Extern ljudkort :) söker ett bra tips (är ny på marknaden om detta)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Extern ljudkort :) söker ett bra tips (är ny på marknaden om detta)

Hallå! är sugen på att få till det finstilta ifrån mina högtalare och hörlurar så funderar på ljudkort (har haft ett internt ljudkort tidigare men har någon form av störning så tänkte satsa på extern) och jag älskar kvalitet har som tittat på

http://www.asus.com/Sound_Cards_and_DigitaltoAnalog_Converter...

hört gott om den men som sagt jag är ny inom dessa områden så skulle gärna vilja höra lite förslag på vad jag ska tänka på och höra ifrån dem som kan om andra möjliga förslag

jag kan gå mellan prisklassen 1kr - 7000kr xonar essence one går på 4400kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Mayflower O2 (och de som bygger på den basen) brukar hyllas när det gäller rent och neutralt ljud.
https://www.mayflowerelectronics.com/product-category/digital...
Jag äger ingen själv men många insatta brukar ha eller hylla den (tek syndicate, linus tech tips, glömt namnet på flera andra)

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ska du ha ljudkort eller en dac ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av mrqaffe:

ska ha en Dac

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Cybran:

ska ha en Dac

Odacen är utmärkt i så fall, och ska du ha hörlurar så komplettera den med O2 men köp dem inom EU så blir det enklare rent praktiskt, http://www.headnhifi.com/odac-rca och så säger man till om att de ska skickas från Tyskland.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Har inte så mkt att komma med. Kan bara säga att köp inte denna (har den och är inte nöjd, brusande ljud).

https://www.komplett.se/creative-sb-x-fi-go-pro/799845

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

awesome förslag ^^ verkar som liten och kompakt/smidig verkar gå långa vägar alla jag har sett hittills har inte alls hållit sig runt tusen lappen eller storleken xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av mrqaffe:

Finns det egentligen någon poäng med att särskilja när det gäller bruk till datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av n_sandstrom:

Finns det egentligen någon poäng med att särskilja när det gäller bruk till datorn?

Det är ju en fundamentalt viktig skillnad, ett ljudkort har analoga ingångar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av n_sandstrom:

Han kanske funderade på om den behöver ha någon förstärkare inbyggd eller om DAC delen duger...

Kan själv tipsa om Audioengine D1, är nöjd med min.

Burk: MB MSI MPOWER CPU Delid 4790k @ 5Ghz Kyl NZXT Kraken X61 RAM 32GB @ 2400Mhz Låda Jonsbo W2 Silver SSD 512GB Samsung EVO850 SSD 256 GB Samsung EVO840 SSD 128GB Samsung EVO840 GPU Palit Gamerock (Premium bios flashad) GTX 1080 Kringutrustning: Skärmar Asus PB278Q + 2st Benq GW225S DAC AudioEngine D1 Lurar Beyerdynamic DT770 Mus Logitech G403 Wireless KB Logitech G810 Skärmstativ ARCTIC COOLING Arctic Z3 Mic Antlion Modmic V4 AMP FX-Audio FX502A Pro