hjälp hjälp köpt dyra lurar men funkar inte! mkt ledsen :(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

hjälp hjälp köpt dyra lurar men funkar inte! mkt ledsen :(

Hej alla sweclockers - Då så att ja beställde hem ett par Beyerdynamics DT 990 PRO 250 OHM. men fungerar extremt dåligt och i TS3 funkar inte alls... kostade på min ett par riktiga lurar för en gång skull sen funkar det inte är riktigt ledsen! har ja på högsta på spotify är ljudet jätte sprakligt.. och på Teamspeak 3 funkar bara höger lur extremt dåligt hör knappt.. Jag har inget externt ljudkort kan det ha med saken att göra ? isåfall vad kostar det? är det dyrt. Och vad ska man köpa isåfall?

Tack för hjälp!

MVH Wobb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2011

Du behöver ha en hörlursförstärkare till de lurarna, har själv ett par.
Kan rekommendera ett asus xonar dg med inbyggd sådan billigt o bra!

Cpu Intel quadcore I5 4670k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik Powercolor 7970 3gb Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2004

"Happiness is only real when shared"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Citat:

Okej! Tack för snabbt svar! ska kolla upp direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jun 2014

Precis som de andra redan är inne på så när du skriver att du spelar på full volym och det låter sprakigt så kan man nästan dra slutsatsen att det är distorsion till följd av att ditt ljudkort inte orkar driva lurarna.

Värt och tänka på appropå något du skrev.
Spotify i all ära och det må vara praktiskt men tänk ochså på att ljudkällan är lika viktig som lurarna, Spotify har en bitrate på 160~320kbps vilket är okey i mångas öron.

Men I fall du inte redan gör det redan så är det ex, FLAC som gäller framöver när du skall finlira, tänkvärt om du verkligen vill få ut så mkt som möjligt ur dina nya HIFI lurar vilket jag antar var själva syftet med köpet?

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 3770k @ 4.5ghz | MB: ASUS P8Z77-V PRO | RAM: HyperX 16GB DDR3 CL11 2400Mhz Savage XMP | GPU: Palit GeForce GTX 1080 GameRock | Ljudkort: Auzentech X-Fi HomeTheater HD/Asus Xonar Essence STX II| OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung evo 850 | HDD1: Western Digital Caviar Green 3 TB SATA III 64 MB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W | CPU kylning: Phanteks PH-TC14PE | Monitor: Acer 34" Predator X34 G-Sync IPS Curved | Hörlurar: AKG Q701/HE-400I/Stax SR-L300|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Vad har du för moderkort?

Vad hade du för hörlurar innan? Funkade de utan problem?
Kan du prova lurarna nån annanstans och se så att de är ok? (telefon, stereo eller vad du nu kan hitta på)

Det är normalt om de är ganska mycket tystare än lurar du haft tidigare, men något är konstigt om det bara är en lur som funkar, eller om de sprakar.. (möjligen din förstärkare inte klarar maxlast utan klipper då)

Om bara ena luren hörs, dubbelkolla att alla kontakter sitter i ordentligt. Sitter den för löst (eller ibland när den sitter för "djupt") så kan det bli så att bara ena luren hörs.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Sprakar det från en mobil eller en tv också ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Jobbigt att quota alla haha! Nej ur mobil både min iphone 5s och fars Z1 sony funkar det perfekt cristalklart!

Citat:

Spotify i all ära och det må vara praktiskt men tänk ochså på att ljudkällan är lika viktig som lurarna, Spotify har en bitrate på 160~320kbps vilket är okey i mångas öron.

Men I fall du inte redan gör det redan så är det ex, FLAC som gäller framöver när du skall finlira, tänkvärt om du verkligen vill få ut så mkt som möjligt ur dina nya HIFI lurar vilket jag antar var själva syftet med köpet?

Har faktiskt extremt dålig koll eftersom det är mitt första par! Men ja det är syftet att få så bra ljud som möjligt med musik och dylikt!

Citat:

Vad har du för moderkort?

Vad hade du för hörlurar innan? Funkade de utan problem?
Kan du prova lurarna nån annanstans och se så att de är ok? (telefon, stereo eller vad du nu kan hitta på)

Det är normalt om de är ganska mycket tystare än lurar du haft tidigare, men något är konstigt om det bara är en lur som funkar, eller om de sprakar.. (möjligen din förstärkare inte klarar maxlast utan klipper då)

Om bara ena luren hörs, dubbelkolla att alla kontakter sitter i ordentligt. Sitter den för löst (eller ibland när den sitter för "djupt") så kan det bli så att bara ena luren hörs.

Jag har ett Asus Z77A (1155 socket) Jag har några "5.1" teknik magasinet lurar - skit kassa (headset) arachnid nått sådan, den funkar men skit kvalité. Jo jar har testat allt möjligt båda porten fram och back och kollat så den sitter i ordentligt och som den ska sitta.

