Erfarenheter av iZettle-kassa på iPad?

Permalänk
Skrivet av erito:

tack för mycket bra info.
jag beställer iZettle idag då vi kommer att ha en kassa och olika valutor kommer knappast att förekomma (försummbart).

partial refund verkar däremot ställa till det, ofta köper ju en kund flera saker och sedan kommer efter några dagar och kanske vill returnera EN produkt, blir det struligt då?

Vi måste sätta igång redan på måndag så det känns som att det är vårt enda alternativ att snabb-regga iZettle.

Fick precis detta:

Hej XXX,

Tack för ditt mail.

Det stämmer att det inte går att göra delåterbetalningar med iZettle i dagsläget.

Jag vet att det är en stor efterfrågan på den funktionen från flera av våra användare, och vi hoppas på att kunna lansera denna funktion i framtiden.

Återkom gärna till mig om du har några andra frågor eller funderingar så hjälper jag dig.
Best regards,

William
iZettle Support

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk

Oj, att inte kunna göra del-återbetalningar är ju ett riktigt problem för mig. Jag hade helt missat att det inte fanns. Min butik är typ en "presentbutik" (roliga prylar / designersaker o dyl). Gissningsvis kommer en relativt stor del att vara t ex födelsedagspresenter, till nyblivna föräldrar, julklappar o dyl. Kan ju helt klart bli en del returer, och det låter sjukt jobbigt att göra returer om man måste göra på hela kvittot. Får klura på hur tusan man ska lösa det smidigast.

Adyen låter ju intressant. Jag googlade lite innan jag landade på iZettle, och det finns ju ett antal företag som gör samma sak som dom, men ingen som verkar ha någon betydande marknad i sverige. Många listar inte sverige i land där dom erbjuder sina tjänster, och dom få som gör det är omöjligt att hitta någon info om hur det fungerar. En liten recension av Adyen vore klart intressant. Är det samma upplägg, dvs att du har en iPad + kassalåda + kvittoskrivare + kortläsare och dom sköter allt i övrigt? Googlade som snabbast nu (kollade bara nån minut, får kika mer efter jobbet), men hittade ingen vettig info.

Att inte kunna betala med Swedbank Mastercard låter ju också helt sjukt, iZettle ska ju funka fint med mastercard? Har ett sådant kort själv, så ska testa med det till veckan.

Permalänk

iZettle tar Mastercard från Swedbank, ett av våra testkort är utfärdat av Swedbank. Måste vara något annat problem.

Kan verkligen rekommendera Adyens support för frågor, vi har iofs investerat rätt mycket pengar i deras olika lösningar, men har fått snabba svar från supporten även när det kommer till mPOS (som vi inte har ett avtal på idag).

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk

En liten uppdatering.. Har inte öppnat butiken än (sker under nästa vecka) men har däremot testat kassan en del och sålt lite till både mig själv samt släkt och vänner.

I det stora hela fungerar det riktigt bra. Någon skrev att det var segt, det kan jag inte hålla med om. Att hitta produkter i kassan, vänta på kortterminalen, vänta på kvitto etc är inte riktigt lika snabbt som en standardkassa, men inte långt ifrån heller. Skulle uppskatta att väntetiden sammanslaget är i storleksordningen 5-10 sekunder mer än om jag hade betalat på ICA, så det kan jag absolut leva med. Att den inte tar Swedbanks Mastercard är inte sant heller, mitt funkade hur bra som helst att betala med.

Admingränssnittet fungerar fint, snyggt och enkelt. Kassarapporterna är bra och tydliga och har all info, t ex försäljning per momsgrupp etc. Man kan customisera kvitton med logo / text mm på ett smidigt sätt, och det är lätt att lägga in produkter. Överlag är det väldigt enkelt.

Om man ska lista de lite mindre bra sakerna då.. Returerna som nämns ovan är ju en nästan katastrofal miss av iZettle om ni frågar mig. Känns som en grundfunktion. iZettle tycker alltså att man ska returnera hela kvittot och sedan slå in de saker som kunden väljer att behålla igen. Om det var ett kortköp så överförs hela köpesumman till kortet igen, sen får man dra kortet en gång till för de produkter de väljer att behålla på ett nytt kvitto. Sjukt krångligt. Nåja.. Jag sköter inte min bokföring själv, men frågade de som sköter den hur man bör göra om man inte kan göra en retur på allt (t ex om det är en present och man inte äger kortet det är köpt på själv). Dom sa att folk gör fel i kassor hela tiden, det hör liksom till, så det är klart att det går att lösa. Ta ur växelkassan och skriv en lapp om att man gett kontater i retur så löser dom det utan problem. Så, det verkar ju inte vara en showstopper, men ändå ett irritationsmoment. iZettle säger att det kommer snart, men det återstår ju att se om/när.

I övrigt hade jag verkligen uppskattat någon form av lagersaldo. Bara så enkelt att man kan skriva in "jag har 10 av denna vara" så räknar den ner när man säljer en. Bra att se om man måste beställa hem mer av något, om man inte har jättekoll på varenda hylla i butiken. Det hade gjort mycket imo och är en väldigt enkelt funktion, men icke.. Vill gärna koppla in en webbshop till butiken sen, men med gemensamt lager och ingen möjlighet till lagerhantering blir det lite knöligt. Då jag jobbar som utvecklare annars hade ett öppet API eller typ en callback till extern URL vid försäljning med produktnr och sålt antal funkat, men verkar inte komma inom överskådlig framtid heller. Synd.

Annars är det mest småsaker. Sökfunktion i kassa-appen hade varit bra - ibland minns man inte i vilken kategori/mapp man la saker om det är något som kan passa i flera (för man kan såklart bara lägga en vara i en mapp, inte flera).

Iaf, summa summarum är det lätt att jobba med och funkar smidigt vid försäljning, rapporter mm är bra och utbetalningar verkar också funka finfint. Returer är ett huvudvärk och det finns lite småsaker som hade kunnat vara bättre, men överlag så är det en duglig lösning. Jag ångrar det inte iaf, så jag kommer att köra på den iaf några månader och se hur det funkar innan jag bestämmer om jag ska fortsätta, testa någon liknande lösning eller skaffa en "standardkassa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Halloj @stingray454,

Vi håller också på att testar iZettle, vi har testat den som kortkomplement till vår vanliga kassa där vi endast tagit kontanter tidigare men funderar på att köra den som separat kassa med kvittoskrivare och hela köret, några mer åsikter så här några månader senare?

//misiler

Permalänk
Skrivet av misiler:

Halloj @stingray454,

Vi håller också på att testar iZettle, vi har testat den som kortkomplement till vår vanliga kassa där vi endast tagit kontanter tidigare men funderar på att köra den som separat kassa med kvittoskrivare och hela köret, några mer åsikter så här några månader senare?

//misiler

Hej!

Ja, var ska man börja :). Nu när jag varit igång nån månad så kan jag väl ge lite tips och synpunkter.

En sak att börja fundera över när man väljer om man ska köra en iZettle-kassa är såklart priset. Det är klokt att räkna på hela lösningen först. Vi köpte in en kassalåda med ställ, matchande hållare för kortläsaren o dyl härifrån: http://hecklerdesign.com/product/windfall-box-set/ . Priser blev ungefär vad du får ge för iZettles egna "store kits" som dom säljer, men du får en bättre (automatiskt öppnande låda vilket jag tycker är väldigt praktiskt, andra färger än svart etc). Riktigt snygg kassa blev det iaf :). På det kommer en kvittoskrivare som funkar med iZettle, jag valde bluetoothskrivaren "TSP654iiBi", ca 4000:- inkl moms. Så totalpriset för hårdvaran blev ca 13k, vilket är i klass med vad man får ge för en standardkassa. Och då hade vi en iPad sedan innan som fick bli kassa-ipad, ska man köpa en separat sådan kan du räkna på drygt 4000:- mer eller så - inte helt säker på vad en ipad kostar nu.

