Permalänk
Medlem

Rengöra kontaktytor i5-4690K

Jag har en i5-4690K som jag troligtvis lagt ifrån mig på en trasa med lite rester av kylpasta på, efter att ha avmonterat processorn från ett kört moderkort. Tittar man på processorns undersida ser det ut som en lätt skuggning på ett par ställen men tittar jag med lupp (jag har en med 5 gångers förstoring) ser man att det är något lite "smuts" på några av de guldpläterade kontakytorna. Nu undrar jag om jag kört processorn eller om jag kan, på något sätt - t.ex. med bomullstops och lite sprit, försiktigt rengöra kontakterna.
Har tänkt använda processorn på ett annat moderkort.

Permalänk
Medlem

Biltemas elektronikrengöringsspray, ren isopropanol spray. Det bästa som finns på alla känsliga ytor. Annars kan du prova startgas, dimetyleter. Bara att spruta på tills det att alla föroreningarna runnit av och sedan så dunstar etern bort och allt är ok, nackdelen är att det luktar och kan ge lite yrsel dock.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem att göra rent. Lite kemiskt ren aceton (Gripen brukar finnas på ICA, liten vit plastflaska för 20 spänn eller så) eller motsvarande på en bomullstops borde göra jobbet. Gjorde själv samma misstag en gång och det fungerade fint med ovanstående metod. Tror inte man behöver ösa på med elektronikrengöring, men det går säkert det med. Ta en tops, häll på några droppar aceton, gnugga försiktigt och upprepa med en ny tops tills du inte längre ser någon "smuts" på topsen. Acetonet dunstar bort på någon sekund, se till att det är kemiskt ren bara så det inte blir några rester kvar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack båda två. Börjar nog med det mindre "berusande" receptet, lite aceton på en bomullstops. Återkommer med resultatet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tack båda två. Börjar nog med det mindre "berusande" receptet, lite aceton på en bomullstops. Återkommer med resultatet...

Även kemiskt ren bensin går perfekt, det använder alltid jag.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tänk på ESD.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man markerar någons inlägg som "lösningen" eftersom jag är helt ny i sweclockers forum men tycker kanske att just detta problem, hur man rengör kontaktytorna på processorer, borde vara med i någon av de mer permanenta processor-trådarna. Jag gillade skogsvildens "brutala" metod men använde en liten variant på fragandes.

Aceton är svårt att få tag på numera eftersom det kan användas för framställning av förbjudna substanser (neutralt nog??) så jag läste på lite och fastnade för isopropylen (men inte spray) enligt skogsvildens förslag. Lite på en bomullstops och strök ytterst lätt över de smutsade ytorna (enligt fragande) och se ... som ny. Testade att göra ren hela processorn och blev förvånad över hur mycket kylpasta som faktiskt var kvar även på processorns översida.

Stort tack till er båda och, ... javisst lorgix, jag sitter på en plats som är helt neutral vad gäller statisk elektricitet OCH är helt jordad själv när jag bygger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vet inte hur man markerar någons inlägg som "lösningen" eftersom jag är helt ny i sweclockers forum men tycker kanske att just detta problem, hur man rengör kontaktytorna på processorer, borde vara med i någon av de mer permanenta processor-trådarna. Jag gillade skogsvildens "brutala" metod men använde en liten variant på fragandes.

Aceton är svårt att få tag på numera eftersom det kan användas för framställning av förbjudna substanser (neutralt nog??) så jag läste på lite och fastnade för isopropylen (men inte spray) enligt skogsvildens förslag. Lite på en bomullstops och strök ytterst lätt över de smutsade ytorna (enligt fragande) och se ... som ny. Testade att göra ren hela processorn och blev förvånad över hur mycket kylpasta som faktiskt var kvar även på processorns översida.

Stort tack till er båda och, ... javisst lorgix, jag sitter på en plats som är helt neutral vad gäller statisk elektricitet OCH är helt jordad själv när jag bygger.

Skönt att det löste sig. Om du fick tag på isopropyl är det nog det bästa för elektronikrengöring, aceton är bara det jag brukar använda eftersom jag inte orkat få tag på isopropyl. Hade ingen aning om att det inte säljs längre, flera år sedan jag köpte den senaste flaskan. Som Lifooz sa så fungerar även t.ex. kemiskt ren bensin. Så länge det löser upp det man vill ha bort, inte attackerar PCB:n samt dunstar och inte lämnar rester spelar det mindre roll vad det är.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

isopropanol/isopropyl är det bästa, så ren som möjlig.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Råkar man ut för nånting man måste rengöra så börja alltid med alkohol.
Nästa steg är bensin, och sist aceton.
Detta är för att aceton kan lösa upp en hel del saker som man inte tänkt sig, samma med bensin fast inte lika aggressivt
Plus att alkohol inte är lika giftigt som vare sig bensin eller aceton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Skönt att det löste sig.

Jag fick bort alla rester av kylpasta. När jag är klar med mitt nuvarande programmeringsjobb kommer jag testa att bygga om riggen så den blir lite modernare och då får vi se om allt verkligen löst sig. Hinner inte bygga om just nu, då dödar jag några ganska tuffa dead-lines.
Var tvungen att avbryta bygget och snabbt fixa en fungerande dator. Så jag tog nya lådan, en FD Define R5 + ett nytt nätagg FD 750W + grejor från gamla datorer som jag slaktat, ett gammalt FUJITSU D2990-A1 mobo, en i5-2320 CPU och ett GeForce GTX 560 + 8GB primärminne. Fungerar förvånansvärt bra, troligen för att min Linux (som jag anväder p.g.a jobbet - inget OS-krig här) som är en säkerhetshärdad variant av Xubuntu ligger på en ny 120 GB SSD. Startar faktiskt på 11 sek och går som tåget.
Så jag återkommer med slutrapport när bygget är klart.
Tack till alla som hjälpt till.

Editerade bort det ganska usla skämtet i början...

Permalänk
Medlem

Tog bort inlägget eftersom det egentligen hör hemma på annan plats

Permalänk
Medlem

Till slut!
Byggde om riggen. Jag är inte någon gamer men vill ändå ha hyfsade prestanda över nätet så jag valde att fylla min FD R5 med ett ASUS MAXIMUS VII Hero + i5-4690K (som jag rengjorde efter råd i denna tråd) + 16 GB Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL10 + 1 st EVGA GTX 960.
Moderkortet fick själv bestämma överklockning och satte max klocka till 4,5GHz men det jag hittills kört har aldrig gått över 3,5 GHz.
Det enda problemet är att jag inte hittat något sätt att gå förbi moderkortets krav på CPU-fläkt. Den låter för mycket ...