Höga temps R9 290X DCII

Permalänk
Medlem

Höga temps R9 290X DCII

Hej!

Jag köpte nyligen ett Asus R9 290X DCII OC men jag tycker att temperaturerna känns lite väl höga.

Referens ska väl ligga runt 94c vid load? , jag hade RealTemp igång medans jag lirade BF4 och såg då efter att temperaturen hade nått 94c medans jag spelade.

Är kortet dyng eller är det normalt? :S

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 || PSU: Cooler Master SilentProM 850W || CPU: i7 4790k || Moderkort: Asus Z97-A || GPU: MSI Gaming X GTX 1070 || Kylning: Noctua NH-U12P || RAM: Crucial Ballistix 16GB || HDD: Samsung 850 EVO 500GB, WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

här har du resultatet från sweclockers recension

Dold text

anledningen att det blir så varmt har du förmodligen här.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-and-290x,37...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxXeNiCe:

Hej!

Jag köpte nyligen ett Asus R9 290X DCII OC men jag tycker att temperaturerna känns lite väl höga.

Referens ska väl ligga runt 94c vid load? , jag hade RealTemp igång medans jag lirade BF4 och såg då efter att temperaturen hade nått 94c medans jag spelade.

Är kortet dyng eller är det normalt? :S

Dina temperaturer är så långt ifrån normala, man bara kan komma.
Mitt R9 290 kommer som högst upp i 65 grader. Och då är det ändå ett referenskort.

Dina temperaturer kan bero på mycket damm i GPUn.
Väldigt dåligt ventilerat chassi.
Eller också är GPUn defekt, och jag tänker då på kylar-delen.
Testa att sätta max 70 grader i CCC
"Mål-GPU-temperatur." 70 grader.
Du hittar det på fliken (AMD Overdrive) / (Prestanda)

Återkom hit och berätta hur det gick.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Dina temperaturer är så långt ifrån normala, man bara kan komma.
Mitt R9 290 kommer som högst upp i 65 grader. Och då är det ändå ett referenskort.

Dina temperaturer kan bero på mycket damm i GPUn.
Väldigt dåligt ventilerat chassi.
Eller också är GPUn defekt, och jag tänker då på kylar-delen.
Testa att sätta max 70 grader i CCC
"Mål-GPU-temperatur." 70 grader.
Du hittar det på fliken (AMD Overdrive) / (Prestanda)

Återkom hit och berätta hur det gick.
/Lifooz

Damm tror jag inte eftersom hela datorn är cirkus 1 vecka gammal, chassit är ett Define R5 och bra kabeldragning så ska inte vara några problem med ventilation.
Kan inte ändra Mål-GPU-temp eftersom jag har kortet i performance-läget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 || PSU: Cooler Master SilentProM 850W || CPU: i7 4790k || Moderkort: Asus Z97-A || GPU: MSI Gaming X GTX 1070 || Kylning: Noctua NH-U12P || RAM: Crucial Ballistix 16GB || HDD: Samsung 850 EVO 500GB, WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxXeNiCe:

Damm tror jag inte eftersom hela datorn är cirkus 1 vecka gammal, chassit är ett Define R5 och bra kabeldragning så ska inte vara några problem med ventilation.
Kan inte ändra Mål-GPU-temp eftersom jag har kortet i performance-läget.

Aha, i see.
Verkligen konstigt att din GPU går så varm.
När till och med mitt Referenskort går 20-30 grader kallare, så är ju något uppenbarligen käpprätt åt helvete för dig.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Aha, i see.
Verkligen konstigt att din GPU går så varm.
När till och med mitt Referenskort går 20-30 grader kallare, så är ju något uppenbarligen käpprätt åt helvete för dig.
/Lifooz

fast nu ligger ts på samma temperatur som sweclockers fick i sin recension. referenskortet hamnar också där och ligger då vansinnigt högt i ljudnivå, så om du faktiskt får 65c som högst så lär ditt låta så mycket att grannarna klagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

fast nu ligger ts på samma temperatur som sweclockers fick i sin recension. referenskortet hamnar också där och ligger då vansinnigt högt i ljudnivå, så om du faktiskt får 65c som högst så lär ditt låta så mycket att grannarna klagar.

