Amazon säljer förfalskade AMD-processorer

Permalänk
Melding Plague

Amazon säljer förfalskade AMD-processorer

Förfalskad elektronik säljs ofta på mindre och företrädesvis asiatiska marknadsplatser, men inte heller e-handelsjätten Amazon är förskonad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Amazon säljer div. skräp från tredje världen.

Permalänk
Medlem

Detta skall motverkas så mycket det bara går, vi får hoppas att bedragarna åker fast. För när det gäller processorer är det inte lika lätt som med GPUer när man ser ett GT630 som helt plötsligt blivit ett GTX 980.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det var det jävligaste.. Att de till och med ger sig på att förfalska processorer nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Säkert intel bakom bluffen

Permalänk
Medlem

Ingenting är förskonat från piratkopior i dagens värld tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Säkert intel bakom bluffen

Vad har AMD som Intel stör sig på?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

ja det här är ju inte något sällsynt precis

gå in på aliexpress.com så får ni er några bra skratt!

Memory Interface:
384 Bit
Output Interface Type:
VGA,DVI,HDMI
Output Interface Type:
DP
Products Status:
Stock
Brand Name:
OEM
DirectX:
DirectX 11
Package:
YES
Interface Type:
PCI-E 2.0
Stream Processors:
128
Launch Date:
2014
Cooler Type:
Fan
Chip Process:
28 nanometers
Graphics Chip Models:
GT X 750 Ti
Core Clock(Mhz):
600 MHz
Chipset Manufacturer:
ATI
Memory Clock(Mhz):
1800 MHz
Core Clock(Mhz):
600MHz
PixelPipelines:
16
Video Memory Type:
DDR3
GPU Model:
GPU-Z 0.6.2
Video Memory Capacity:
2 GB
Model Number:
GTX 780
New 2014:
Video Card

Bild på förpackningen... SEEMS LEGIT! http://imgur.com/OWHaMA3

Dold text
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vad har AMD som Intel stör sig på?

Det har väl hänt förut? Inte för att jag tror det var seriöst menat...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande helt paff över att de kan tillverka förfalskade processorer :o!!

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Jag är fortfarande helt paff över att de kan tillverka förfalskade processorer :o!!

Är nog bara om märkt antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur de kan lyckas komma undan med denna bluff om det som de gör är att sälja äldre processorer med annan sockel. Jag menar då kan man ju omöjligt montera skiten och borde således ganska snabbt inse att något inte står rätt till?

Skillnad mot diverse grafikkort som påstår sig vara bättre än vad de är. Dessa fungerar iaf även om prestandan inte är lika bra, då kan man ju som mindre insatt i hur grafikkortet ska prestera tro att man faktiskt har rätt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Jag är fortfarande helt paff över att de kan tillverka förfalskade processorer :o!!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Är nog bara om märkt antar jag?

Det eller totalt odugliga! (Alltså bara ett tomt skal förmodligen)

Permalänk
Medlem

Även Intel är/var utsatta för denna typ av bedrägerier.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ja det här är ju inte något sällsynt precis

gå in på aliexpress.com så får ni er några bra skratt!

Memory Interface:
384 Bit
Output Interface Type:
VGA,DVI,HDMI
Output Interface Type:
DP
Products Status:
Stock
Brand Name:
OEM
DirectX:
DirectX 11
Package:
YES
Interface Type:
PCI-E 2.0
Stream Processors:
128
Launch Date:
2014
Cooler Type:
Fan
Chip Process:
28 nanometers
Graphics Chip Models:
GT X 750 Ti
Core Clock(Mhz):
600 MHz
Chipset Manufacturer:
ATI
Memory Clock(Mhz):
1800 MHz
Core Clock(Mhz):
600MHz
PixelPipelines:
16
Video Memory Type:
DDR3
GPU Model:
GPU-Z 0.6.2
Video Memory Capacity:
2 GB
Model Number:
GTX 780
New 2014:
Video Card

Bild på förpackningen... SEEMS LEGIT! http://imgur.com/OWHaMA3

Dold text

Graphics Chip Models:
GTX 750ti

Chipset Manufacturer:
ATI

Bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På 90-talet var detta stort. När man var tvungen att uppgradera dator varje år för att hänga med. Både Intel och AMD chip förfalskades då.

