Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Hjälp vattenkylningsbygge

Hejsan

jag sitter här och försöker hitta en gpu som är värd namnet och som man kan vattenkyla men hittar inte några alls jag tänkte höra med er sweclockers om ni kan hjälpa mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010

Du kan vattenkyla de flesta GPU:erna på marknaden. Du får dock byta kylare själv.
Vill du att vi rekommenderar något får du ge en budget.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av simon253:

Du kan vattenkyla de flesta GPU:erna på marknaden. Du får dock byta kylare själv.
Vill du att vi rekommenderar något får du ge en budget.

Budgeten ligger på runt 2.5k men ge förslag

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Med den budgeten är det inte lätt att ge dig något förslag. Ett gpu-block kostar minst 700kr och då räcker inte din budget till ett grafikkort värt att vattenkyla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Tänkte kostnaden för enbart gpun får ligga på 3k

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av ZonYx:

Med den budgeten är det inte lätt att ge dig något förslag. Ett gpu-block kostar minst 700kr och då räcker inte din budget till ett grafikkort värt att vattenkyla.

Tänkte att gpun kunde kosta runt 3k eller mer
Skrev nog lite hastigt igårkväll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Össkassamn
Registrerad
Dec 2010

vad hr du för modell på grafikkortet? Ganska viktigt att veta om vi ska kunna hjälpa dig

Chassi: Evolv ITX, GPU: R9 290 H2O, CPU: Intel i5 6600K H2O, SSD: Samsung 850 500GB M.2, PSU: be quiet! L8 630W, Mobo: ASUS Z170I Pro Gaming, RAM: HyperX 2x8GB, Mus: Func MS-3, Tgb: Microsoft SideWinder X4, OS: Win10, Ljud: Beyerdynamic DT770 PRO 80Ω. (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Marticus:

vad hr du för modell på grafikkortet? Ganska viktigt att veta om vi ska kunna hjälpa dig

Det är mer att jag letar efter ett grafikkort som man kan vattenkyla
Har ingen direkt idé på hur jag ska hitta ett grafikkort som faktiskt går att byta kylare på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Össkassamn
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av homersimsons:

Har ingen direkt idé på hur jag ska hitta ett grafikkort som faktiskt går att byta kylare på

ska grafikkortet ingå i din 3k budget?

Chassi: Evolv ITX, GPU: R9 290 H2O, CPU: Intel i5 6600K H2O, SSD: Samsung 850 500GB M.2, PSU: be quiet! L8 630W, Mobo: ASUS Z170I Pro Gaming, RAM: HyperX 2x8GB, Mus: Func MS-3, Tgb: Microsoft SideWinder X4, OS: Win10, Ljud: Beyerdynamic DT770 PRO 80Ω. (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Marticus:

ska grafikkortet ingå i din 3k budget?

Ja tänkte lägga ut ungefär 3 K på en nytt grafikkort och sedan får vattenblocket kosta vad de kostar sry om jag förklarar dåligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Össkassamn
Registrerad
Dec 2010

du behöver självklart mer än bara vattenblock. Utöver vattenblock behöver du pump, reservoar, radiator, kopplingar, slang och vätska. Det går på ca 1500:-+, snarare mer åt 2000:- hållet, är det okej på rakt arm eller ändrar du dig då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av homersimsons:

Vill du byta själv eller färdigt?

Byta själv: Köp grafikkortet du vill ha. Kolla om det är referens-PCB. Köp valfritt block som passar.

Färdigt: Kolla upp Poseidon-serien. Kan vara värt om man inte vill mecka själv. Är även luftkylt, så ifall du ångrar vattenkylning är det bara att köra som vanligt.
Eller ett färdigt grafikkort med vattenblock från EVGA.

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av EyeNEye:

Vill du byta själv eller färdigt?

Byta själv: Köp grafikkortet du vill ha. Kolla om det är referens-PCB. Köp valfritt block som passar.

Färdigt: Kolla upp Poseidon-serien. Kan vara värt om man inte vill mecka själv. Är även luftkylt, så ifall du ångrar vattenkylning är det bara att köra som vanligt.
Eller ett färdigt grafikkort med vattenblock från EVGA.

Var hade man kunnat hitta evgas färdiga någonstans?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Marticus:

du behöver självklart mer än bara vattenblock. Utöver vattenblock behöver du pump, reservoar, radiator, kopplingar, slang och vätska. Det går på ca 1500:-+, snarare mer åt 2000:- hållet, är det okej på rakt arm eller ändrar du dig då?

Den biten vet jag redan men för bara grafikkorts delen tänkte jag på nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Har suttit och tittat på detta grafikkort ett litet tag men har inte hittat något vattenblocket http://www.inet.se/produkt/5411371/evga-geforce-gtx-960-2gb-s...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Väröbacka
Registrerad
Jan 2012

vet inte vilken svensk butik som säljer den men här har du en länk till EVGA's egna GTX980 "Hydro copper"

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=04G-P4-2989-KR

Dator:
CPU: I5 3570k RAM: 16gb corsair vengeance 1600Mhz GPU: sapphire R9 290 4gb MOBO: asrock Z77 m-itx Chassi: Bit fenix prodigy PSU: XFX XXX pro 650W HDD1: ssd 120gb sandisk (os disk) HDD2: 4x 250gb I raid0 mekaniska

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av bamse82:

vet inte vilken svensk butik som säljer den men här har du en länk till EVGA's egna GTX980 "Hydro copper"

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=04G-P4-2989-KR

Tack så mycket men den var nog lite hög u prisklass

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av homersimsons:

Tyvärr så är de i den prisklassen Kostar att ligga på topp

Poseidon-serien var inte intressant?

