Hur många radiatorer behöver jag till detta bygge?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Hur många radiatorer behöver jag till detta bygge?

Hej, jag har tänkt mig att vattenkyla min dator nu och har plockat ihop följande:

EK - Supremecy EVO Acetal + Nickel (Original CSQ)
Vattenblock till AMD 390X (Acetal + Nickel)?
XSPC EX420 (toppen av chassit) + 3x Noctua NF-A14 PWM, 140mm fläktar
Alphacool NexXoS UT60 240mm (botten av chassit) + 2x Noctua NF-F12 PWM, 120mm fläktar
EK-DBAY D5 PWM reservoar inkl. pump
EK-Ekoolant EVO - Clear - 1 eller 2 liter?
PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT - 10/16mm - Crystal Clear
EK-ACF Fitting 10/16mm

Mina datorkomponenter:
Chassi: Phanteks Enthoo Luxe
CPU: Intel Core i7 4790K
GPU: AMD 390X?
Moderkort: Asus Z97 Maximus VII Hero
PSU: Cooler Master V850
RAM: 2x Corsair Vengeance Pro 8GB

Ser detta bra ut eller är det för overkill eller är det något som behövs läggas till?
Någon som har ett Luxe chassi som vet om detta kommer att funka?
Det jag undrar mest över är om jag har för mycket radiatorer, räcker det med endast en?

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013

bättre ju fler du har så ta inte bort någon om du inte har någon riktigt bra anledning

Intel Core i7-4790k / Asus Z97-AR / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / ST30 360+UT60 240 / 8x Scythe Gentle Typhoon AP-15 / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Asus ROG Swift PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Lite over kill kanske men det skadar ju aldrig. Bra att ha om du köper ett till grafikkort i framtiden tex.

Sen har du nog ett 290x. Om du inte menar komponenter du kommer köpa?

Köp två liter. Det kan gå åt. Köp ett par vinklade anslutningar, bra att ha om det blir trångt.

Data
| Corsair 540 | MSI Z97 GAMING 7 | FD Newton R3 1000W | i7 4790K | 2xEVGA Geforce GTX 980 Ti SC+ | G.Skill Ares 16GB 1600MHz | Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS |

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
Joakim Pekkari
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

*Trollförsök bortrensat*

Spela med Geeks Gaming!

"Why is there silverware in the pancake drawer?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012

onT: Som andra har sagt, behåll radiatorerna i paketet. Och köp hellre för mycket vatten än för lite.
Din GPU lär rättare sagt vara 290X eftersom att 390X inte existerar.

offT. Bra att du rensar bort trollen åt oss Vargen.;)

/Lifooz

Zarkov: Det finns bara två sorters hårddiskar, de som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

Om man säljer sitt hus, har man inget hus kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Har tänkt att skaffa ett 390X kort, därav frågetecknet ^^

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland / Kiruna
Registrerad
Feb 2002

Nog går det säkert med endast 420mm radden, fast tempen på vattnet i loopen lär vara ett par bitar högre än vad som önskas.

Leta på google efter inspiration för chassit. (sök: Phanteks Enthoo Luxe watercooled t ex)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Tack så mycket för svaren! Kommer nog köra på detta!