Permalänk
Medlem

Dödlig temp

Jag har låtit Inet bygga en dator åt mig med Asus z97i plus,4690k,CM202 Evo.
Har testat klocka processorn lite genom att endast öka multipern till 44x,allt frid och fröjd vid spelande då tempen når max 60grader i de spel jag provat hittills. Idle ligger den på 35grader.
Men när jag kör prime95 gick tempen upp till 98grader enl. HWmonitor.
Detta verkar väl lite väl högt?
Har Inet slarvat vid kylarmonteringen? Volten går upp till 1,283 vid belastning.
Några ideér?

Permalänk
Medlem

Om du kör på orginal kylaren så är det mycket möjligt att du kan komma upp i den tempraturen. 1,283 volt för min intel 3570k är väldigt mycket då jag har klockat den till 4,4ghz och ligger på 1,210 volt.

Jag kör med en ganska stor nocuta kylare med 3st 140mm fläktar på och kommer upp i cirka 70 - 73 grader i prime95.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-P II | Intel Core i7 9700K | GTX 1070 | 16GB DDR4 2666MHz | Corsair RM750X | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodnik:

Jag har låtit Inet bygga en dator åt mig med Asus z97i plus,4690k,CM202 Evo.
Har testat klocka processorn lite genom att endast öka multipern till 44x,allt frid och fröjd vid spelande då tempen når max 60grader i de spel jag provat hittills. Idle ligger den på 35grader.
Men när jag kör prime95 gick tempen upp till 98grader enl. HWmonitor.
Detta verkar väl lite väl högt?
Har Inet slarvat vid kylarmonteringen? Volten går upp till 1,283 vid belastning.
Några ideér?

Skrivet av PuTT91:

Om du kör på orginal kylaren så är det mycket möjligt att du kan komma upp i den tempraturen. 1,283 volt för min intel 3570k är väldigt mycket då jag har klockat den till 4,4ghz och ligger på 1,210 volt.

Jag kör med en ganska stor nocuta kylare med 3st 140mm fläktar på och kommer upp i cirka 70 - 73 grader i prime95.

Han använder en CM202 Evo står de.

OT:
Kör inte Prime95 på haswell/refresh. Testa Aida64 istället.
Prime95 lägger på ca 0.1volt mer då den kör AVX2 eller vad de heter.
Testa Aida64 ist, så ska du se att tempsen håller sig bättre.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Prime95 lägger inte på mer spänning. Prime95 har IGEN kontroll över processorn.

Intel DESIGNAD haswell att begära 0.1-0.15V mer vid vissa typer av AVX 2.0 instruktioner då detta uppenbarligen krävs för att bibehålla stabiliteten vid standard turbo frekvenser. Prime95 utnyttjar AVX 2.0 i senare utgåvor.

Så det är by design.

Intel Linpack har samma effekt.
Vad jag vet ska intel i framtiden låta processorn gå i en 400Mhz lägre frekvens (turboboost inräknat skulle jag tro) istället för att höja Vcoren under AVX 2.0. Så ja lägre prestanda men mer förutsägbart TDP och temperaturer.

Så det är helt normalt och intels stock kylare klarar inte av kontinuerlig AVX 2.0 belastning så även där har intel designat processorn att throttla efter en lägre stunds temperatur av ca 100C.

Du kan testa Large FFT i prime95 det bör bibehålla Vcoren på den normala nivån utan att ge den en Boost. Det borde simulera mer normal laster. Small FFT passar bra för temperatur test och stabilitetstests. Intel designade trots allt processorn att klara 100C och att den ska bli övervoltad 0.1-0.15V vid AVX 2.0 instruktioner för att gå stabilt.

Som sagt prime95 eller intel linpack gör INGET med processorn. Det är INTEL som designat den att bete sig just så så det är helt normalt.

Här går att läsa mer om Haswell reagerar på höga temperaturer.
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Impact-of-Temperatu...