Nja, ok det är ju inte tyst. Men det låter heller inte onormalt mycket.
Fläkten brukar gå på 65% som högst.

EDIT: Jag tar tillbaka det, drog på för kung och fosterland på ETS-2, och då hoppade han upp på 73%.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Här är medans BF4 är igång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 || PSU: Cooler Master SilentProM 850W || CPU: i7 4790k || Moderkort: Asus Z97-A || GPU: MSI Gaming X GTX 1070 || Kylning: Noctua NH-U12P || RAM: Crucial Ballistix 16GB || HDD: Samsung 850 EVO 500GB, WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxXeNiCe:

ingen throttling då i alla fall. temperaturerna på gpu och vrm är dock höga. vet inte hur varma vrm får bli, på mitt kort blir vrm 1 46c och vrm 2 38c utan överklockning efter några minuters unigine valley men mitt kort är vattenkylt, om någon med ett luftkylt kort kan säga vad de får kan det nog vara bättre att jämföra med. tror som sagt att det har att göra med asus slarvigt designade dcii till 290x som vad jag vet är tagen direkt från gtx 780/780 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxXeNiCe:

Jag skulle om möjligt byta kortet. Det var det sämsta av alla 290x'er - kolla vansinnestemperaturerna på VRMs. Du skulle ju kunna steka ägg på kortet..

Jämfört med mina 290x tri-x som istället maxar typ 80-85c, VRM ligger på 70c respektive 85c. Kylaren ligger på 30-40% och hörs inte alls.

Går det inte att byta så skulle jag i alla fall lämna in det för garanti, något är fel med kylningen. VRM's blir tyvärr inte bättre än sådär med DCII då de saknas kylning helt, men GPU ska bli i alla fall 10c svalare än din.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av AxXeNiCe:

Hej!

Jag köpte nyligen ett Asus R9 290X DCII OC men jag tycker att temperaturerna känns lite väl höga.

Referens ska väl ligga runt 94c vid load? , jag hade RealTemp igång medans jag lirade BF4 och såg då efter att temperaturen hade nått 94c medans jag spelade.

Är kortet dyng eller är det normalt? :S

Gå till butik och klaga 94C vid load om kortet har ca 50% fläkt är ej normalt! Bytt till den underbara TRI-X kylaren

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Gå till butik och klaga 94C vid load om kortet har ca 50% fläkt är ej normalt! Bytt till den underbara TRI-X kylaren

Har mailat Inet nu så får se vad dom säger

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 || PSU: Cooler Master SilentProM 850W || CPU: i7 4790k || Moderkort: Asus Z97-A || GPU: MSI Gaming X GTX 1070 || Kylning: Noctua NH-U12P || RAM: Crucial Ballistix 16GB || HDD: Samsung 850 EVO 500GB, WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

94C är inom referensmaximum för kortet så du får nog knappast någon hjälp där.
prova demontera kylaren och se om det är det klassiska "en och en halv tub kylpasta för sakens skull" monteringen från fabrik.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Entusiast

Jag skulle också byta till ett Sapphire kort.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av AxXeNiCe:

Har mailat Inet nu så får se vad dom säger

Kolla vad AMD cataclyst har ställt in för temperatur i inställningar. Kolla om du tappar frames i spel jämfört med sweclockers test. Notera även att VRM temperaturen ej ska vara över 100 grader

Skrivet av ksw:

94C är inom referensmaximum för kortet så du får nog knappast någon hjälp där.
prova demontera kylaren och se om det är det klassiska "en och en halv tub kylpasta för sakens skull" monteringen från fabrik.

Referenskylaren har inställt 94C i Cataclyst men jag tror inte asus har det inställt i sina inställningar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Dina temperaturer är så långt ifrån normala, man bara kan komma.
Mitt R9 290 kommer som högst upp i 65 grader. Och då är det ändå ett referenskort.

Dina temperaturer kan bero på mycket damm i GPUn.
Väldigt dåligt ventilerat chassi.
Eller också är GPUn defekt, och jag tänker då på kylar-delen.
Testa att sätta max 70 grader i CCC
"Mål-GPU-temperatur." 70 grader.
Du hittar det på fliken (AMD Overdrive) / (Prestanda)

Återkom hit och berätta hur det gick.
/Lifooz

Skulle nog vilja påstå att dina temps är långt ifrån normala. Normala load temps med ref kylare är väldigt höga om man kör Uber mode iaf.
Låter som att ditt kort är väldigt högljutt.

Sätta en mål-gpu-temp kan endast innebära 2 saker, lägre klocks vilket gör att du tappar prestanda, och/eller högre fläktkurva vilket gör att kortet väsnas mer.

OT:
Kollar man på sweclockers tester så verkar ju 93grader i belastning vara ganska normalt för detta kortet. Som tidigare användare länkat.
Jag va själv ganska besviken på Lightning kylaren, så införskaffade vattenkylning.

Skrivet av trisse23:

Kolla vad AMD cataclyst har ställt in för temperatur i inställningar. Kolla om du tappar frames i spel jämfört med sweclockers test. Notera även att VRM temperaturen ej ska vara över 100 grader

Vad jag hört så ska VRM tempen klara 120C. De är kanske något som kan variera från kort till kort. Men runt 120 borde dom flesta fixa.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Skulle nog vilja påstå att dina temps är långt ifrån normala. Normala load temps med ref kylare är väldigt höga om man kör Uber mode iaf.
Låter som att ditt kort är väldigt högljutt.

Sätta en mål-gpu-temp kan endast innebära 2 saker, lägre klocks vilket gör att du tappar prestanda, och/eller högre fläktkurva vilket gör att kortet väsnas mer.

OT:
Kollar man på sweclockers tester så verkar ju 93grader i belastning vara ganska normalt för detta kortet. Som tidigare användare länkat.
Jag va själv ganska besviken på Lightning kylaren, så införskaffade vattenkylning.

Vad jag hört så ska VRM tempen klara 120C. De är kanske något som kan variera från kort till kort. Men runt 120 borde dom flesta fixa.

Jag har ingen aning om vad som är normalt eller ej men jag och en kompis(som också har R9 290X DC2 OC) testade att spela en match på BF4 samtidigt medans båda kollade maxtemp, min nådde fort 94c men hans kort nådde bara ~84c. :S

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 || PSU: Cooler Master SilentProM 850W || CPU: i7 4790k || Moderkort: Asus Z97-A || GPU: MSI Gaming X GTX 1070 || Kylning: Noctua NH-U12P || RAM: Crucial Ballistix 16GB || HDD: Samsung 850 EVO 500GB, WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxXeNiCe:

Jag har ingen aning om vad som är normalt eller ej men jag och en kompis(som också har R9 290X DC2 OC) testade att spela en match på BF4 samtidigt medans båda kollade maxtemp, min nådde fort 94c men hans kort nådde bara ~84c. :S

Joo men de finns ju fortfarande 2 olika bios modes. Och dom tempsen stämmer överens med Sweclockers tester på dessa kort.
Alltså: Performance: 84C, Silent: 93C.
Så de skulle ju kunna förklara endel, sen självklart finns de ju alltid bättre och sämre ex när de gäller kylpastan.

Dold text
Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag skulle om möjligt byta kortet. Det var det sämsta av alla 290x'er - kolla vansinnestemperaturerna på VRMs. Du skulle ju kunna steka ägg på kortet..

Jämfört med mina 290x tri-x som istället maxar typ 80-85c, VRM ligger på 70c respektive 85c. Kylaren ligger på 30-40% och hörs inte alls.

Går det inte att byta så skulle jag i alla fall lämna in det för garanti, något är fel med kylningen. VRM's blir tyvärr inte bättre än sådär med DCII då de saknas kylning helt, men GPU ska bli i alla fall 10c svalare än din.

Snabb fråga bara, har du ändrat din fläktkurva? Jag har också ett 290X TRI-X och mina fläktar ligger på 50-55% under belastning (vilket hörs) men i gengäld maxar min gpu 71C .

Den hade gärna fått gå lite varmare för min del (som dina) om jag kan få ner fläkthastigheten lite.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Snabb fråga bara, har du ändrat din fläktkurva? Jag har också ett 290X TRI-X och mina fläktar ligger på 50-55% under belastning (vilket hörs) men i gengäld maxar min gpu 71C .

Den hade gärna fått gå lite varmare för min del (som dina) om jag kan få ner fläkthastigheten lite.

Uh, kan faktiskt inte minnas. Kan ha satt någon kurva för länge sedan, men tror faktiskt inte de. Låter den köra på auto, har aldrig behövt bekymra mig mycket. Tror jag kan ha satt en något snällare kurva då jag inte heller gillar när de går över 50% och faktiskt börjar höras. Brukar istället sätta fps-cap i spelen så att de inte behöver jobba så hårt.

Det enda spelet jag vet där de började låta mycket var i DAI, men efter att ha satt FPS-cap till 65 så går de aldrig över 80C å är därför helt tysta

Eftersom jag har två kort typ bredvid varandra så har jag också typ 5c varmare kort.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Uh, kan faktiskt inte minnas. Kan ha satt någon kurva för länge sedan, men tror faktiskt inte de. Låter den köra på auto, har aldrig behövt bekymra mig mycket. Tror jag kan ha satt en något snällare kurva då jag inte heller gillar när de går över 50% och faktiskt börjar höras. Brukar istället sätta fps-cap i spelen så att de inte behöver jobba så hårt.

Det enda spelet jag vet där de började låta mycket var i DAI, men efter att ha satt FPS-cap till 65 så går de aldrig över 80C å är därför helt tysta

Eftersom jag har två kort typ bredvid varandra så har jag också typ 5c varmare kort.

OK, så mao så vet du inte riktigt om du har en custom fläktkurva eller inte

Då får jag laborera lite, mitt kort går som sagt aldrig över 71C men fläkten ligger däremot på drygt 50% under belastning och hörs faktiskt en del då.
får ändra till en lite snällare kurva då det faktiskt är ok att kortet går upp till 85c

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC

Syns att det är en dålig kylning på detta kort.

Radeon R9 290 Tri-X

Notera kylplattan för VRM 1/2

R9 290 Ref

Notera kylplattan för VRM 1/2

Arctic Accelero R9 290X-Xtreme III/IV kylflänsar

MSI 290X Lightning

Alla utom Asus kyler VRM 1/2

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Skulle nog vilja påstå att dina temps är långt ifrån normala. Normala load temps med ref kylare är väldigt höga om man kör Uber mode iaf.
Låter som att ditt kort är väldigt högljutt.

Sätta en mål-gpu-temp kan endast innebära 2 saker, lägre klocks vilket gör att du tappar prestanda, och/eller högre fläktkurva vilket gör att kortet väsnas mer.

OT:
Kollar man på sweclockers tester så verkar ju 93grader i belastning vara ganska normalt för detta kortet. Som tidigare användare länkat.
Jag va själv ganska besviken på Lightning kylaren, så införskaffade vattenkylning.

Vad jag hört så ska VRM tempen klara 120C. De är kanske något som kan variera från kort till kort. Men runt 120 borde dom flesta fixa.

Jag har satt 70 grader som mål-temperatur. Men GPU´n håller sig under detta, det vara bara en gång den gick till 73 grader men det var när jag satt 75 grader måltemperatur.
Fläkten går på ca 65% och personligen så tycker jag att det är rätt tyst jämfört med hur t.ex HD-6970/90 lät.
Skall dock köpa en annan kylare när jag har råd.

Jag kommer låta som en boip nu, men hur vet jag om min GPU körs i Übermode?
Jag hittade ingen knapp för det när jag köpt GPUn.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxXeNiCe:

Hej!