Bara för att tilllägga ochså att jag ska få testa med ett externt Ljud kort från (Roland) - Skriver ifall det är bättre.

Tacksam för alla svar!!
MVH Wobb

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

O2 är en väldigt bra hörlursförstärkare och man kan även komplettera den med en Odac om man vill ha nått bättre än det inbyggda i datorn, kan man löda går det också att köpa som byggsats.
http://www.headnhifi.com/

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Spotify premium är ok kvalité. Wimp hifi använder jag mig av. streamad flac.
Gissar på att ljudkortet inte klarar att driva lurarna som tidigare sagts.

I7 2600K@4.4, MSI GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

CITERA OM DU VILL HA SVAR :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av blackbush:

Xonar DG är för klent igentligen, upp till 150ohms lurar är det speccat för. Jag skulle satsa på starkare grejjer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gôteborg
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av J.son:

Precis som de andra redan är inne på så när du skriver att du spelar på full volym och det låter sprakigt så kan man nästan dra slutsatsen att det är distorsion till följd av att ditt ljudkort inte orkar driva lurarna.

Jaså, antar att du hör milsvid skillnad mellan flac och 320 kbps?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av oatp1b1:

Jaså, antar att du hör milsvid skillnad mellan flac och 320 kbps?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och vad vill du säga egentligen? Att skillnaden är hitta på, skriv det då på en gång ditt troll.

Men ja det är en fullt mätbar skillnad och skillnad nog för mej att spela all min favorit musik okomprimerad då jag vill ha ut så mkt som möjligt av mitt lyssnande och mina lurar.

"Milvis" är fel terminologi för att mäta den faktiska skillnaden mellan ljud som du säkert vet, det är dock en skillnad och kanske även för TS..
Skillnaden förblir naturligtvis helt subjektiv då du som exempel inte kan höra det jag hör, sedan spelar flera faktorer in på hur "stor" skillnad det blir mellan människor.

Jag finner din kommentar lite roande med tanke på det forum vi är på.
Ett dåligt exempel, I fall du klockar din processor med ex, 250mhz, märker du stor skillnad? Eller gör du det bara för att du vill ha ut så mkt som möjligt av dina komponenter.

Ser du vars jag är på väg med detta?

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 3770k @ 4.5ghz | MB: ASUS P8Z77-V PRO | RAM: HyperX 16GB DDR3 CL11 2400Mhz Savage XMP | GPU: Palit GeForce GTX 1080 GameRock | Ljudkort: Auzentech X-Fi HomeTheater HD/Asus Xonar Essence STX II| OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung evo 850 | HDD1: Western Digital Caviar Green 3 TB SATA III 64 MB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W | CPU kylning: Phanteks PH-TC14PE | Monitor: Acer 34" Predator X34 G-Sync IPS Curved | Hörlurar: AKG Q701/HE-400I/Stax SR-L300|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
på landet
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Wobblez:

Jobbigt att quota alla haha! Nej ur mobil både min iphone 5s och fars Z1 sony funkar det perfekt cristalklart!

MVH Wobb

Då låter det som att ditt ljudkort är för dåligt/trasigt.

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2011

Här har du ett sjukt bra ljudkort som levererar det den ska (Asus Xonar Essence STX) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

Alternativt V2 av samma kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2597099

Det kostar lite, men är helt klart en bra investering! Klarar hörlurar upp till 600ohm + funkar att ha hörlurar + högtalare inkopplade i samtidigt och switcha vart du ska höra ljudet ifrån enkelt.

/Rasmus

CPU:Intel core i7 3770K @ 4.7 ghz, +0.125 offset spänning (Hyper 212 push-pull) GPU: ASUS GTX 1080 TI STRIX OC @ 2078 / 12000mhz MINNE:16gb Corsair Vengeance 1600mhz @ 8-9-8-24, 1.5v MODERKORT:Asus P8z77-V PRO NÄTAGG:Antec High Current Gamer 900w SSD: Samsung SM843 480gb, Samsung 830 256gb, Samsung 840 PRO 256gb CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium @ 6 fans LJUDKORT: ASUS Xonar Essence STX HÖRLURAR: QPAD QH-90 OS: Windows 10 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Citat:

Här har du ett sjukt bra ljudkort som levererar det den ska (Asus Xonar Essence STX) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

Alternativt V2 av samma kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2597099

Det kostar lite, men är helt klart en bra investering! Klarar hörlurar upp till 600ohm + funkar att ha hörlurar + högtalare inkopplade i samtidigt och switcha vart du ska höra ljudet ifrån enkelt.

/Rasmus

Ser rätt trevligt ut. Men förjävla dyrt för en arbetslös haha! Är det svårt att montera?

Förövrigt någon som vet en bra hörlursförstärkare? tittat på 2 st. Kan några duktiga kolla ifall det är något att ha och hur svårt det är att använda?!

1 - FiiO E09K
2 - SMSL sApII PRO TPA6120A2 (

Citat:

)

Tack på förhud!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Wobblez:

Ser rätt trevligt ut. Men förjävla dyrt för en arbetslös haha! Är det svårt att montera?

Förövrigt någon som vet en bra hörlursförstärkare? tittat på 2 st. Kan några duktiga kolla ifall det är något att ha och hur svårt det är att använda?!

1 - FiiO E09K
2 - SMSL sApII PRO TPA6120A2 ( )

Tack på förhud!

O2 kostar €65 i byggsats och €107 färdigbyggd, billigare finns (men inte mycket) men inget mer prisvärt oavsett prisklass, den ger oerhört bra ljudkvalitet i absoluta mått så prisvärdheten är enorm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av J.son:

Ja och vad vill du säga egentligen? Att skillnaden är hitta på, skriv det då på en gång ditt troll.

Men ja det är en fullt mätbar skillnad och skillnad nog för mej att spela all min favorit musik okomprimerad då jag vill ha ut så mkt som möjligt av mitt lyssnande och mina lurar.

"Milvis" är fel terminologi för att mäta den faktiska skillnaden mellan ljud som du säkert vet, det är dock en skillnad och kanske även för TS..
Skillnaden förblir naturligtvis helt subjektiv då du som exempel inte kan höra det jag hör, sedan spelar flera faktorer in på hur "stor" skillnad det blir mellan människor.

Ett dåligt exempel, I fall du klockar din processor med ex, 250mhz, märker du stor skillnad? Eller gör du det bara för att du vill ha ut så mkt som möjligt av dina komponenter.

BURN. IT IS ALLLLLLLLL OVER! J.son just knocked out his opponent by T.K.O!

"Happiness is only real when shared"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gôteborg
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av J.son:

Hehe, satt på mobilen så jag orkade inte riktigt skriva ett långt svar. Jag tyckte bara att det var ganska överdrivet att tycka att det första man ska göra är att byta till okomprimerade filer, när det helt klart är fel någon annanstans i ledet, speciellt när TS använde en klart godkänd källa (hade det varit videos på youtube och 96 kbps mp3:or hade jag nog varit på samma spår som du däremot).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Wobblez:

Hej alla sweclockers - Då så att ja beställde hem ett par Beyerdynamics DT 990 PRO 250 OHM. men fungerar extremt dåligt och i TS3 funkar inte alls... kostade på min ett par riktiga lurar för en gång skull sen funkar det inte är riktigt ledsen! har ja på högsta på spotify är ljudet jätte sprakligt.. och på Teamspeak 3 funkar bara höger lur extremt dåligt hör knappt.. Jag har inget externt ljudkort kan det ha med saken att göra ? isåfall vad kostar det? är det dyrt. Och vad ska man köpa isåfall?

Tack för hjälp!

MVH Wobb

Kan du inte bara skicka tillbaka dom och beställa ett par andra lurar med lägre impedans?

Hunger är den bästa kryddan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av smkr:

Kan du inte bara skicka tillbaka dom och beställa ett par andra lurar med lägre impedans?

Med tanke på vilka problem han har så lär väll allt han stoppar i datorn låta skit, oavsett lurar. Så ett nytt ljudkort eller förstärkare och dac i valfri prisklass lär behövas oavsett.

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Många nytillverkade lurar av DT770, DT880, DT990 verkar lida av problem med fästningen av elementet inne i luren.
Har fått lämna in mina för att elementet lossnat och då försvann ljudet delvis i ena luren och det lät allmänt jävligt dåligt.
Går på garantin, men det är surt.
Skaffa något att driva lurarna med och se hur det låter, är det fortfarande dåligt så har ditt element lossnat.

Som det redan påpekats i tråden behöver du en hörlursförstärkare.
Det finns interna ljudkort som kan driva DT990 250 ohm utan problem.
Använder du onboard ljudkortet nu så behöver du ny Digital Analog Convertet och förstärkare.
Billigast är att skaffa nått som både har DAC och förstärkare kraftig nog att driva dina lurar.

Burk: MB MSI MPOWER CPU Delid 4790k @ 5Ghz Kyl NZXT Kraken X61 RAM 32GB @ 2400Mhz Låda Jonsbo W2 Silver SSD 512GB Samsung EVO850 SSD 256 GB Samsung EVO840 SSD 128GB Samsung EVO840 GPU Palit Gamerock (Premium bios flashad) GTX 1080 Kringutrustning: Skärmar Asus PB278Q + 2st Benq GW225S DAC AudioEngine D1 Lurar Beyerdynamic DT770 Mus Logitech G403 Wireless KB Logitech G810 Skärmstativ ARCTIC COOLING Arctic Z3 Mic Antlion Modmic V4 AMP FX-Audio FX502A Pro