140 mm fläkt till CPU-kylare (Thermalright SilverArrow SB-E)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

140 mm fläkt till CPU-kylare (Thermalright SilverArrow SB-E)

Halloj!
Jag har läst här på swec, jag har googlat osv, men jag blir ta mig f*n inte klok.
Jag har en Thermalright SilverArrow SB-E. Den har fungerat och fungerar kanonbra. Men, jag är inte alls nöjd med utseendet på fläktarna.
Så, på grund av att jag har ett fruktansvärt köpsug (och ska vänta med stora uppgraderingen till sommar/höst) så passar jag på att städa ur burken och ordna sånt som jag länge stört mig på.

Nu till frågan. Vad är en bra fläkt till en CPU-kylare (modell torn)
Högt statiskt tryck, är det något att bry sig om? Tycker alla säger olika, men har dock främst hittat trådar som berör radiatorer.

Så, en grym fläkt på 140mm. Helst svart till färgen till tornkylare. Kör fläktarna idag på 700rpm, det ger en tyst men bra kylning. Ena fläkten jag har idag följde med kylaren den andra är en schyte slip stream.

Ge mig tips! Tack!

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Nizr:

tips! Tack!

Jag körde på BeQuiet för jag ville ha tysta och snyggast.
Mest "rekommenderat" till kylare är nog som du läst högst statiskt tryck. Noctua har en 120 mm variant som ska vara väldigt bra.
De kan ju vara lite knepiga att montera, ser ju lite olika ut på olika fläktar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kyoto, Japan
Registrerad
Jul 2011

Noctua Redux 140mm skulle jag rekommendera. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2659209

Gamingrig| Intel Core i5-2500k @ 4.5 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | 12GB 1600MHz Corsair XMS3 | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | 2x WD Caviar Black 2TB | Plextor M3Pro 128GB + Samsung 840 Pro 256GB | P8Z68-V Pro | Corsair TX850 Noctua Silentmod | Noctua NH-D14 | Corsair Carbide 500R | Asus 1440p PLS @ 75Hz + BenQ 1080p VA | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Imaculent:

Jag körde på BeQuiet för jag ville ha tysta och snyggast.
Mest "rekommenderat" till kylare är nog som du läst högst statiskt tryck. Noctua har en 120 mm variant som ska vara väldigt bra.
De kan ju vara lite knepiga att montera, ser ju lite olika ut på olika fläktar.

Montering är inga problem, kör med strips

Skrivet av XFTality:

Noctua Redux 140mm skulle jag rekommendera. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2659209

Kan du "motivera" varför?
En sådan ligger i min varukorg som eventuell vinnare
Var som sagt osäker på det här med statiskt tryck, men det verkar som det är rätt att satsa på? Någon sitter på bra läsning i ämnet?

Vad tror ni om en Silverstone AirPenetrator? Har ett fortress FT02, så är nöjd med 180mm varianten!

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kyoto, Japan
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Nizr:

Kan du "motivera" varför?
En sådan ligger i min varukorg som eventuell vinnare :)!

Noctuafläktar är tysta utan att offra prestanda, helt enkelt - Och fungerar bra som både chassifläktar och fastmonterade på CPU-kylningen.

Dessutom är Noctuas support underbar.

Gamingrig| Intel Core i5-2500k @ 4.5 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | 12GB 1600MHz Corsair XMS3 | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | 2x WD Caviar Black 2TB | Plextor M3Pro 128GB + Samsung 840 Pro 256GB | P8Z68-V Pro | Corsair TX850 Noctua Silentmod | Noctua NH-D14 | Corsair Carbide 500R | Asus 1440p PLS @ 75Hz + BenQ 1080p VA | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Om du prioriterar tystnaden så rekommenderar jag BeQuiets 140mm fläkt. Blev lite av en aha-upplevelse när jag köpte den. Har haft Noctua, Schyte med flera tidigare, men när jag kopplade in den nyinköpta BQ blev jag otroligt förvånad! Lät nästan ingenting och fläktade mycket bra, på ett sätt jag inte tycker andra fläktar levererar.

Angående fläktar till kylflänsar så är ju högt statiskt tryck att föredra, och på den punkten vet jag inte hur BQ presterar. Min gissning är dock "bra nog"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av XFTality:

Noctuafläktar är tysta utan att offra prestanda, helt enkelt - Och fungerar bra som både chassifläktar och fastmonterade på CPU-kylningen.

Dessutom är Noctuas support underbar.

Tror det lutar åt denna, gillar deras udda stil på grejer, nästan så man ska köpa en D15 bara för att...

Skrivet av Sandsu:

Om du prioriterar tystnaden så rekommenderar jag BeQuiets 140mm fläkt. Blev lite av en aha-upplevelse när jag köpte den. Har haft Noctua, Schyte med flera tidigare, men när jag kopplade in den nyinköpta BQ blev jag otroligt förvånad! Lät nästan ingenting och fläktade mycket bra, på ett sätt jag inte tycker andra fläktar levererar.

Angående fläktar till kylflänsar så är ju högt statiskt tryck att föredra, och på den punkten vet jag inte hur BQ presterar. Min gissning är dock "bra nog"

Hört mycket gott om BQ... Men aldrig testat någon produkt själv. Får lite "billig" känsla över det hela, å andra sidan kostar en fläkt inte många kronor så kan vara värt att köpa bara för att testa!
Har de endast en modell på 140mm?