MSI X58A-GD65 sönder, hjälp med att byta

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

MSI X58A-GD65 sönder, hjälp med att byta

Hejsan, mitt MSI X58A-GD65, socket 1366 har gått sönder, eller snarare bränt någon krets eller liknande (bild nedan).
Datorn har fungerat hur bra som helst men när jag skulle starta den imorse så brände de till där uppe.
http://i.imgur.com/AbODg84.png
Min gissning är att det är damm som på något sätt gjort de men är inte säker känns konstigt att de kan hända när det är ett öppet område.
Kan de inte så bra men om någon har en annan förklaring (nätagg?) så hade det varit bra att veta (vill inte att det ska hända igen).

Sedan min fråga, ska jag köpa ett nytt av samma modell eller leta efter någon annan. Jag har ett fullt fungerande Intel® Core# i7-960 och som jag förstår det så passar de inte i nyare modeller eftersom det är en LGA 1366 socket.

Resterande delar i datorn:
Grafik kort: Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX
Nätagg: Silver Power SP-SS620M 620W PSU
Processor: Intel® Core# i7-960
Moderkort: MSI X58A-GD65, Socket-1366
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C:\
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Boefst:

Hejsan, mitt MSI X58A-GD65, socket 1366 har gått sönder, eller snarare bränt någon krets eller liknande (bild nedan).
Datorn har fungerat hur bra som helst men när jag skulle starta den imorse så brände de till där uppe.
http://i.imgur.com/AbODg84.png
Min gissning är att det är damm som på något sätt gjort de men är inte säker känns konstigt att de kan hända när det är ett öppet område.
Kan de inte så bra men om någon har en annan förklaring (nätagg?) så hade det varit bra att veta (vill inte att det ska hända igen).

Sedan min fråga, ska jag köpa ett nytt av samma modell eller leta efter någon annan. Jag har ett fullt fungerande Intel® Core# i7-960 och som jag förstår det så passar de inte i nyare modeller eftersom det är en LGA 1366 socket.

Resterande delar i datorn:
Grafik kort: Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX
Nätagg: Silver Power SP-SS620M 620W PSU
Processor: Intel® Core# i7-960
Moderkort: MSI X58A-GD65, Socket-1366
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

Det är VRM du brände. Överklockar du? Man kan säga att det är dom som reglerar spänningen till processorn för att inte gå allt för djupt. Dom blir varma och blir varma satan! MB som är "gjorda" för hög överklockning brukar ha kylning på dom jaja till din fråga.

Ja det är värt att köpa nu. Socket 1150 är det mest prisvärda på Intels sida och Nvidia 970 som GPU
Är du mer av en AMD kille så är det inte så mycket i högsta prestandan direkt med antingen en AM3+ (FX serien) eller en FM2+ (AMD Kaveri) och en AMD R9 290X som GPU.

Du kan vänta tills Intels broadwell och Sky lake släpps men dom kommer troligen vara både dyra och inte så prisvärda. Mitt tips till dig är en Intel I5 4690K, bra kylare för OC och ett Nvidia 970GTX så blir du nöjd iaf 2-3 år framåt.

edit: PSU, HDD, minne (så du får massor av ram) och chassi kan du spara från gamla så titta på ett "upgraderingspaket" på din favorit internet butik och ett grafikkort tyvärr runt 5k kanske, men du kommer vara nöjd. Välkommen till SweC föresten!

"Citera för svar!"

Speldator 1 I5 4670K@4,5 | 16GB | 970GTX | Vatten
Speldator 2 I5 3670K@4,5 | 32GB | 670GTX | Luft
HTPC I5 4690K@4,2 | 8GB | 970GTX | Vatten
Rapberry Pi 2 | Flertalet Konsoler | Nexus 5X | Random Asus Laptop | Sucker för Speedruns