Tips på hörlurar till musik vid datorn för max 3500 kr någon?

Permalänk
Medlem

Tips på hörlurar till musik vid datorn för max 3500 kr någon?

Jag lämnade tillbaks mina Steelseries Siberia Elite Prism idag då ljudkortet som var med var trasigt, samt då jag insåg att det faktiskt var fokus på musik som jag ville ha och inte gaming.

Så istället för att impulsköpa ett par nya hörlurar, vill jag fråga någon som är kunnig.
Vad är de bästa on-ear hörlurarna man skulle kunna köpa för 1500-3500 kronor som är bra för musik?

Jag söker alltså hörlurar som är bra för den mesta musiken och exempelvis, inte bara fokus på bas, då jag lyssnar på allt möjligt.

EDIT: Over-ear* + att mick skulle vara optimalt, men ej nödvändigt då ljudet är viktigare.Dessutom kan jag tillägga att wireless inte är en nödvändighet heller.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av HzTuner:

Jag lämnade tillbaks mina Steelseries Siberia Elite Prism idag då ljudkortet som var med var trasigt, samt då jag insåg att det faktiskt var fokus på musik som jag ville ha och inte gaming.

Så istället för att impulsköpa ett par nya hörlurar, vill jag fråga någon som är kunnig.
Vad är de bästa on-ear hörlurarna man skulle kunna köpa för 1500-3500 kronor som är bra för musik?

Jag söker alltså hörlurar som är bra för den mesta musiken och exempelvis, inte bara fokus på bas, då jag lyssnar på allt möjligt.

Säker på att du ska ha on-ear?

Och vilka hörlurar som är bäst avgör du själv. Vi andra kan bistå med tips på hörlurar vi gillar. Skriv gärna lite mer specifikt gällande musiksmak samt hur du tänker driva hörlurarna.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Säker på att du ska ha on-ear?

Och vilka hörlurar som är bäst avgör du själv. Vi andra kan bistå med tips på hörlurar vi gillar. Skriv gärna lite mer specifikt gällande musiksmak samt hur du tänker driva hörlurarna.

http://d3qk4yk8nq0n55.cloudfront.net/wp-content/uploads/2013/...

Haha, klockrent! Där har vi anledningen till att jag frågade.
Over-ear hörlurar**.

Jag lyssnar på allt möjligt - rap, rock, dubstep, pop, R&B, akustiskt och så vidare.
Om jag ska försöka vara lite mer tydlig kring vad jag lyssnar på, skulle det vara akustiskt, pop, R&B, en del rap, inte jätte mycket rock och smått med house m.m. Mer än så kan jag inte kategorisera det.

Jag antar att det skulle vara optimalt att köpa in hörlurar med detaljerat instrumentalt ljud då jag vill analysera låtar mer eftersom jag ska börja skriva lite själv, men det är väl det jag har i åtanke förutom att dem ska vara bra!
Om det är något annat jag borde tänka på och ni kan det, skulle det vara fin fint att få höra det!

EDIT: Over-ear* + att mick skulle vara optimalt, men ej nödvändigt då ljudet är viktigare.Dessutom kan jag tillägga att wireless inte är en nödvändighet heller.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Ska kolla in dem.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av HzTuner:

Haha, klockrent! Där har vi anledningen till att jag frågade.
Over-ear hörlurar**.

Jag lyssnar på allt möjligt - rap, rock, dubstep, pop, R&B, akustiskt och så vidare.
Om jag ska försöka vara lite mer tydlig kring vad jag lyssnar på, skulle det vara akustiskt, pop, R&B, en del rap, inte jätte mycket rock och smått med house m.m. Mer än så kan jag inte kategorisera det.

Jag antar att det skulle vara optimalt att köpa in hörlurar med detaljerat instrumentalt ljud då jag vill analysera låtar mer eftersom jag ska börja skriva lite själv, men det är väl det jag har i åtanke förutom att dem ska vara bra!
Om det är något annat jag borde tänka på och ni kan det, skulle det vara fin fint att få höra det!

EDIT: Over-ear* + att mick skulle vara optimalt, men ej nödvändigt då ljudet är viktigare.Dessutom kan jag tillägga att wireless inte är en nödvändighet heller.

Sorry en fråga till. Öppna eller slutna?

"Closed-back headphones' ear cups have no openings, so they hush outside sound by creating a tight seal around your ears. Open-back designs are just the opposite, the ear cups are open to let you hear the world around you. So where you listen may determine whether you'd prefer open- or closed-back headphones. Generally speaking, open headphones sound better when you're listening in quiet settings. If you try to listen to an open-back headphone on a bus you'll have to turn the volume way up to overcome the bus' noise. Open-back headphones' sound can be heard by people nearby; closed-back designs keep most of the sound in the ear cups.

Open headphones produce more spacious stereo imaging, because the "backside" of the drivers radiate sound in free space. With closed-back headphones the sound reflections inside the ear cups can play havoc with the stereo imaging; with open headphones you hear the sound directly, without reflections. Poorly designed closed-back headphones tend to sound "canned" and hollow. For a given price class, open headphones sound better than closed designs."

källa: http://www.cnet.com/news/what-headphone-buyers-need-to-know-p...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Jag har tre favoritlurar

Först AKGQ701 väldigt neutrala, passar väldigt bra till akustiskt samt jazz kräver 50-100 timmar innan dom låter riktigt bra, kräsna på val av hörlursförstärkare, Dom som vill ha lite markerad bas kommer bli besvikna på denna lur, basen finns och är ren och fin men påtaglig är den inte.

Nästa är Sennheiser HD650 Dessa har ett ljud som är lite "fetare" är AKGQ701 samt något "mörkare"
I övrigt neutrala och fina, basen lite mer påtaglig i dessa utan att den är minsta överdriven, kräsen på val av förstärkare precis som AKG

Tredje är Grado sr225e Denna lur har ett "roligare" ljud passar dom som gillar mycket elektronisk musik, den är speciellt bra för rock och hårdrock, men den skäms inte om man spelar akustisk musik, den är mer on ear, än over ear, fördel är att nästan vad som helt kan driva dessa, tex telefon, standardljudkort i dator osv går bra, basen är mer markerad än dom övre lurarna, men inte överdriven.

Alla är öppna, några stängda lurar som låter speciellt bra kanske finns, men har aldrig hört någon.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Sorry en fråga till. Öppna eller slutna?

"Closed-back headphones' ear cups have no openings, so they hush outside sound by creating a tight seal around your ears. Open-back designs are just the opposite, the ear cups are open to let you hear the world around you. So where you listen may determine whether you'd prefer open- or closed-back headphones. Generally speaking, open headphones sound better when you're listening in quiet settings. If you try to listen to an open-back headphone on a bus you'll have to turn the volume way up to overcome the bus' noise. Open-back headphones' sound can be heard by people nearby; closed-back designs keep most of the sound in the ear cups.

Open headphones produce more spacious stereo imaging, because the "backside" of the drivers radiate sound in free space. With closed-back headphones the sound reflections inside the ear cups can play havoc with the stereo imaging; with open headphones you hear the sound directly, without reflections. Poorly designed closed-back headphones tend to sound "canned" and hollow. For a given price class, open headphones sound better than closed designs."

källa: http://www.cnet.com/news/what-headphone-buyers-need-to-know-p...

http://www.shureblog.co.uk/content/uploads/2014/03/open-vs-cl...

Det låter som om detta beror på själva hörlurarna. Innan du skrev detta hade jag skrivit stängda hörlurar då det känns skönt att bara fokusera på musiken, utan annat bakgrundsljud. Dock som det stod i slutet av texten du kopierade - öppna har ett bättre ljud för rätt pris.
Jag antar att båda skulle fungera bra, men jag skulle generellt föredra stängda.

Tack!

EDIT: Baserat på kommentaren över föredrar jag öppna hörlurar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jag har tre favoritlurar

Först AKGQ701 väldigt neutrala, passar väldigt bra till akustiskt samt jazz kräver 50-100 timmar innan dom låter riktigt bra, kräsna på val av hörlursförstärkare, Dom som vill ha lite markerad bas kommer bli besvikna på denna lur, basen finns och är ren och fin men påtaglig är den inte.
https://www.topchoiceelectronics.com/uploads/1333648766_13336...

Nästa är Sennheiser HD650 Dessa har ett ljud som är lite "fetare" är AKGQ701 samt något "mörkare"
I övrigt neutrala och fina, basen lite mer påtaglig i dessa utan att den är minsta överdriven, kräsen på val av förstärkare precis som AKG
http://www.djservice.se/db/bilder/produktbilder/IDS0012531.jp...

Tredje är Grado sr225e Denna lur har ett "roligare" ljud passar dom som gillar mycket elektronisk musik, den är speciellt bra för rock och hårdrock, men den skäms inte om man spelar akustisk musik, den är mer on ear, än over ear, fördel är att nästan vad som helt kan driva dessa, tex telefon, standardljudkort i dator osv går bra, basen är mer markerad än dom övre lurarna, men inte överdriven.
https://static.avforums.com/styles/avf/editorial/products/ad9...

Alla är öppna, några stängda lurar som låter speciellt bra kanske finns, men har aldrig hört någon.

Man tackar! 3 olika förslag! I like that!
Jag hade ingen aning om att det behövs förstärkare av olika slag för att använda sig utav dem bättre hörlurarna. Är det som ett extra ljudkort då eller? Och egentligen ännu mer viktigt - är det stor skillnad i ljud mellan sådana förstärkare? Finns det kanske till och med en förstärkare att rekommendera tro, eller spelar inte det jätte stor roll?

Jag gillar att ha möjlighet till bra bas, så än så länge verkar Sennheiser HD650 vara något för mig. Jag ska definitivt testa ett par sådana och se hur dem låter.

Permalänk
Skrivet av Någon källa som Mumu55 citerade:

"Open headphones produce more spacious stereo imaging, because the "backside" of the drivers radiate sound in free space. With closed-back headphones the sound reflections inside the ear cups can play havoc with the stereo imaging; with open headphones you hear the sound directly, without reflections. Poorly designed closed-back headphones tend to sound "canned" and hollow. For a given price class, open headphones sound better than closed designs."

I call bullshit. Första meningen mejkar ingen sens, de fenomen som beskrivs i andra meningen och framåt skulle ge stora utslag i distmätningar, vilket de inte verkar göra. "Poorly designed" vadsomhelst kan låta "canned and hollow". Oavsett prisintervall kan bägge typerna vara det sämre alternativet, beroende på situation.

Permalänk
Fyndjägare

+1 på ggustavsson ovan

Öppna hörlurar som jag rekommenderar i din prisklass:
Hifiman HE-400 finns för 2000kr på Hifimagasinet http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=13223...
Sennheiser HD600
Sennheiser HD650
Philips Fidelio X1
Philips Fidelio X2 (ej hört men är de lika X1 så är de trevliga)
BeyerDynamic DT880
BeyerDynamic DT990
AKG K701, K712, K702, Q701, Kxx och allt vad de heter

Baserat på din musiksmak så tror jag Hifiman, Sennheiser eller Philips passar bäst. Men vill du analysera musik och ljud och kan tänka dig mindre baskvantitet så AKG 7**.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Sennheiser! grado tror att allting är rock, och AKG tror att man kan bygga en grund utan en bas...

Asus Xonar är ok, typ stx/stx II. Vill vara jobbiga kan du även modifera matcha DACs till dina lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HzTuner:

Man tackar! 3 olika förslag! I like that!
Jag hade ingen aning om att det behövs förstärkare av olika slag för att använda sig utav dem bättre hörlurarna. Är det som ett extra ljudkort då eller? Och egentligen ännu mer viktigt - är det stor skillnad i ljud mellan sådana förstärkare? Finns det kanske till och med en förstärkare att rekommendera tro, eller spelar inte det jätte stor roll?

Jag gillar att ha möjlighet till bra bas, så än så länge verkar Sennheiser HD650 vara något för mig. Jag ska definitivt testa ett par sådana och se hur dem låter.

Kör själv med ett par HD650 och är mycket nöjd, används mest med musik och spel till datorn.

Sedan frågan om du behöver en extra DAC/förstärkare är lite som att öppna en "burk av maskar" då du kommer att få ett oändligt antal svar. Väljer du HD650 behöver du ett integrerat ljudkort/separat ljudkort med en hörlursförstärkare som orkar driva hörlurar med 300 Ohm vilket de flesta bra klarar. Jag kör med ett Soundblaster Z som funkar utmärkt men mitt integrerade ljudkortet på mitt Asus Maximus VI Formula gav exakt samma ljudkvalitet dock mindre bra mjukvara och finesser.

Du kommer säkert att få svar från folk som anser att det är nödvändigt att köpa dyra externa lösningar men forska lite innan du köper det argumentet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

AKG K/Q 701 får min röst, HD 650 var för varma och Grado för obekväma, men allas skallar/öron är olika

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Okej, så förstärkare är invecklat för en okunnig, jag fattar.

Tack allesammans! Nu har jag definitivt ett antal hörlurar att pröva på!
Gött!=) Jag uppskattar tipsen enormt!
Vi får se vad det blir i slutändan.
Förut var problemet vad som är bra och nu är problemet att jag har så jävla mycket att välja mellan! Det är bara att gå och testa helt enkelt!

Thanks again!