Räkna sedan in avgifter - 250:-/mån efter din tre månaders gratisperiod, och % på vad du säljer (avgift dras bara på kortbetalningar, inte kontanta betalningar). Det kan vara värt att göra ett överslag på hur mycket man kommer sälja för, räkna ut totalkostnad, och jämföra med alternativen. Att t ex hyra en "vanlig" kassa samt vanlig kortterminal brukar ligga på storleksordningen 1000-1500 (finns såklart både dyrare och billigare, men där omkring) samt ca 1-2 kr per kortbetalning oavsett belopp. Så det är även värt att väga in belopp per dragning. Av de jag kollade på verkar brytpunkten på var iZettle blir dyrare ligga nånstans i området 75-100' per månad.

En jättestor fördel med iZettle är iaf bindningstiden. Du har ingen bindningstid och en månads uppsägningstid (fram till nästa månaddskifte), när kortaste kontraktstiden jag kunde hitta för en kortterminal och/eller kassa var 36 månader. I mitt fall har jag inte speciellt hög omsättning än, så iZettle är billigare eller jämnt upp med att hyra en kassa. Det samt ingen bindningstid gör att det känns som ett bra val.

Dessutom är såklart själva kassan milsvida bättre än en standardkassa. Vanliga kassor känns direktimporterade från 80-talet, att ha snyggt gränssnitt, touchskärm, lättnavigerat produktbibliotek med bilder o dyl är bara det ett stort plus och värt att betala lite extra för. Sedan med låda / ställ o dyl till så blir det mer en snygg inredningsdetalj än en klumpig maskin.

Själva kassan fungerar riktigt bra tycker jag. Lätt att hitta produkter och att klicka runt i appen, lätt att ta betalt osv. Själva betalningen med kort är toksnabb, snabbare än vanliga kortterminaler. Däremot är kvittoskrivaren lite seg av sig (tar kanske 5-7 sekunder efter avslutat köp innan kvittot kommer), man kanske borde ha tagit en som går över ethernet / wifi istället. Man kan designa sina egna kvitton i adminpanelen, vilket är trevligt. Rapporter är bra och tydliga, revisorn gav tummar upp för bra underlag. Inga problem med utbetalningar eller så. Överlag en smidig kassa, jag är nöjd.

Visst finns det saker att förbättra, läs tidigare inlägg om returer - det är riktigt dåligt. Saknar att kunna lägga produkter i flera olika kategorier, lagersaldo och lite sånt också, men det är inget förutom returerna som känns sådär väldigt brådskande.

Jag har kortläsaren med display, vilket också rekommenderas. Den "vanliga" tyckte kunderna var lite svår att använda när man inte ser vad man skrivit in eller så, displayverisonen är betydligt bättre och snyggare. Den ska vara trådlös, men däremot har den batterier som håller sjukt kort tid, typ en halvtimme som bäst.. så den måste vara konstant ipluggad till laddaren.

iZettle hade ett serverhaveri en dag vilket gjorde att kassan inte fungerade alls under ca 1-2 timmar - lagom jobbigt att inte kunna sälja då. Det har bara hänt en gång än och enligt iZettle var det väldigt länge sedan något liknande hände, så det är lite tidigt att säga något om driftsäkerheten än. Men det händer såklart att kortterminaler också lägger av pga problem med banken / uppkopplingen o dyl så det är nog samma lika oavsett vilken lösning man väljer.

Jag är iaf nöjd. Jag betalar just nu mindre än vad det hade kostat att hyra kassa + kortterminal och har ingen bindningstid och en betydligt snyggare / smidigare kassa. Om försäljningen ökar får man kanske se över det igen och ta beslut om det är värt att fortsätta med, men just nu känns det som att jag gjorde rätt val.

Vet inte vad mer man kan säga, men fråga gärna om det är något specifikt du undrar över.

Permalänk
Medlem

@stingray454:

Grymt, snabb och mycket mer feedback än vad jag ens kunnat hoppas på, tack så mycket!

Det låter bra, vi har testat de olika dosorna med lite lånade mobiler/plattor i vår studentpub, vi har även del biljettförsäljning från olika kommittékassörer och liknande så det passar oss väldigt bra med det enkla och smidiga gränssnittet. Det jag var mest intresserad av är hur kvittoskrivaren funkar ihop med mobiler, står och väger mellan om man ska ha batteridriven kvittoskrivare också för att kunna en helt mobil lösning ihopbygg i typ en attachéväska för att kunna sälja biljetter i dörren eller om man ska trådbundet för lite snabbare utskrifter.

Vi körde med PRO-läsaren (display) häromkvällen i typ 4 h utan problem, konstigt med din batteritid :/

Permalänk

@misiler: Det hade säkert fungerat bra. Nu minns jag inte exakt, men vet att jag kollade på lite olika varianter innan jag köpte kvittoskrivare. Då min kassa står uppställd fast i butik och min kassalåda har en port för att trigga öppning av lådan (kvittoskrivaren skickar en signal till lådan över kabel när man gjort ett kontantköp så att den öppnas). De mobila skrivare som fanns hade inget stöd för kassalådor, så de gick bort för min del. Kan vara bra att veta om ni ska köpa kassalåda, isf bör ni köpa en manuell som inte är ihopkopplad med skrivaren på nåt sätt antar jag.

Kika på t ex http://butikskassa.com/izettle/ , det finns ett gäng bra mobila skrivare som nog hade passat finfint. Jag tror inte ens du behöver bygga ihop nåt, skrivarna är små och kan sättas t ex i bältet, Pro-dosan tar ju ingen plats och utöver det behövs bara en mobiltelefon / platta.

Det har inte varit några direkta problem för vår del. Bluetooth-räckvidden är rätt kort iaf på vår kassa, men det kan ju bero på ipaden också. Mer än någon meter bort så kan den tappa uppkopplingen, iaf tillfälligt. Det händer att både kvittoskrivare och kortläsare tappas tillfälligt ibland ändå, men det är inget som har ställt till något problem än, det är typ sekundlånga avbrott så ingen fara där.

Håller med om att det är skumt med kortläsaren, misstänker att batteriet i den gett upp. Köpte den för inte så länge sen så man borde ju gå och reklamera egentligen. Får se om jag orkar :).

EDIT: Såg att det kommer en ny kortläsare snart (början juni) som ser ut som Pro-kortläsaren ungefär, men har stöd för Apple Pay. Kan ju vara värt att vänta på en sån om man ändå är på g att skaffa kassa.

Permalänk

En till liten uppdatering. iZettle har väl funkat helt ok, men jag har börjat störa mig på att det mesta är extremt basic och att de verkar göra i stort sett noll nyutveckling. Saknar t ex lagersaldo, API-koppling och liknande. Idag har det dessutom strulat hela dagen (inga kvitton skrivs ut och appen hänger sig vid betalning, så man får starta om för varje kund och kan inte erbjuda kvitton). INTE ok! Var ett liknande problem för någon månad sen då tjänsten låg nere någon timme eller tre också.

I alla fall, även om det fungerar bra i övrigt är jag sugen på att kika på alternativ. Finns det någon annan som kan erbjuda samma tjänst i sverige? Dvs att jag kan återanvända min hårdvara (ipad, bluetoothskrivare, kassalåda) och att det tekniskt fungerar ungefär lika, men som kan konkurrera med fler/bättre funktioner, mer uptime osv?

Är väl inte akut att byta såklart, men det känns som att det iaf är värt att kolla upp om det finns några alternativ. Kikade på Adyen som någon skrev om tidigare, men siten har mest sales-mumbojump och väldigt lite konkret info imo. Någon som testat det och kan komma med erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

En till liten uppdatering. iZettle har väl funkat helt ok, men jag har börjat störa mig på att det mesta är extremt basic och att de verkar göra i stort sett noll nyutveckling. Saknar t ex lagersaldo, API-koppling och liknande. Idag har det dessutom strulat hela dagen (inga kvitton skrivs ut och appen hänger sig vid betalning, så man får starta om för varje kund och kan inte erbjuda kvitton). INTE ok! Var ett liknande problem för någon månad sen då tjänsten låg nere någon timme eller tre också.

I alla fall, även om det fungerar bra i övrigt är jag sugen på att kika på alternativ. Finns det någon annan som kan erbjuda samma tjänst i sverige? Dvs att jag kan återanvända min hårdvara (ipad, bluetoothskrivare, kassalåda) och att det tekniskt fungerar ungefär lika, men som kan konkurrera med fler/bättre funktioner, mer uptime osv?

Är väl inte akut att byta såklart, men det känns som att det iaf är värt att kolla upp om det finns några alternativ. Kikade på Adyen som någon skrev om tidigare, men siten har mest sales-mumbojump och väldigt lite konkret info imo. Någon som testat det och kan komma med erfarenheter?

Tack för mycket intressant feedback! Har själv en fysisk butik och vi tänkte byta ut nuvarande kassa och betallösning så iZettle är definitivt av intresse. Och som du säger, skulle dom ha lagersaldo och ett api skulle det nog vara en no-brainer. Har mailat dom om det och dom säger det ligger i pipen, men det kan ju betyda vad som helst. Det jag är orolig över är driftsäkerheten? Är det så stt det inte går att ta betalt alls om nätet ligger nere? Har du mer erfarenhet nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bjolo360:

Tack för mycket intressant feedback! Har själv en fysisk butik och vi tänkte byta ut nuvarande kassa och betallösning så iZettle är definitivt av intresse. Och som du säger, skulle dom ha lagersaldo och ett api skulle det nog vara en no-brainer. Har mailat dom om det och dom säger det ligger i pipen, men det kan ju betyda vad som helst. Det jag är orolig över är driftsäkerheten? Är det så stt det inte går att ta betalt alls om nätet ligger nere? Har du mer erfarenhet nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har mailat dom samt påpekat önskemål om API mm via telefon också, och får liknande (väldigt flyktiga) svar - "vi jobbar ständigt på nya funktioner". Däremot när jag undersökte om det fanns t ex nåt slags tredjeparts-API, webbshop-integration, lagersaldo eller liknande så googlade jag runt en del. Jag hittade flera personer som efterfrågat exakt samma saker för flera år sedan, med exakt samma svar från iZettle. De verkar inte ha lagt till någon ny funktion alls sedan lansering i stort sett, så nyutvecklingen ger jag inte jättemycket för. Hoppas verkligen att dom skärper sig. Är på g att öppna webbshop under hösten, men det innebär att jag kommer att få skaffa en helt separat betallösning med egen administration/avgifter mm på sidan av iZettle, vilket känns trist. Hade såklart varit väldigt smidigt att kunna använda samma lösning för allt.

Själva kassan är det däremot inget problem med. Betalningar fungerar smidigt tycker jag, inte direkt några större klagomål på appen. Visst finns det förbättringspotential, men den fungerar bra.

Du behöver nätuppkoppling för att ta betalt, så den är ju beroende av det. Se till att ha vettig uppkoppling i butiken. Jag har själv en iPad med simkortplats som kassa, där jag har en data-simkort. Om vanliga nätet går ner kan jag växla till 3G/4G och köra på som vanligt, så det är sällan det är någon downtime pga uppkopplingen.

Däremot har det som sagt varit problem hos iZettle några gånger. Det är inte jätteofta, men ska ju helst aldrig hända. Kan vara storleksordningen 3-4 ggr på 5 månader nu då iZettle haft något serverproblem som gör att man inte kan ta betalt, att kunden inte kan få ut kvitto eller liknande. Det är såklart inte alls kul, all försäljning stannar i stort sett av helt då. Handlar ofta om storleksordningen någon timme innan det är åtgärdat, men det kan bli mycket förlust om man har en välbesökt butik.

Jag kör iaf fortfarande iZettle och det fungerar helt ok, men är intresserad av alternativ som har bättre API / funktioner men i övrigt ungefär samma upplägg, om någon har tips på sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Jo jag har mailat dom samt påpekat önskemål om API mm via telefon också, och får liknande (väldigt flyktiga) svar - "vi jobbar ständigt på nya funktioner". Däremot när jag undersökte om det fanns t ex nåt slags tredjeparts-API, webbshop-integration, lagersaldo eller liknande så googlade jag runt en del. Jag hittade flera personer som efterfrågat exakt samma saker för flera år sedan, med exakt samma svar från iZettle. De verkar inte ha lagt till någon ny funktion alls sedan lansering i stort sett, så nyutvecklingen ger jag inte jättemycket för. Hoppas verkligen att dom skärper sig. Är på g att öppna webbshop under hösten, men det innebär att jag kommer att få skaffa en helt separat betallösning med egen administration/avgifter mm på sidan av iZettle, vilket känns trist. Hade såklart varit väldigt smidigt att kunna använda samma lösning för allt.

Själva kassan är det däremot inget problem med. Betalningar fungerar smidigt tycker jag, inte direkt några större klagomål på appen. Visst finns det förbättringspotential, men den fungerar bra.

Du behöver nätuppkoppling för att ta betalt, så den är ju beroende av det. Se till att ha vettig uppkoppling i butiken. Jag har själv en iPad med simkortplats som kassa, där jag har en data-simkort. Om vanliga nätet går ner kan jag växla till 3G/4G och köra på som vanligt, så det är sällan det är någon downtime pga uppkopplingen.

Däremot har det som sagt varit problem hos iZettle några gånger. Det är inte jätteofta, men ska ju helst aldrig hända. Kan vara storleksordningen 3-4 ggr på 5 månader nu då iZettle haft något serverproblem som gör att man inte kan ta betalt, att kunden inte kan få ut kvitto eller liknande. Det är såklart inte alls kul, all försäljning stannar i stort sett av helt då. Handlar ofta om storleksordningen någon timme innan det är åtgärdat, men det kan bli mycket förlust om man har en välbesökt butik.

Jag kör iaf fortfarande iZettle och det fungerar helt ok, men är intresserad av alternativ som har bättre API / funktioner men i övrigt ungefär samma upplägg, om någon har tips på sådan.

Jag ska försöka få tag i nån utvecklare på iZettle och kolla om man kan få lite mer inside information.
Jag tänkte också lansera webbshopp och det enda alternativet jag hittat som skulle kunna vara aktuellt är Shopify, de är ju motsvarande svenska Tictail fast lite större. Shopify har nämligen en POS-lösning som kan koppla till deras webbshop, de går mao från andra hållet, för folk med webbshop som vill koppla till sin fysiska butik. Dock är de från Kanada så det är väldigt svårt att få en uppfattning om vad det kostar i Sverige samt hur det funkar med t.ex. skatteverkets box osv.
Just nu lutar det åt iZettle och att hålla tummarna för att det kommer lite nyutveckling snart, de fick ju ändå en halv miljard att leka med häromveckan....

Permalänk
Medlem

Såg just det här, så Shopify kanske inte är nåt alternativ ändå

https://ecommerce.shopify.com/c/shopify-point-of-sale/t/shopi...

Permalänk

Hm, det lät ju inte heller så bra :(. Nej jag kollade också på den, men som sagt var det väldigt knepigt att få en uppfattning om hur bra dom fungerar i sverige, eller om dom ens fungerar över huvud taget.

En sak vet jag iaf, att t ex shopify och tictail inte stöder att ha mer än en momsgrupp.. Dvs säljer du både t ex prylar (25% moms) och fika (12% moms) så funkar inte deras lösningar. Rätt dåligt. Det uteslöt dom direkt för min del iaf då jag behöver flera momsgrupper.

Försök gärna få kontakt med någon utvecklare, vore grymt att få lite mer hand-on-information. Återkoppla gärna med status. Jag såg även denna för några dagar sen, värt att fylla i: http://www.onlineforce.net/woocommerce-izettle-dev/

Permalänk