Jag köpte nyligen ett Asus R9 290X DCII OC men jag tycker att temperaturerna känns lite väl höga.

Referens ska väl ligga runt 94c vid load? , jag hade RealTemp igång medans jag lirade BF4 och såg då efter att temperaturen hade nått 94c medans jag spelade.

Är kortet dyng eller är det normalt? :S

Har du ändrat switchen? Sitter väl en på sidan som styr quiet/performance
I quiet går den till 94c. Sätter du den på performance går den svalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag har satt 70 grader som mål-temperatur. Men GPU´n håller sig under detta, det vara bara en gång den gick till 73 grader men det var när jag satt 75 grader måltemperatur.
Fläkten går på ca 65% och personligen så tycker jag att det är rätt tyst jämfört med hur t.ex HD-6970/90 lät.
Skall dock köpa en annan kylare när jag har råd.

Jag kommer låta som en boip nu, men hur vet jag om min GPU körs i Übermode?
Jag hittade ingen knapp för det när jag köpt GPUn.
/Lifooz

Arctic Accelero Xtreme III/IV är bra kylare.

Du såg inte BIOS switch??
http://www.guru3d.com/articles-pages/radeon-r9-290-review-benchmarks,15.html

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Öh, att ingen har föreslagit det än innan makn skrev.

Slå om BIOS-switchen när datorn är avstängd. Den sitter på sidan av grafikkortet, ganska liten.

Silent-läget håller grafikkortet supertyst, men låter tempen stiga till 94 grader.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Öh, att ingen har föreslagit det än innan makn skrev.

Slå om BIOS-switchen när datorn är avstängd. Den sitter på sidan av grafikkortet, ganska liten.

Silent-läget håller grafikkortet supertyst, men låter tempen stiga till 94 grader.

Min är på "Uber", går ju att se eftersom jag ej har någon måltemperatur-slider i CCC, samt att fläktarna kommer upp i 61% isället för 40% eller vad det nu är silent är begränsat till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 || PSU: Cooler Master SilentProM 850W || CPU: i7 4790k || Moderkort: Asus Z97-A || GPU: MSI Gaming X GTX 1070 || Kylning: Noctua NH-U12P || RAM: Crucial Ballistix 16GB || HDD: Samsung 850 EVO 500GB, WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxXeNiCe:

Min är på "Uber", går ju att se eftersom jag ej har någon måltemperatur-slider i CCC, samt att fläktarna kommer upp i 61% isället för 40% eller vad det nu är silent är begränsat till

Fast det gäller referens och inte Asus egna profil. i Performance ska fläkthastigheten vara max 50%, så något står ju inte rätt till.

Kollat om du har senaste bios till kortet?
http://www.asus.com/Graphics_Cards/R9290XDC24GD5/HelpDesk_Dow...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Arctic Accelero Xtreme III/IV är bra kylare.

Du såg inte BIOS switch??
http://www.guru3d.com/articles-pages/radeon-r9-290-review-benchmarks,15.html

Det visade sig att det var jag som var blind som vanligt. >_> Nog sitter den där alltid.
Dock finns det ingen 1a och 2a, som det gjorde på HD-6990.
Men brytaren är satt längst mot chassifästet, där videoportarna (DVI) (HDMI) (DP) sitter.
GPU´n går i 947MHz, och minnena i 1250MHz.

EDIT: Det är AMD/Sapphire Radeon HD R9 290, jag har så att vi inte blandar ihop den med X modellen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det visade sig att det var jag som var blind som vanligt. >_> Nog sitter den där alltid.
Dock finns det ingen 1a och 2a, som det gjorde på HD-6990.
Men brytaren är satt längst mot chassifästet, där videoportarna (DVI) (HDMI) (DP) sitter.
GPU´n går i 947MHz, och minnena i 1250MHz.

EDIT: Det är AMD/Sapphire Radeon HD R9 290, jag har så att vi inte blandar ihop den med X modellen.

/Lifooz

Enligt Guru3d ska du dra biosswitchen bakåt, alltså till läge 2 för ubermode.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2