Z906 äkta watt eller inte

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Kan man räkna ut det, hade vart kul för skojskull

Gå, men blir svårt. Då måste man både mäta in och ut effekten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gå, men blir svårt. Då måste man både mäta in och ut effekten.

ineffekten var ju 126 watt och uteffekten var 500 watt då borde det inte va så svårt:)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Kan man räkna ut det, hade vart kul för skojskull

Effekten ut dividerat med effekten in ger verkningsgraden, används i en massa olika sammanhang. Om en förstärkare behöver 200 watt för att skicka 100 watt till högtalarna så är verkningsgraden 100/200 = 0,5 --> 50%

Edit* det fungerar förstås bara med vettiga mätvärden, du måste alltså mäta effekten in och ut under en viss omständighet.

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

ineffekten var ju 126 watt och uteffekten var 500 watt då borde det inte va så svårt:)

Ja ska man ta det så men menar mer realistiska siffror.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ditt system kan inte leverera 500w en längre tid, och den kan ALDRIG ha högre ut än ineffekt, såvida den inte har ett inbyggt kraftverk...

Det är väl inte alls svårt att mäta dock. Bara till att seriekoppla en multimeter med en högtalare, och köpa en effektmätare och koppla in den vid strömsladden. Mata en konstant ton i kanalen för högtalaren med multimeter och kolla hur mycket systemet drar samt hur mycket ström som går genom högtalaren. Sedan mäta spänningsfallet över högtalaren och räkna på det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Ditt system kan inte leverera 500w en längre tid, och den kan ALDRIG ha högre ut än ineffekt, såvida den inte har ett inbyggt kraftverk...

Det är väl inte alls svårt att mäta dock. Bara till att seriekoppla en multimeter med en högtalare, och köpa en effektmätare och koppla in den vid strömsladden. Mata en konstant ton i kanalen för högtalaren med multimeter och kolla hur mycket systemet drar samt hur mycket ström som går genom högtalaren. Sedan mäta spänningsfallet över högtalaren och räkna på det.

det var inte så ja menade, klart att den inte levererar 500 watt konstant, men vad menar du med att man inte kan ha högre ut än ineffekt?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Blir mörkrädd av bristen på kundskap i detta forum... Ljudtryck mäts i dB, frekvensomfång mäts i Hz. Då var det avklarat!

Effekt har inget med kvalitet att göra, utan är endast ett mått på kraft. Verkningsgrad är däremot intressant, då högre verkningsgrad betyder att mindre effekt behövs för ett givet ljudtryck (dB). Att mäta effekt på högtalare är fullständigt ointressant, men kan vara intressant när man pratar om förstärkare.

En liknelse, med watt och högtalare, är att mäta hästkrafter på bildäck, e.g. hur mycket hästar tål däcket... Motorns effekt är dock intressant för att veta hur mycket kraft man har att föra fram ekipaget med. Verkningsgraden i samma liknelse är vikten på ekipaget, alltså en lättare bil kräver mindre hästar för att ta sig från en punkt till en annan.

Åter till ämnet. Vissa i forumet klargör helt korrekt att man kan mäta effekt på en väldans många olika sätt, vara endast kontinuerlig effekt med låg distortion är av vikt. Några mindre nogräknade tillverkare skriver gärna ut fantasisiffror som inte har något med vare sig kvalitet eller ljudtryck att göra, utan endast har som mål att få mindre vetande köpare att slå till på just deras skitprodukt! Mer watt är bättre, NOT. Man skall dock komma ihåg att siffrorna de presenterar inte är lögn, i lagens mening, då de säkerligt kan presetera siffran under någon microsekund med massor av dist. Anledningen att det går är att varje förstärkare har en strömbank (läs kondensatorer) som behövs när man gör om växelström till likström. Den banken av ström räcker inte långt på billiga förstärkare, utan tar slut inom någon microsekund.

Hoppas ni lär er något av detta. Vill ni veta mer är det bara att skicka meddelande eller fortsätta i tråden!

Tack för mig.

