Permalänk

mjukvara för att mäta förbrukad effekt?

sitter med en mITX med athlon 5350, men är väldigt nyfiken på vad den faktiskt drar, visst man kan sätta en "killawatt" eller liknande effektmätare mellan strömsladden o vägguttaget, men finns det möjlghet att mäta effekt internt i datorn?

anledningen till frågan är att chassiet kom med ett 60w nätagg, och jag undrar ju såklart hur nära gränsen man ligger, och isf om jag skulle få för mig att överklocka lite, då möjligheten att öka från 2.05 -> ~2,7ghz (men då pratar folk om att den drar ca 65w tdp..) så vill man ju inte måla in sig i ett hörn genom att öka för mycket..

bättre att veta hur mycket utrymme som finns att leka med, samt vad varje ändring gör för skillnad på effektförbrukningen..

Permalänk
Medlem

Du kan inte mäta med mjukvara, vissa nätaggregat har hård och mjukvara som tillåter mätning men dessa är få. Du får köpa en mätare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Du får nog göra som Cruentusa säger, men kom ihåg att du måste mäta på lågspänningssidan, nätaggregats effekt anges i hur mycket de kan ge, inte hur mycket de drar från väggen med förluster.

Jag har iofs för mig att Coretemp kan mäta effekt, men hur exakt det är har jag ingen aning om. Deträr stor risk att den mäter efter VRM erna, så deras förluster inte räknas in. En amperemeter är kanske det lättaste (en sådan man sluter runt en ledare alltaå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Du kan inte mäta med mjukvara, vissa nätaggregat har hård och mjukvara som tillåter mätning men dessa är få. Du får köpa en mätare.

misstänkte att det var så att det inte fanns några sensorer..

Skrivet av cheben:

Du får nog göra som Cruentusa säger, men kom ihåg att du måste mäta på lågspänningssidan, nätaggregats effekt anges i hur mycket de kan ge, inte hur mycket de drar från väggen med förluster.

Jag har iofs för mig att Coretemp kan mäta effekt, men hur exakt det är har jag ingen aning om. Deträr stor risk att den mäter efter VRM erna, så deras förluster inte räknas in. En amperemeter är kanske det lättaste (en sådan man sluter runt en ledare alltaå

Skickades från m.sweclockers.com

nu tappade du mig här... lågspänningssidan är ju atx 24 + 4 kablar.. det blir ju ett mindre projekt att lyckas mäta under belastning..

jag har ju iofs nätagget delvis (omvandlaren) på utsidan om chassiet, misstänker att den levererar typ 12-19volt plusminus men jag vill minnas att en tångampere mätare inte går att mäta över plus och minus samtidigt, så man kan inte bara mäta över sladden in..

ser ut som klumpen till en laptop..

så det låter nästan som för mycket jobb.. hade hoppas på att det fanns något simpelt sätt..