Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2015

4440 eller 4570?

Är det värt en hundring extra för 1GHz? Kör jag på det billigare kan jag klämma in en 250GB SSD i bygget, därför jag undrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

om du har k modell, ja. Men SSD är viktigare för allmänprestandan. Men för 100kr, känns det lite surt att låta bli med snabbare CPU, som kommer ha bättre andra hands pris. Om det är 4570 (ej k) så är det nog lite... skit samma dock.

Man kan ofta höja turbo hastigheten på även låsta CPUer några 100Mhz iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Paddanx:

om du har k modell, ja. Men SSD är viktigare för allmänprestandan. Men för 100kr, känns det lite surt att låta bli med snabbare CPU, som kommer ha bättre andra hands pris. Om det är 4570 (ej k) så är det nog lite... skit samma dock.

Man kan ofta höja turbo hastigheten på även låsta CPUer några 100Mhz iaf.

Det är ej K-version.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001

Var ska du köpa grejorna någonstans, personligen hade jag köpt en 4690K eller 4790K & väntat med SSD`n..

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av skruvis:

Var ska du köpa grejorna någonstans, personligen hade jag köpt en 4690K eller 4790K & väntat med SSD`n..

Webhallen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Kickarn77:

Webhallen.

Vad är budgeten för processor + SSD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av skruvis:

Vad är budgeten för processor + SSD?

3000 typ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Kickarn77:

Är det värt en hundring extra för 1GHz? Kör jag på det billigare kan jag klämma in en 250GB SSD i bygget, därför jag undrar.

1Ghz är typ 30% prestanda, för 100kr är det en nobrainer. En SSD gör självklart din dator snabbare, men jag skulle hellre spara en månad till å sedan köpa SSD i så fall..

Alternativ två som jag skulle valt är att köpa processorn begagnat för 1500-2000 så kan du köpa en riktigt bra SSD för resten av pengarna.

Moderkaka från Asus | metallbit med massa pinnar och 6 kärnor | 32 i minnet | två lövblåsare ala 290x | ljudkort | forsmark 3 | stor låda av aluminium | mera lövblåsare | tunna små kassetter med OS å spel | stor å bred bildvisare | 10 fönster i operativ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Kickarn77:

3000 typ.

Webhallen varukorg

Men tänk på det att icke K modellerna är inte "upplåsta".

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Kickarn77:

100kr för 100MHz, inte 1GHz. Du kommer inte att märka skillnad på de två processorerna. Tar du steget till en K-modell så är det dels en något större ökning i hastighet och dels öppnas möjligheten för överklockning, vilket kanske är värt något för dig, kanske inte.

Edit: Tycker inte heller 4590 är något att fundera på 200kr för 200Mhz och du kommer inte att märka någon skillnad. Det är bara skillnad om du ställer två identiska datorer bredvid varandra. Det är K eller icke K du ska överväga tycker jag.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

1 GHZ? tror inte det. snarare 0.1 ghz och 0.3 i turboläge.

http://ark.intel.com/sv/products/75038/Intel-Core-i5-4440-Pro...

http://ark.intel.com/sv/products/75043/Intel-Core-i5-4570-Pro...

Sedan skulle jag absolut föreslå en K model

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200166-intel_...

Vad har du för moderlkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2015

Alla som föreslår K.modeller, jag tänker inte överklocka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Kickarn77:

Inte imorgon kanske men nästa år kanske du kommer på att du vill ha mer prestanda. Det känns lite dumsnålt att inte välja en k prosessor.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Kickarn77:

Då tycker jag att du kan köpa den billigaste om det är så att du vill använda pengarna till något annat, tex en större SSD. Du kommer inte att märka någon skillnad i daglig användning.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005

*Trådar låsta pga. massiv korspostning*

Trots tidigare tillsägelse fortsätter du skapa nya trådar. Det är inte nödvändigt med nya trådar för varje delkomponent.
Vänligen fortsätt i din befintliga tråd.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk