Nya högtalare till TV i ny lägenhet

Permalänk
Medlem

Nya högtalare till TV i ny lägenhet

Hej!

Det är så att jag fått en lägenhet och nu letar jag då bra högtalare till TVn när man ska kolla en bra film tex , men även när man kollar på nån serie eller så. Jag prioriterar Kvalitet före kvantitet.

Min budget ligger väl på runt 4000 så om det är någon som har bra tips så vore det gött!

Vet inte om man ska köra på 2.0 eller 5.0 eller något annat ? Har inte full koll på det där vad man ska skaffa.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vill du ha t.ex. två aktiva högtalare att bara koppla in till TVn, eller vill du ha en hel hemmabioreceiver och allt därtill?

Har du inte platsbrist rekommenderar jag en hemmabioreceiver och ett par golvhögtalare till att börja med.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vill du ha t.ex. två aktiva högtalare att bara koppla in till TVn, eller vill du ha en hel hemmabioreceiver och allt därtill?

Har du inte platsbrist rekommenderar jag en hemmabioreceiver och ett par golvhögtalare till att börja med.

Alltså vad är skillnaden med en hemmabioreceiver ? Vad har den för fördelar jämfört med endast två aktiva högtalare? Det skulle ju inte vara fel om man kunde lyssna musik från dom också (Spotify typ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Alltså vad är skillnaden med en hemmabioreceiver ? Vad har den för fördelar jämfört med endast två aktiva högtalare? Det skulle ju inte vara fel om man kunde lyssna musik från dom också (Spotify typ).

En hemmabioreceiver blir som ett slags "nav" där du kan koppla in massvis med enheter, både ljud och bild.
Nyare receivers har dessutom så att man kan spela upp spotify direkt från dem etc.

T.ex. så har jag dator, raspberry, playstation och TV inkopplat i min receiver. Ljudet från PS och raspberry spelas av receivern medan den skickar vidare bilden till TVn.

Aktiva högtalare brukar oftast endast ha en 3,5mm-kontakt eller liknande in, så att du bara kan ha en källa inkopplad.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

En hemmabioreceiver blir som ett slags "nav" där du kan koppla in massvis med enheter, både ljud och bild.
Nyare receivers har dessutom så att man kan spela upp spotify direkt från dem etc.

T.ex. så har jag dator, raspberry, playstation och TV inkopplat i min receiver. Ljudet från PS och raspberry spelas av receivern medan den skickar vidare bilden till TVn.

Aktiva högtalare brukar oftast endast ha en 3,5mm-kontakt eller liknande in, så att du bara kan ha en källa inkopplad.

Ok ska kika på det, tack. Har hört att ljudfokus är en bra sida som har koll på allt inom ljud samt bra priser. Om du känner till den sidan rekommenderar du att kolla på hemmabioreceiver därifrån eller vet du något annat som är bättre? Kan man hitta bra hemmabioreceiver för runt 4000?

Permalänk
Medlem

Till receivern behöver du högtalare också. Om din budget är 4000 kanske reciver och två frontare är bra att börja med och sedan bygga vidare med surround, center och eventuell sub senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok ska kika på det, tack. Har hört att ljudfokus är en bra sida som har koll på allt inom ljud samt bra priser. Om du känner till den sidan rekommenderar du att kolla på hemmabioreceiver därifrån eller vet du något annat som är bättre? Kan man hitta bra hemmabioreceiver för runt 4000?

Ljudfokus är en bra sida. Prisjakt kan du ju jämföra priser på, ibland har vissa reor etc. Ljudfokus är billiga, men inte alltid billigast.

Sen behöver du som sagt högtalare också, som jag antar ska in på samma budget?

Edit; Ett tips kan vara att kolla begagnat. Går att göra många bra klipp. Receivers med spotify är dock ganska "nytt" så finns inte jättemycket receivers ute med stöd för det än.
Hittar du något du tycker ser intressant ut, kolla upp utgångar/ingångar och nypris & omdömen när det var nytt. (Eller fråga här/släng iväg en fråga till mig så ska jag hjälpa dig)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Gör som jag kör på Logitechs Z-906. Väldigt bra ljud i förhållande till vad du får lägga ut. Dessutom bra anslutningsmöjligheter och långa kablar till dom högtalarna därb ak.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zadrok:

Gör som jag kör på Logitechs Z-906. Väldigt bra ljud i förhållande till vad du får lägga ut. Dessutom bra anslutningsmöjligheter och långa kablar till dom högtalarna därb ak.

Ja det finns inte mycket att välja på i samma prisklass om man vill ha ett ljudsystem som inte tar upp så stor plats.

Finns det utrymme dock så är det självklart med vanlig hembioförstärkare och golvhögtalare.

Permalänk
Medlem

Köpt till mig själv som också bor i lgh i höstas. Jag valde att köra på 2.0 + förstärkare.
Jag hade runt 5k som budget i början men när jag väl va ute i affärerna och lyssnade så höjde jag min budget då jag tyckte det va värt att lägga lite mer när jag väl skulle köpa. Det är ju inget man köper en gång om året direkt. Och ljudskillnaden va väldigt markvärd när man gick upp lite.
PGA av platsbrist så fick jag inte plats att köpa golvare utan fick bli lite mindre högtalare som jag kan ha på tv-bänken. Efter mkt lyssnande så fastnade jag för Dynaudio DM 2/6. Var rädd att jag skulle sakna en bas, men det är väldigt sällan faktiskt. Till film är dom klockrena enligt mig.

Så mitt tips är att åk till en ljudaffär med bra service. Lyssna och jämför Det är STOR skillnad på logitechs system och riktiga högtalare. Det är värt att lägga lite tid och pengar på bra högtalare lycka till

Permalänk

För några månader sen var jag i samma sits då jag köpte en ny tv och den hade helkassa inbygda högtalare. Valet föll på en soundbar med en trådlös sub från Sony. Det kan vara det bästa valet jag har gjord så himla skönt att slippa massa sladdar.
Jag köpte http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HTCT770B/...
dock brukar elgiganten ha erbjudande på den lite då och då jag gav endast 2220kr på rea.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Dynavoice Challenger S-5 EX från ljudfokus samt dessa http://www.ljudfokus.se/produkt/vaggfaste-wallbracket-510-sva... för att montera på var sida om TV:n. Kopplade sen in det till en gammal Dynavoice förstärkare jag hade liggande sen tidigare.

Det behöver inte vara krångligare eller dyrare än så att få fin fint ljud till TV:n
2.0 räcker fruktansvärt långt, sen kan man ju lägga till fler högtalare om man vill senare.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eggi8finger:

För några månader sen var jag i samma sits då jag köpte en ny tv och den hade helkassa inbygda högtalare. Valet föll på en soundbar med en trådlös sub från Sony. Det kan vara det bästa valet jag har gjord så himla skönt att slippa massa sladdar.
Jag köpte http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HTCT770B/...
dock brukar elgiganten ha erbjudande på den lite då och då jag gav endast 2220kr på rea.

Ok, funderar på en soundbar. Men tycker du kvalitén är bra? Jag menar jag vill ändå att man ska kunna se en film och känna att ljudet är grymt liksom Så man får mer känsla av filmen typ.

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Ok, funderar på en soundbar. Men tycker du kvalitén är bra? Jag menar jag vill ändå att man ska kunna se en film och känna att ljudet är grymt liksom Så man får mer känsla av filmen typ.

Det tycker jag definitivt! Du kan ju inte få någon surround ljud men annars är ljudkvalitén riktigt bra. Det som är synd är ju att du inte kan bygga ut de som du kan med en reciever och 2 högtalare. Men att slippa sladdar till subben är helt underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eggi8finger:

Det tycker jag definitivt! Du kan ju inte få någon surround ljud men annars är ljudkvalitén riktigt bra. Det som är synd är ju att du inte kan bygga ut de som du kan med en reciever och 2 högtalare. Men att slippa sladdar till subben är helt underbart!

Jo men ska fundera på det faktiskt
Jo det är sant. Har ju kollat lite på det där med reciever o det verkar ju också nice.
Men alltså är det stor skillnad ljudmässigt mellan surround och en soundbar? Jag menar om man köper en riktigt bra soundbar märker man ändå skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Jo men ska fundera på det faktiskt
Jo det är sant. Har ju kollat lite på det där med reciever o det verkar ju också nice.
Men alltså är det stor skillnad ljudmässigt mellan surround och en soundbar? Jag menar om man köper en riktigt bra soundbar märker man ändå skillnad?

En soundbar kan aldrig ersätta 5.1 system.
För TV tittande, är soundbar ett bra alternativ, då tv sändningar sänder oftast i stereo ljud och tar minimalt plats.
Om man tittar mycket på material som har 5.1 ljud och då är receiver + 5.1 att föredra.

Vad man väljer, beror på egna prioriteringar och pris.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Alltså det är så att jag bor i en 2:a 55 kvm, och jag har väl inte jätte mycket plats. Det är svårt o säga om jag kommer kunna ha en reciever + 2 golvhögtalare som får plats. Är det bättre och satsa på en soundbar då ? Finns det bra soundbars där ute som är bättre än själva tv högtalarna?