Permalänk
Medlem

Asus P6T-SE strul

Hej,
Jag har en Asus P6T-SE moderkort med 2*3 gig samt en I7 930 CPU

Problemet är att ibland när jag startar datorn hittar bios bara 4 gig. Då startar jag om datorn en eller två gånger så har bios hittat 6 gig.

Ibland blir det blåskärm. Och vid 95% av fallen har jag 4 gig igen enligt bios.

Har senaste bios

Minnena ska vara kompatibla enligt specen på moderkortet.

Kan jag behöva öka volten på något av moderkortets delar för att komma förbi detta problem?

Memtest samt prime95 säger inget

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Testat att byta minnesplatser så de sitter på ett annat ställe ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

P6T SE är ett väldigt buggigt kort, hade extremt mycket problem det bl.a corsairs TX950 inte ville lira med det kortet.

dog även för mig helt spontant en dag. Jag skulle bytat platts på minna och switchat

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem ett tag med att datorn bara hittade en del av minnet (hade 3x2GB) kommer inte ihåg exakt vilken del av moderkortet jag höjde spänningen till men det var det som var lösningen i mitt fall iaf.

Nu kör jag 6x2GB vilket jag aldrig trodde skulle fungera men det rullar på bra än så länge. 12GB hittas varje gång, dessutom är CPUn överklockad.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”