Minns att de till och med hade inslag om det på SVT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vad har AMD som Intel stör sig på?

fanbois?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Haha, påminner mig om när Newegg sålde vad det nu var, förfalskade, skyltfönster-ex eller något liknande Intel i7 920 runt 2010.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Jag förstår inte hur de kan lyckas komma undan med denna bluff om det som de gör är att sälja äldre processorer med annan sockel. Jag menar då kan man ju omöjligt montera skiten och borde således ganska snabbt inse att något inte står rätt till?

Kan finnas många enkla förklaringar.
Amazon köper säkert större partier där det är möjligt att inte alla enheter är utbytta för att klara en kvalitetskontroll vid leverans. Om inte annat kanske bedragarna har tur så fakturan är betald innan den första attrappen når ut till slutkund. Företaget som sålde har antingen blivit blåsta själva eller upphört existera så snart kontot är tömt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Vad har AMD som Intel stör sig på?

GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan finnas många enkla förklaringar.
Amazon köper säkert större partier där det är möjligt att inte alla enheter är utbytta för att klara en kvalitetskontroll vid leverans. Om inte annat kanske bedragarna har tur så fakturan är betald innan den första attrappen når ut till slutkund. Företaget som sålde har antingen blivit blåsta själva eller upphört existera så snart kontot är tömt.

Det är inte Amazon som har sålt dem, det är en återförsäljare på Amazon.
"På brittiska Overclockers diskussionsforum rapporterar användare om att förfalskade processorer hittat ut på marknadsplatsen Amazon via en mindre nogräknad återförsäljare."

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Det är inte Amazon som har sålt dem, det är en återförsäljare på Amazon.
"På brittiska Overclockers diskussionsforum rapporterar användare om att förfalskade processorer hittat ut på marknadsplatsen Amazon via en mindre nogräknad återförsäljare."

Oavsett så är det Amazon som får dåligt ryckte

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Jag förstår inte hur de kan lyckas komma undan med denna bluff om det som de gör är att sälja äldre processorer med annan sockel. Jag menar då kan man ju omöjligt montera skiten och borde således ganska snabbt inse att något inte står rätt till?

Skillnad mot diverse grafikkort som påstår sig vara bättre än vad de är. Dessa fungerar iaf även om prestandan inte är lika bra, då kan man ju som mindre insatt i hur grafikkortet ska prestera tro att man faktiskt har rätt kort.

Har ju ingen betydelse om den går i rätt sockel eller inte, när du har den i din hand så har bedragaren dinna pengar!

Sen hur någon orkar lägga ner energi och rykte på ommärkning, oförståligt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Fast det här gäller CPU.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Fast det här gäller CPU.

APU's*

Permalänk
Avstängd

Det är väl inget fel om man importera grafikkort från Kina man får dom till ett bättre pris och sen kan man sälja det på blocket för ett bra pris så går man i vinst.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Det är väl inget fel om man importera grafikkort från Kina man får dom till ett bättre pris och sen kan man sälja det på blocket för ett bra pris så går man i vinst.

Det handlar inte om 'pirat kopior'.

Det är en helt annan vara än annonsen uppger. Om märkt för att verka vara en annan modell.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat ett inlägg som inte bidrog till diskussionen, se §1.5 och §1.6 i reglerna.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Det är väl inget fel om man importera grafikkort från Kina man får dom till ett bättre pris och sen kan man sälja det på blocket för ett bra pris så går man i vinst.

Så du menar att man ska importera gamla ATI 2600 Pro, byta kylare och märka om dessa till 7970 och sälja dessa med bra vinst?!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Det är inte Amazon som har sålt dem, det är en återförsäljare på Amazon.
"På brittiska Overclockers diskussionsforum rapporterar användare om att förfalskade processorer hittat ut på marknadsplatsen Amazon via en mindre nogräknad återförsäljare."

Fast det är ju Amazon som är portalen. Precis som Thepiratebay får skiten för vad som finns på deras sida.