Behöver lödningshjälp för att byta ut en BIOS-chip på mitt moderkort!

Permalänk
Medlem

Behöver lödningshjälp för att byta ut en BIOS-chip på mitt moderkort!

Hej!

Undrar om någon här har erfarenhet av eller arbetar professionellt inom området så att jag kan få hjälp med av- och pålödning om jag ev. skulle behöva få hjälp med att byta ut min BIOS-chip på mitt Intel Gigabyte moderkort?
Eller kanske känner ni någon ni kan tipsa mig om som gör sånt på ett bra sätt?

Jag har nämligen ett Gigabyte GA-X58A-UD7 Intel LGA-1366 moderkort.
Jag lyckades tyvärr inte göra en ren flashning av min BIOS, allt frös till först, sedan blev det en omstart och efter det vart allting bara helt svart.

Har testat andra komponenter var för sig och kan med säkerhet säga att problemet är antingen att jag har brickat min BIOS-chip, eller i bästa fall slår back-up BIOS på automatiskt (har en separat back-up chip för BIOS på kortet) men det kan vara så att back-up BIOS versionen är så gammal att den faktiskt är inkompatibel med min i7-980x prolle...därför får jag ingen bild/POST alls från BIOS.

Jag ska testa kortet med en i7-920 snart för att säkerställa att det inte handlar om en inkompatibilitet...back-up BIOSen bör starta upp med en i7-920 om det är så att den kickar in. Annars måste nog BIOS-chipen bytas ut.

Jag kan få tag på en pre-flashad chip (flera andra som köpt från samma källa har gett goda ref), men jag har ingen som helst erfarnehet av att löda av och på komponenter...behöver få hjälp med det.

Finns det möjligen någon här (kanske gärna i Göteborg el omnejd) alt någon annanstans som kan träffas personligen eller som jag kan skicka moderkortet till och få hjälp med detta? Lämplig ersättning kan naturligtvis diskuteras för besväret....för mig är kortet guld värt då hela mitt övriga system är anpassat kring det och har inga planer på uppgradering, så jag vore tacksam för lite förslag/tips/kontakthjälp

Kan tilläggas att BIOS-chipen på detta moderkort sitter ytligt fastlött på ena hörnet av kortet, och går inte igenom, har ganska breda pins och det är gott om plats att arbeta på det, så för den som kan sånt borde inte vara några större problem att få loss den gamla och löda på den nya chipen! Så uppfattar jag det iallafall...ber om ursäkt om jag tänker naivt!

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om jag fattar denna video rätt är det en procedur för att boota med backup bioset. Prova följa instruktionerna https://www.youtube.com/watch?v=HhI-t5lh_38
Hoppas det funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Om jag fattar denna video rätt är det en procedur för att boota med backup bioset. Prova följa instruktionerna https://www.youtube.com/watch?v=HhI-t5lh_38
Hoppas det funkar.

Hej och stort tack för det tipset!

Faktum är att jag har läst i flera dagar och sett allt från "power on/off" alternativ till flera andra pin-kortslutningstips som funkar för flera andra modeller, utan att lyckas få igång mitt. Det KAN som sagt vara så att min gamla F2 bios version som jag vet sitter på back-up biosen är för gammal för min 980x prolle, vilket är fallet enligt Gigabytes processorkompatibilitetssida...så därför tänkte jag försöka med en i7-920 innan jag grejar på kortet. Men funkar inte det heller så har jag nog tyvärr brickat det. Ett annat alternativ kan också vara att min back-up bios inte kommer igång helt enkelt...vilket också tyvärr lär vara fallet med många gigabyte moderkort av denna generation

MEN i ärlighetens namn den länk du gav mig hade jag inte sett förut, så det ska testas redan imorgon
Tackar hjärtligt för tipset!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antibody:

Hej och stort tack för det tipset!

Faktum är att jag har läst i flera dagar och sett allt från "power on/off" alternativ till flera andra pin-kortslutningstips som funkar för flera andra modeller, utan att lyckas få igång mitt. Det KAN som sagt vara så att min gamla F2 bios version som jag vet sitter på back-up biosen är för gammal för min 980x prolle, vilket är fallet enligt Gigabytes processorkompatibilitetssida...så därför tänkte jag försöka med en i7-920 innan jag grejar på kortet. Men funkar inte det heller så har jag nog tyvärr brickat det. Ett annat alternativ kan också vara att min back-up bios inte kommer igång helt enkelt...vilket också tyvärr lär vara fallet med många gigabyte moderkort av denna generation

MEN i ärlighetens namn den länk du gav mig hade jag inte sett förut, så det ska testas redan imorgon
Tackar hjärtligt för tipset!

