Alla moderkorts-modeller från tillverkarna; reellt eller säljtaktik?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Alla moderkorts-modeller från tillverkarna; reellt eller säljtaktik?

Hej Alla,

Det jag funderat på under senare tid är om alla modeller som tillverkarna erbjuder verkligen är i paritet med olika behov, eller om det bara är säljtaktiska drag.. för jag blir bara förvirrad?

Alltså, jag skulle gärna hosta upp mycket pengar för ett "dröm-kort", ett som har allt. Tex vill jag ha/kunna:
- bästa tänkbara ljud
- överklocka enkelt
- alla moderna interface; M2, SATA express, osv
- bra passiv kylning (av MB)
- intuitiv programvara för att hantera/uppgradera BIOS/fläktar/mm
- LAN-funktionalitet för maximal prestanda
- stabila komponenter som klarar av att "svettas"

Och när jag tittar på tex Gigabyte och Asus så har dom serier för olika användare; hardcore överklockare, gamers, och anavancerade användare.. och så "användare".
Jag vill ju ha allt, men inte nödvändigtvis; WIFI, externa enheter, och sånt som är enkelt att välja bort.

Ja som jag sa inledningsvis, jag är förvirrad. Nu har jag nästan tappat bort frågan..
Jo, rekommendationen är; bestäm vad du vill ha, och beställ det kort som har det. Men är det så enkelt? Gör dom som TV-bolagen, bygger paket som gör att de som verkligen bryr sig måste välja XL?

Vad säger du?

tog bort mitt köpintresse

FD Define S | Gigabyte Z97X-Gaming G1 | Intel Core i7-4790K @ 4,7 GHz | Nocctua NH-D15S | Corsair 32GB DDR3 VENGEANCE PRO @ 2400MHZ | Asus Strix GTX1080 (A8G) | Samsung SSD 850 EVO 500GB (system) | Samsung SSD 840 EVO 500GB (spel) | Seagate Barracuda 2TB (data) | Evga SuperNOVA G3 850W | Windows10 Pro x64 | Asus PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

inte värt att gå ifrån z87 till z97, du får inte mycket extra och det kostar mer än vad du får av det. sen kan en del vara för att låta bättre medans andra faktiskt hjälper, t.ex kylning av moderkortet kan hjälpa en del när man överklockar och finns även på mer påkostade moderkort.

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V
Citera för svar Fraktfritt
Instagram
Flickr