Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Håller helt med.
Vi måste alla gå ihop för att trycka ner dollarn till rekordlåga nivåer. Det var ett par härliga år av låg dollar...

Snarare få riksbanken att sluta trycka Sveriges ekonomin i botten:)

Jaja drabbar väl ingen fattig eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sweclockers har fastnat i någon form av circlejerk där alla hatar på dagens priser, när man inte inser att priserna har ungefär legat på samma nivå i många år.

Det jag hatar på är att 4690K kostade 1800kr för 6 månader sedan. Det är inga stora pengar det handlar om men prisutvecklingen är ju verkligen bisarr.

Skulle inte klaga om min lön stigit med ~28% sedan augusti men det har den inte gjort (bara med 7,3% ). Det har däremot priset på 4690K gjort.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare få riksbanken att sluta trycka Sveriges ekonomin i botten:)

Jaja drabbar väl ingen fattig eller?

Det är politikerna som misskött sig grovt under en period och inte riksbanken, men nu har riksbanken på allvar börjat försöka sköta sitt jobb utan hänsyn till politiken, de lastar helt enkelt över vissa problem på politikerna och försöker få dem att ta reparera det trasiga system de skapat, riksbanken hoppas väl på att det finns en bättre vilja nu efter valet att ta tag i problemen men det påverka växelkursen lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Det jag hatar på är att 4690K kostade 1800kr för 6 månader sedan. Det är inga stora pengar det handlar om men prisutvecklingen är ju verkligen bisarr.

Skulle inte klaga om min lön stigit med ~28% sedan augusti men det har den inte gjort (bara med 7,3% ). Det har däremot priset på 4690K gjort.

Nej jag håller med, men det var inte det jag reagerade på, utan snarare alla andra som anser att det helt plötsligt har blivit jättedyrt att köpa datorkomponenter (bortsett från valutan). När det har varit så här i över 10 år.

Därav prisexemplen jag listade

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

AMD har ju inget och konkurrera med därav kan intel fritt driva upp sina priser lite iaf?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag håller verkligen med om att priserna ökat markant. Köpte min 4690k under black friday för ynka 1600 kr. Det är ändå bara några månader sedan så att priserna ökat är det ju ingen tvekan om (även om detta var ett kampanjpris).

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är politikerna som misskött sig grovt under en period och inte riksbanken, men nu har riksbanken på allvar börjat försöka sköta sitt jobb utan hänsyn till politiken, de lastar helt enkelt över vissa problem på politikerna och försöker få dem att ta reparera det trasiga system de skapat, riksbanken hoppas väl på att det finns en bättre vilja nu efter valet att ta tag i problemen men det påverka växelkursen lite.

Snarare stör mig vad minus ränta ska lösa. I Danmark har den inte gjort gott i alla fall. Man lär ju få gå över till pengar i madrassen om detta fortsätter:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hmm sen behöver man inte monster för att spela. Har en AMD 760k (överklockad) och en i5-4670k (stock).
Enda spelet hittills där jag märker stor skillnad beroende på vilken processor jag använder är arma 3.
Rätt sjukt med tanke på min 4670k kostade nästan 3ggr så mycket som min 760k...
Blir kanske större skillnad i framtida spel vem vet?

Men om 4690k är så dyr så kanske läge att köpa en AMD 860k för 749kr på komplett och köra en budgetprolle nått år och se hur priserna är sen. Om du nu inte redan har rätt mobo och starkare prolle som du tänkt uppgradera till en 4690k förståss.

Prisökningen på 860k har varit ca 50kr då de innan gick på 699kr medan 4690k gått upp med ca 400kr. Lol 4690k har snart gått upp "lika mycket" i pris som en hel 860k kostar... snacka om privärdhet etc och vad man får för vad man betalar...

Men håller med i att priserna är svåra att acceptera just nu då de var betydligt lägre för ett halvår sedan. Tar ett tag innan man vänjer sig vid nya prisläget. Så är det att ha rörlig växelkurs vi har varit gynnade ett bra tag med en stark krona och svag dollar. Nu är det vi som har negativ ränta och kronans värde har sjunkit jämfört med dollarn.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

min 2600k gick för 2400 och min 2700k gick för 2300:- när jag inhandlade dem under separata datum... just saying ^^

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Men om 4690k är så dyr så kanske läge att köpa en AMD 860k för 749kr på komplett och köra en budgetprolle nått år och se hur priserna är sen. Om du nu inte redan har rätt mobo och starkare prolle som du tänkt uppgradera till en 4690k förståss.

