Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

i7 4790k h100i, hög värme?!

Hey!

Har precis bytt chassi från ett Corsair 500R till ett Corsair 760T, vilket jag själv anser som en uppgradering och inte till ett sämre chassi så att säga. Därefter köpte jag mig 2st fläktar (Corsair AF120 LED + AF140 LED) och satte in.

Och nu har jag min processor på cirka 30c i idle, och runt 50c när jag endast är inne i CSGO och spelar. Är inte detta konstigt?

Innan låg jag runt 25c i idle, och runt 40c när jag spelade CSGO.

När jag bytte chassi så kopplade jag ej loss min H100i från moderkortet/processorn, så den är exakt likadan som den var innan jag bytte chassi. Har ej ändrat på fläktarna heller!

Vad beror detta på?

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av dalbjer:

Hey!

Har precis bytt chassi från ett Corsair 500R till ett Corsair 760T, vilket jag själv anser som en uppgradering och inte till ett sämre chassi så att säga. Därefter köpte jag mig 2st fläktar (Corsair AF120 LED + AF140 LED) och satte in.

Och nu har jag min processor på cirka 30c i idle, och runt 50c när jag endast är inne i CSGO och spelar. Är inte detta konstigt?

När jag bytte chassi så kopplade jag ej loss min H100i från moderkortet/processorn, så den är exakt likadan som den var innan jag bytte chassi. Har ej ändrat på fläktarna heller!

Vad beror detta på?

Antagligen så har kylaren släppt lite. Släng på ny pasta så ska det nog lösa sig.
Även om du "bara" har flyttat den, så räcker det med att något juckar till.

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local host
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av dalbjer:

Hey!

Vad beror detta på?

jag sitter med samma cpu och kylare fast med standrad fläktarna och har 35 grader i idle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013

Hur du har luftflödet i lådan konfigurerat gör lite, om du har din radiator som enda utblåset nu men inte hade det innan så får du ju all värme från grafikkortet t.ex att gå igenom den och värmer upp mer.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Vad har du för rumstemp med 25C idle?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Feb 2004

Hur varmt är det i rummet? Varmare än förut?

NZXT H440 | i7 5820K | Asus X99-A | 32GB HyperX Savage 2666Mhz CL13 | EVGA 1080 SC ACX3.0 | Crucial BX100 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

Har lagt på helt ny kylpasta, kollat alla fläktar. Men antar att det helt enkelt är sämre luftflöde i detta chassi bara.

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

ifall du kör med standard klock alltså allt på auto och inte ändrat något så trycker de flesta Moderkort ca 1.3V till cpun därför kan den bli hyffsat varm för att bara köra standard 4GHz eller upp till 4.4GHz i turbo boost

gå in i bios och ändra ner vcore till typ 1.2V så ska du se att tempsen rasar

[CPU: Intel i7-4790k @ 4.8GHz ][GPU: EVGA Gefore GTX980][MB: Asus Maximus VII Hero]
[RAM: Kingston HyperX Fury 16GB][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av nothingtoxic:

ifall du kör med standard klock alltså allt på auto och inte ändrat något så trycker de flesta Moderkort ca 1.3V till cpun därför kan den bli hyffsat varm för att bara köra standard 4GHz eller upp till 4.4GHz i turbo boost

gå in i bios och ändra ner vcore till typ 1.2V så ska du se att tempsen rasar

Nä tror inte det är problemet. Iofs TS, ladda hem CPU-Z och kolla volten.
50c i load är ju bra

Trädvy Permalänk
Corsair
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av dalbjer:

Hey!

Vad beror detta på?

Hej dalbjer,

Hur har du fläktarna installerade i 760T? 500R har ju mera plats för fläktar då den har en stor 200mm på sidopanelen och de hjälper ju till att höja luftflödet en hel del.

Dock är ju 30c i idle och 50c i CSGO inte några farligt höga temperaturer.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Nyfiken på våra produkter och nyheter? Besök vår hemsida för mer information eller gilla vår Facebook-sida för de senaste nyheterna och tävlingarna! Har du haft något problem med våra produkter? Kolla då in våran supportsida!
| Corsair hemsida | Corsair på Facebook | Corsair RMA & Support | Corsair subform här på Sweclockers |

Mina custombyggen: C.ACE | Chrome 240 | K65 RGB "Battlescarred Edition" | Spec-Edge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Corsair Johan:

Hej dalbjer,

Hur har du fläktarna installerade i 760T? 500R har ju mera plats för fläktar då den har en stor 200mm på sidopanelen och de hjälper ju till att höja luftflödet en hel del.

Dock är ju 30c i idle och 50c i CSGO inte några farligt höga temperaturer.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tja!

Jag löste faktiskt allt genom att ta bort plattan på toppen, så luftflödet gick ut där uppe. Hade plattan på tidigare, trodde verkligen inte den gjorde så mycket skillnad. Men nu ligger jag på stadiga 27c i idle, runt 40c i load!

Trädvy Permalänk
Corsair
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av dalbjer:

Tja!

Jag löste faktiskt allt genom att ta bort plattan på toppen, så luftflödet gick ut där uppe. Hade plattan på tidigare, trodde verkligen inte den gjorde så mycket skillnad. Men nu ligger jag på stadiga 27c i idle, runt 40c i load!

Härligt att de löste sig!

Nyfiken på våra produkter och nyheter? Besök vår hemsida för mer information eller gilla vår Facebook-sida för de senaste nyheterna och tävlingarna! Har du haft något problem med våra produkter? Kolla då in våran supportsida!
| Corsair hemsida | Corsair på Facebook | Corsair RMA & Support | Corsair subform här på Sweclockers |

Mina custombyggen: C.ACE | Chrome 240 | K65 RGB "Battlescarred Edition" | Spec-Edge