Fixstars SSD slår rekord i lagringstäthet

Permalänk
Melding Plague

Fixstars SSD slår rekord i lagringstäthet

Ett japanskt företag lyckas med konststycket att klämma in 3 TB SSD-lagring i en vanlig 2,5"-enhet och lovar dessutom att höja ribban till hela 5 TB inom den närmaste månaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Now we're talking!

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem

ta mina pengar!

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

ta mina pengar!

Tror inte du vill betala för dessa även om de låter lockande

känns som att det kommer bli en rejält saftig prislapp

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Master of Overkill

1 års garanti.....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1 års garanti.....

Reagerade på samma sak

Permalänk
Medlem

Det enda som fattas nu är rejäla prisdumpningar på SSD-enheter generellt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1 års garanti.....

Reagerade på det med, och sedan "Avsedd för enterprise". Vem är så dum så man sätter ETT års garanti på enterprise-prylar.

Men men... Det är ju inte TLC i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tja jag tror jag väntar ett år och se hur de håller... med 1 års garanti så låter de inte precis som företaget litar på sina egna diskar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Reagerade på det med, och sedan "Avsedd för enterprise". Vem är så dum så man sätter ETT års garanti på enterprise-prylar.

Men men... Det är ju inte TLC i alla fall.

Ja, tror dock man har avtal så går utöver produktens garanti i sig.

Som vi har på HP tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Blir kul när tekniken sprider sig och ssd får större lagringskapacitet och lägre pris. I dagsläget berör ju inte denna nyhet mig, men i framtiden...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja, tror dock man har avtal så går utöver produktens garanti i sig.

Som vi har på HP tex.

Ja det är väl troligt, men det inger hur som helst inget vidare förtroende med "1 års garanti" så frågan är ju om de inte skjuter sig själva i foten här. Jämför t. ex med samsung som har 10 års garanti på sin 850 Pro-serie. Det skapar en trygghetskänsla hos kunden på ett helt annat sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

men ärligt, ge upp datacenter delen, VI PRIVATPERSONER VILL HA SSD!! ja e tröttp o punga u 1300:- för ynka 250gb. ge mig mer!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Vill ha!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med 3D-VNAND så borde denna lagringstäthet även kunna hitta ut till konsumentdiskar.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

men ärligt, ge upp datacenter delen, VI PRIVATPERSONER VILL HA SSD!! ja e tröttp o punga u 1300:- för ynka 250gb. ge mig mer!!

http://www.prisjakt.nu/search.php?s=1tb%20ssd ?

Permalänk
Medlem

Är alltid 6mån till 1år på företagsprodukter om inte företaget förhandlar till sig att dom ska ha mer men då får dom oftast betala mycket mer för det. så inget onormalt med 1 års garanti så är det med all elektronik när det är till företag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Är väl inte så imponerande och påverkar tyvärr inte priset per GB. I en vanlig SSD är största delen ändå bara luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Är väl inte så imponerande och påverkar tyvärr inte priset per GB. I en vanlig SSD är största delen ändå bara luft.

Svårt att veta hur den ligger i pris/GB eller om den kommer pressa priset/GB när vi inte vet priset...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta sätter eld i röven på alla de andra slöfockarna, för det är inget problem att packa in betydligt mer än 1TB i ett 2,5"-chassi.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att vänta några år på konsumentprodukter i samma storlekar samt att priserna ska sjunka ner mot 2 kr/GB, så kanske jag har råd att börja byta ut resten av mina mekaniska 3,5" diskar till 2,5" SSD enheter. Hoppas det inte dröjer allt för många år.
Det får gärna börja hända lite på SSD marknaden nu. Bortsett från några mindre lanseringar och så har det varit ett ganska händelselöst år på SSD marknaden. Skönt att det kommer lite nya aktörer och sätter blåslampan i baken på de andra.

Jag kan inte låta bli att blicka framåt och drömma mig bort några år. Jag kör idag Raid 10 på min fillagring för alla mina foton, musik, dokument, videofiler, mm. Med en övergång till SSD på dessa sekundärdiskar skulle jag kunna gå över till Raid 1 och halvera antalet diskar samtidigt som jag ökar hastighet och behåller redundansen. Alternativt minska antalet diskar med 25% och öka redundansen från 2 till 3 diskar i RAID1. Det skulle ge andra fördelar, som att kunna gå från min stora otympliga Cosmos 2 och E-ATX till ex BitFenix Prodigy M med micro ATX utan att kompromissa lagringsutrymme eller prestanda för min arbetsstation.