Har redan en starkare processor än 860k. Kan överklocka den högt men då skulle mitt system bli riktigt törstigt i och med att jag ploppat i ett R9 290.

Det är framförallt den högre lägsta FPS'en som man får med 4690K jag vill åt. En random Intel i5 eller i7 ger i snitt 30% högre lägsta FPS i spel jämfört med AMD i 1080p.

Funderar på 1440p nu i och med att mitt 290 skulle klara det. Vill att det ska få sträcka på benen så mycket som möjligt.

Skrivet av Gtoxed:

min 2600k gick för 2400 och min 2700k gick för 2300:- när jag inhandlade dem under separata datum... just saying ^^

Jo, man har antagligen blivit lite bortskämd men det känns surt nu när man är köpsugen inför GTAV. Det är som sagt ingen stor summa det handlar om. Bara prisutvecklingen som känns så himla bisarr.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vi får väl övergå till dollar här, då kostar den inte mer nu än för 6 månader sen

Alternativt så kan saker och ting handlas i euro istället för dollar, då skulle den inte gått upp knappt nått.

Kronan har blivit allt svagare mot både euro och dollar, men euron har också blivit allt svagare mot dollarn.
http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=1Y
http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=EUR&to=SEK&view=1Y
http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=EUR&view=1Y
Euron är svagare mot dollarn nu än någonsin de senaste 10 åren: http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=EUR&view=10Y
Krona mot dollar, inte riktigt nära sitt svagaste läge ännu: http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=10Y
Krona mot euro, långt ifrån läget i slutet av 2008 till början av 2010 men närmar sig långsamt: http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=EUR&to=SEK&view=10Y

4690k var nere i 195€, nu 265€. +35,9%
4790k var nere i 275€, nu 389€. +41,5%

Hoppas att dollarn kraschar till sommaren, är i behov av en ny stationär dator.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vad Intel skulle kunna göra är att börja sälja CPUer utan GPU-del.
De flesta av oss använder ju inte hela CPUn, då vi har grafikkort.

Det skulle Intel kunna göra, men gör det inte.
För varför skall de göra det?
Konkurensen är vad den är och vi köper ju CPUer ändå...

Är det fler än jag som ser fram emot AMDs ZEN?

Skulle faktiskt bli förvånad om Zen inte har en iGPU, om AMD ska ha någon trovärdighet i sin hUMA-satsning så måste nog alla framtida CPU-modeller har stöd för detta.

Det marknadsmässigt helt rationellt av Intel att ha en iGPU i alla "normala" modeller. Dels är det möjligt att använda iGPU-delen för GPGPU saker (om det någonsin tar fart) även när man har en dGPU, Intels GPUer står sig relativt sett mycket bättre mot Nvidias/AMDs dGPU för OpenCL och liknande än vad är fallet för grafik.

Sedan verkar allt fler klara sig med iGPU, Intel fick Q4 2014 för första gången över 70% av GPU-marknaden.

Färre än 50% av alla stationära datorer har idag en dGPU. Företag lär aktivt undvika dGPU då det, tillsammans med disken, den komponent som oftast går sönder i OEM-maskiner.

Sedan finns ju E-serien just för de användare som absolut inte har någon nytta av en iGPU utan vill i stället att alla transistorer går till CPU-delen. Med tanke på att en E-serien CPU lär ligga i absoluta toppen under väldigt många år framöver är det över tid ändå en prisvärd modell.

Skrivet av Oliver91:

AMD har ju inget och konkurrera med därav kan intel fritt driva upp sina priser lite iaf?

Fast som redan påpekats flera gånger så är har ju Intel inte höjt sina priser, däremot har värde på SED kraftigt minskat mot USD. Om man tittar på historiska priser så har snabbaste icke E-serie (eller motsvarande) i7 "alltid" kostat ~$300-350 och de snabbaste i5 har "alltid" kostat ~$200-250.

