

Jag gick in på 26500 efter mina universitets år. Nu knappt två år senare har jag ökat min lön till 39000 genom att byta jobb och stad.

Ingångslönerna för utbildande högskoleingenjörer ligger på ca 30000 i Sthlm just nu och arbetsmarknaden är väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Jag gick in på 26500 efter mina universitets år. Nu knappt två år senare har jag ökat min lön till 39000 genom att byta jobb och stad.

Ingångslönerna för utbildande högskoleingenjörer ligger på ca 30000 i Sthlm just nu och arbetsmarknaden är väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart och vad läste du?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Jag gick in på 26500 efter mina universitets år. Nu knappt två år senare har jag ökat min lön till 39000 genom att byta jobb och stad.

Så man måste göra, det är otroligt många som tror att om de arbetar x antal år så får de högre lön inom samma företag men det händer sällan om du inte går in i en mer ledande roll och tar på dig mer. Ett företag kommer inte erbjuda dig mer pengar för att göra samma jobb du blev anställd för.

Oftast finns det erfarenhets nivåer inom IT, de brukar ligga på 2-3 års erfarenhet, nästa är 5-6 år och slutligen 8-10 år. Så om du jobbar på ett företag 4 år och vill ha högre lön så vänta inte, sök ett annat jobb istället om du vill ha högre lön.

Som i ditt fall så skulle du nog kunna göra samma sak igen när du ligger på 6års erfarenhet och gå upp till kanske 45.000kr i månaden eller mer, beror lite på hur mycket du lär dig och utvecklas inom den tiden dessutom.