Min processor använder endast 4 trådar av 8... nån som vet vad som kan va felet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Min processor använder endast 4 trådar av 8... nån som vet vad som kan va felet?

Hej!
Som rubriken lyder så använder min processor endast 4 av 8 trådar så jag får ganska rejäla fps drops när ja tex lirar, tidigare idag så installerade jag mitt nya gtx 970 så kanske kan ha varit den som är boven?
Någon som vet?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Svårt att veta när du inte ger oss mer information, men om du har en i7 så kolla så ht inte är av. Fps drop kan bero på många orsaker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Oj sry

har en i7 2600 o 12 gb RAM, vad menas med ht?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

såhär ser det ut, http://imgur.com/46JHD26

och är endast 4 som används vad jag än gör..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

Du måste aktivera "Hyper Threading " inne i BIOS.

Om du ska hålla på med 3D, Rendering och sådant så passar de extra trådarna prefekt.

[i5 4670k]-[MSI Z87 GD65-GAMING]-[Corsair 16GB 1600MHz XMP ]-[EVGA Supernova G2 750W]-[ZOTAC GTX 980Ti AMP Extreme 6GB]-[Windows 10]-[Acer 27" XB270HU]-[]-[QPAD 8K]-[QPAD MK-90][Asus Essence STX II]-[Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm]-[Röde PodCaster USB + PSM-1 + PSA-1]-[Wii U]-[PS4 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

okej, hur gör jag de?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Painintheass:

såhär ser det ut, http://imgur.com/46JHD26

och är endast 4 som används vad jag än gör..

HT står för hyperthreading.

Detta är som tidigare skrivet till synes avslaget.
Gå in i bios och se om funktionen är påslagen, det ska nog lösa ditt problem.

Detta förutsätter naturligtvis att applikationen du kör stödjer hyperthreading.

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / Asus x99-DELUXE / I7 5820k@4,4 (1,14v) / 850 EVO 500Gb / AX750 / 290X@1250x1400MHz / HyperX 16GB / Custom loop / Win 10
HTPC:Streacom FC8OD Alpha / MSI Z97I AC / G3258 / Vengeance 8Gb / 180W PICO-PSU / 850 EVO 120Gb / Passiv / Win 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Painintheass:

okej, hur gör jag de?

Först och främst, skriv vad du har för moderkort och läs i moderkorts manualen eller på nätet hur du aktiverar HT på just dit moderkort.

[i5 4670k]-[MSI Z87 GD65-GAMING]-[Corsair 16GB 1600MHz XMP ]-[EVGA Supernova G2 750W]-[ZOTAC GTX 980Ti AMP Extreme 6GB]-[Windows 10]-[Acer 27" XB270HU]-[]-[QPAD 8K]-[QPAD MK-90][Asus Essence STX II]-[Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm]-[Röde PodCaster USB + PSM-1 + PSA-1]-[Wii U]-[PS4 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Väldigt få spel som använder fler än 2 trådar så det är knappast ditt problem om du får mycket fps-drops. Även utan hyperthreading bör du få god fps, ganska många spel får istället BÄTTRE fps UTAN hyperthreading.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Gick in i bios o såg att HT redan va aktiverat, kanske är mitt nätagg som inte pallar? har en Delta 500W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Man behöver väll inte uppdatera BIOS efter att ha bytt grafikkort lr?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Painintheass:

Gick in i bios o såg att HT redan va aktiverat, kanske är mitt nätagg som inte pallar? har en Delta 500W

Hold your horses! Nätagget har Inget med detta att göra.

Chassie: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair GS800 MoBo: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel Core i5 2500K Mem: 16GB Corsair VengeanceLP 1600MHz GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H70Core

SSD/HDD: Corsair Force 3 SSD 120GB (System) / MX100 512GB (Lagring/Spel) 1TB WD (Backup)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Painintheass:

Man behöver väll inte uppdatera BIOS efter att ha bytt grafikkort lr?

I vissa fall behövs det.. Men inte av den anledningen att få processorn at jobba som den skall.

Chassie: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair GS800 MoBo: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel Core i5 2500K Mem: 16GB Corsair VengeanceLP 1600MHz GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H70Core

SSD/HDD: Corsair Force 3 SSD 120GB (System) / MX100 512GB (Lagring/Spel) 1TB WD (Backup)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Okej, Äre en ny processor som gäller då kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Har hört att det ska vara mycket problem med GTX970 så det är antagligen den som är problemet inte procesorna som sakt behövs inte mer en 2 cores

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

okej förstår, för kan tex inte lira evolve på mediumgrafik utan att jag får fps drop till 40 och även stuttering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012

Kan helt enkelt vara så att de extra trådarna inte rörs då de inte behövs av någon applikation.

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Lucca:

Har hört att det ska vara mycket problem med GTX970 så det är antagligen den som är problemet inte procesorna som sakt behövs inte mer en 2 cores

Skickades från m.sweclockers.com

Nope... du har hört för mycket. Passerar inte 2.5GB VRAM i 3440x1440

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av Painintheass:

okej förstår, för kan tex inte lira evolve på mediumgrafik utan att jag får fps drop till 40 och även stuttering.

Har du testat installera de nya driv rutinerna som kom ut idag läste att de behövde just för nylanserade evolve

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Tack så mkt! hjäpte när jag laddade ner dom nya drivrutinerna och såg även att trådarna som inte var aktiva var parkerade så startade dom vid regedit så allt flyter på bra nu, kör allt max o har ca 70+ fps

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

NP!