Så länge jag byggde egna stationära system var budgeten för CPU-delen 2000-3000kr, idag får man den snabbaste i7-modellen för konsumenter (d.v.s inte E-serien) i detta intervall vilket inte var fallet för 10-15 år sedan då man fick en av de snabbare modellerna men absoluta toppmodeller låg typiskt mellan 5000-10000kr.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej jag håller med, men det var inte det jag reagerade på, utan snarare alla andra som anser att det helt plötsligt har blivit jättedyrt att köpa datorkomponenter (bortsett från valutan). När det har varit så här i över 10 år.

Därav prisexemplen jag listade

Under Sandy och Ivyeran låg priserna på 2600K resp 3770K på c:a 2700 kr. Priserna har gått upp kraftigt och det motiveras inte ens av den "prestandahöjning" du får med de nyare CPUerna. Nu beror det visserligen på växxelkursen. Vi har alla som har pengar i form av SEK blivit 20% fattigare.

Ekonomisk kris någon? Vem betalar och på vilket sätt?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Entusiast

Det är ändå lite komiskt att man skulle kunna argumentera för att en 2600/2700K idag för 2000kr jämnt vilket jag köpte min för tidigt 2012 skulle kunna vara ett bättre val 2015 än att köpa en 4670/4690K för 2200kr om båda överklockas på luft beroende på vad man hade tänkt göra med processorn.

Processorutvecklingen på den stationära sidan står verkligen still och det är ganska uppenbart att det mobila är vad som utvecklas just nu
Men men, jag klagar inte... Spel ser fortfarande finare och finare ut och jag känner inget behov av att uppgradera än även om jag siktar på 120FPS när jag spelar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är ändå lite komiskt att man skulle kunna argumentera för att en 2600/2700K idag för 2000kr jämnt vilket jag köpte min för tidigt 2012 skulle kunna vara ett bättre val 2015 än att köpa en 4670/4690K för 2200kr om båda överklockas på luft beroende på vad man hade tänkt göra med processorn.

Processorutvecklingen på den stationära sidan står verkligen still och det är ganska uppenbart att det mobila är vad som utvecklas just nu
Men men, jag klagar inte... Spel ser fortfarande finare och finare ut och jag känner inget behov av att uppgradera än även om jag siktar på 120FPS när jag spelar.

4690k är väl enkelt val. Snabbare,drar mindre ström och stödjer nyare moderkort med nya finesser.

Själv gick jag från intel 920 till 3570k till 3770k till 4930k.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle faktiskt bli förvånad om Zen inte har en iGPU, om AMD ska ha någon trovärdighet i sin hUMA-satsning så måste nog alla framtida CPU-modeller har stöd för detta.

Det marknadsmässigt helt rationellt av Intel att ha en iGPU i alla "normala" modeller. Dels är det möjligt att använda iGPU-delen för GPGPU saker (om det någonsin tar fart) även när man har en dGPU, Intels GPUer står sig relativt sett mycket bättre mot Nvidias/AMDs dGPU för OpenCL och liknande än vad är fallet för grafik.

Sedan verkar allt fler klara sig med iGPU, Intel fick Q4 2014 för första gången över 70% av GPU-marknaden.
http://jonpeddie.com/images/uploads/publications/Chart2.JPG

Färre än 50% av alla stationära datorer har idag en dGPU. Företag lär aktivt undvika dGPU då det, tillsammans med disken, den komponent som oftast går sönder i OEM-maskiner.

Sedan finns ju E-serien just för de användare som absolut inte har någon nytta av en iGPU utan vill i stället att alla transistorer går till CPU-delen. Med tanke på att en E-serien CPU lär ligga i absoluta toppen under väldigt många år framöver är det över tid ändå en prisvärd modell.

Fast som redan påpekats flera gånger så är har ju Intel inte höjt sina priser, däremot har värde på SED kraftigt minskat mot USD. Om man tittar på historiska priser så har snabbaste icke E-serie (eller motsvarande) i7 "alltid" kostat ~$300-350 och de snabbaste i5 har "alltid" kostat ~$200-250.
http://techreport.com/r.x/amd-intel-pricing-history/midrange-...

Så länge jag byggde egna stationära system var budgeten för CPU-delen 2000-3000kr, idag får man den snabbaste i7-modellen för konsumenter (d.v.s inte E-serien) i detta intervall vilket inte var fallet för 10-15 år sedan då man fick en av de snabbare modellerna men absoluta toppmodeller låg typiskt mellan 5000-10000kr.

Jo integrerade grafik är nog ett måste för AMD på högrepstanda processorerna. Nu när jag köpte blev det i3 just pga integrerad grafik. Har den i servern.
Min desktop, 7 3930K har ju igen igp vilket passar mig bra men å andra sidan hade en "enkel" igp inte kostat mycket extra och hade dugit för vissa applikationer.

Min föra server var AMD baserad och det var för ca 5 år sedan jag köpte den och då hade moderkortet integrerad grafik i nordbryggan vilket inte var helt ovanligt då och för min del var det ett måste när jag köpte då.

Problemet jag ser för tex AMD just nu är att FX processorerna har igen igp vilket gör att dom faller bort för allt som behöver enbart grundläggande grafik då man trots allt måste spendera extra på ett grafikkort och i sverige finns inga moderkort till salu sist jag kollade med integrerad grafik även om några tillverkare har gjort sådana AM3+ kort.

Sedan APU:erna är tyvärr för obalanserade för att enbart ha dom för grundläggande grafik så där betalar man för mycket för nåt man aldrig utnyttjar till fullo sedan får man en för klen CPU för pengarna man investerat. Så intel tenderar för mig i alla fall ha bättre balans mellan CPU och GPU.

Jag hade hellre sett att AMD släppt sina Athlon II för FM2/FM2+ med en extremt bantad IGP istället för helt utan IGP.
En AThlon II hade passat mig fint istället för en i3 när jag kollade just pga priset men det faktum att man får köpa till en dedikerad GPU gör att hela vitsen försvinner.

På så vis en bättre server/nas CPU men även kontors CPU där man inte behöver någon direkt 3D prestanda.

Sedan borde AMD på nästa plattform ha en igp på sina värstingprocessorer men jag anser nog att den bör vara klenare än dom snabbaste APU'ernas GPU'er.
Jag personligen finner att antigen behöver man bra GPU eller så behöver man en spartansk GPU. Allt i mellan känns som en kompromiss.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mogwaii:

4690k är väl enkelt val. Snabbare,drar mindre ström och stödjer nyare moderkort med nya finesser.

Själv gick jag från intel 920 till 3570k till 3770k till 4930k.

Det är absolut inte är enkelt val, visst den har allt det du radade upp men snabbheten kan diskuteras och det har helt och hållet att göra med vad du ska göra med processorn som sagt.
4690K har inte 8 trådar vilket 2600K har så beroende på vad man spelar/om man gör arbete med processorn så kan 2600K vara ett bättre val.

Känns som att du tror att jag skrev 2500K

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Perfekt att man uppgraderade lagom när AMD släppte 2xx serien 2013. Kan glida vidare på samma hårdvara tills dollarn vänt ner igen utan att det går någon nöd på mig.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Det är absolut inte är enkelt val, visst den har allt det du radade upp men snabbheten kan diskuteras och det har helt och hållet att göra med vad du ska göra med processorn som sagt.
4690K har inte 8 trådar vilket 2600K har så beroende på vad man spelar/om man gör arbete med processorn så kan 2600K vara ett bättre val.

Känns som att du tror att jag skrev 2500K

Spelar bara och då är ju 4690K klockren. Bara prisutvecklingen jag var tvungen att hata på.

Har inte så mycket att tillägga i 2500K vs 2600K vs 4690K spåret.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rabiesekorre:

Perfekt att man uppgraderade lagom när AMD släppte 2xx serien 2013. Kan glida vidare på samma hårdvara tills dollarn vänt ner igen utan att det går någon nöd på mig.

Du kanske får pröva ditt tålamod en del då. Riksbanken pratar väl om att nollräntan/minusränta kan förväntas vara kvar till åtminstone hösten 2016. Samtidigt har ju räntan i US börjat klättra uppåt och om det håller i sig lär vi se en ännu starkare dollar i närtid (förbereder mig på dyr US-semester...).

Riksbankens nollränta var kanske motiverad, men minusräntan verkar ju mest bara ha uppfattats som desperat handling av omvärlden så undrar om Ingves och co. riktigt vet vad de håller på med. Är ju inte så att Sverige är kris om man jämför med många andra EU-länder...

Skrivet av pa1983:

Jo integrerade grafik är nog ett måste för AMD på högrepstanda processorerna. Nu när jag köpte blev det i3 just pga integrerad grafik. Har den i servern.
Min desktop, 7 3930K har ju igen igp vilket passar mig bra men å andra sidan hade en "enkel" igp inte kostat mycket extra och hade dugit för vissa applikationer.

Min föra server var AMD baserad och det var för ca 5 år sedan och då hade moderkortet integrerad grafik i nordbryggan vilket inte var helt ovanligt då och för min del var det ett måste när jag köpte då.

Problemet jag ser för tex AMD just nu är att FX processorerna har igen igp vilket gör att dom faller bort för allt som behöver enbart grundläggande grafik då man trots allt måste spendera extra på ett grafikkort och i sverige finns inga moderkort till salu sist jag kollade med integrerad grafik även om några tillverkare har gjort sådana AM3+ kort.

Sedan APU:erna är tyvärr för obalanserade för att enbart ha dom för grundläggande grafik så där betalar man för mycket för nåt man aldrig utnyttjar till fullo sedan får man en för klen CPU för pengarna man investerat. Så intel tenderar för mig i alla fall ha bättre balans mellan CPU och GPU.

Jag hade hellre sett att AMD släppt sina Athlon II för FM2/FM2+ med en extremt bantad IGP istället för helt utan IGP.
En AThlon II hade passat mig fint istället för en i3 när jag kollade just pga priset men det faktum att man få för köpa till en dedikerad GPU gör att hela vitsen försvinner.

På så vis en bättre server/nas CPU men även kontors CPU där man inte behöver någon direkt 3D prestanda.

Sedan borde AMD på nästa plattform ha en igp på sina värstingprocessorer men jag anser nog att den bör vara klenare än dom snabbaste APU'ernas GPU'er.
Jag personligen finner att antigen behöver man bra GPU eller så behöver man en spartansk GPU. Allt i mellan känns som en kompromiss.

Dold text

Kan bara hålla med här. Just för GPGPU finns en rad fördelar med iGPU över dGPU, den förra sitter ju "närmare" CPU-delen så många halvkomplicerade uppgifter går betydligt snabbare att köra på iGPU även om beräkningskraften inte alls matchar dGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Minns när I5orna och FX-8350 kostade ungefär lika mycket, skiljde väl en hundralapp.

Nu ligger I5orna på ~2200-2300:- och FX-8350 ligger på ~1600-1700:-.

Så att enbart skylla på dollarn tror jag inte man kan göra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Minns när I5orna och FX-8350 kostade ungefär lika mycket, skiljde väl en hundralapp.

Nu ligger I5orna på ~2300:- och FX-8350 ligger på ~1600-1700.

Så att enbart skylla på dollarn tror jag inte man kan göra.

Ja, noterade detta och det verkade lite konstigt. Vill dock inte ha en 8350 i och med att 4690K är så mycket bättre.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är absolut inte är enkelt val, visst den har allt det du radade upp men snabbheten kan diskuteras och det har helt och hållet att göra med vad du ska göra med processorn som sagt.
4690K har inte 8 trådar vilket 2600K har så beroende på vad man spelar/om man gör arbete med processorn så kan 2600K vara ett bättre val.

Känns som att du tror att jag skrev 2500K

Tittade inte så noga iofs vilken exakt du menade men när jag gick från 3570 till 3770 upplevde jag ingen skillnad i spel. Mätbart kanske men märkbart tveksamt.

Sen min 3770 gick att klocka till 5ghz och min 4930 kör jag i 4,6. Tror nog att min 3770 är snabbare i spel än min 4930.

Beror klart på upplösning och speltitel.

Är dock väldigt nöjd mef min 4930 fast någon ökad prestanda till det jag har datorn till har jag inte fått.

Mer framtidssäker kanske , vad vet jag

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Minns när I5orna och FX-8350 kostade ungefär lika mycket, skiljde väl en hundralapp.

Nu ligger I5orna på ~2200-2300:- och FX-8350 ligger på ~1600-1700:-.

Så att enbart skylla på dollarn tror jag inte man kan göra.

Ja, det gjorde dom väl i 1-2 månader efter release. Du kunde köpa en 8350 för ett år sen för under 1400 kronor.

Prisgrafen enligt prisjakt håller inte med dig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare stör mig vad minus ränta ska lösa. I Danmark har den inte gjort gott i alla fall. Man lär ju få gå över till pengar i madrassen om detta fortsätter:)

Jag tänker göra detta på fullaste allvar. Fan att behöva betala för att ha mina pengar någonstans, då har jag ju hellre dem hos mig själv.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Jag tänker göra detta på fullaste allvar. Fan att behöva betala för att ha mina pengar någonstans, då har jag ju hellre dem hos mig själv.

Ja, det är för jävligt. Inkompetens på hög nivå när det måste vara minusränta.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Har helt klart råd men tycker att 2300kr är lite väl saftigt för en i5 med tanke på att dom kostade 1800kr för ett halvår sedan. Märklig prisutveckling.

Tänkte mig ett nytt moderkort, lite minnen och är lite sugen på ett Phanteks Enthoo Pro. Använt AMD ett tag och vill gå över till Intel. Ny 27" 144Hz skärm hade jag tänkt mig med. Blir en till med Freesync senare. Bara en skärm kan man ju inte ha, eller hur?

Stör mig bara på ockerpriset på 4690K. Får hålla ögonen öppna efter kampanjer.

Fick min Intel Inside Core I7 4770K i present, den 1a Juni förra året. Då kostade den mor och syrran ca 2300:-
Nu kostar samma processor 3000:- Så ja, jag håller med, priserna har ökat.
Men om du skall ta hänsyn till priset, så skall du också räkna in hur länge du kommer kunna använda processorn innan den går sönder, eller du byter ut den för en nyare enhet.
Räkna sedan på hur mycket ett datorspel kostar, och räkna på hur länge du spelar det, jag tänker då på spel som t.ex Metro Last Light och Saints Row serien.
När man har kollat på dessa exempel, så framstår processorn som i det närmaste dig given gratis.
Men jag förstår att det svider i plånboken, jag är själv socialbidragstagare på grund av att jag inte får något arbete.
Jag kan passa på att rekommendera MSI Z87 G43 Gaming. Fruktansvärt bra moderkort för pengarna. Z97 verisionen finns inte i lager. :S
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Fick min Intel Inside Core I7 4770K i present, den 1a Juni förra året. Då kostade den mor och syrran ca 2300:-
Nu kostar samma processor 3000:- Så ja, jag håller med, priserna har ökat.
Men om du skall ta hänsyn till priset, så skall du också räkna in hur länge du kommer kunna använda processorn innan den går sönder, eller du byter ut den för en nyare enhet.
Räkna sedan på hur mycket ett datorspel kostar, och räkna på hur länge du spelar det, jag tänker då på spel som t.ex Metro Last Light och Saints Row serien.
När man har kollat på dessa exempel, så framstår processorn som i det närmaste dig given gratis.
Men jag förstår att det svider i plånboken, jag är själv socialbidragstagare på grund av att jag inte får något arbete.
Jag kan passa på att rekommendera MSI Z87 G43 Gaming. Fruktansvärt bra moderkort för pengarna. Z97 verisionen finns inte i lager. :S
/Lifooz

Nej, processorn är ju inte det dyraste man köper. En 4690K borde ju hålla ett tag. Tror jag haft min nuvarande AMD processor i 4-5 år. Borde nog lätt bli samma livslängd på en 4690K, speciellt med tanke på att det inte sker så mycket på processorfronten längre.

Tack för tipset om moderkortet. Verkar vara ett rimligt kort till vettigt pris. Saknar dock optisk audio-anslutning på det där. Funderar på detta:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/198865-asus_z97-a-atx-z97

Lycka till med jobben. Vet av egen erfarenhet hur det där kan vara.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Är sugen på att köpa en 4690K men vill inte betala runt 2300kr för en sådan. Ser att netonnet har den för 2190kr just nu men det är fortfarande för dyrt. 1800kr skulle jag kunna leva med men då får jag nog vänta ett tag.

Riktiga skitpriser just nu. Förbannade krona.

Köper nog en i mars till GTAV release i vilket fall som helst, så att mitt 290 får sträcka på benen ordentligt, men surt kommer det att kännas.

Ville bara skriva av mig.

Så är det.Priserna styrs av värdet på dollarn.
2190:- på netonnet är ett kap, bara slå till, billigare blir det inte