Permalänk
Medlem

Totalt vilse i moderkortsdjungeln

Hej,

Har ett Fractal design node 605 chassi står hemma och väntar på att fyllas med komponenter.
Känner att jag har någorlunda koll på hur det kommer bli i slutändan
men när det kommer till moderkort känns det helt lost.

Slutsumman kommer bli en htpc/spelmaskin i stil med denna
http://www.sweclockers.com/galleri/11742-htpc-fractal-design-node-605, den kommer att hamna på tvbänken brevid en förstärkare till surroundljudet så någorlunda bra ljudlösning vore inte fel. Kommer använda ett M2 kort som os hdd, z97 är säkert bra det med även om jag inte har en aning om vad det är och Intel har väl alltid varit en favorit.

Har spenderat dagar med att försöka komma fram till vad man ska ha men just nu verkar det som att allting är samma lika fast ändå inte, snälla någon ge mig lite vägledning

Mvh Johan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Har ett Fractal design node 605 chassi står hemma och väntar på att fyllas med komponenter.
Känner att jag har någorlunda koll på hur det kommer bli i slutändan
men när det kommer till moderkort känns det helt lost.

Slutsumman kommer bli en htpc/spelmaskin i stil med denna
http://www.sweclockers.com/galleri/11742-htpc-fractal-design-node-605, den kommer att hamna på tvbänken brevid en förstärkare till surroundljudet så någorlunda bra ljudlösning vore inte fel. Kommer använda ett M2 kort som os hdd, z97 är säkert bra det med även om jag inte har en aning om vad det är och Intel har väl alltid varit en favorit.

Har spenderat dagar med att försöka komma fram till vad man ska ha men just nu verkar det som att allting är samma lika fast ändå inte, snälla någon ge mig lite vägledning

Mvh Johan

vad är budget och har du något agg?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Den korta beskrivningen är "Ta det billigaste moderkortet som uppfyller dina krav"
För att ha M2 krävs z97 (om intel). 1150 sockel om du vill ha intels nästan nya processorfamilj. Ljud är nästan svårt att slippa undan och står i beskrivningen om det är bra. OM det inte nämns kan du googla på det.

Om du vill kan du köpa efter märke eller färg eller liknande. Ett tips är att budget modeller ofta sparar på oväntade saker. Typ färre PWM fläktplatser och ingen voltstyrning på fläktplatserna med PWM. Dubbekolla det som du bryr dig om.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Ljudet spelar ju ingen direkt roll.
För jag antar att din förstärkare har HDMI kontakter.
Då plockar du ju ljudet via HDMI och använder förstärkarens DA omvandling.

Personligen så ser jag ASUS som en no-brainer numera, deras fläktstyrning är överlägsen och en förutsättning om man vill ha ett tyst system.
Vad gäller grafikkort så se till att ta en modell med sk. halvpassiv kylning, d.v.s fläktarna stannar vid låga temperaturer.

Permalänk
Medlem

Det enda som finns i dag är ett chassi, tänkte att det får ta den tid det tar att bygga den färdigt då kanske man har större chans att komma billigt undan på grund av inköp från kampanjer med mera så agget kommer nog bli bland det sista att köpas så att det kan anpassas efter övrig utrustning och inte tvärtom, köpte chassiet mest för att tvinga mig själv till att syssla med ett gammalt intresse, höll ju på med datorer på den gamla goda tiden när Intels värsta processorer fortfarande bara hade en kärna

Budget, runt 2k

Gällande ljud så har jag insett att dom flesta verkar ha det inbyggt idag, men det verkar finnas olika kretsar vilket jag antar innebär olika kvalitéer på kretsarna. Vill ju inte köpa något för att sen inse att det va dåligt

Styrning av fläktar är väl ett måste, vill ju inte ha en burk som står och låter massa i idle. Fastnat för Noctuas sortiment av fläktar

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Ska jag till exempel kolla på Asus så låter ju specen på Rog maximus vii ranger bra,
men sen om det är det har jag inte en aning om

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Borde nästan satsa på SweC-marknaden med den budgeten, finns många kap för den som regelbundet kollar in den! Fick nyligen tag på en Samsung 840 Pro 256GB för 600:-

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Det enda som finns i dag är ett chassi, tänkte att det får ta den tid det tar att bygga den färdigt då kanske man har större chans att komma billigt undan på grund av inköp från kampanjer med mera så agget kommer nog bli bland det sista att köpas så att det kan anpassas efter övrig utrustning och inte tvärtom, köpte chassiet mest för att tvinga mig själv till att syssla med ett gammalt intresse, höll ju på med datorer på den gamla goda tiden när Intels värsta processorer fortfarande bara hade en kärna

Budget, runt 2k

Gällande ljud så har jag insett att dom flesta verkar ha det inbyggt idag, men det verkar finnas olika kretsar vilket jag antar innebär olika kvalitéer på kretsarna. Vill ju inte köpa något för att sen inse att det va dåligt

Styrning av fläktar är väl ett måste, vill ju inte ha en burk som står och låter massa i idle. Fastnat för Noctuas sortiment av fläktar

För 99% av alla gamingsystem klarar sig på 550 watt.

Ger dig bra tips på agg av bra kvalité (ska lådan så trångt och varmt bör man använda ett vettigt agg) http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m är ett par stycken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ska du inte montera optisk enhet kan du köra upp till atx i chassit. Då har du ju rätt mycket att välja på. Skulle välja det billigaste som har de funktioner som är måste-funktioner, allt över det är egentligen bara "bling" och en onödig utgift.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Borde nästan satsa på SweC-marknaden med den budgeten, finns många kap för den som regelbundet kollar in den! Fick nyligen tag på en Samsung 840 Pro 256GB för 600:-

varför?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Ska du inte montera optisk enhet kan du köra upp till atx i chassit. Då har du ju rätt mycket att välja på. Skulle välja det billigaste som har de funktioner som är måste-funktioner, allt över det är egentligen bara "bling" och en onödig utgift.

Atx verkar det bli

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Billigt och fullt fungerande delar helt enkelt. Kostar 1600 i butik, jag köpte den för 600.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |