Kan jag ha SLI/CF med mitt moderkort?

Permalänk

Kan jag ha SLI/CF med mitt moderkort?

Hej på er alla!

Moderkort- ASUS P6X58D-E

Jag tänker skaffa mig SLI eller CF snart. Problemet är när jag tittar på mitt moderkort så har den jätte nära PCI-E slots. Och som ni vet att dagens grafikkort är galet tjocka på grund av kylaren. Vilket betyder jag kan inte ha 2st bredvid varandra.

Titta på bilden http://i.imgur.com/BEr13mo.jpg?1

Jag har mitt nuvarande grafikkort i slot nr 1 och jag kan inte ha en till bredvid i nr2 det finns knappt plats.
Min fråga är går det att ha ett grafikkort i slot 1 och en i slot 3 och sedan koppla dem med SLI/CF brygga ?
Vad jag vet att den vita nr3 kallas för x8 och blå är x16. Och jag har ingen aning vad det betyder.

Permalänk
Medlem

här länk
http://www.asus.com/Motherboards/P6X58DE/
Du kan har 3kort i samtidigt. Sen ta ner manual så ser du hur dom är rankad.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Du kan koppla andra grafikkortet i vilken ledig pci-e plats du vill, problemet är bara att SLI/CF bryggan som följer med grafikkortet inte räcker så långt till platsen längst ner. Dock finns det säkert längre SLI/CF bryggor att köpa.

Vad x16 / x8 betyder är bandbredden på sloten, alltså hastigheten den klarar av.

Jag skulle ha testat sätta andra grafikkortet i platsen under, och se hur det blir med temperaturerna. Värt att nämna är att grafikkort tål väldigt höga temperaturer utan att ta skada eller så. Det är vanligt att grafikkort ligger runt 90 grader vid tungt spelade, och det är normalt. Dessutom finns det också spärrar som utlöses om det går för långt, så det är inget att oroa sig för.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

Du kan koppla andra grafikkortet i vilken ledig pci-e plats du vill, problemet är bara att SLI/CF bryggan som följer med grafikkortet inte räcker så långt till platsen längst ner. Dock finns det säkert längre SLI/CF bryggor att köpa.

Vad x16 / x8 betyder är bandbredden på sloten, alltså hastigheten den klarar av.

Jag skulle ha testat sätta andra grafikkortet i platsen under, och se hur det blir med temperaturerna. Värt att nämna är att grafikkort tål väldigt höga temperaturer utan att ta skada eller så. Det är vanligt att grafikkort ligger runt 90 grader vid tungt spelade, och det är normalt. Dessutom finns det också spärrar som utlöses om det går för långt, så det är inget att oroa sig för.

Tack för svaret
Jag har nuvarande grafik GTX 560 Ti. När jag först köpt den så tänkte jag ha den i den vita slot längst ner (nr 3) men den fungerade inte jag fick inget bild fram! Sen när jag satte den i den första längst upp (nr 1) så funkade det. Därför var jag orolig med att om jag ska ha en av korten i den vita slotten skulle kanske den inte funka.