Permalänk

Felaktiga minnen?

Hej,

Håller på att pilla ihop min nya dator men stötte på lite problem.

Delarna består av
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Processor: I7 4790k
Minnen: Kingston Hyperx Fury 2x4gb 1866mhz

Grafikkortet har inte kommit än så det har jag inte testat med.

Jag monterade CPU, Minnen och kopplade in nätagget och en hdd för att testa om datorn bootar upp. Minnena monterades i slot 2 och 4 enligt manualen.
När jag trycker på start så tänder sig alla lampor och CPU-fläkten varvar upp, sedan loopar den om och gör samma sak igen och stannar där.
Status-LEDarna på moderkortet visar 26 men jag kan inte hitta den koden någonstans.

Plockar jag ur ena minnet så är allt frid och fröjd och jag kommer in i BIOS.

Är det troligast att minnet är trasigt eller kan det vara kompabilitetsproblem ändå, även fast det går att bota med ena minnet.

Vore kul om någon visste va just "26" står för.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan väl köra något minnestest så slipper du gissa? Du bör ändå boota dem från usb/cd så du behöver inte installera datorn för att köra dem.
Fungerar bara ett av minnena eller fungerar det med ett i taget i samma minnesplats ? Du kan ju ha skadad cpusockeln så att den inte kan kommunicera med en viss minnessockel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl köra något minnestest så slipper du gissa? Du bör ändå boota dem från usb/cd så du behöver inte installera datorn för att köra dem.
Fungerar bara ett av minnena eller fungerar det med ett i taget i samma minnesplats ? Du kan ju ha skadad cpusockeln så att den inte kan kommunicera med en viss minnessockel.

Datorn botar inte ens upp med båda minnena i så ett minnestest känns uteslutet. Det är bara ett av minnena som fungerar. Kör jag med det minnet som "fungerar" så bootar datorn upp oberoende av minnesplats. Har även testat 2st 2gb minnen av äldre modell (1333mhz) i slot 2 och 4 och då bootar den upp. Känns som att det är det ena kingston-minnet som är kasst men man vill ju vara säker. Tänkte om fler hade haft problem med den modellen av minnen.

Permalänk
Skrivet av Mjolkpaket:

Datorn botar inte ens upp med båda minnena i så ett minnestest känns uteslutet. Det är bara ett av minnena som fungerar. Kör jag med det minnet som "fungerar" så bootar datorn upp oberoende av minnesplats. Har även testat 2st 2gb minnen av äldre modell (1333mhz) i slot 2 och 4 och då bootar den upp. Känns som att det är det ena kingston-minnet som är kasst men man vill ju vara säker. Tänkte om fler hade haft problem med den modellen av minnen.

Då är de väl bara att reklamera dem direkt och få ett par nya

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är minnet

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mjolkpaket:

Datorn botar inte ens upp med båda minnena i så ett minnestest känns uteslutet. Det är bara ett av minnena som fungerar. Kör jag med det minnet som "fungerar" så bootar datorn upp oberoende av minnesplats. Har även testat 2st 2gb minnen av äldre modell (1333mhz) i slot 2 och 4 och då bootar den upp. Känns som att det är det ena kingston-minnet som är kasst men man vill ju vara säker. Tänkte om fler hade haft problem med den modellen av minnen.

Du har då konstaterat att ett minne är trasigt, då är det bara att reklamera det direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är någon dera minnes porten eller minne. Troligtvis minnen. Testa sätta dom i andra portar för att utesluta portana. Är lat läst 50% av allt så om du redan gjort det så behöver ingen paragraf ryttare påpeka det.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Jag får testa att få ut en ny minnesmodul då. Får hoppas att jag kan få en ny då minnena är en vinst från tävling.

Permalänk
Inaktiv

Pröva att sätta in den andra ramstickorna i slottet som funkade. Startar det så är inte nåt fel på minnena utan moderkortet.
En kompis hade samma på sitt nya moderkort.

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Pröva att sätta in den andra ramstickorna i slottet som funkade. Startar det så är inte nåt fel på minnena utan moderkortet.
En kompis hade samma på sitt nya moderkort.

Jag har testat det också, så det är väl minnet. Ville bara ha det bekräftat, var längesen jag byggde dator själv