Blue Snowball, Dålig ljudkvalitét.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2012

Blue Snowball, Dålig ljudkvalitét.

Tjenare!
Jag har inskaffat en Blue snowball men efter att ha kollat på en massa reviews på youtube har jag märkt att mitt ljud är mycket sämre och burkigare jämfört med ljudet i videosen, som spelas in med en likadan mikrofon.
Finns det någon software som kan förbättra "burkigheten"?
Jag har testat mikrofonens tre olika inställningar utan resultat, jag förstår helt enkelt inte vad problemet är.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Hur är akustiken i rummet och hur är mikrofonen placerad ?
Har du provat hur det låter om du spelar in nått i ett annat rum ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

håller med ovanstående.

nästan hundra på att det är rummet du håller till i som har för lite dämpning och därför skapar ekon som tas upp av mikrofonen.

du kan prova att göra något liknande detta och prova med om det blir bättre om du inte vill chansa och gå all in och dämpa hela rummet på ren chansning

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2010

Det låter absolut som att det är problem med akustiken i rummet. Snowball är en kondensatormikrofon och fångar således upp mycket detaljer (avsiktliga/som oavsiktliga) i rummet. Blir det inte bättre om du sätter den i läge 2 (= -10dB) och talar närmare mikrofonen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Edit: Ignore me! ^^

Min absolut första tanke är ljudkortet!
Det är oftast den svagaste länken, ett pissigt ljudkort = pissigt ljud oavsett vad du använder för mikrofon.

Vad använder du för ljudkort?

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Allexz:

Det är oftast den svagaste länken, ett pissigt ljudkort = pissigt ljud oavsett vad du använder för mikrofon.

Blue Snowball är en USB mikrofon. Ljudkort i datorn är orelevant: http://www.bluemic.com/snowball/

h+

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Allexz:

Blue snowball är en usbmikrofon.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Arazand:

Blue Snowball är en USB mikrofon. Ljudkort i datorn är orelevant: http://www.bluemic.com/snowball/

Skrivet av mrqaffe:

Blue snowball är en usbmikrofon.

Ibland är jag trögare än cement ^^

Det fanns en gång en båt...