Förstärkaren spökar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012

Förstärkaren spökar.

Hej alla!
Har använt min Dynavox MT-50 förstärkare i några månader, och den har funkat klockrent.
Igår när jag satt och spelade så försvann helt plötsligt ena ljudkanalen, och ena högtalaren blev tyst.

Kopplar jag in lurar får jag ljud i båda kanalerna.
Kopplar jag om högtalarna så kommer ljudet i den som blev tyst först.
Det är till och med så att när jag drar ut hörlurarna så funkar båda högtalarna i några sekunder innan den ena helt plötsligt blir tyst.
Har testat att växla mellan de olika input-källorna.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Slaktardej:

Hej alla!
Har använt min Dynavox MT-50 förstärkare i några månader, och den har funkat klockrent.
Igår när jag satt och spelade så försvann helt plötsligt ena ljudkanalen, och ena högtalaren blev tyst.

Kopplar jag in lurar får jag ljud i båda kanalerna.
Kopplar jag om högtalarna så kommer ljudet i den som blev tyst först.
Det är till och med så att när jag drar ut hörlurarna så funkar båda högtalarna i några sekunder innan den ena helt plötsligt blir tyst.
Har testat att växla mellan de olika input-källorna.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Troligtvis är det en skyddskrets som stänger av om den fungerar en kort stund, det är troligen överbelastning, dc eller självsvängningar på den kanal som stängs av. du bör hursomhelst stänga av den och inte använda den innan den är reparerad, du riskerar annars att förstöra högtalarna.
Man behöver mäta på förstärkaren och eftersom den är så pass ny bör du nog reklamera den direkt om du inte själv kan mäta på den och förvissa dig om att det inte är nått externt fel som triggar skyddsfunktionen.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av mrqaffe:

Troligtvis är det en skyddskrets som stänger av om den fungerar en kort stund, det är troligen överbelastning, dc eller självsvängningar på den kanal som stängs av. du bör hursomhelst stänga av den och inte använda den innan den är reparerad, du riskerar annars att förstöra högtalarna.
Man behöver mäta på förstärkaren och eftersom den är så pass ny bör du nog reklamera den direkt om du inte själv kan mäta på den och förvissa dig om att det inte är nått externt fel som triggar skyddsfunktionen.

Tack för svaret! Har inte tillgång till mätverktyg och ska därmed gå till HiFi-butiken där jag köpte den och höra vad de säger.

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!