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av EyeNEye:

Glömde att titta på den ska ta en titt nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av homersimsons:

Tänk på att det inte riktigt känns värt att vattenkyla ett svalt strömsnålt mid-end kort, så iaf ett r9 290/970 och uppåt för att det ska kännas bra.

Men det är ju bara mina 2 cents

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av EyeNEye:

Bara en fråga om jag vill göra det själv hur ska jag hitta de rätta delarna tex vattenblocket och grafikkortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av homersimsons:

Bara en fråga om jag vill göra det själv hur ska jag hitta de rätta delarna tex vattenblocket och grafikkortet

Du går in på Coolingconfigurator.com när du har köpt ditt grafikkort eller har sikte på ett du vill ha.

Letar upp ditt grafikkort(sök efter produktkoden eller namnet)

Så dyker förslagen upp. De listas i olika kategorier. Där EKWB själva har provat fysiskt, där korten möjligen kan passa men osäkert och där de visuellt kan passa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av lowngcawt:

Tänk på att det inte riktigt känns värt att vattenkyla ett svalt strömsnålt mid-end kort, så iaf ett r9 290/970 och uppåt för att det ska kännas bra.

Men det är ju bara mina 2 cents

Håller med om detta, ser inte riktigt meningen ;/

CPU:Intel i5 4670k RAM:16gb Corsair 1333mhz(tagna från tidigare burk) GPU:XFX R9 290 DD MB: Asus z87A SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-U12P SE2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av EyeNEye:

Du går in på EKWB.com när du har köpt ditt grafikkort eller har sikte på ett du vill ha.

Letar upp ditt grafikkort(sök efter produktkoden eller namnet)

Så dyker förslagen upp. De listas i olika kategorier. Där EKWB själva har provat fysiskt, där korten möjligen kan passa men osäkert och där de visuellt kan passa.

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Mar 2013

Avråder dig från att vattenkyla ett klent litet graffekort, du sparar otroligt mycket pengar och du kan använda de pengarna du sparar från vattenkylningen till att lägga på ett bättre kort alt. spara tills du har mer pengar att lägga på ett bättre kort.

Har du någon tanke på att kyla CPUn? Det kostar oftast mer än vad man tänkt om det blir ens första gång, då flera saker ska inkluderas, har du ett chassi som stödjer radiatorer? Slangdragning? Fläktar? etc.

Chassi: Corsair 800D || Mobo: Asus Sabertooth Z170 Mark 1 || CPU: i5-6600K @ 4.5Ghz || RAM: Hyper X 16GB 2133Mhz || GPU: 2x EVGA 780ti SLI || SSD: Samsung 830 128GB || HDD: WD Green 2TB || PSU: Be Quiet! Dark Power Pro 10 850W || OS: Windows 7 Ultimate || Radiatorer: EK Coolstream XE 360 + 120 || CPU-kylare: EK - Supremacy || Ljudkort: Sound Blaster Z || Bildskärm: Qnix QX2710 1440p (100hz)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av wipen96:

Avråder dig från att vattenkyla ett klent litet graffekort, du sparar otroligt mycket pengar och du kan använda de pengarna du sparar från vattenkylningen till att lägga på ett bättre kort alt. spara tills du har mer pengar att lägga på ett bättre kort.

Har du någon tanke på att kyla CPUn? Det kostar oftast mer än vad man tänkt om det blir ens första gång, då flera saker ska inkluderas, har du ett chassi som stödjer radiatorer? Slangdragning? Fläktar? etc.

Ska bygga en nu burk och har velat testa vattenkylning rött länge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av wipen96:

Det kostar oftast mer än vad man tänkt om det blir ens första gång, då flera saker ska inkluderas, har du ett chassi som stödjer radiatorer? Slangdragning? Fläktar? etc.

This.
Jag började med en budget på 2000:- för 1.5år sen med min första loop, ny idag sitter jag och har spenderat närmare 15000:- på bara kylning!
Visst sitter jag med Overkill komponenter och kylning, men det blir hur du än gör dyrare än planerat.

För en enkel loop med CPU och en GPU får du räkna med iaf 3-4000, men då är det så simpelt som möjligt.

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Ny gpu nu iallfall

Jag stack iväg och köpte en Asus Geforce gtx 770 och nubehöver jag bara hitta en vattenblock och tänkte se om någon av er kanske vet om det finns annas så struntar jag nog i det och bara kör grafikkortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av homersimsons:

Ny gpu nu iallfall

Jag stack iväg och köpte en Asus Geforce gtx 770 och nubehöver jag bara hitta en vattenblock och tänkte se om någon av er kanske vet om det finns annas så struntar jag nog i det och bara kör grafikkortet

Ge oss produktkoden/vilken modell.

Sök här: http://www.coolingconfigurator.com/

(gav dig fel länk tidigare)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Intel Core i7-4790k / Asus Z97-AR / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / ST30 360+UT60 240 / 8x Scythe Gentle Typhoon AP-15 / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Asus ROG Swift PG278Q