Mvh

Inga problem. Antar att du har rev 1.0 av moderkortet iom att du nämner F2 bios och kompatibilitet med 6 kärninga processorer. Men prova med en 920, bara hoppas att det hoppar igång, för jag tycker då inte det är kul att löda ytmonterat.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Inga problem. Antar att du har rev 1.0 av moderkortet iom att du nämner F2 bios och kompatibilitet med 6 kärninga processorer. Men prova med en 920, bara hoppas att det hoppar igång, för jag tycker då inte det är kul att löda ytmonterat.

Japp, stämmer alldeles utmärkt. Det är en Rev 1.0 moderkort jag har.
Önskar att jag hade haft en Rev 2.0 istället, då hade jag klarat mig på fabriksbiosen med både i7-930 och 980x.
Kan inte förstå varför i7-930 just som jag redan har här hemma kräver bios F5 version med Rev 1.0, ganska knasigt.
Ska se om jag kan få tag på en 920 i dagarna för att testa.

Det verkar dock trots allt som om det är gott om plats för en ytlig lödning på just bios chipen då den sitter längst ut i ena hörnet med inte alls mycket runtomkring faktiskt...det är bara moderkortets båda kanter där som möts, och det närmaste chipen är back-up biosen. Så i värsta fall hoppas jag att man kan fixa det ändå.

Men får återkomma när jag testat!

Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antibody:

Japp, stämmer alldeles utmärkt. Det är en Rev 1.0 moderkort jag har.
Önskar att jag hade haft en Rev 2.0 istället, då hade jag klarat mig på fabriksbiosen med både i7-930 och 980x.
Kan inte förstå varför i7-930 just som jag redan har här hemma kräver bios F5 version med Rev 1.0, ganska knasigt.
Ska se om jag kan få tag på en 920 i dagarna för att testa.

Det verkar dock trots allt som om det är gott om plats för en ytlig lödning på just bios chipen då den sitter längst ut i ena hörnet med inte alls mycket runtomkring faktiskt...det är bara moderkortets båda kanter där som möts, och det närmaste chipen är back-up biosen. Så i värsta fall hoppas jag att man kan fixa det ändå.

Men får återkomma när jag testat!

Tack igen

Ifall du får det att fungera igen kan det vara värt att uppdatera bios även i backupen. Femte inlägget i denna tråd http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=8013.0 Så slipper du bekymmer om det skulle råka hända igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Moderkortet behöver byte av BIOS chip

Hej igen allihopa!

Nu är jag tebax återigen med mina moderkortsproblem....
Det här gäller alltså ett Gigabyte GA-X58-UD7 Rev1.0 LGA-1366 moderkort, som jag tydligen lyckats bricka genom ett misslyckats BIOS uppgraderingsförsök, där jag ville uppgradera Intel RST versionen i BIOSen för att få igenom TRIM-funktionen i ett RAID-0 system.

När jag använde det programvara som Gigabyte själva rekommenderar för att uppgradera BIOS direkt från Windows 7 (@BIOS) gick allting bra, tills systemet skulle restartas, och därefter har det inte gått att få igenom minsta lilla bild på skärmen. Moderkortet har en liten dubbing display som sänder ut sifferkombinationer där man kan se ungefär var i processen allting stannar av om man inte får någon bild, och det verkar alltså som om det inte kan läsa längre från BIOS.

Moderkortet har även en back-up BIOS, men trots ALLA utförda försök och tricks för att få det att starta från back-up BIOSen så vägrar den att göra så Jag har försökt med alla de medel jag har hittat på nätet inklusive bytt processor samt SAMTLIGA mina komponenter, utan att få någon bild.

Jag har nämligen ett andra moderkort som är en exakt kopia av det här, och allting då startar upp precis som det ska. Så fort jag byter moderkort till det gamla, ingen bild.

-----------

Jag har nu beställt och fått hem en BIOS chip med min egen fabriks-BIOS flashad på den. Så den ska gå att använda.
MEN jag behöver hjälp från någon hjälpsam och lödningsduktig person som kan hjälpa mig att byta ut min gamla BIOS-chip mot den nya. Tyvärr besitter jag själv inga lödningskunskaper....det är åtta pins som ska lödas av den gamla chipen och lödas på den nya. Det bör inte ta så lång tid för den som kan detta. Det är en ytlig lödning så det går ej genom kortet hela vägen....

Självfallet kan en lämplig ersättning för besväret diskuteras om det kan göras professionellt.

Om ingen här finns i el i närheten av GBG som kan hjälpa mig med detta, tar jag tacksam emot tips till någon professionell verkstad som kan ev. göra jobbet åt mig. Har tyvärr lite för dålig kännedom om sådant här

Stort tack på förhan!

Permalänk
Medlem

Fanns det ingen som kunde hjälpa mig med mitt lödningsproblem?!
Tänkte att det borde finnas någon eller några som är duktiga på att göra sånt här....
Har ni några tips på någon verkstad eller liknande som ev. kan hjälpa mig med detta mot en billig peng kanske?

All hjälp vore uppskattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antibody:

Fanns det ingen som kunde hjälpa mig med mitt lödningsproblem?!
Tänkte att det borde finnas någon eller några som är duktiga på att göra sånt här....
Har ni några tips på någon verkstad eller liknande som ev. kan hjälpa mig med detta mot en billig peng kanske?

All hjälp vore uppskattat

Kan du ta kort på bios chippet och ladda upp det här? Tror att det är SMD löddning och det är relativt lätt ifall du har/köper en värmepistol och att du har ett nytt bios chip, lödkolv, lödtenn, kopparfläta

https://www.youtube.com/watch?v=Od_v1G1xJXo

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Senast jag bytte BIOS-chip så satt den i en sockel. Men man gör kanske inte sånt numera.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Senast jag bytte BIOS-chip så satt den i en sockel. Men man gör kanske inte sånt numera.

Njae det gör de inte, tyvärr.
Istället så ska man ha 2 BIOS, en som ska rädda en när sånt problem sker (som detta).
Dessa chip (senast jag kollade) är väldigt små och benen är ett satans pillejobb.

OnT: Problemet är att väldigt få "firmor" sysslar med sånt. De slänger, köper nytt, så ingen offrar tid/kompentens för det.
Ev ELFA eller Bejoken kanske kan hjälpa dig i butik, alt om du mailar div datorbutiker.

Om jag varit dig dock, hade jag bara bytt backup chipet, då det verkar inte fungera. Du vet ju att huvud chippet fungerar, det är bara fel programmerat. På så sätt får du tillbaka redundansen sen.

Permalänk
Medlem

De båda bios-chipen sitter längst nere till vänster om FDD-headern:
Jag har svårt att se i bilden om det finns en sockel eller ej.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Inaktiv

Du kanske redan har testat detta men kollar i alla fall. Jag har varit med om 2-3 moderkort som har hängt sig under flashning av BIOS. Jag lyckades dock lösa det genom att göra datorn strömlös, ta ur batteriet, flytta bygeln och låta datorn stå minst en timme. Att bara flytta CMOS bygeln eller ta ur batteriet någon minut fungerade ej. Tryck gärna några gånger på powerknappen efter du dragit ut strömkabeln för att tömma nätagget ordentligt innan du börjar.

Kan ju vara värt att testa detta ifall alternativet är att börja med lödning av ett ytmonterat chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

De båda bios-chipen sitter längst nere till vänster om FDD-headern:
Jag har svårt att se i bilden om det finns en sockel eller ej.
http://www.hardwarecanucks.com/wp-content/uploads/gigabyte-X5...

http://www.technic3d.com/article/pics/1170/Gigabyte_GA-X58A-U...

Är 8 pins. Det borde du klara själv.
Köp en lödkolv på typ Jula/Kjell. Om du inte kan låna en dvs.
Och sen kollar du några youtube guider på att löda. Finns kanske tom guider för att byta bios chip.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Är 8 pins. Det borde du klara själv.
Köp en lödkolv på typ Jula/Kjell. Om du inte kan låna en dvs.
Och sen kollar du några youtube guider på att löda. Finns kanske tom guider för att byta bios chip.

