Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Bygga egen Boombox?

Hej!

Jag har letat förgäves efter svar på mina frågor rörande ett planerat byggande av en egen boombox, men har inte hittat någon färsk tråd som rör detta ämne, även om det går att hitta många äldre från typ 2009 på garaget.org m.m.

Till skillnad från många av de övriga byggen som jag har sett, så är inte syftet med min boombox att den ska gå att bära i en rem över axeln. Tanken är snarare att den ska få plats i en normal bagagelucka, men i övrigt vara mer "släpbar" än bärbar, eftersom att jag sätter bra ljud framför lättvikt. Släpandet får lösas med gymträning och två handtag.

Min preliminära plan är därför följande:

- Bygga låda som passar i bagageutrymme (volym ej ännu bestämd).
- 2 x 5,25 högtalare
- 1 x 8tum eller 10tum bashögtalare
- 4-kanaligt slutsteg (brygga basen)
- Motorcykelbatteri

Jag hade sedan tänkt avskilja bashögtalaren från de övriga två högtalarna för att skapa en sluten baslåda i ena änden av lådan, där en 10tum bas verkar behöva runt 30 liter volym för att fungera väl medan en 8tum verkar klara sig på runt 20L.

En sådan uppdelning skulle alltså skapa två "fack" i lådan, där den ena är sluten med basen och den andra innehåller de två högtalarna, slutsteget och batteriet.

Min stora fråga är egentligen: Är detta ett realistiskt upplägg?

Mer specificerat så funderar jag även på hur högtalarna kan tänkas påverkas av att de sitter i samma "fack" och att det då även innehåller slutsteg + batteri. Jag antar att det hade varit att föredra att även högtalarna skulle ha separata kammare, men det känns inte realistiskt med tanke på hur stor lådan då skulle behöva vara. Dessutom känns det som att det är basen som bör prioriteras till att bli sluten.

Tacksam för feedback/tips/varningar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Jag skulle tro att det fungerar bra. Jag har själv byggt något liknande som en rolig grej. Då hade jag en 4 kanals slutsteg där jag driver en 10" bas bryggkopplat och 4 st 4" högtalare. Sedan har jag även 4 stycken diskanthorn som drivs av en separat liten förstärkare. Allt fungerar bra och låter bra, även om jag inte på något sätt räknat ut volym och dylikt på lådan så som man egentligen kanske ska. Min låda är på ca 200 liter och jag har inte separerat några högtalare alls utan allt är öppet inuti, givetvis med upstakning av lådan så den inte kollapsar. Även basen har fått sig en liten förstärkning runt magneten då den annars, när man bär lådan och ställer ner den fort, påfrestar magneten som höll på ramla av (=inte bra såklart).

12volt 12AH batteri och sedan hjul under så den kan rulla. Får dock inte plats i en vanlig halvliten bil utan krävs tyvärr en stor kombi eller dylikt för att få plats med den.

Att det blev just de delarna som det blev, främst 4" högtalarna, beror på att jag hittade de billigt. Annars hade jag nog tagit andra koaxialhögtalare i sådan stor stolek jag fått plats med, troligen 6-9or.

Server/htpc: i5 4430, 16GB ram, 750gb ssd + 12tb hdd, WIN 10, 55" fullHD, gtx 970, Define R2

kontor/spel: i5 3570k, 16gb ram, 250gb ssd + 2tb hdd, WIN 10, 28" 4k Samsung, gtx 1060 3gb, Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Okej, det låter ju lovande! Hur lång skulle du uppskatta din batteritid till på det batteriet vid normalt bruk? Min spontana tanke var att använda Gel-batterier som går att köpa på t.ex. Biltema, är ju både lätta och relativt billiga!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Kolla upp den färdiga modellen "Boominator" och se ifall den skulle funka för dig.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Ja, jag har redan granskat (och dreglat) över "the Boominator", men jag tror att det bygget är lite för avancerat för mig med solceller osv. samt att den blir större än vad jag har kalkylerat med. Jag håller dock med om att det är ett riktigt imponerande bygge!

Men ni tror iallafall inte att högtalarna kommer att påverkas negativt (i märkbar mån dvs.) av att de delar utrymme?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010

jag byggde ett likadant bygge men hade 3 fack,

1 mitten fack för push/pull bas

2 i sdor för vanliga högtalare,

jag kör på ett 12V optima REDTOP batteri med 50AH och hittils har jag inte lyckats tömma det.
ett krav är att du ska använda GEL batteri eftersom att du inte får använda syrabatterir hur som helst på allmän plats.

det är fördelaktigt om du monterar högtalare i egna fack om du vill köra stereo men inte kritiskt nödvändigt.
tänk på att ha dämpmaterial och räkna på det så det blir rätt.

http://www.sweclockers.com/galleri/9401-boombox
lite halvtaskig info om det. min kan man välja imellan att köra batteri eller nätdrift.

och glöm inte att skapa lufthål för alla fack. jag slog isönder min första bas eftersom jag inte hade lufthål.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av GrillBert:

Till skillnad från många av de övriga byggen som jag har sett, så är inte syftet med min boombox att den ska gå att bära i en rem över axeln. Tanken är snarare att den ska få plats i en normal bagagelucka, men i övrigt vara mer "släpbar" än bärbar, eftersom att jag sätter bra ljud framför lättvikt. Släpandet får lösas med gymträning och två handtag.

Bra avgränsning -- det gör projektet lite enklare och billigare (lådan behöver inte byggas av exotiska lättviktsmaterial, batteriet kan få väga en del).

Citat:

- Bygga låda som passar i bagageutrymme (volym ej ännu bestämd).
- 2 x 5,25 högtalare
- 1 x 8tum eller 10tum bashögtalare

Tänk på att välja element med hög verkningsgrad, om batteritid per kilo är viktigt.

Citat:

- 4-kanaligt slutsteg (brygga basen)

Här kan det vara bra att välja ett klass D-slutsteg ("digitalt" eller "klass T" är andra populära benämningar) för att få upp verkningsgraden ytterligare.

Citat:

- Motorcykelbatteri

Billigt, robust och enkelt att ladda.

Citat:

Min stora fråga är egentligen: Är detta ett realistiskt upplägg?

Ja.

Citat:

Mer specificerat så funderar jag även på hur högtalarna kan tänkas påverkas av att de sitter i samma "fack" och att det då även innehåller slutsteg + batteri.

Elektronik och batteri bör inte bo i en högtalarlåda av drygt två skäl skäl:

  1. Service. Högtalarlådan bör (ska!) vara lufttät. Det är enklast att åstadkomma om den inter behöver öppnas och stängas.

  2. Värme. Batteriet blir varmt när det laddas upp/ur och nästan all (>98%) effekt som slutsteget hanterar blir värme, antingen i slutsteget självt eller i högtalarens talspole.

  3. Mikrofoni. Tryckförändringarna inne i en sluten högtalarlåda motsvarar massor med decibel, vilket kan störa elektronik.

Citat:

Jag antar att det hade varit att föredra att även högtalarna skulle ha separata kammare, men det känns inte realistiskt med tanke på hur stor lådan då skulle behöva vara.

Fast så mycket större blir den väl inte? Två högtalare i samma kavitet behöver ändå dubbla utrymmet jämfört med en ensam för att nå samma nedre gränsfrekvens ("spela lika djupt").

Citat:

Dessutom känns det som att det är basen som bör prioriteras till att bli sluten.

Inte nödvändigtvis -- det beror på val av element och önskemål om nedre gränsfrekvens, ljudtrycksförmåga och max. volym.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av GrillBert:

Okej, det låter ju lovande! Hur lång skulle du uppskatta din batteritid till på det batteriet vid normalt bruk? Min spontana tanke var att använda Gel-batterier som går att köpa på t.ex. Biltema, är ju både lätta och relativt billiga!

Batteritiden är tyvärr svår att uttala sig i. Om jag spelar på högt med mycket bas så drar den enligt mina högst ovetenskapliga tester ganska mycket, och dränerar batteriet relativt fort. Kanske får ut en 2 timmar eller så innan man bör ladda batteriet för att inte misshandla det för hårt. Då snackar vi dock att spela med båda förstärkarna på en volym som ligger något steg under max.

Vid vanlig användning där man spelar lite lugnare skulle jag absolut tro att jag skulle få ut en 5 - 10 timmars användning eller så, det beror ju lite på vad man har för verkningsgrad i högtalarna och dylikt.

Sedan är mina två förstärkare, speciellt huvudförstärkaren på 4*90 watt, ganska saftig och egentligen overkill till det den driver. Här tror jag den egentliga boven ligger och mycket finns att spara, men som sagt, jag köpte den främst för jag fick tag på den billigt. Sen så är det såklart trevligt att kunna maxa ut volymen på högsta och ändå har förstärkarkraft över så det inte låter illa.

Ett spontant tips till ditt bygge kan vara att redan nu beställa en digital voltmeter från ebay. Jag köpt en sådan för 10:- ink frakt och kan på så sett se hur mycket kräm det är kvar i batteriet. Jag riskerar samtidigt inte att ladda ur batteriet för djupt vilket jag hört ska vara skadligt i längden.

Server/htpc: i5 4430, 16GB ram, 750gb ssd + 12tb hdd, WIN 10, 55" fullHD, gtx 970, Define R2

kontor/spel: i5 3570k, 16gb ram, 250gb ssd + 2tb hdd, WIN 10, 28" 4k Samsung, gtx 1060 3gb, Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Snyggt bygge! Läckert med att man öppnar locket på det viset!

Du har en god poäng där med batteriet, känns som att allt annat än GEL nu är uteslutet.

Hur stora lufthål kan man tänkas att det krävs? Tror du att det räcker med att lämna ett litet utrymme vid det hål där man drar kabeln från slutsteget till bashögtalaren? Dvs att hålet ligger på runt 1-2 cm stort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Roslagen
Registrerad
Dec 2005

Skulle du kunna höfta till med vilka mått som är ok på bygget?
Vilken bil är det lådan ska få plats i?

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

[QUOTE=Hieronymus Bosch;15254867]
Elektronik och batteri bör inte bo i en högtalarlåda av drygt två skäl skäl:

  1. Service. Högtalarlådan bör (ska!) vara lufttät. Det är enklast att åstadkomma om den inter behöver öppnas och stängas.

  2. Värme. Batteriet blir varmt när det laddas upp/ur och nästan all (>98%) effekt som slutsteget hanterar blir värme, antingen i slutsteget självt eller i högtalarens talspole.

  3. Mikrofoni. Tryckförändringarna inne i en sluten högtalarlåda motsvarar massor med decibel, vilket kan störa elektronik.

[/QUOTE]

Det var ett väldigt bra påpekande. Att riskera att förstöra utrustningen är ju ingen höjdare.

Om man då lägger om layouten på lådan (jag ber om ursäkt för min primitiva ritning, var svårt som fan att få till, alla --> l ska försöka symbolisera väggar)
_______________________________
l Högtalare l Slutsteg l Bashögtalare l
l_________l och ett. l på 8 tum l
l Högtalare l batteri... l 20 L stor l
l_________l________l____________l

Förtydligande:
- Basen längst till höger (ett fack på runt 20L för en 8tum bas)
- Mittenfack som innehåller slutsteg och batteri
- Två mindre fack på vänstersidan som innehåller var sin 5,25

Framstår detta som mer lämpligt?
Isåfall, vad kan man tänka sig att ett par 5,25 högtalare kräver för utrymme för att fungera bra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Tha_Car:

Skulle du kunna höfta till med vilka mått som är ok på bygget?
Vilken bil är det lådan ska få plats i?

Om jag måste höfta fram ett mått så har jag väl tänkt mig runt 1 meter i längd som max och kanske 50cm bredd, höjden är jag osäker på, låt säga 40 cm?

Detta är alltså något av smärtgränsen, går det att få mindre så är det ju eftersträvansvärt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av GrillBert:

Framstår detta som mer lämpligt?

Det borde fungera alldeles strålande, om delningsfrekvensen mellan 5,25" och bas görs hyggligt lågt i frekvens. Om delningsfrekvensen läggs högre (>150 Hz?, kanske lägre om högtalaren ska användas utomhus, utan stöd av en vägg bakom högtalaren) bör alla högtalarelement vara riktade mot lyssnarna.

Vilket osökt leder oss in på din andra fråga:

Citat:

Isåfall, vad kan man tänka sig att ett par 5,25 högtalare kräver för utrymme för att fungera bra?

Det beror (förutom på fjädringsbeteendet i högtalarens upphängning & magnetsystem) på hur långt ned i frekvens man vill att den ska spela. Dessvärre skiter många tillverkare av koaxial- eller andra bredbandselement i att ange nödvändiga parametrar för att kunder ska kunna räkna ut nedre gränsfrekvens, troligtvis för att tillgängligt utrymme i bilar (som ofta är den tänkta tillämpningen av koaxialelement) är vad det är -- Otto Normalkonsument kommer inte att bygga om sitt fordon för att kräma ur lite extra lågfrekvensåtergivning. Enklaste sättet att snabbt komma vidare är nog att bygga lådor för 5,25"-högtalarna på mellan 2-4 liter per högtalare och sedan trixa med delningsfrekvensen tills det låter/mäter bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av GrillBert:

Snyggt bygge! Läckert med att man öppnar locket på det viset!

Du har en god poäng där med batteriet, känns som att allt annat än GEL nu är uteslutet.

Hur stora lufthål kan man tänkas att det krävs? Tror du att det räcker med att lämna ett litet utrymme vid det hål där man drar kabeln från slutsteget till bashögtalaren? Dvs att hålet ligger på runt 1-2 cm stort?

mina hål för basen är 2 på varje sida av basen med 60mm hål.

6-9orna som sitter i sidorna har jag såpass stort utrymme och dämp inuti att jag inte behövde hål.

tänk på att göra lådan stabil. ingen vill höra på en låda som skrammlar när basen går igång. jag har 16mm väggar i min låda, det är på gränsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010

storleken på fack beror på vilka högtalare du vill ha uträkningen för vinklar och dämp i min låda spenderade jag dagar på att få rätt.

har du frågor och vill ha tips så kan jag dra fram min låda idag/helgen och kolla hur jag gjorde på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Enklaste sättet att snabbt komma vidare är nog att bygga lådor för 5,25"-högtalarna på mellan 2-4 liter per högtalare och sedan trixa med delningsfrekvensen tills det låter/mäter bra.

Vad bra! Det bör knappast vara ett problem, utrymme lär finnas till det så att det räcker.

Dock så måste jag fråga angående dessa "hål" som ska skapas i mellanväggarna. Motverkar inte det principen med att ha en sluten låda? Jag hade tolkat begreppet "sluten låda" som att den ska vara så gott som helt tät. Är det en felaktig uppfattning?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det går ju att bygga Boominatorn på många sätt, solceller o dyl är väl ointressant om du inte ska på festivaler utan har ström på plats och det finns många som bygger den som "halfinator" dvs en halv.
Men vill du konstruera och designa nått helt eget kan du göra det också, men då får du själv designa lådan och stämma av den och det är betydligt svårare än att bygga en halfinator utan solceller o dyl.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju att bygga Boominatorn på många sätt, solceller o dyl är väl ointressant om du inte ska på festivaler utan har ström på plats och det finns många som bygger den som "halfinator" dvs en halv.
Men vill du konstruera och designa nått helt eget kan du göra det också, men då får du själv designa lådan och stämma av den och det är betydligt svårare än att bygga en halfinator utan solceller o dyl.

Det har du förstås rätt i. Men det borde väl inte bli särskilt avancerad kalkylering egentligen? Låt säga att jag avsätter 15L till basen på 8tum och sedan 4L till respektive 5,25 högtalare. Däremellan i mellanfacket ser jag till att slutsteget får plats samt batteriet (som jag i nuläget inte har mått på iofs). Sedan bör det ju bara vara att räkna ut volymen enligt längd x bredd x höjd för att se hur mycket material som krävs till respektive del

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av GrillBert:

