Kan man laga ljud kabel med sockerbit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Maj 2014

Kan man laga ljud kabel med sockerbit?

Katten har nämligen bitit sönder ljud kabeln till mina högtalare kan jag laga detta med typ socker bit eller något annat enkelt? Vet att man typ tvina ihop sladdarena men har inte tåla modet till det har redan försökt ett par gånger men får inte till det.

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|Gigabyte GTX 970 G1|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av warmerspy:

Katten har nämligen bitit sönder ljud kabeln till mina högtalare kan jag laga detta med typ socker bit eller något annat enkelt? Vet att man typ tvina ihop sladdarena men har inte tåla modet till det har redan försökt ett par gånger men får inte till det.

Om du inte har tålamodet att tvinna ihop två par kablar tror jag inte du har tålamodet till att använda en "sockerbit".
De gånger jag har gjort det med tvinning och valfri tejp har det ju inte tagit mer än några minuter. Har svårt att tro att det skulle finnas något snabbare eller/och enklare sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av iXam:

Om du inte har tålamodet att tvinna ihop två par kablar tror jag inte du har tålamodet till att använda en "sockerbit".
De gånger jag har gjort det med tvinning och valfri tejp har det ju inte tagit mer än några minuter. Har svårt att tro att det skulle finnas något snabbare eller/och enklare sätt.

Jag var rädd för det...

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|Gigabyte GTX 970 G1|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003

Inte tålamod till att tvinna? Det tar ju ungefär lika lång tid som att starta den här tråden. Good luck!

Stationär: FD Define Nano S, AMD R5 1600, Biostar X370GTN, G-Skill Ripjaws V 16GB 3600Mhz @ 3200Mhz CL14, Radeon RX 570, Samsung 850 EVO 1TB, Corsair SF450
HTPC: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB, One for all UCR7960 (+ Flirc)
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 9.10

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ja du kan.
Är det en bra metod ? Nej.
Löda och krympslang är bättre om du ska skarva eller korta kabeln eller byt ut den.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Jun 2010

"Kan man laga ljud kabel med sockerbit?"

Nej, inte utan en kopp kaffe.

En jädra massa prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av DatorMuppen:

"Kan man laga ljud kabel med sockerbit?"

Nej, inte utan en kopp kaffe.

"tihi" Men utifall du eller någon annan inte vet vad en sockerbit är i dessa sammanhang så bifogar jag en bild.
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873351086110.jpg (I detta fallet en lång radda sådana).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

ja det går utmärkt.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Jag har själv gjort det med mina högtalare, det skulle vara temporärt men det har varit så i runt 2 år nu. Det går, men det är ingen bra lösning egentligen.

Jag rear ut min själ, allt ska bort - - Fractal Design Define R3 | Corsair RM750i | Corsair H100i GTX & 2 x Noctua NF-F12 PWM | XFX DD R9 280 3GB & Sapphire Dual-X R9 280X 3GB OC | 840 PRO 128 GB + 850 PRO 128 GB + Spinpoint F3 1 TB + NETGEAR ReadyNAS RN204 2x8 + 2x6 TB RAID5 & Synology DS216se 2x3 TB JBOD | BenQ XL2411T + AOC E2461FWH + AOC E2476VWM6 | Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Red + Logitech G502 | ASUS FX502VM-DM265T/GL502-VMZ + 24 GB RAM + Intel 600p M.2 256 GB + 850 EVO 500 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010

jisses

vissa trådar få en att se att dagen kanske inte var så tråkig iallafall. det tar alltså 1min att tvinna tråden och eltejp och har du inget oxid emellan så lär det funka ypperligt tills du har lust köpa lödkolv och tenn..

kanske orka köpa kabelkanaler så inte katten kommer åt sladdarna

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

"ljudkabel"?
Är det en vanlig tvåledarkabel, eller någon mera avancerad variant(type 3.5mm tele stereo)

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av frankof:

"ljudkabel"?
Är det en vanlig tvåledarkabel, eller någon mera avancerad variant(type 3.5mm tele stereo)

