Raid med Gigabyte 990FXA-UD3 kan inte göra 2 diskar till 1

Permalänk
Medlem

Raid med Gigabyte 990FXA-UD3 kan inte göra 2 diskar till 1

Hej! Jag är ganska ny på raid diskar men hittade några guider och läste på lite innan så jag gav det ett fösök men stötte på ett problem ganska snabbt, hittar inte vart jag gör 2 diskar till 1 det står bara "There is no any LD"

Sitter på ett "Gigabyte 990FXA-UD3" Moderkort, "OCZ-ARC100 SCSI" och "KINGSTON SH103S3 SCSI " som jag vill raida.

Bios inställningar

Option Rom Utility: (Där jag ska "slå" ihop dom till 1)

Menu:

View Drive Assignments(1):

LD View / LD Define Menu(2):

Blir samma om jag väljer "Delete LD Menu(3)" istället

Controller Configuration(4):

Permalänk

Diskarna skall först sitta i portarna som du satt upp för RAID (IDE, AHCI, RAID)
I Define Menu(2) skall de enskillda diskarna synas oraidade så du kan välja dem.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Oj ser ut som jag inte fick fram några bilder.

BIOS: http://postimg.org/gallery/1az00l09g/87ac4087/

Option ROM Utility: http://postimg.org/gallery/2vrw1eque/cfe157ab/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Diskarna skall först sitta i portarna som du satt upp för RAID (IDE, AHCI, RAID)
I Define Menu(2) skall de enskillda diskarna synas oraidade så du kan välja dem.

Diskarna sitter i 0 och 1 som det ska vara

Permalänk

I "LD View [2]" finns ännu inga RAID set men nertill står det att med Control+C "Define LD" kan du skapa RAID diskar. Tryck alltså samtidigt Ctrl och C där och välj bland dina diskar vilka som skall bilda din första LD enhet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

I "LD View [2]" finns ännu inga RAID set men nertill står det att med Control+C "Define LD" kan du skapa RAID diskar. Tryck alltså samtidigt Ctrl och C där och välj bland dina diskar vilka som skall bilda din första LD enhet.

Oh ty ty nu fungerar det fint fint (: