Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Råd kring uppgradering av minne

Hej

Är i stort behov av råd kring min ASUS Laptop som jag allt oftare ser ligga på en konstant hög RAM-belastning, i princip alltid uppåt 70%...
Tänker att de 4 GB som suttit i den sedan start kunde få lite hjälp på vägen. För visst är det väl så att byte/uppgradering av RAM-minnen inte kan vara så svårt att fixa till på en bärbar? Kanske inte lika simpelt som på en gammal "miditower" som väl var senaste gången jag rotade med sådant, men väl ändå fullt hanterbart?

Datorn som sådan har specs enligt följande länk, och har alltså kvar sina 4 GB RAM från standardutförandet.

Men min ganska blygsamma kunskap kring de här delarna gör mig dock lite orolig kring vilken typ av minnen jag ska ta och byta upp mig till - och hur jag ska tänka kring alla de roliga sifferkombinationerna som jag får fram på prisjakt när jag är inne och kikar, är det så enkelt som att kika på "DDR3" och "1333 Mhz" så som det står på i specs till datorn ovan? Också lite fundersam kring om det är olika minnestyper till stationära och bärbara - hur ser jag i så fall skillnad på dessa?

Slutligen funderar jag på om jag ska utöka till 8 GB eller kanske lika gärna trycka in 16 GB när jag ändå håller på. Som jag tolkar ovan specs så känns det väl som att det borde finnas två minnesplatser i burken? Har också läst någonstans att det är möjligt att "dra nytta av" 16 GB när man kör Windows Home Premium 64-bitars (vilket jag tycker mig kunna läsa mig till att jag gör).

Så - ni inser att detta blir lite för många frågor för att jag ska våga dra till med ett "skott från höften" kring ett köp och byte här, så om jag kunde få lite vägledning i mina frågor ovan vore jag sanslöst tacksam!

Mvh
/C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2014

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208823-kingst...

Sånna här ska du ha, vanliga ddr3 minnen är för breda och skulle inte passa.
8gb är tyvär max i din dator.

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ok, så då är det två sådana som jag behöver, så kommer saker och ting rulla lite smidigare sen?
Tack också för infon att mitt tak går vid 8.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Undrar bara ang prestandan. Tror inte det spelar ngn roll om minnes användningen är 20% eller 80% bara den inte blir 100%.
Så om du inte slår i 100% idag så kommer inte en uppdatering göra ngn skillnad i prestanda. Rätta mig om jag har fel.

AMD 760k @ 4.7GHz, NB @ 2200MHz | Asus 760 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | 2x4GB 1866MHz Gskill | Silverstone SFX ST45SF 450W

Intel i5-4670k @ stock | MSI 680 | Gigabyte G1.Sniper Z87 | 2x4GB 2400MHz Gskill | Corsair TX850 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av stimpen:

Undrar bara ang prestandan. Tror inte det spelar ngn roll om minnes användningen är 20% eller 80% bara den inte blir 100%.
Så om du inte slår i 100% idag så kommer inte en uppdatering göra ngn skillnad i prestanda. Rätta mig om jag har fel.

Om minnet ligger på 95% eller 10% kvittar egentligen, men om man bara har några få megabyte lediga så slår den lätt i taket och då kommer lagget.

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Tack för insatta svar!

Har bara ytterligare en tanke då.
Kommer inom kort att köpa på mig ytterligare en dator som ser ut enligt nedan, ser då att den har 8gb ram från start. Kan jag lika gärna köpa till 2 x 8 gb till den direkt, och använda den 8 gb som sitter däri för att uppgradera min befintliga dator?
För jag har fått uppfattningen att man i te ska blanda olika märken/typer av minnen?

Då får jag ju 1 x 8 gb i min befintliga och 2 x 8 gb av garanterar samma modell i den nya. Kommer det funka? Eller är det andra specs på minnena i de två maskinerna?

http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av CardBoard:

Tack för insatta svar!

Har bara ytterligare en tanke då.
Kommer inom kort att köpa på mig ytterligare en dator som ser ut enligt nedan, ser då att den har 8gb ram från start. Kan jag lika gärna köpa till 2 x 8 gb till den direkt, och använda den 8 gb som sitter däri för att uppgradera min befintliga dator?
För jag har fått uppfattningen att man i te ska blanda olika märken/typer av minnen?

Då får jag ju 1 x 8 gb i min befintliga och 2 x 8 gb av garanterar samma modell i den nya. Kommer det funka? Eller är det andra specs på minnena i de två maskinerna?

http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15-...

Den nya datorn har, precis som din nuvarande, ett tak på 8gb, så mer än så är helt meningslöst.
Men minnerna ska nog vara desamma.

AOC g2460Pg |[/B]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av stimpen:

Det där låter helt logiskt men stämmer inte i min erfarenhet. Hade 4GB på min speldator innan och har 4GB på jobbdatorn, har aldrig nått 100% ram användning men datorn blir helt sinnessjukt slö om den når 70% och blir märkbart snabbare när man stänger ner nån memoryhog typ visual studio eller firefox. På 70% i mitt fall börjar program bli riktigt slöa med att starta, på 80% börjar program bli svåra att använda, på 90% kan man lika bra gå o ta kaffe till den lugnar ner sig.

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Raka ordentliga svar! Gillas!

Då var minnena beställda enligt ovan rekommenderad länk, var visst de sista två i lager

Skulle någon nu ha mitt identiska problem med identisk dator så innebär det ju också att jag har 4 gb minne av standardtyp som följer med datorn, som någon vänlig själ skulle kunna få till vrakpris

Tack alla för goda råd!