Min processor använder endast 4 trådar av 8... nån som vet vad som kan va felet?

Permalänk

Min processor använder endast 4 trådar av 8... nån som vet vad som kan va felet?

Hej!
Som rubriken lyder så använder min processor endast 4 av 8 trådar så jag får ganska rejäla fps drops när ja tex lirar, tidigare idag så installerade jag mitt nya gtx 970 så kanske kan ha varit den som är boven?
Någon som vet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Svårt att veta när du inte ger oss mer information, men om du har en i7 så kolla så ht inte är av. Fps drop kan bero på många orsaker.

Permalänk

Oj sry

har en i7 2600 o 12 gb RAM, vad menas med ht?

Permalänk

såhär ser det ut, http://imgur.com/46JHD26

och är endast 4 som används vad jag än gör..

Permalänk
Medlem

Du måste aktivera "Hyper Threading " inne i BIOS.

Om du ska hålla på med 3D, Rendering och sådant så passar de extra trådarna prefekt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

okej, hur gör jag de?

Permalänk
Skrivet av Painintheass:

såhär ser det ut, http://imgur.com/46JHD26

och är endast 4 som används vad jag än gör..

HT står för hyperthreading.

Detta är som tidigare skrivet till synes avslaget.
Gå in i bios och se om funktionen är påslagen, det ska nog lösa ditt problem.

Detta förutsätter naturligtvis att applikationen du kör stödjer hyperthreading.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Painintheass:

okej, hur gör jag de?

Först och främst, skriv vad du har för moderkort och läs i moderkorts manualen eller på nätet hur du aktiverar HT på just dit moderkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Väldigt få spel som använder fler än 2 trådar så det är knappast ditt problem om du får mycket fps-drops. Även utan hyperthreading bör du få god fps, ganska många spel får istället BÄTTRE fps UTAN hyperthreading.

Permalänk

Gick in i bios o såg att HT redan va aktiverat, kanske är mitt nätagg som inte pallar? har en Delta 500W

Permalänk

Man behöver väll inte uppdatera BIOS efter att ha bytt grafikkort lr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Painintheass:

Gick in i bios o såg att HT redan va aktiverat, kanske är mitt nätagg som inte pallar? har en Delta 500W

Hold your horses! Nätagget har Inget med detta att göra.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Painintheass:

Man behöver väll inte uppdatera BIOS efter att ha bytt grafikkort lr?

I vissa fall behövs det.. Men inte av den anledningen att få processorn at jobba som den skall.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Okej, Äre en ny processor som gäller då kanske?

Permalänk
Medlem

Har hört att det ska vara mycket problem med GTX970 så det är antagligen den som är problemet inte procesorna som sakt behövs inte mer en 2 cores

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

okej förstår, för kan tex inte lira evolve på mediumgrafik utan att jag får fps drop till 40 och även stuttering.

Permalänk

Kan helt enkelt vara så att de extra trådarna inte rörs då de inte behövs av någon applikation.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lucca:

Har hört att det ska vara mycket problem med GTX970 så det är antagligen den som är problemet inte procesorna som sakt behövs inte mer en 2 cores

Skickades från m.sweclockers.com

Nope... du har hört för mycket. Passerar inte 2.5GB VRAM i 3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Painintheass:

okej förstår, för kan tex inte lira evolve på mediumgrafik utan att jag får fps drop till 40 och även stuttering.

Har du testat installera de nya driv rutinerna som kom ut idag läste att de behövde just för nylanserade evolve

Permalänk

Tack så mkt! hjäpte när jag laddade ner dom nya drivrutinerna och såg även att trådarna som inte var aktiva var parkerade så startade dom vid regedit så allt flyter på bra nu, kör allt max o har ca 70+ fps

Permalänk
Medlem