Köp en lödpenna, inte en lödkolv

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Köp en lödpenna, inte en lödkolv

Same shit different name ^^

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Tack så hjärtligt mycket för alla svar och samtliga feedback!
Ska försöka svara på ett par frågor angående moderkortet först:

@Igelkott:
Tyvärr sitter inte Gigabyte's 1366-moderkorts BIOS chips på någon sockel och de är inte flyttbara, som det var t ex fallet med ASUS LGA-775 moderkot, exempelvis på Asus P5Q-Deluxe kunde man bara flytta över back-up BIOSen till main-BIOS sockeln och starta om och sedan flytta tillbaka den igen. På mitt moderkort sitter det fastlött med 8 pins, som någon nämnde i tråden.

@Paddanx:
Precis som du nämner, hade kretsen varit lite mer "nybörjarvänlig" så hade jag gett mig på den. Men den sitter alltså på 8 små pins tämligen nära varandra, mina helt nybörjarovana händer behöver bara slinta till lite grand så har jag nog förstört moderkortet för gott Lite större pins hade jag kanske testat, men känns som om det här är bör göras av någon som har gjort lite sånt pillejobb ett antal ggr...förmodligen är det lättare att löda av det gamla än att sätta dit det nya.

Problemet med att byta ut back-upen är att jag bara har en enda nyflashad lös BIOS-chip. Skulle moderkortet sedan, precis som det har varit fallet hittills, ändå av någon anledning INTE vilja låta back-up BIOSen ta över, så har jag slösat bort den också. Då måste man göra om hela alltihop igen. Säkrast är nog ändå att ta bort huvudkretsen som ändå inte läses av och ersätta det med nytt. Dessutom är back-up BIOS-versionen det allra allra första som är skitgammal... jag har läst om flera rapporter där folk med likadan el liknande Gigabyte kort haft VÄLDIGA problem att få back-up BIOSen att ta över...det verkar vara lite chansartat för det här moderkortet, där på vissa tar back-upen över direkt, på andra gör det det inte. Så det lönar sig nog inte att byta ut back-upen bara

@aniron:
Tyvärr, ingen sockel

@Kunzite:
Tack för svar...men undrar, vad menar du med att "flytta bygeln"? Vilken bygel syftar du på?
Det jag hittar på mitt moderkort är dels en CMOS knapp på baksidan vid I/O plattan, samt batteriet. Ska det finnas någon bygel på just mitt kort också?? Annars har jag testat ALLA de tips som jag funnit på nätet redan faktiskt...strömlös dator, avlägsnat batteriet i flera dygn, slagit på och slagit av nätagget medan jag hållit i startknappen på datorn, försökt att kortsluta olika pins på huvud-BIOSen med olika metoder och kombination som finns beskrivet av duktigt Gigabyte folk på tweaktown forum....ALLA varianter man kan tänka sig. Men fanskapet helt enkelt vill INTE starta från back-up BIOSen Vet inte vad mer jag kan göra här alltså....

Men om det är någon speciell bygeln jag kan dra ut el flytta runt får du gärna tipsa mig, tack.

-------------------------

Det som är grejen är att dels är just det moderkort jag har rätt så sällsynt att få tag på begagnat, dels dyker det upp nåt på eBay som finns de för det mesta i staterna, knappast lönt att skickas över när bara slutpriset ofta landar på runt el drygt 1500 spänn. Bara att lägga till moms och tullavgifter så kommer man fram till att det kostar skjortan...visst, alt är att skrota allt och uppgradera till nyra system...men min tanke var att OM någon lite händig och kunnig vänlig själ som gjort lite hobbylödning förut och som inte är helt grön och totalt nybörjare som jag kunde kanske för några hundralappar ställa upp och hjälpa till att göra det här så hade det varit värt det.

Jag är också medveten om att här i Sverige är det oerhört sällan man hittar verkstäder och workshops ute på stan som gör sånt...vi svenskar är ju skolboksexemplet på köpa-konsumera-glitch-slänga-köpa nytt folk! Ingen brukar vilja laga nåt här....men jag tänkte att det kunde vara värt att fråga gott folk här

Kan ju testa och skaffa mig lite grejer och titta på youtube lite, men det här känns lite mer än bara "övning" då det är lite små pins och pilligt jobb, känns inte bra och göra det här som första lödningsjobbet någonsin och förstöra det!