PS! Svaret på trådens fråga är alltså att det INTE är frågan om äkta effekt, vad gäller Z906, utan fuskwatt som bara skrivs ut i marknadföringssyfte. Vill dock tillägga att jag inte lyssnat på dessa högtalare, och därför inte kan säga något om de låter bra eller ej. Den frågan kan bara lyssnaren avgöra. DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

det var inte så ja menade, klart att den inte levererar 500 watt konstant, men vad menar du med att man inte kan ha högre ut än ineffekt?

Se ström som vatten. Du kan aldrig få ut mer vatten bara för att det går genom en apparat däremot kan vattnet läcka. Mycket förenklat är alltså verkningsgraden närmare 100% desto mindre som "läcker". Stora läckage liten verkningsgrad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Eftersom vi har kommit fram till att z906 inte har 500 watt, då undrar jag hur systemet kan spela så högt och stort med grymt mycket bas, det är något som ja verkligen har undrat över

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Eftersom vi har kommit fram till att z906 inte har 500 watt, då undrar jag hur systemet kan spela så högt och stort med grymt mycket bas, det är något som ja verkligen har undrat över

Man behöver sällan så mycket effekt som en del tror.
Hur mycket man behöver beror på högtalarnas verkningsgrad, men ett par någorlunda "normala" högtalare ger nivåer som åtminstone gör att man måste skrika till varandra för att höra när man pratar, med 10-15W effekt.
Vi normal lyssning använder de flesta under 10W.
Ska man däremot spela RIKTIGT högt behövs det rejält med effekt, eftersom att det, som tidigare sagts i tråden, inte är ett linjärt förhållande mellan ljudtryck och effekt.

Permalänk
Medlem

Har ett äldre steg som är specat till 2*100W vid 8ohm.

Nätsidan är specad till 570W och transistorerna i steget kyls av en stor kylare med heatpipe.

Behöver jag säga att det är bättre klös i det steget än de kompakta man kan köpa till datorn ?

Inga problem att spela synnerligen högt utan att högtalarna låter illa.. eftersom steget faktiskt har kontrollen även när högtalarna börjar röra sig rejält.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Blommenstorvik:

Blir mörkrädd av bristen på kundskap i detta forum... Ljudtryck mäts i dB, frekvensomfång mäts i Hz. Då var det avklarat!

Effekt har inget med kvalitet att göra, utan är endast ett mått på kraft. Verkningsgrad är däremot intressant, då högre verkningsgrad betyder att mindre effekt behövs för ett givet ljudtryck (dB). Att mäta effekt på högtalare är fullständigt ointressant, men kan vara intressant när man pratar om förstärkare.

En liknelse, med watt och högtalare, är att mäta hästkrafter på bildäck, e.g. hur mycket hästar tål däcket... Motorns effekt är dock intressant för att veta hur mycket kraft man har att föra fram ekipaget med. Verkningsgraden i samma liknelse är vikten på ekipaget, alltså en lättare bil kräver mindre hästar för att ta sig från en punkt till en annan.

Åter till ämnet. Vissa i forumet klargör helt korrekt att man kan mäta effekt på en väldans många olika sätt, vara endast kontinuerlig effekt med låg distortion är av vikt. Några mindre nogräknade tillverkare skriver gärna ut fantasisiffror som inte har något med vare sig kvalitet eller ljudtryck att göra, utan endast har som mål att få mindre vetande köpare att slå till på just deras skitprodukt! Mer watt är bättre, NOT. Man skall dock komma ihåg att siffrorna de presenterar inte är lögn, i lagens mening, då de säkerligt kan presetera siffran under någon microsekund med massor av dist. Anledningen att det går är att varje förstärkare har en strömbank (läs kondensatorer) som behövs när man gör om växelström till likström. Den banken av ström räcker inte långt på billiga förstärkare, utan tar slut inom någon microsekund.

Hoppas ni lär er något av detta. Vill ni veta mer är det bara att skicka meddelande eller fortsätta i tråden!

Tack för mig.

PS! Svaret på trådens fråga är alltså att det INTE är frågan om äkta effekt, vad gäller Z906, utan fuskwatt som bara skrivs ut i marknadföringssyfte. Vill dock tillägga att jag inte lyssnat på dessa högtalare, och därför inte kan säga något om de låter bra eller ej. Den frågan kan bara lyssnaren avgöra. DS.

Är inte så säker på att liknelsen med bilen träffar helt rätt. Vidare om det var så viktigt att vara 100% korrekt i denna tråd bevisligen skapad av en intresserad amatör kan vi klargöra att ljudtryck normalt mäts i spl, medan db används för att ställa en ljudnivå i relation till en annan.

Skrivet av Karaff:

Har ett äldre steg som är specat till 2*100W vid 8ohm.

Nätsidan är specad till 570W och transistorerna i steget kyls av en stor kylare med heatpipe.

Behöver jag säga att det är bättre klös i det steget än de kompakta man kan köpa till datorn ?

Inga problem att spela synnerligen högt utan att högtalarna låter illa.. eftersom steget faktiskt har kontrollen även när högtalarna börjar röra sig rejält.

Att nätdelen är specad så högt till dom 2x100 w det levererar beror inte på att dom har extra högt i tak, utan för att steget går att lasta ner betydligt lägre än 8ohm. Det kanske levererar mångdubbelt i 2 ohm, och det kan behövas hos vissa högtalare.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Eftersom vi har kommit fram till att z906 inte har 500 watt, då undrar jag hur systemet kan spela så högt och stort med grymt mycket bas, det är något som ja verkligen har undrat över

För att du helt enkelt inte vet hur högt 500 riktiga watt låter. Min gamla 2x 35W förstärkare spelar högt och kraftfullt jämfört med dagens färdiga "1000W"-system.

Permalänk
Medlem

Min förstärkare är enbart på 80w och spöar fullständigt skiten ur Logitech. Det är ingen direkt bra bas logitech systemen spelar. En bra bas är inte menat att överrösta resten av ljudet. Det är det största problemet hos logitech. Basen skall ligga i bakgrunden i musik och helst återge trummor, kontrabas och elbas. Alla dem instrumenten återges inte på samma sätt i verkligheten i motsats till en datagjord ton som ofta finns i datagjord musik. Logitech kanske kan ger 500w fast under någon micromillimeterssekund sedan dör det.

De förstärkare som verkligen ger ordentliga 500w vid 4ohm liknar följande system http://www.ljudupplevelser.se/primare-a60-p-1163-c-164.aspx fast då är vi uppe i ett pris som avskräcker dem flesta på det här forumet. Eller varför inte den här effektförstärkaren som bara lämnar ca 2000w i 1ohm http://www.luxman.com/product.php?pid=13
fast åt andra sidan kostar 500k

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Dock så svarade de inte på min fråga angående om hög verkningsgrad var bra eller dåligt

Det är bra med låg energiförbrukning men säger inget om hur ljudkvaliten blir.

Skrivet av jeffan97:

Kan man räkna ut det, hade vart kul för skojskull

Man skaffar mätutrustning och mäter och räknar på det.

Skrivet av jeffan97:

ineffekten var ju 126 watt och uteffekten var 500 watt då borde det inte va så svårt:)

Nu tänker du fel, den kontinuerliga ineffekten kan vara 126 watt men det är fysiskt omöjligt att den kontinuerliga uteffekten är större, däremot kan man ha en momentan uteffekt som är större, apparaten lagrar alltså energi som den kan avge snabbare än den tillförs, men det funkar bara under en kort tid, jämför det med ett batteri, du laddar med låg effekt under lång tid men kan ladda ur med högre effekt under kort tid om du vill men då blir batteriet tomt och måste laddas igen.

Sedan så kan man även diskutera vad uteffekt är, man kan ju avse akustisk uteffekt.
Mitt högtalarsystem till datorn som är betydligt bättre och större än z 906 kan prestera ungefär 0,5W akustisk uteffekt när den elektriska effekten det drar från elnätet är ca 1kw. Om du då räknar på verkningsgrad så (0,5/1000)x100=0,05%
Det omvandlar alltså 0,05% av den inmatade elen till ljud, resten blir till värme direkt i elektroniken och högtalarnas talspole utan att ens bli "ljudvågor" och jag garanterar att z 906 har ännu lägre total verkningsgrad.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power

Skrivet av jeffan97:

det var inte så ja menade, klart att den inte levererar 500 watt konstant, men vad menar du med att man inte kan ha högre ut än ineffekt?

Förstärkaren kan säkert leverera 500 watt under en kort tid, men inte kontinuerligt, skilj på det, tidsfaktorn är viktig, det kanske går att få ut 500 w under 20 ms sedan måste man låta förstärkaren återhämta sig och det kanske tar 1 sekund man måste även ge den tid att kyla sig , det gör alltså att kontinuerliga effekten kan vara 126watt och toppeffekten kan vara 500watt men under kanske max 20 ms, det är inte omöjligt utan ett rätt normalt beteende hos förstärkare, de har oftast en dynamisk uteffekt som brukar vara 3-6dB större än den kontinuerliga, extremt bra förstärkare har däremot ingen skillnad på dynamisk och kontinuerlig uteffekt eftersom de är så pass kraftiga att de hela tiden har konstant spänning, men det är för det mesta bara dumt att bygga dem så då det blir extremt dyrt och inte påverkar ljudet hörbart, men vill man så går det. Då bygger man så här:
http://www.bryston.com/
http://www.krellonline.com/
http://www.boulderamp.com/
Boulder är förmodligen det värsta du kan skaffa idag, det finns en seriös Svensk också om du vill hålla dig på hemmaplan.
http://www.og-engineering.se/amplifier.aspx

Skrivet av jeffan97:

Eftersom vi har kommit fram till att z906 inte har 500 watt, då undrar jag hur systemet kan spela så högt och stort med grymt mycket bas, det är något som ja verkligen har undrat över

Jag tycker z906 totalt saknar djupbas och spelar rätt uselt, det ger ett odynamiskt och resonant ljud, en jobbig bas som spelar med förhöjd nivå runt 60Hz. jag tycker du ska jämföra med hur det låter i verklighetens, z 906 kan inte på något sätt komma nära hur ljud låter live.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För att du helt enkelt inte vet hur högt 500 riktiga watt låter. Min gamla 2x 35W förstärkare spelar högt och kraftfullt jämfört med dagens färdiga "1000W"-system.

Jodå ja vet hur högt det kan spela har ett riktigt hemmabio system i vardags rummet med ett förstärkare från marantz på ca 1800 watt så ja vet. Dem spelar så att det skär i öronen

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är bra med låg energiförbrukning men säger inget om hur ljudkvaliten blir.

Förstärkaren kan säkert leverera 500 watt under en kort tid, men inte kontinuerligt, skilj på det, tidsfaktorn är viktig, det kanske går att få ut 500 w under 20 ms sedan måste man låta förstärkaren återhämta sig och det kanske tar 1 sekund man måste även ge den tid att kyla sig , det gör alltså att kontinuerliga effekten kan vara 126watt och toppeffekten kan vara 500watt men under kanske max 20 ms, det är inte omöjligt utan ett rätt normalt beteende hos förstärkare, de har oftast en dynamisk uteffekt som brukar vara 3-6dB större än den kontinuerliga, extremt bra förstärkare har däremot ingen skillnad på dynamisk och kontinuerlig uteffekt eftersom de är så pass kraftiga att de hela tiden har konstant spänning, men det är för det mesta bara dumt att bygga dem så då det blir extremt dyrt och inte påverkar ljudet hörbart, men vill man så går det. Då bygger man så här:
http://www.bryston.com/
http://www.krellonline.com/
http://www.boulderamp.com/
Boulder är förmodligen det värsta du kan skaffa idag, det finns en seriös Svensk också om du vill hålla dig på hemmaplan.
http://www.og-engineering.se/amplifier.aspx

Är inne på att byta till en T+A eller Bladelius, vad anser du om det, är det något bra. Funderar på en förstärkare för runt 20-25k och sedan en dac för 5k. Har en Hegel för tillfället som jag tycker saknar lite bett om jag får uttrycka mig på det viset. Har spanat på en Krell fast jag tycker dem är lite för dyra. bryston hade varit intressant fast även där tycker jag priset springer iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jodå ja vet hur högt det kan spela har ett riktigt hemmabio system i vardags rummet med ett förstärkare från marantz på ca 1800 watt så ja vet. Dem spelar så att det skär i öronen

Nu förstår jag inte du tycker logitech har bättre ljud än ditt marantz system. Har jag förstått dig rätt, om då är det något fel på öronen. 1800w är det väldigt få förstärkare som återger så länge du inte spenderar en hel förmögenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Min förstärkare är enbart på 80w och spöar fullständigt skiten ur Logitech. Det är ingen direkt bra bas logitech systemen spelar. En bra bas är inte menat att överrösta resten av ljudet. Det är det största problemet hos logitech. Basen skall ligga i bakgrunden i musik och helst återge trummor, kontrabas och elbas. Alla dem instrumenten återges inte på samma sätt i verkligheten i motsats till en datagjord ton som ofta finns i datagjord musik. Logitech kanske kan ger 500w fast under någon micromillimeterssekund sedan dör det.

De förstärkare som verkligen ger ordentliga 500w vid 4ohm liknar följande system http://www.ljudupplevelser.se/primare-a60-p-1163-c-164.aspx fast då är vi uppe i ett pris som avskräcker dem flesta på det här forumet. Eller varför inte den här effektförstärkaren som bara lämnar ca 2000w i 1ohm http://www.luxman.com/product.php?pid=13
fast åt andra sidan kostar 500k

skulle nog säga att det är ett överpris märke det där men skulle inte alls tveka på att den är bättre än logitech, det är ju ganska uppenbart

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Nu förstår jag inte du tycker logitech har bättre ljud än ditt marantz system. Har jag förstått dig rätt, om då är det något fel på öronen. 1800w är det väldigt få förstärkare som återger så länge du inte spenderar en hel förmögenhet

Det skulle ja aldrig påstå att logitech är bättre haha men ärligt talat är ja inte helt hundra på om det är 1800 watt jag har för mig det var så mycket kommer inte riktigt ihåg, men det är mycket möjligt att har kostat en förmögenhet man vet ju att canton högtalare kan vara dyra sen så kosta nog förstärkaren en del ochså

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

skulle nog säga att det är ett överpris märke det där men skulle inte alls tveka på att den är bättre än logitech, det är ju ganska uppenbart

Menar du Luxman så är det motsvarigheten på Asien:s rolls royce inom HIFI.

Primare är en digital historia och är egentligen Danskt eftersom den person som startade Primare var dansk och inte svensk.

Din Marantz ägs av en större jätte som även äger Denon därför båda märken är väldigt identiska och mycket av deras produktion görs i större kvantitet vilket medför till att priset kan bli lågt. I jämförelse mot ett märke som kanske håller en lägre produkttillverkning vilket medför att priset sticker iväg. Så klart är jag med veten om att lite av priset är dyrt fast när man verkligen börjar fundera över hur tillverkning och så vidare fungerar börjar man inse att det finns alltid en baksida till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Det skulle ja aldrig påstå att logitech är bättre haha men ärligt talat är ja inte helt hundra på om det är 1800 watt jag har för mig det var så mycket kommer inte riktigt ihåg, men det är mycket möjligt att har kostat en förmögenhet man vet ju att canton högtalare kan vara dyra sen så kosta nog förstärkaren en del ochså

Beror vilken modell du menar. Canton är rätt billiga i jämförelse mot annat, ta bara Audio Physic, där kostar den billigaste stativaren bara ca 13k i jämförelse mot de billigaste Canton som kostar runt 3-4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Beror vilken modell du menar. Canton är rätt billiga i jämförelse mot annat, ta bara Audio Physic, där kostar den billigaste stativaren bara ca 13k i jämförelse mot de billigaste Canton som kostar runt 3-4k.

Kollade lite på elgiganten och då kostade den billigaste canton golvaren 3500 kr och då var det inget par utan bara en högtalare men visst vissa canton högtalare kan va billiga

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Är inne på att byta till en T+A eller Bladelius, vad anser du om det, är det något bra. Funderar på en förstärkare för runt 20-25k och sedan en dac för 5k. Har en Hegel för tillfället som jag tycker saknar lite bett om jag får uttrycka mig på det viset. Har spanat på en Krell fast jag tycker dem är lite för dyra. bryston hade varit intressant fast även där tycker jag priset springer iväg.

