Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

köpråd cpu kylare i7 4790K 1150

tjena, uppgraderade min dator häromdan med ny cpu, moderkort och ramminnen.
kör just nu med orginalkylaren men den låter lite illa och presterar riktigt dåligt, bara jag startar typ bf4 så kliver cpu upp emot 100 grader utan att jag ens kommit in i spelet.
någon som har ett tips på en tyst och bra cpu kylare?, har inte tänkt överklocka cpun utan vill bara få ned temp till en duglig nivå.
grafikkortet håller sig på en bra temp, är osäker på om mina minnen är höga eller låga så drar med en specc här nere.

setup
Gigabyte GA z97x gaming 3
Intel i7 4790k
Corsair vengence lp 8gb ddr 3
AMD 6950 2gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Du har inte monterat kylaren korrekt. Ett mycket vanligt problem. Gör om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av lorgix:

Du har inte monterat kylaren korrekt. Ett mycket vanligt problem. Gör om.

på vilket sätt?, den sitter fast och går ej att röra/vicka på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av fractal101:

Har du rätt BIOS för den processorn? Annars återstår felaktig montering. Väldigt många har svurit på att monteringen varit korrekt, men så efter några ommonteringar så blir det bättre. Dessa kylare är lite småknepiga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av fractal101:

Ta ett kort. Med dina temps är det inte en chans att kylaren sitter rätt. Är alla push-pins nedtryckta ordentligt?

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2014

Hej, vad har du för budget + vad bor delarna i för chassi?

high end.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av lorgix:

Har du rätt BIOS för den processorn? Annars återstår felaktig montering. Väldigt många har svurit på att monteringen varit korrekt, men så efter några ommonteringar så blir det bättre. Dessa kylare är lite småknepiga.

okej får ta och prova igen då

Skrivet av LemonIllusion:

Ta ett kort. Med dina temps är det inte en chans att kylaren sitter rätt. Är alla push-pins nedtryckta ordentligt?

kikar igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Jag köpte Cooler masters vattenkylning till min rigg, Kostade 300:- på kompletts kampanj och datorn är mycket tystare och svalare.. Ligger runt 55C när jag kör BF4

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövånger
Registrerad
Okt 2013

Jag är själv förtjust i BeQuiets Dark Rock.

Hej! Jag är en fotograf på 15 år med intressen för landskap och naturfoto.
Kolla in min hemsida här!

Galleri av min mATX Workstation
Mvh JohanH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Okt 2008

Om det får plats i chassit - en Noctua NH-D15.

http://www.sweclockers.com/recension/19144-noctua-nh-d15-bjas...

Fractal Design R5 | Asus z97 Deluxe | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16GB | Samsung 850 Evo 500GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Samsung 840 Pro 250 GB för World of Tanks, World of Warplanes, World of Warships & War Thunder | Intel 730 240 GB för övriga spel | Gigabyte Geforce G1 GTX 970 | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

https://www.komplett.se/cooler-master-seidon-120v-v2-cpu-kyla... Denna köpte jag .. Och jag är supernöjd.. Svalare, Tystare..

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av fractal101:

tjena, uppgraderade min dator häromdan med ny cpu, moderkort och ramminnen.
kör just nu med orginalkylaren men den låter lite illa och presterar riktigt dåligt, bara jag startar typ bf4 så kliver cpu upp emot 100 grader utan att jag ens kommit in i spelet.
någon som har ett tips på en tyst och bra cpu kylare?, har inte tänkt överklocka cpun utan vill bara få ned temp till en duglig nivå.
grafikkortet håller sig på en bra temp, är osäker på om mina minnen är höga eller låga så drar med en specc här nere.

setup
Gigabyte GA z97x gaming 3
Intel i7 4790k
Corsair vengence lp 8gb ddr 3
AMD 6950 2gb

Du har low profile minnen som passar även med de större tornkylarna. Ta en titt på Cooler Master Hyper 212 Evo Du hittar den för under 300:-. Tror inte du blir besviken. Tyst och kyler riktigt bra för priset.

Skrivet av Llhweiir:

Visst, riktigt bra kylare, men då trådskaparen inte ska klocka så känns den något "overkill".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av retro123:

Du har low profile minnen som passar även med de större tornkylarna. Ta en titt på Cooler Master Hyper 212 Evo Du hittar den för under 300:-. Tror inte du blir besviken. Tyst och kyler riktigt bra för priset.
Visst, riktigt bra kylare, men då trådskaparen inte ska klocka så känns den något "overkill".

Skrivet av Neonodia:

https://www.komplett.se/cooler-master-seidon-120v-v2-cpu-kyla... Denna köpte jag .. Och jag är supernöjd.. Svalare, Tystare..

Skrivet av Llhweiir:
Skrivet av Haellgren:

Jag är själv förtjust i BeQuiets Dark Rock.

Skrivet av Neonodia:

Jag köpte Cooler masters vattenkylning till min rigg, Kostade 300:- på kompletts kampanj och datorn är mycket tystare och svalare.. Ligger runt 55C när jag kör BF4

får ta och köpa något till helgen, just nu fick jag ned temp genom att bara ta bort sidodörren så får väl slänga in nån fläkt i chassiet oxå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Förstår inte riktigt varför alla rekommenderar lite dyrare kylare när TS säger att han inte ska överklocka.

Den här räcker utmärkt om den får plats i ditt chassi:
CM 212 Evo

Moderkort: ASUS Z97-A CPU: Intel i5 4690k CPU-kylare: CoolerMaster Hyper 212 Evo Minne: Corsair Vengeance LP 2x4GB 1600MHz GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 SSD: Intel 530 Series 240GB HDD: WD Green 2TB PSU: Cooler Master V850 850W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Win 8.1 Tangentbord: AMJ96 Gateron Brown/Clear, GH60 Gateron Brown/Clear Mus: CM Storm Havoc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av retro123:

Jag överklockar inte heller i dagsläget, men denna kylare ger mig extremt låg ljudnivå - och samtidigt en flexibilitet inför framtiden. Jag överklockade inte min gamla i5-750 till en början, men sista året innan uppgradering så gjorde jag det.

Fractal Design R5 | Asus z97 Deluxe | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16GB | Samsung 850 Evo 500GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Samsung 840 Pro 250 GB för World of Tanks, World of Warplanes, World of Warships & War Thunder | Intel 730 240 GB för övriga spel | Gigabyte Geforce G1 GTX 970 | Corsair RM750x | Windows 10 Pro