En underbar framtid framför oss, men som vanligt känns den allt för långt bort, speciellt för oss dödliga konsumenter med begränsad plånbok.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

men ärligt, ge upp datacenter delen, VI PRIVATPERSONER VILL HA SSD!! ja e tröttp o punga u 1300:- för ynka 250gb. ge mig mer!!

Detta är exakt varför man satsar på datacenter, där kunden är beredd på att betala betydligt mer.

Permalänk
Medlem

Som tvelander och många andra säger, så blir produkten väldigt irrelevant tack vare ett års garantin. Nej, nästa bygge blir det att dissa lösa hårddiskar och köra med en M2 på 1TB.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag hoppas att detta sätter eld i röven på alla de andra slöfockarna, för det är inget problem att packa in betydligt mer än 1TB i ett 2,5"-chassi.

Utrymme och strömförbrukning sätter inte stopp men är osäker på om det finns någon större marknad för 4TB ssd's för 15000kronor (påhittade siffror) när man lika gärna kan använda flera mindre i raid

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Utrymme och strömförbrukning sätter inte stopp men är osäker på om det finns någon större marknad för 4TB ssd's för 15000kronor (påhittade siffror) när man lika gärna kan använda flera mindre i raid

Åtminstone 2TB kan de allt fisa ut på marknaden i dagsläget. Jag har väntat länge.

Fler än en 2,5" ssd kräver ju plats för det också (jag gillar små chassin, men vägrar M.2 eftersom de bara finns i futtiga 500GB), men framför allt så är RAID 0 enbart en extra problemkälla för min del (att fördubbla risken för krasch är inte min melodi).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Äh, tror ärligt talat vilket SSD märke som helst skulle kunna grejja detta. Det skiter bara i det för att kunna överprisa 500gb/1tb:erna ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Är alltid 6mån till 1år på företagsprodukter om inte företaget förhandlar till sig att dom ska ha mer men då får dom oftast betala mycket mer för det. så inget onormalt med 1 års garanti så är det med all elektronik när det är till företag.

Trams. Konsumentköplagen gäller visserligen bara privatpersoner, men det betyder inte att företag alltid får mellan 6 månader och 1 års garanti - det är ju något du hittat på själv. Elgiganten har t.ex. 3 månaders garanti medan Samsung har 3 månader till 10 års garanti beroende på produkt.

Skrivet av Andre_H:

Utrymme och strömförbrukning sätter inte stopp men är osäker på om det finns någon större marknad för 4TB ssd's för 15000kronor (påhittade siffror) när man lika gärna kan använda flera mindre i raid

"Lika gärna" enligt vem? Chansen för fel dubbleras för varje lagringsenhet som du lägger till utöver den ursprungliga. De tar också upp mer plats.

Permalänk
Medlem

Tycker fler bolag kan göra stora SSD:er i 3,5" istället så får vi upp storleken vi som har plats för 3,5" enheter. Då kan diskarna bli gigantiska fort då det är mycket mer plats för minneskretsar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Svårt att veta hur den ligger i pris/GB eller om den kommer pressa priset/GB när vi inte vet priset...

Det är inte alls som folk verkar tro att man magiskt lyckas trycka in mer GB per chip. Vad de gör är att de istället stoppar in fler antal chip i enheter än vad man normalt gör till vanliga konsumenter. Man kan se det lite som att stoppa in fler processorer i samma dator. Bara för att ett moderkortet har socket för två stycken processorer så innebär det inte att man helt plötsligt kan köpa in processorerna till reducerat pris. Det enda syftet med att göra på det här viset är för att det kommer att minska antalet diskar man behöver koppla in och underhålla i ett datacenter. Kan man köpa in 20 större diskar istället för 100 mindre diskar till datacentret så väljer de helt klart det som ger dem minst arbetskostnad.

Skrivet av som99:

Tycker fler bolag kan göra stora SSD:er i 3,5" istället så får vi upp storleken vi som har plats för 3,5" enheter. Då kan diskarna bli gigantiska fort då det är mycket mer plats för minneskretsar.

Det är mest luft i en SSD till skillnad från en HDD där i princip allt utrymme används. Att göra lådan större kommer inte påverka varken pris eller mängden utrymme. Om någon uppfinner ett nytt sätt att tillverka SSD som är betydligt billigare än kisel fast kräver större plats så kanske vi får större enheter igen.