Fortfarande öppen för lite förslag el handfast hjälp gott folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antibody:

Tack så hjärtligt mycket för alla svar och samtliga feedback!
Ska försöka svara på ett par frågor angående moderkortet först:

@Paddanx:
Precis som du nämner, hade kretsen varit lite mer "nybörjarvänlig" så hade jag gett mig på den. Men den sitter alltså på 8 små pins tämligen nära varandra, mina helt nybörjarovana händer behöver bara slinta till lite grand så har jag nog förstört moderkortet för gott Lite större pins hade jag kanske testat, men känns som om det här är bör göras av någon som har gjort lite sånt pillejobb ett antal ggr...förmodligen är det lättare att löda av det gamla än att sätta dit det nya.

Fortfarande öppen för lite förslag el handfast hjälp gott folk

Jo, jag kan förstå din sits och logik. Då är det nog bättre att satsa på huvud BIOSet, och sen försöka testa backupet iaf (samt flasha det om det går).

När gäller nybörjarvana... fick en ide.
Ditt moderkort är sällsynt, ja. Men inte Gigabyte moderkort med likadana chip...
Ordna något gammalt P4X-chipset moderkort, och öva... Finns sådanna på tradera för 50kr + cpu för < 50 kr + en sticka DDR2 RAM för strunt summa.
Lödda av kretsen, och på igen. (du kommer upptäcka att, "av" är den svåra biten")
Testa om den fungerar.
Skulle du paja det totalt, så har du en backup bios att fortsätta öva på.
Du lär få iaf några chanser för ca 100-200kr, att öva på. Sen när du känner dig manad, så kan du köra på ditt "riktiga" kort.

Du lär då ha lite vana inne, iaf, och har gjort misstagen redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, jag kan förstå din sits och logik. Då är det nog bättre att satsa på huvud BIOSet, och sen försöka testa backupet iaf (samt flasha det om det går).

När gäller nybörjarvana... fick en ide.
Ditt moderkort är sällsynt, ja. Men inte Gigabyte moderkort med likadana chip...
Ordna något gammalt P4X-chipset moderkort, och öva... Finns sådanna på tradera för 50kr + cpu för < 50 kr + en sticka DDR2 RAM för strunt summa.
Lödda av kretsen, och på igen. (du kommer upptäcka att, "av" är den svåra biten")
Testa om den fungerar.
Skulle du paja det totalt, så har du en backup bios att fortsätta öva på.
Du lär få iaf några chanser för ca 100-200kr, att öva på. Sen när du känner dig manad, så kan du köra på ditt "riktiga" kort.

Du lär då ha lite vana inne, iaf, och har gjort misstagen redan.

Tack för svar igen
Hehe, så "av" är den svåra delen?! Det hade jag aldrig kunnat tänka mig helt ärligt talat
Var helt bombsäker på att löda på var det som skulle va förskräckligt svårt på små pins och att det skulle gå jätte snabbt och löda av istället!!!
Där ser man hur långt mina lödkunskaper sträcker sig

Tack för tipset!
Kan du vara vänlig nog att ge mig ett konkret köptips på ett "lödset" med vad jag behöver med hyfsat kvalité i nån av de större butikerna, i något bra märke + förslag på modell som jag kan införskaffa mig...där lödpennan i lämplig storlek passar sådant här arbete?
Gärna en länk till det om du har förslag på exakt pryl som kan vara lämplig att köpa...
Jag bor i GBG så jag har tillgång till de allra flesta storbutiker trots allt.

Vilka extra tillbehör behöver jag? Ställ, lödtenn, koppartråd?

Jag har en känsla av att om jag själv går in på Kjell & Co eller Biltema eller liknande och ställer frågor som en total gröngöling som knappt vet vad han ska fråga efter så får jag antingen med mig hem fel sak eller den dyraste prylen de har att sälja! Bara jag vet ganska exakt vad jag ska ha åtminstone så kan det vara en bra början

Mvh

Permalänk

Förstår jag det rätt så är det de två SO-8 kasplarna längst ner till vänster (M_BIOS och B_BIOS). Det är inga socklar, men de är otroligt tacksamma att löda på. Så är du nybörjare så har du tur i oturen. Som någon förespråkar så krävs det dock lite erfarenhet för att det ska bli bra och snyggt.

Har du vägarna förbi Halmstad eller vill skicka det så kan jag fixa det på labbet på jobbet på 30 min. Dock på lunch eller kvällstid.

Det enklast är att värma loss kretsarna med varmluft. Dock att tänka på är att skydda plastdetaljer som sockets mm då de annars deformeras av värmen.
Efter det så får man städa bort gammalt lödtenn med lödfläta, fluss och lödkolv, och efter det lägga på nytt tenn på en padd för att fästa den nya kretsen. Efter det är det bara att löda resten av paddarna.
Flussmedel av något slag är bra både vid losstagning och montering.

Ett annat alternativ kanske kan vara att erbjuda någon på Kjell att göra det för ett par hundringar. Där brukar alltid finnas någon som är tillräckligt nördig för att kunna löda

Permalänk
Medlem

@Bosendorfer
Tusen tack för svar!
Du har ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antibody:

Tack för svar igen
Hehe, så "av" är den svåra delen?! Det hade jag aldrig kunnat tänka mig helt ärligt talat
Var helt bombsäker på att löda på var det som skulle va förskräckligt svårt på små pins och att det skulle gå jätte snabbt och löda av istället!!!
Där ser man hur långt mina lödkunskaper sträcker sig

Tack för tipset!
Kan du vara vänlig nog att ge mig ett konkret köptips på ett "lödset" med vad jag behöver med hyfsat kvalité i nån av de större butikerna, i något bra märke + förslag på modell som jag kan införskaffa mig...där lödpennan i lämplig storlek passar sådant här arbete?
Gärna en länk till det om du har förslag på exakt pryl som kan vara lämplig att köpa...
Jag bor i GBG så jag har tillgång till de allra flesta storbutiker trots allt.

Vilka extra tillbehör behöver jag? Ställ, lödtenn, koppartråd?

Jag har en känsla av att om jag själv går in på Kjell & Co eller Biltema eller liknande och ställer frågor som en total gröngöling som knappt vet vad han ska fråga efter så får jag antingen med mig hem fel sak eller den dyraste prylen de har att sälja! Bara jag vet ganska exakt vad jag ska ha åtminstone så kan det vara en bra början

Mvh

Finns 2 sätt att få bort tenn, avlödningsfläta eller tennsug. Flätan typ använder kapilärverkan till att "suga upp" tennet. Tennsugget är som en kraftig dammsugare, utan el. Den typ använder vakum från en fjäder som expanderar till att suga upp tennet.
I båda fallen behöver du en vettig lödstation i mina erfarenheter. Att bara lödda på fungerar med vilken 50kr lödkolv som helst, men för att lödda av vill man helst ha mycket hög värme, för att tennet snabbt ska värmas upp, och sugas upp, innan kretsarna brinner upp
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/avlodning/a...
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/avlodning/t... (Finns en för 59kr, men jag själv använder denna för 79, så jag vet den fungerar).

Skulle gissa på att denna är nog det billigaste lödstationen, som ändå borde klara jobbet bra:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodni...
48W är visserligen inte mycket för tunga jobb, men det räcker i detta fallet, och du kan reglera tempen.
Ingen aning om den spetsen är för stor för dig dock. ev kanske dessa passa som "utbyte":
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/utbytes-lod... (Du kan ju kolla med personalen där)

Sen kommer du behöva lite löddtenn. Undvik blyfritt, eftersom du är oerfaren. Det blyfria kräver högretemp och är lite mer komplicerat när man inte är van. Du kan handla svindyrt silver-tenn-bly lod från tysklad, men det lär inte hjälpa mycket. Vanligt 60/40 lod räcker bra. Minsta förpackningen räcker, om du inte vill ha mer.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodtenn-lod...

Jag själv föredrar tennsug. Värmer upp kolven till typ 300-320 grader, lägg på lite tenn extra på spetsen så den leder värmen snabbt, ha tennsuget redo och ihoptryckt, i ena handen, och kolven i andra. Värm upp tills du ser tennet på benet av kretsen börjar flyta, snabbt bort med kolven, dit med suget och tryck... poff, och allt flytande tenn bör sugas upp i tennsuget. Låt kretsen svalna lite, sen gör om ben för ben. Skulle en del tenn ligga kvar, låt det svalna och lägg på lite nytt tenn (bara lite så att nya tennet blandas med gamla), och sug upp igen på samma sätt.

Är så jag gör när jag behöver lödda av saker.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Antibody:

@Bosendorfer
Tusen tack för svar!
Du har ett PM

Jag kan hjälpa dig om du inte fått ordning på det ännu, bor på Hisingen. Skicka PM om det är så att du fortfarande behöver hjälp.

Edit: Kan dock först efter 5:e Maj pga studier och arbete.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag kan också hjälpa dig. Jag bor i Göteborg och är jättebra på att löda (jobbar med det och innehar lödcertifikat).