Koppla ur aktiva högtalare när de är på

Permalänk

Koppla ur aktiva högtalare när de är på

Hej, jag har nyss köpt ett par Pioneer SDJ-50X och höll på att fixa lite med dem då jag tog ur USB kabeln till mitt externa ljudkort med högtalarna på och kopplade till ljudkortet. Det kom få ett "pop" ljud vilket har gjort mig lite orolig. Jag har hört det ljudet förut men inte med så hör dyra högtalare. Så jag undrar, kan detta ha skadat högtalarna?
(Volymen var på "medel", alltså mellan min och max.)

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Medlem

Låter de annorlunda nu?? Skorrar, brummar mer, skitljud...
Om inte så har du inte skadat dem.
Men, det är såklart inte nyttigt för dem att utsättas för den typen av behandling så undvik det i fortsättningen...

Permalänk
Skrivet av klp65:

Låter de annorlunda nu?? Skorrar, brummar mer, skitljud...
Om inte så har du inte skadat dem.
Men, det är såklart inte nyttigt för dem att utsättas för den typen av behandling så undvik det i fortsättningen...

Vet inte om jag bara tänker på det mer eller något nu, men tycker mig höra lite mer brus..men ingen som har lyssnat på dem på senaste tiden har påpekat något.

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk

Antagligen inte. Vissa förstäkrare "poppar" passiva högtalare när de startar och stänger av sig.

Även om det inte är optimalt skulle jag inte tro att de tar skada av det om det bara hänt en gång och du inte kan höra skillnad.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Antagligen inte. Vissa förstäkrare "poppar" passiva högtalare när de startar och stänger av sig.

Även om det inte är optimalt skulle jag inte tro att de tar skada av det om det bara hänt en gång och du inte kan höra skillnad.

Känns lugnande! Men jag ska försöka att inte göra om det. Jag har dock börjat höra ett knäppande ljud när jag sätter på högtalarna som jag inte tror mig ha hört innan... Undrar om det kan vara kopplat till händelsen eller om det kanske var så innan ^^

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison