Beyerdynamic 880 250 ohm vs 600 ohm

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic 880 250 ohm vs 600 ohm

Tjenare! Är sugen på ett par nya lurar och denna gången är de dags för en riktig uppgradering!
Sitter I dagsläget på ett par gamla Sennheiser PC360 och ett ludkort märke creative: x-fi Titanium.

Har tänkt att lägga runt 2500 för lurarna och 1000-2000 kr på ljudkort/förstärkare/DAC beroende på behov.
Har läst lite om Beyerdynamic 880 men vet inte om man ska välja 250 ohm eller 600 eller om de ens är de bästa man får för den pengen.
Lyssnar mycket på musik och spelar FPS.

Är inte direkt någon expert inom ämnet ljud så all hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av musik lyssnar du på oc vad i musiken är viktigast?
All round ljud - klara stora variationer och levererar i de flesta genrer?
EDM, bastung musik där basen skall rensa örongångarna?
Fina stråkar och ljusa röster?
Vacker rymlig ljudbild eller slamrig lokal?

Låter flummigt men ju mer du kan ge desto bättre och lättare blir det att kunna värdera tipsen du får.

Om du är sugen på Beyerdynamic lurar finns det många som kan hjälpa dig här

Annars får du en bastrevlig och lite murrig hörlur sennheiser HD600 som anses vara en riktigt bra hörlur för runt 2500+ kr och då kommer du nog behöva fixa en liten DAC/AMP också.

Amp/Dac råd är nog standard rekommendationen i din prisklass, O2 Dac/amp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Vilken typ av musik lyssnar du på oc vad i musiken är viktigast?
All round ljud - klara stora variationer och levererar i de flesta genrer?
EDM, bastung musik där basen skall rensa örongångarna?
Fina stråkar och ljusa röster?
Vacker rymlig ljudbild eller slamrig lokal?

Låter flummigt men ju mer du kan ge desto bättre och lättare blir det att kunna värdera tipsen du får.

Om du är sugen på Beyerdynamic lurar finns det många som kan hjälpa dig här

Annars får du en bastrevlig och lite murrig hörlur sennheiser HD600 som anses vara en riktigt bra hörlur för runt 2500+ kr och då kommer du nog behöva fixa en liten DAC/AMP också.

Amp/Dac råd är nog standard rekommendationen i din prisklass, O2 Dac/amp.

De är mycket blandat, allt från trap, EDM, Trance, till musiken som rullar på p3 star
Skulle vilja säga att hd600 är lite för dyr för mig och jag har även läst att 880 låter bättre många gånger (även om de självklart är subjektivt).

Behöver man en amp/dac combo eller räcker det med en amp när man har ett hyfsat ljudkort i datorn redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

De är mycket blandat, allt från trap, EDM, Trance, till musiken som rullar på p3 star
Skulle vilja säga att hd600 är lite för dyr för mig och jag har även läst att 880 låter bättre många gånger (även om de självklart är subjektivt).

Behöver man en amp/dac combo eller räcker det med en amp när man har ett hyfsat ljudkort i datorn redan?

Beror lite på, Beyer lurarna brukar komma i olika ohm motstånd och de mindre är till för att kunna drivas av portable enheter och dessa skall du inte ha problem att plugga in i det mesta.

Sedan tillkommer ju snarare diskussionen om vilken källa du använder? Om du lägger ner pengar på hörlurar kan det ju vara värt att säkerställa att du inte sitter och fiser med fultankade MP3:or eller sådant Du vill nog börja kolla upp Flac och åtminståne CD kvalitet på musiken. Sedan så kan ju en DAC och ge dig ett helt annat lyft i lyssnandet. Om du köper en lättdriven hörlur kan det vara värt att titta på en DAC - men det beror ju helt och hållet på vad du har för kort i dagsläget och om du är nöjd. Jag tycker att det kan vara värt att börja kolla lite om du ändå gör en investering så att du får en bra upplevelse.

Kedjan är inte direkt så stark som sin svagaste komponent - hörlurarna är det som ger dig mest wow per krona i kråksången. Sedan är det andra mycket till för att antingen förbättre lurarna eller signalen så då vill det ju till att man har en bra gundsignal att jobba med

Då hörluren är det viktigste kan du ju bestämma dig för en hörlur först och sedan gå över resterande komponenter efter behov.

Angående att DT880 låter bättre många gånger om.. i dessa prisklasser med de flesta hörlurana så är det ingen som springer flera varv runt de närmsta konkurenterna, det handlar mycket mer om smak tycke och vilken effekt du vill ha ut av lurarna till vilken musik. Det blir lite som golf - du vill ha ett par basiga lurar, ett par luftiga, ett par rockigt rökiga och skitna och...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Beror lite på, Beyer lurarna brukar komma i olika ohm motstånd och de mindre är till för att kunna drivas av portable enheter och dessa skall du inte ha problem att plugga in i det mesta.

Sedan tillkommer ju snarare diskussionen om vilken källa du använder? Om du lägger ner pengar på hörlurar kan det ju vara värt att säkerställa att du inte sitter och fiser med fultankade MP3:or eller sådant Du vill nog börja kolla upp Flac och åtminståne CD kvalitet på musiken. Sedan så kan ju en DAC och ge dig ett helt annat lyft i lyssnandet. Om du köper en lättdriven hörlur kan det vara värt att titta på en DAC - men det beror ju helt och hållet på vad du har för kort i dagsläget och om du är nöjd. Jag tycker att det kan vara värt att börja kolla lite om du ändå gör en investering så att du får en bra upplevelse.

Kedjan är inte direkt så stark som sin svagaste komponent - hörlurarna är det som ger dig mest wow per krona i kråksången. Sedan är det andra mycket till för att antingen förbättre lurarna eller signalen så då vill det ju till att man har en bra gundsignal att jobba med

Då hörluren är det viktigste kan du ju bestämma dig för en hörlur först och sedan gå över resterande komponenter efter behov.

Angående att DT880 låter bättre många gånger om.. i dessa prisklasser med de flesta hörlurana så är det ingen som springer flera varv runt de närmsta konkurenterna, det handlar mycket mer om smak tycke och vilken effekt du vill ha ut av lurarna till vilken musik. Det blir lite som golf - du vill ha ett par basiga lurar, ett par luftiga, ett par rockigt rökiga och skitna och...

Okay tack för ditt svar. Ljudkortet jag har idag är jag nöjd med. Oftast blir de musik från soundcloud och där brukar källan vara ganska bra iallafall.
De lutar mycket till 880 ärligt talat.
Sedan finns de ju en 250 ohm och 600 ohm version. Frågan är vad för sorts amp man behöver för att driva 600 ohm och om de är värt att spendera pengar på de istället för att bara köpa 250 ohm versionen och kanske i framtiden uppgradera mitt ljudkort till tex asus XTS

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt mig för det definitivt blir ett par Beyerdynamic 880 men kan inte bestämma mig för vilken version jag ska välja.
Vad behöver jag för någon sorts amp för att driva 250 respektive 600.
Är de värt pengarna att köpa 600?

All hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Har nu bestämt mig för det definitivt blir ett par Beyerdynamic 880 men kan inte bestämma mig för vilken version jag ska välja.
Vad behöver jag för någon sorts amp för att driva 250 respektive 600.
Är de värt pengarna att köpa 600?

All hjälp uppskattas

Läs igenom den här: Head-Fi om DT880 och ställ lite frågor där också. Du kommer att få 250 svar på en kvart! Nästan. Där finns också en jämförelsetråd om alla tre 880-modellerna. FWIW, jag är störtnöjd med mina 250 ohm:are och hörde ingen skillnad när jag jämförde 250 och 600 i en butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Har nu bestämt mig för det definitivt blir ett par Beyerdynamic 880 men kan inte bestämma mig för vilken version jag ska välja.
Vad behöver jag för någon sorts amp för att driva 250 respektive 600.
Är de värt pengarna att köpa 600?

All hjälp uppskattas

Tror att du kan hitta mätkurvor på just 880 250 vs 600 och tror inte att det är så stor skillnad. Det brukar vara skillnad på de lägre typ 32 Ohm och P modeller mm som är mer inriktade mot portabla enheter.

När det kommer till AMP för att driva tröga hörlurar är det bästa som tidigare säger - kolla och fråga på HeadFi. Det finns lite grundregler om Ohm och impendans du behöver sätta dig in i också.

Permalänk
Medlem