Köra switch efter Technicolor TG799vn v2

Permalänk
Medlem

Köra switch efter Technicolor TG799vn v2

Hej!

jag har efter mycket slit dragit mig en nätverkskabel ifrån mitt modem kors och tvärs i hela huset för att komma till rummet där jag har min dator placerad.

Den nätverkskabeln har jag sedan kört in i min dator och allt har fungerat klockrent, men nu skulle tydligen tjejen också ha en dator så jag köpte då en "nätverksswitch" från biltema och trodde det bara var att förgrena mitt internet till dem 2 datorerna genom den.. Men Nej självfallet gick ju inte det.

Så, hur går jag tillväga för att kunna använda flera datorer efter mitt sketna modem/router från telia? Jag har testat tilldela datorerna egna ipn etc utan resultat..

Permalänk

Jag kör en Netgear GS108 switch med 6 enheter ansluta bakom min Technicolor TG799vn v2 router från Comhem utan problem så tror knappast det är något generellt problem för routern. Kanske switchen är kass?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerar utmärkt att använda switch förutsatt att den är hel. kolla på dess dioder vad den indikerar och fungerar din dator om du bara kopplar in den via switchen ? Du behöver ju även använda mer kabel, är kablarna hela ?
Får du inte kontakt eller får du inte ett ip nummer, det är inte samma sak och du bör använda dhcp för alla adressering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fungerar utmärkt att använda switch förutsatt att den är hel. kolla på dess dioder vad den indikerar och fungerar din dator om du bara kopplar in den via switchen ? Du behöver ju även använda mer kabel, är kablarna hela ?
Får du inte kontakt eller får du inte ett ip nummer, det är inte samma sak och du bör använda dhcp för alla adressering.

Ja, kör jag min internet kabel rakt i datorn fungerar det, och från switchen in i datorn använder jag 2 nya ethernet och får samma problem på båda datorerna, att dem inte får något ip.

Är det något jag bör ändra i routern? hur ställer jag inte dhcp för addressering? eller innebär det att den automatiskt väljer ip?

Alla mina 3 anslutna kablar lyser grönt på dioderna på switchen.

Skrivet av Kabelkillen:

Jag kör en Netgear GS108 switch med 6 enheter ansluta bakom min Technicolor TG799vn v2 router från Comhem utan problem så tror knappast det är något generellt problem för routern. Kanske switchen är kass?

Okej, det låter lovande iallafall. Jag kör med denna http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Na...

Kanske den är kass, men den är helt ny.. Och vi använder en likadan på jobbet utan problem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nallas:

Ja, kör jag min internet kabel rakt i datorn fungerar det, och från switchen in i datorn använder jag 2 nya ethernet och får samma problem på båda datorerna, att dem inte får något ip.

Är det något jag bör ändra i routern? hur ställer jag inte dhcp för addressering? eller innebär det att den automatiskt väljer ip?

Alla mina 3 anslutna kablar lyser grönt på dioderna på switchen.

Okej, det låter lovande iallafall. Jag kör med denna http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Na...

Kanske den är kass, men den är helt ny.. Och vi använder en likadan på jobbet utan problem

Internet kabel ? Menar du en kabel som kommer från en lanport på smarten eller den som ansluter smartens wansida ?
Hursomhelst så tycker jag du ska returnera den där gamla switchen, du är dumsnål om du ens överväger annat än Gbit prylar, du dödar ju all prestanda i lanet.
Den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134 är en bra billig switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Internet kabel ? Menar du en kabel som kommer från en lanport på smarten eller den som ansluter smartens wansida ?
Hursomhelst så tycker jag du ska returnera den där gamla switchen, du är dumsnål om du ens överväger annat än Gbit prylar, du dödar ju all prestanda i lanet.
Den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134 är en bra billig switch.

Ja, du har nog rätt. ska ordna en rejäl switch.

Men iallafall, nu drog jag en temporär annan kabel, och med den fungerar det galant i switchen. Men kopplar jag den kabeln jag satt upp genom huset så får jag inget ip till någon av datorerna? Men kontakt med switch etc fungerar.

Om kabeln var fel på, då borde den väl inte fungera direkt in i datorn eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nallas:

Ja, du har nog rätt. ska ordna en rejäl switch.

Men iallafall, nu drog jag en temporär annan kabel, och med den fungerar det galant i switchen. Men kopplar jag den kabeln jag satt upp genom huset så får jag inget ip till någon av datorerna? Men kontakt med switch etc fungerar.

Om kabeln var fel på, då borde den väl inte fungera direkt in i datorn eller?

Det är möjligt att det är nått med kabeln, en 100Mbit port (switchen) använder bara 2 ledarpar i kabeln medan en Gbit port använder alla 4 så de skulle kunna reagera olika på kabelskador, Gbitporten går saktare, 100Mbit funkar inte alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av nallas:

Ja, du har nog rätt. ska ordna en rejäl switch.

Men iallafall, nu drog jag en temporär annan kabel, och med den fungerar det galant i switchen. Men kopplar jag den kabeln jag satt upp genom huset så får jag inget ip till någon av datorerna? Men kontakt med switch etc fungerar.

Om kabeln var fel på, då borde den väl inte fungera direkt in i datorn eller?

Säkert krångel med kontakten mellan modularpluggen och uttagen i switchen. Jag har haft liknande problem själv.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är möjligt att det är nått med kabeln, en 100Mbit port (switchen) använder bara 2 ledarpar i kabeln medan en Gbit port använder alla 4 så de skulle kunna reagera olika på kabelskador, Gbitporten går saktare, 100Mbit funkar inte alls.

Låter rimligt, får klämma nya kontakter på båda sidor samt byta till en switch med gbit port.

tack för all hjälp (samtliga)

Permalänk
Medlem

Kablar är viktiga har jag precis fått erfara. Jag har just uppgraderat min Telia fiber från 100 Mbit till 250 Mbit men fick bara ut 100 Mbit på mina datorer anslutna via LAN. Jag har en TG799vac Xtream router och efter den en Netgear GS108Ev2 switch på vilken allt annat hänger. Jag fick hade problem med att switchen fick länkhastighet 100M när den var kopplad till routern men när jag kopplade WAN-kabeln direkt från fiberconvertern till switchen så fick jag 1000M länkhastighet. Jag fattade inget. Efter att ha gått igenom allt med firmwareuppgraderingar och mixtrande med konfigurering av båda enheterna var jag redo för inläggning på psyket. Inget hjälpte.
Då provade jag med att byta kabeln mellan routern och switchen, från den Cat5e som följde med routern till en annan Cat5e. Och se! Då fungerade det! Länkhastigheten gick upp till 1000M och nu har jag mina 250 Mbit (drygt 300 faktiskt) även genom switchen.
Puh!

Permalänk
Medlem

Kolla kontakterna noga, om du råkat göra en korsad kabel (med a standard I ena änden, b I andra) så kan inte billigare switchar och äldre datorer själv korrigera detta och då funkar inte kabeln. På nyare switchar och datorer känner enheterna av detta och anpassat sig efter det.

Vissa enheter är också känsligare för dåliga kontakter eller andra felkopplingar. Billigast är att kontakterna om, du kan även köpa en nätverkstestare för nån hundring.

Skickades från m.sweclockers.com