Antagligen tre ledare men det blir inte speciellt mycket mer komplicerat ^^

Jag rear ut min själ, allt ska bort - - Fractal Design Define R3 | Corsair RM750i | Corsair H100i GTX & 2 x Noctua NF-F12 PWM | XFX DD R9 280 3GB & Sapphire Dual-X R9 280X 3GB OC | 840 PRO 128 GB + 850 PRO 128 GB + Spinpoint F3 1 TB + NETGEAR ReadyNAS RN204 2x8 + 2x6 TB RAID5 & Synology DS216se 2x3 TB JBOD | BenQ XL2411T + AOC E2461FWH + AOC E2476VWM6 | Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Red + Logitech G502 | ASUS FX502VM-DM265T/GL502-VMZ + 24 GB RAM + Intel 600p M.2 256 GB + 850 EVO 500 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Det funkar utmärkt. Det håller bra och försämrar inte ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Jun 2002

Gå oldschool, löd och krympslang. Episkt kul!

P4 1500Mhz | ASUS P4T-E | 512Mb Rambus@800Mhz | ASUS Geforce 2 Ti200 | IBM 40GB | TDK Cyclone 32/12/40 | Chieftec TA-10W Scorpio FullTower
Jaha... så var det med d.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av teejee:

Det funkar utmärkt. Det håller bra och försämrar inte ljudet.

Nja säger jag, (givetvis beroende på preferser och och vad man har för system i övrigt) har själv hemmabio för ett antal :

Dold text

och vad jag har upplevt någon gång för länge sedan är att bara skruvkontakten på högtalaren inte är ordentligt åtdragen så kan det börja knastra i högtalaren. (konstig mening det där men hittar inte vad det kan vara..) Nåja jag poppar popcornen och väntar med spänning på att diskussionen urartar.

"Det är alltid enklare att säga att man mår bra, än att förklara varför man har ett inre helvete"
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Absolut kan du göra det. Så länge du håller dig på ljud med frekvens under ungefär 1 GHz skall det fungera prima!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av ZaInT:

Jag har själv gjort det med mina högtalare, det skulle vara temporärt men det har varit så i runt 2 år nu. Det går, men det är ingen bra lösning egentligen.

Dåliga lösningar fungerar inte lika länge.

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På framsidan
Registrerad
Sep 2014

Det här håller i alla väder, är garanterat katt-proof och godkänd av alla möjliga institut för användande i lågspänningsinstallationer. Snyggt dessutom ....

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kab...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelk...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Eqon:

Det här håller i alla väder, är garanterat katt-proof och godkänd av alla möjliga institut för användande i lågspänningsinstallationer. Snyggt dessutom ....

Jo, men i runda slängar 400:- för att skarva en kabel?
Den bör vara rätt dyr/speciell kabel för att det skall vara någon ekonomi i det.
(jag använder det i jobbet, hemma? not so much)

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schlätta
Registrerad
Mar 2012

Jag säger som Mulle Meck. "Det går om man vill, låt oss pröva!"

Gamerigg: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Eqon:

tror du allvarligen att TS skulle spendera 418kr på reparera en sladd om han inte har tålamod att tvinna två kablar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Grönahunden:

tror du allvarligen att TS skulle spendera 418kr på reparera en sladd om han inte har tålamod att tvinna två kablar..

Tvinna är väl knappast bättre än sockerbit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av teejee:

Tvinna är väl knappast bättre än sockerbit.

själv klart inte men låt oss titta på fakta.

1. tvinna 2-3 kablar borde vara enklare än att fixa en "sockerbit"

2. TS har inte tålamod att fixa en "sockerbit" och laga kabelbrottet.

hur stor är chansen att X köper kabelskor för 418kr och lagar det på ett bättre sätt..? på en skala 0-10 vad skulle du uppskatta det till ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av warmerspy:

om det är vanliga högtalarkablar så är det ju bara koppar..skala av lite mera av höljet på kabeln så du har lite mera att tvinna med, sen på med eltejp.. du kan ju bara inte misslyckas med det.. klart på kortare än 2min. tycker synd om dig om du är såå stressad att du inte kan avverka tex 10min eftersom du är ovan med tvinnande.

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Skaffa en lödkolv, lödtenn och en rulle el-tape.

Ett hem utan ovanstående är inte komplett.

Positiv bi-effekt: du kan laga din kabel.

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla