Fläkten låter som fan (cpu) - köpa ny

Permalänk
Medlem

Fläkten låter som fan (cpu) - köpa ny

Hejsan!

Detta är väldigt irriterande! fläkten låter väldigt mycket, cpu fläkten. Hade tänkt o dra och köpa en ny!

Problemet är att jag inte vet vad jag har för socket eller moderkort.
Se bild här:

Permalänk
Medlem

Står på bilderna
Socket: 775 LGA
Tillverkare : Fujitsu Siemens
Modell: MS-7379VP

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Står på bilderna
Socket: 775 LGA
Tillverkare : Fujitsu Siemens
Modell: MS-7379VP

Skrivet av Wpox:

Hejsan!

Detta är väldigt irriterande! fläkten låter väldigt mycket, cpu fläkten. Hade tänkt o dra och köpa en ny!

Problemet är att jag inte vet vad jag har för socket eller moderkort.
Se bild här:

Ursäkta TS men kolla gärna på dina egna bilder innan du frågar om hjälp.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s210097022

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Står på bilderna
Socket: 775 LGA
Tillverkare : Fujitsu Siemens
Modell: MS-7379VP

Tack!

Vet du om jag får plats med en till vanlig fläkt? 140mm ?

http://gyazo.com/f218ee72df0b17aee80618cca0b1cfde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Tack!

Vet du om jag får plats med en till vanlig fläkt? 140mm ?

http://gyazo.com/f218ee72df0b17aee80618cca0b1cfde

Utan att veta vilken storlek chassit är så är det svårt att säga. Men om man kollar på bilden så finns det plats för en fläkt ovanför CPU kylaren (relativt till hur bilden är vriden då dvs. Det lär bli bakre utblås vanligtvis).
Där lär det passa med en 120 eller 140mm. Bara ta fram en tumstock och mäta!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Utan att veta vilken storlek chassit är så är det svårt att säga. Men om man kollar på bilden så finns det plats för en fläkt ovanför CPU kylaren (relativt till hur bilden är vriden då dvs. Det lär bli bakre utblås vanligtvis).
Där lär det passa med en 120 eller 140mm. Bara ta fram en tumstock och mäta!

Tack!

Förresten, när jag startar upp datorn så låter det som en dammsugare i 3-4 sekunder och sen låter det normalt.
Är det cpu fläkten då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Tack!

Förresten, när jag startar upp datorn så låter det som en dammsugare i 3-4 sekunder och sen låter det normalt.
Är det cpu fläkten då eller?

Det är normalt. Innan datorn har laddat in bios så går alla fläktar på max för att undvika överhettning. När Bios är laddat sköter en enkel algoritm fläktstyrningen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Det är normalt. Innan datorn har laddat in bios så går alla fläktar på max för att undvika överhettning. När Bios är laddat sköter en enkel algoritm fläktstyrningen.

Men innan jag bytte fläkt, blev det aldrig så. Men det låter mycket fortfarande.

Permalänk

om du undrar över ventilations hålet där ta o mät rakt över 2 hål (horsontellt eller vertikalt kvittar)

men i relation till cpu fläktens storlek skulle jag gissa dedär är 80-95mm fläkt plats i bak, de skulle hjälpa lite men jag tror nog du tine kan få plats med en stor cpu kylare utan skaffa någon liten men potent som Cooler Master Blizzard T2 eller liknande.

en 120 kanshe får plats men risken fins den tar i sidopanelen och den kommer ju ha en konstig ventilations riktning. för ha den blåsa bak kommer inte fungera för psun är i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Men innan jag bytte fläkt, blev det aldrig så. Men det låter mycket fortfarande.

Ser lite mysko ut på bilden inne i chassit, sitter fläkten överhuvudtaget fast mot CPU-kylaren? Den sitter lite snett och jag ser inga clips eller skruvar där. Fläkten ser ut att vara PWM-styrd (har fyra kablar), sitter den i rätt uttag på moderkortet? Det brukar stå CPU där den ska sitta och vara fyra pinnar upp som man sätter fast kontakten i.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Ser lite mysko ut på bilden inne i chassit, sitter fläkten överhuvudtaget fast mot CPU-kylaren? Den sitter lite snett och jag ser inga clips eller skruvar där. Fläkten ser ut att vara PWM-styrd (har fyra kablar), sitter den i rätt uttag på moderkortet? Det brukar stå CPU där den ska sitta och vara fyra pinnar upp som man sätter fast kontakten i.

Den e "fast klippad".
Man kan bara inte se fästena, har själv haft den kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ser lite mysko ut på bilden inne i chassit, sitter fläkten överhuvudtaget fast mot CPU-kylaren? Den sitter lite snett och jag ser inga clips eller skruvar där. Fläkten ser ut att vara PWM-styrd (har fyra kablar), sitter den i rätt uttag på moderkortet? Det brukar stå CPU där den ska sitta och vara fyra pinnar upp som man sätter fast kontakten i.

Det finns fyra st skruvar, men det går ej att se dem på bilden och det är en fyra pin som sitter på en fyra pin kontakt.