Jag tror detta är fel forum eller åtminstone helt fel tråd för diskussion om prylar i den klassen Men jag kan ju säga att jag inte är imponerad av Bladelius, O&G Enginering är det som är seriöst om du ska ha svenska prylar med mycket effekt annars är det Holographic Audio om du klarar dig med mindre effekt.
http://www.holographicaudio.com/
http://www.holographicaudio.com/uploads/AMP27%20test%20i%20Mo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Kollade lite på elgiganten och då kostade den billigaste canton golvaren 3500 kr och då var det inget par utan bara en högtalare men visst vissa canton högtalare kan va billiga

Elgiganten, lol, 3,5k för 1st golvhögtalare är ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror detta är fel forum eller åtminstone helt fel tråd för diskussion om prylar i den klassen Men jag kan ju säga att jag inte är imponerad av Bladelius, O&G Enginering är det som är seriöst om du ska ha svenska prylar med mycket effekt annars är det Holographic Audio om du klarar dig med mindre effekt.
http://www.holographicaudio.com/
http://www.holographicaudio.com/uploads/AMP27%20test%20i%20Mo...

Har spanat på holographic den enkla versionen fast det är sjukt svårt för mig att få tag i det. Bara ett litet sidospår. Blir nog kanske en T+A istället som jag är inne på. Letar efter något som skall vara inför resten av ens liv,lol. Får väl bli en egen tråd senare där vi kan tjata på. Är ett sidoprojekt för runt augusti-september månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Elgiganten, lol, 3,5k för 1st golvhögtalare är ingenting.

Inte jämfört med den golvaren från andersson som finns på siba för knappa 500 spänn styck HAHA

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jodå ja vet hur högt det kan spela har ett riktigt hemmabio system i vardags rummet med ett förstärkare från marantz på ca 1800 watt så ja vet. Dem spelar så att det skär i öronen

Ha, just det ja!
Modell på det?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ha, just det ja!
Modell på det?

Tror det är total effekt han menar... Har aldrig förstått poängen med det... Min stackars stärkare vet jag inte på rak arm vad den klarar att leverera kontinuerligt, men tillverkaren (NAD) listar per kanal i stereo, etc, inte total effekt...

Edit:
7 x 80W Simultaneous Full Disclosure Power
7 x 140W Minimum Continuous Power (FTC)
står det. Räknar man som vissa gör så ger det 560W, och räknar man på det viset, och dessutom i marknadsföringssyfte (dvs skiter i om det är kontinuerligt, låter bra etc) så ger det 980W, men så räknar ingen seriös tillverkare skulle jag påstå... 7 x 80W är alltså 80W kontinuerligt per kanal till upp till 7 kanaler, inte peak eller sådant trams.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Så du menar att dem 500 watten finns där, fast dem är inte till nån nytta om ja har fattat rätt

Men varför sätta hög thd isåfall?

Blivit en del förklaringar i tråden, jag vill bidra med en liknelse. Inte billiknelse, istället moped
En moped har inte effekten att köra iväg med spinnande däck på torr asfalt, men in med kopplingen, varva upp motorn. Då har du lagrat upp energi, precis som kondensatorerna i förstärkaren kan göra.
Ettans växel, släpp kopplingen, och under någon tiondels sekund får du hjulspinn. Det är den upplagrade energin som frigörs. Under detta korta tidsintervall kan du komma upp i en väldigt hög effekt.

Det är genom att lagra upp energi och frigöra den under ett ytterst kort tidsintervall som tillverkarna kan få upp effektsiffrorna till imponerande värden. Halvera tidsintervallet för frigörandet och effekten fördubblas. Att effektangivelsen är oanvändbar för de flesta former av ljud är inget som bekymrar mindre nogräknade tillverkare.

Dagens musik med komprimerade dynamik ligger ofta på konstant på hög nivå. Ingen chans för förstärkaren att hinna lagra upp energi.

Vad som kan fungera är film med tystnad, tystnad, tystnad, pistolskott och sedan tystnad igen. Högtalarmembranet fladdrar till helt okontrollerat vilket ger hög distortion - THD - men du kan få din utlovade effekt under ett kort ögonblick.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara