Permalänk
Medlem

Corsair H110i GT

Nu verkar denna aktuell och tänkte höra om någon köpt den och vad ni då fått för intryck av den.

Guru3D gillade den skarpt i deras test : http://www.guru3d.com/articles-pages/corsair-h110i-gt-review,...

Har länge funderat på en AIO och denna verkar prestera såpass bra att det kanske är dags att slå till?
Har Thermalright SilverArrow för tillfället som jag haft ett bra tag nu (mer än 2år).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu verkar denna aktuell och tänkte höra om någon köpt den och vad ni då fått för intryck av den.

Guru3D gillade den skarpt i deras test : http://www.guru3d.com/articles-pages/corsair-h110i-gt-review,...

Har länge funderat på en AIO och denna verkar prestera såpass bra att det kanske är dags att slå till?
Har Thermalright SilverArrow för tillfället som jag haft ett bra tag nu (mer än 2år).

Jag har beställt en. Kan återkomma med kommentarer när jag installerat den.

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som att det är lönt att uppgradera från en vanlig H110 Men fina resultat dock.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Överväger ett inköp själv, men från andra sidan spektrumet har vi recensionen från Hexus.net som inte är fullt lika imponerande:

http://hexus.net/tech/reviews/cooling/80538-corsair-hydro-ser...

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Jag har beställt en. Kan återkomma med kommentarer när jag installerat den.

Vad kul! Gör gärna det

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ser inte ut som att det är lönt att uppgradera från en vanlig H110 Men fina resultat dock.

Nej sant, kanske lite väl mycket pengar för några ynka grader

Skrivet av Arditi:

Överväger ett inköp själv, men från andra sidan spektrumet har vi recensionen från Hexus.net som inte är fullt lika imponerande:

http://hexus.net/tech/reviews/cooling/80538-corsair-hydro-ser...

Oj det var inte lika trevligt resultat, nej. Då har vi båda sidorna av myntet, kanske dyker det upp någon mer review i framtiden?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag köpte den idag och kan bara säga som min första AIO så var det en enorm besvikelse.

- Pumpen tickar och surrar vid idle som load
- De medföljande fläktarna låter vansinnigt högt vid load
- Corsair Link totalbuggar och känner varken igen min CPU temp eller fläkt RPM

Det enda som är bra med denna är hur den kyler, 52 grader när jag kör FC4 men antagligen pga att fläktarna går igång på nästan max.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag köpte den idag och kan bara säga som min första AIO så var det en enorm besvikelse.

- Pumpen tickar och surrar vid idle som load
- De medföljande fläktarna låter vansinnigt högt vid load
- Corsair Link totalbuggar och känner varken igen min CPU temp eller fläkt RPM

Det enda som är bra med denna är hur den kyler, 52 grader när jag kör FC4 men antagligen pga att fläktarna går igång på nästan max.

det är de erfarenheter jag har haft med AIO. Kyler bra men de låter mer i load och börjar ganska snart spotta och fräsa. Samt att de är 2-3 gånger så dyra som en d15 från noctua

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett lotteri med dessa kylare. Vissa funkar kanon och vissa inte. Vad jag förstått så verkar det vara bättre att köra med en separat fläktkontroller för att styra fläktarna. Själv har jag en h80i som jag inte haft problem med. Kör med egen fläktkontroll och använder inte link. Pumpen låter inget. Funderar iaf på att köpa h110i GT och köra med egen kontroller.

Permalänk
Medlem

Största problemet med AIO vattenkylare är att pumpen är på tok för dålig. Går inte att bygga ett tyst system med dom för att pumpen låter på tok för mycket. Verkar inte ha hänt någonting på pumpfronten på flera år. Har en h80i och har haft två stycken olika h100i. Ljudet ifrån dom pumparna är outhärdliga.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Största problemet med AIO vattenkylare är att pumpen är på tok för dålig. Går inte att bygga ett tyst system med dom för att pumpen låter på tok för mycket. Verkar inte ha hänt någonting på pumpfronten på flera år. Har en h80i och har haft två stycken olika h100i. Ljudet ifrån dom pumparna är outhärdliga.

Min h80i är knäpptyst. Kanske är trasig men processorn verkar sval iaf

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Mocka:

Jag köpte den idag och kan bara säga som min första AIO så var det en enorm besvikelse.

- Pumpen tickar och surrar vid idle som load
- De medföljande fläktarna låter vansinnigt högt vid load
- Corsair Link totalbuggar och känner varken igen min CPU temp eller fläkt RPM

Det enda som är bra med denna är hur den kyler, 52 grader när jag kör FC4 men antagligen pga att fläktarna går igång på nästan max.

Hej Mocka,

Låter som att du fått en felande enhet. Angående Corsair Link så gissar jag på att du har den senaste versionen, 5361? Testa att nergradera till 5339, gör då så här:

  1. Avinstallera Corsair Link via Kontrollpanelen.

  2. Gå till Utforskaren, aktivera "Visa dolda filer".

  3. Ta bort denna mapp: C:\Users\"System name"\AppData\Roaming\Corsair (Denna mapp innehåller profiler för alla Corsairs olika mjukvaror så om de är något du vill spara så gör en kopia av den).

  4. Starta om datorn.

  5. Installera nyaste versionen av Corsair Link.

OBS: Finns lite problem med nyaste versionen (5361) som gör att visa temperaturer inte visas, testa då att installera versionen innan, 5339.

Skicka mig ett PM så löser vi resten av problemen med din kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag köpte den idag och kan bara säga som min första AIO så var det en enorm besvikelse.

- Pumpen tickar och surrar vid idle som load
- De medföljande fläktarna låter vansinnigt högt vid load
- Corsair Link totalbuggar och känner varken igen min CPU temp eller fläkt RPM

Det enda som är bra med denna är hur den kyler, 52 grader när jag kör FC4 men antagligen pga att fläktarna går igång på nästan max.

corsair link är helt hopplös mjukvara

Permalänk
Medlem

Den har alla funktioner jag undvek H100i för, och har aldrig hört något bra om corsair link(och är även linux användare) så denna lockar inte mig särskilt mycket, tyvärr.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Hej på er.

Kan fortsätta min historia för underligt nog löste sig flera av problemen.
(Johan, tack vi hörs på PM då jag fortfarande har några frågor)

Jag pallade inte att lämna den tillbaka hos Inet eftersom jag visste att de ändå inte hade fler på lager så jag tänkte ge den en chans under söndagen också och tydligen så blev det bättre.

- Det surrande pumpljudet verkar ha försvunnit (luftbubblor som lagt sig tillrätta?).
- Corsair Link började plötsligt fungera efter ytterligare en ominstallation och nu kan jag äntligen styra fläktkurvan. Satte båda fläktarna på 1000 fixed RPM vilket gav ett behagligt susande när jag sen körde D3 i fem timmar. Nu är inte D3 ett krävande spel och temps gick därför aldrig över 51 grader (fick kolla på HW Monitor) men måste säga att den verkar bra på att kyla. Quiet mode fungerar också bra och måste säga att i idle så är systemet knäpptyst. Skall dock testa den andra versionen då flera temps ändå inte syns.

Tycker produkten är snygg överlag och med en buggfri programvara är det ett säkert köp förutom fläktarna, det måste finnas något tystare än detta? Funderar nästan på att slänga på mina AF140or som jag köpte till chassit från början men å andra sidan skall man egentligen ha high static pressure fläktar på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av versions:

Det där är ett problem som går att lösa, senaste versionen, 5361, har lite problem med att läsa av sensorer på vissa plattformar. Gör så här för att nergradera till 5339 så ska de fixa sig.

  1. Avinstallera Corsair Link via Kontrollpanelen.

  2. Gå till Utforskaren, aktivera "Visa dolda filer".

  3. Ta bort denna mapp: C:\Users\"System name"\AppData\Roaming\Corsair (Denna mapp innehåller profiler för alla Corsairs olika mjukvaror så om de är något du vill spara så gör en kopia av den).

  4. Starta om datorn.

  5. Installera nyaste versionen av Corsair Link.

OBS: Finns lite problem med nyaste versionen (5361) som gör att visa temperaturer inte visas, testa då att installera versionen innan, 5339.

Skrivet av Mocka:

Hej på er.

Kan fortsätta min historia för underligt nog löste sig flera av problemen.
(Johan, tack vi hörs på PM då jag fortfarande har några frågor)

Jag pallade inte att lämna den tillbaka hos Inet eftersom jag visste att de ändå inte hade fler på lager så jag tänkte ge den en chans under söndagen också och tydligen så blev det bättre.

- Det surrande pumpljudet verkar ha försvunnit (luftbubblor som lagt sig tillrätta?).
- Corsair Link började plötsligt fungera efter ytterligare en ominstallation och nu kan jag äntligen styra fläktkurvan. Satte båda fläktarna på 1000 fixed RPM vilket gav ett behagligt susande när jag sen körde D3 i fem timmar. Nu är inte D3 ett krävande spel och temps gick därför aldrig över 51 grader (fick kolla på HW Monitor) men måste säga att den verkar bra på att kyla. Quiet mode fungerar också bra och måste säga att i idle så är systemet knäpptyst. Skall dock testa den andra versionen då flera temps ändå inte syns.

Tycker produkten är snygg överlag och med en buggfri programvara är det ett säkert köp förutom fläktarna, det måste finnas något tystare än detta? Funderar nästan på att slänga på mina AF140or som jag köpte till chassit från början men å andra sidan skall man egentligen ha high static pressure fläktar på.

Testa de jag skrev för att nergradera till 5339 så ska de lösa sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Jag köpte den idag och kan bara säga som min första AIO så var det en enorm besvikelse.

- Pumpen tickar och surrar vid idle som load
- De medföljande fläktarna låter vansinnigt högt vid load
- Corsair Link totalbuggar och känner varken igen min CPU temp eller fläkt RPM

Det enda som är bra med denna är hur den kyler, 52 grader när jag kör FC4 men antagligen pga att fläktarna går igång på nästan max.

Jag har med en h110iGT och den tickar nog för den går på för låga varv. Ställ in i Corsair Link.
Sen måste du backa till version 5339, se Corsair_Johans svar ovan. Med denna versionen fungerar saker bättre. (CPU-detection, osv)
Jag bytte fläktarna direkt till Noctua Redux 1200rpm 140mm. De som medföljer låter ju förjävligt. Trodde ALLA bytte dem

http://www.inet.se/produkt/6308863/noctua-nf-p14s-redux-1200-...

Permalänk
Avstängd

[QUOTE=Corsair Johan;15229447]Det där är ett problem som går att lösa, senaste versionen, 5361, har lite problem med att läsa av sensorer på vissa plattformar. Gör så här för att nergradera till 5339 så ska de fixa sig.

  1. Avinstallera Corsair Link via Kontrollpanelen.

  2. Gå till Utforskaren, aktivera "Visa dolda filer".

  3. Ta bort denna mapp: C:\Users\"System name"\AppData\Roaming\Corsair (Denna mapp innehåller profiler för alla Corsairs olika mjukvaror så om de är något du vill spara så gör en kopia av den).

  4. Starta om datorn.

  5. Installera nyaste versionen av Corsair Link.

OBS: Finns lite problem med nyaste versionen (5361) som gör att visa temperaturer inte visas, testa då att installera versionen innan, 5339.

Testa de jag skrev för att nergradera till 5339 så ska de lösa sig. :)[/QUOTE]

Nu blev jag osäker med tickandet. Beror det på för låg rpm på pumpen? Kom inte ihåg hur jag löste det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Jag har med en h110iGT och den tickar nog för den går på för låga varv. Ställ in i Corsair Link.
Sen måste du backa till version 5339, se Corsair_Johans svar ovan. Med denna versionen fungerar saker bättre. (CPU-detection, osv)
Jag bytte fläktarna direkt till Noctua Redux 1200rpm 140mm. De som medföljer låter ju förjävligt. Trodde ALLA bytte dem

http://www.inet.se/produkt/6308863/noctua-nf-p14s-redux-1200-...

Tror det måste vart luftbubblor i mitt fall för det är inte bara tickandet utan det blev som ett skorrande vrål efter ett tag.
Skall testa Johans svar när jag kommer hem ikväll.
De fläktarna du länkade verkar tysta och så men det är ju inga SP fläktar? Om det inte spelar någon roll kan jag lika gärna köra mina AF140or som blev över nu när jag köpte denna AIOn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror det måste vart luftbubblor i mitt fall för det är inte bara tickandet utan det blev som ett skorrande vrål efter ett tag.
Skall testa Johans svar när jag kommer hem ikväll.
De fläktarna du länkade verkar tysta och så men det är ju inga SP fläktar? Om det inte spelar någon roll kan jag lika gärna köra mina AF140or som blev över nu när jag köpte denna AIOn.

P är statiskt tryck men inte lika mycket som F (om jag har fått det rätt)
Enligt noctua så är det statiskt tryck optimerad
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=87...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Tror det måste vart luftbubblor i mitt fall för det är inte bara tickandet utan det blev som ett skorrande vrål efter ett tag.
Skall testa Johans svar när jag kommer hem ikväll.
De fläktarna du länkade verkar tysta och så men det är ju inga SP fläktar? Om det inte spelar någon roll kan jag lika gärna köra mina AF140or som blev över nu när jag köpte denna AIOn.

De är både till för radiatorer och chassin. Trycket ligger på 1,29 mm H2O, vilket är ganska bra med tanke på max varvtal.

Corsair SP140 ligger på 1.17 tror jag..Corsair Sp120 har 1.29 i statiskt tryck.

Om vi säger såhär: jag kör bf4 med min 4790k. Låter fläktarna gå på FIXED RPM i Corsair link; 750rpm

Max temp på varmaste kärnan; 55c

Känns som Noctua fläktarna duger fint

Sen låter de ingenting heller vilket jag gillar.
Annars kan du ju köpa Noctua 1500rpm om du tycker 50-55c låter högt i 750rpm.
Jag provade även att MAXA fläktarna (ca 1200rpm) i BF4 i ca 20min. Varmaste kärnan var 49c !

Då är detta med en lätt överklock, 4.4ghz @ 1.10v.

Aja jag kan iaf varmt rekommendera Noctua Redux 1200rpm @ 19db

Corsair SP140 29.3db @ 1400rpm

Sen är ju H110i GT overkill för en oklockad 4790k med en tdp på 88w.
Liksom inga problem att hålla den sval.
Blir lite mer kämpa om man ska kyla AMD FX eller intels 5820k/59xx cpu´s.
Prova med dina Corsair AF140. Går säkert hur fint som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

P är statiskt tryck men inte lika mycket som F (om jag har fått det rätt)
Enligt noctua så är det statiskt tryck optimerad
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=87...

Skrivet av makn:

De är både till för radiatorer och chassin. Trycket ligger på 1,29 mm H2O, vilket är ganska bra med tanke på max varvtal.

Corsair SP140 ligger på 1.17 tror jag..Corsair Sp120 har 1.29 i statiskt tryck.

Om vi säger såhär: jag kör bf4 med min 4790k. Låter fläktarna gå på FIXED RPM i Corsair link; 750rpm

Max temp på varmaste kärnan; 55c

Känns som Noctua fläktarna duger fint

Sen låter de ingenting heller vilket jag gillar.
Annars kan du ju köpa Noctua 1500rpm om du tycker 50-55c låter högt i 750rpm.
Jag provade även att MAXA fläktarna (ca 1200rpm) i BF4 i ca 20min. Varmaste kärnan var 49c !

