Skrivet av misiler:
Halloj @stingray454,
Vi håller också på att testar iZettle, vi har testat den som kortkomplement till vår vanliga kassa där vi endast tagit kontanter tidigare men funderar på att köra den som separat kassa med kvittoskrivare och hela köret, några mer åsikter så här några månader senare?
//misiler
Hej!
Ja, var ska man börja :). Nu när jag varit igång nån månad så kan jag väl ge lite tips och synpunkter.
En sak att börja fundera över när man väljer om man ska köra en iZettle-kassa är såklart priset. Det är klokt att räkna på hela lösningen först. Vi köpte in en kassalåda med ställ, matchande hållare för kortläsaren o dyl härifrån: http://hecklerdesign.com/product/windfall-box-set/ . Priser blev ungefär vad du får ge för iZettles egna "store kits" som dom säljer, men du får en bättre (automatiskt öppnande låda vilket jag tycker är väldigt praktiskt, andra färger än svart etc). Riktigt snygg kassa blev det iaf :). På det kommer en kvittoskrivare som funkar med iZettle, jag valde bluetoothskrivaren "TSP654iiBi", ca 4000:- inkl moms. Så totalpriset för hårdvaran blev ca 13k, vilket är i klass med vad man får ge för en standardkassa. Och då hade vi en iPad sedan innan som fick bli kassa-ipad, ska man köpa en separat sådan kan du räkna på drygt 4000:- mer eller så - inte helt säker på vad en ipad kostar nu.
Räkna sedan in avgifter - 250:-/mån efter din tre månaders gratisperiod, och % på vad du säljer (avgift dras bara på kortbetalningar, inte kontanta betalningar). Det kan vara värt att göra ett överslag på hur mycket man kommer sälja för, räkna ut totalkostnad, och jämföra med alternativen. Att t ex hyra en "vanlig" kassa samt vanlig kortterminal brukar ligga på storleksordningen 1000-1500 (finns såklart både dyrare och billigare, men där omkring) samt ca 1-2 kr per kortbetalning oavsett belopp. Så det är även värt att väga in belopp per dragning. Av de jag kollade på verkar brytpunkten på var iZettle blir dyrare ligga nånstans i området 75-100' per månad.
En jättestor fördel med iZettle är iaf bindningstiden. Du har ingen bindningstid och en månads uppsägningstid (fram till nästa månaddskifte), när kortaste kontraktstiden jag kunde hitta för en kortterminal och/eller kassa var 36 månader. I mitt fall har jag inte speciellt hög omsättning än, så iZettle är billigare eller jämnt upp med att hyra en kassa. Det samt ingen bindningstid gör att det känns som ett bra val.
Dessutom är såklart själva kassan milsvida bättre än en standardkassa. Vanliga kassor känns direktimporterade från 80-talet, att ha snyggt gränssnitt, touchskärm, lättnavigerat produktbibliotek med bilder o dyl är bara det ett stort plus och värt att betala lite extra för. Sedan med låda / ställ o dyl till så blir det mer en snygg inredningsdetalj än en klumpig maskin.
Själva kassan fungerar riktigt bra tycker jag. Lätt att hitta produkter och att klicka runt i appen, lätt att ta betalt osv. Själva betalningen med kort är toksnabb, snabbare än vanliga kortterminaler. Däremot är kvittoskrivaren lite seg av sig (tar kanske 5-7 sekunder efter avslutat köp innan kvittot kommer), man kanske borde ha tagit en som går över ethernet / wifi istället. Man kan designa sina egna kvitton i adminpanelen, vilket är trevligt. Rapporter är bra och tydliga, revisorn gav tummar upp för bra underlag. Inga problem med utbetalningar eller så. Överlag en smidig kassa, jag är nöjd.
Visst finns det saker att förbättra, läs tidigare inlägg om returer - det är riktigt dåligt. Saknar att kunna lägga produkter i flera olika kategorier, lagersaldo och lite sånt också, men det är inget förutom returerna som känns sådär väldigt brådskande.
Jag har kortläsaren med display, vilket också rekommenderas. Den "vanliga" tyckte kunderna var lite svår att använda när man inte ser vad man skrivit in eller så, displayverisonen är betydligt bättre och snyggare. Den ska vara trådlös, men däremot har den batterier som håller sjukt kort tid, typ en halvtimme som bäst.. så den måste vara konstant ipluggad till laddaren.
iZettle hade ett serverhaveri en dag vilket gjorde att kassan inte fungerade alls under ca 1-2 timmar - lagom jobbigt att inte kunna sälja då. Det har bara hänt en gång än och enligt iZettle var det väldigt länge sedan något liknande hände, så det är lite tidigt att säga något om driftsäkerheten än. Men det händer såklart att kortterminaler också lägger av pga problem med banken / uppkopplingen o dyl så det är nog samma lika oavsett vilken lösning man väljer.
Jag är iaf nöjd. Jag betalar just nu mindre än vad det hade kostat att hyra kassa + kortterminal och har ingen bindningstid och en betydligt snyggare / smidigare kassa. Om försäljningen ökar får man kanske se över det igen och ta beslut om det är värt att fortsätta med, men just nu känns det som att jag gjorde rätt val.
Vet inte vad mer man kan säga, men fråga gärna om det är något specifikt du undrar över.