Då är detta med en lätt överklock, 4.4ghz @ 1.10v.

Aja jag kan iaf varmt rekommendera Noctua Redux 1200rpm @ 19db

Corsair SP140 29.3db @ 1400rpm

Sen är ju H110i GT overkill för en oklockad 4790k med en tdp på 88w.
Liksom inga problem att hålla den sval.
Blir lite mer kämpa om man ska kyla AMD FX eller intels 5820k/59xx cpu´s.
Prova med dina Corsair AF140. Går säkert hur fint som helst.

Tack för er värdefulla input
Bra tips om fläktarna, kanske skall byta ut den trots allt. En fråga bara, jag har en fläktkontroller installerad i chassit för resterande chassifläktar. Skulle jag i teorin kunna plugga in rad fläktarna där också? Och själv ställa in RPM beroende på vad jag kör för app? Måste jag då ha kvar kontakten från blocket in i CPU_FAN trots att inga fläktar kommer vara inkopplade den vägen?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Tack för er värdefulla input
Bra tips om fläktarna, kanske skall byta ut den trots allt. En fråga bara, jag har en fläktkontroller installerad i chassit för resterande chassifläktar. Skulle jag i teorin kunna plugga in rad fläktarna där också? Och själv ställa in RPM beroende på vad jag kör för app? Måste jag då ha kvar kontakten från blocket in i CPU_FAN trots att inga fläktar kommer vara inkopplade den vägen?

Nej det behöver du inte..bara koppla dem till fläktkontrollern

Jag funderar på att koppla bort corsair link och köra på CPU_FAN
Corsair Link är ingen favorit

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Nej det behöver du inte..bara koppla dem till fläktkontrollern

Jag funderar på att koppla bort corsair link och köra på CPU_FAN
Corsair Link är ingen favorit

Okej det var en bra nyhet

Men har du inte både Link kabeln och CPU_FAN samtidigt? Jag har det iaf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Okej det var en bra nyhet

Men har du inte både Link kabeln och CPU_FAN samtidigt? Jag har det iaf.

Eller jo..

LINK Kabeln till USB headern
3 pins till SYS_FAN eller CPU_fan (för att se RPM på pumpen)

Du kopplar fläktarna till din kontroller. Sen SATA ström. Det bör räcka tycker jag.
Då kommer pumpen gå på default hastighet, och fläktarna styr ju du..

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Eller jo..

LINK Kabeln till USB headern
3 pins till SYS_FAN eller CPU_fan (för att se RPM på pumpen)

Du kopplar fläktarna till din kontroller. Sen SATA ström. Det bör räcka tycker jag.
Då kommer pumpen gå på default hastighet, och fläktarna styr ju du..

Jaha tackar. Får testa i helgen Måste dock säga att nu när jag kör fixed RPM (750) så låter det typ ingenting

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Jaha tackar. Får testa i helgen Måste dock säga att nu när jag kör fixed RPM (750) så låter det typ ingenting

Nej det är sant..men går man över 900-950 rpm så låter det..
testa köra i 2000rpm..man tror datorn ska lyfta ffs

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått poängen med Corsair link.
Pumpen sätter man ju på maxfart hela tiden, och en hel pump är väldigt tyst.
Fläktarna låter man moderkortet styra helt automatiskt.
Noll problem och ingen onödig mjukvara som behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Nej det är sant..men går man över 900-950 rpm så låter det..
testa köra i 2000rpm..man tror datorn ska lyfta ffs

Ja det låter mer men som tur var inte så pass att det är obehagligt.
När jag startar datorn (cold boot) så går alla fläktarna på maxfart i 2 sekunder och det väsnas verkligen något oerhört. Precis som du säger tror man att den skall flyga iväg själv

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9