Det har du förstås rätt i. Men det borde väl inte bli särskilt avancerad kalkylering egentligen? Låt säga att jag avsätter 15L till basen på 8tum och sedan 4L till respektive 5,25 högtalare. Däremellan i mellanfacket ser jag till att slutsteget får plats samt batteriet (som jag i nuläget inte har mått på iofs). Sedan bör det ju bara vara att räkna ut volymen enligt längd x bredd x höjd för att se hur mycket material som krävs till respektive del

Nej volymen och portens storlek påverkar ljudet och skall anpassas till elementets T/S parametrar, man brukar mata in allt i ett simuleringsprogram för att få fram passande lådvolym och portvolym sedan ska du designa det rent fysiskt förts efter det kan du få fram måtten på träbitarna och rören.
Ljudet påverkas även av den inbördes placeringen av elementen och deras avstånd till lådans kanter, det är rätt mycket beräkningar om det ska bli bra.
Winisd, Basta och Edge finns i gratisversion om du vill kolla på hur det är att räkna själv, men du behöver troligen läsa en del teori också om det ska bli bra.
Efter det ska du designa ett delningsfilter också...
http://www.linearteam.dk/?pageid=winisd
http://www.tolvan.com/

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Roslagen
Registrerad
Dec 2005

Såg att du svarade på måttfrågan

Med de mått du ger skulle jag byggt en högt avstämd 15" med kapslade 6,5" middar samt piezohorn.
På ljudia klickade jag ihop dessa element för 1060:-

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

I min nuvarande plan så har jag som sagt tänkt mig 2 st 5,25 och en 8tum bas. Många av er nämner dock även användandet av diskanter. Är det helt nödvändigt, eller är det bara "lite extra bra"? Borde inte det räcka med högtalarna på 5,25 för att få fram tillräcklig diskant och inte drunkna i bas?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av GrillBert:

I min nuvarande plan så har jag som sagt tänkt mig 2 st 5,25 och en 8tum bas. Många av er nämner dock även användandet av diskanter. Är det helt nödvändigt, eller är det bara "lite extra bra"? Borde inte det räcka med högtalarna på 5,25 för att få fram tillräcklig diskant och inte drunkna i bas?

5,25 orna klarar väl bara av att spela mellanregister eller ska du ha bredbandare ?
Du kan ju testa själv med en eq att filtrera bort allt över 4-5 kHz så får du en uppfattning om hur det kommer att låta om du inte har diskanter eller använder ett bredbandselement.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av mrqaffe:

5,25 orna klarar väl bara av att spela mellanregister eller ska du ha bredbandare ?
Du kan ju testa själv med en eq att filtrera bort allt över 4-5 kHz så får du en uppfattning om hur det kommer att låta om du inte har diskanter eller använder ett bredbandselement.

Hm. Ursäkta min okunskap, men då uppstår ju genast ytterligare ett par frågor, eftersom att jag inte har någon erfarenhet av detta. Vad är lämpliga diskanter? Går de verkligen att driva på samma fyrkanaliga slutsteg? Och hur ska de placeras i lådan?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av GrillBert:

Hm. Ursäkta min okunskap, men då uppstår ju genast ytterligare ett par frågor, eftersom att jag inte har någon erfarenhet av detta. Vad är lämpliga diskanter? Går de verkligen att driva på samma fyrkanaliga slutsteg? Och hur ska de placeras i lådan?

Ja det går att driva dem, du behöver ett passivt filter men exakt vad beror på delarna, en seriekopplad kondensator (eller resistor om det är piezo) är den enklaste formen av filter. hur elementen placeras ber or ju på konstruktören
Du kan ju iofs använda nått 2 vägs system för bil i stället för lösa element så slipper du fundera på filter o dyl.
Det finns diverse färdiga system i vitt skilda prisklasser, med fastmonterad diskant eller separata delar

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Hogtalare/Bilhogt...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av mrqaffe:

hur elementen placeras ber or ju på konstruktören

Haha ja, det är väl precis där som skon klämmer i detta fall när konstruktören är oduglig

Nej, men funderingen över om diskanterna är nödvändiga bottnar i all den research som jag har försökt göra inför detta projekt, där jag har läst det mesta som google har haft att erbjuda. Många har byggt sina boxar med enbart mellarregisterhögtalare, subwoofer, slutsteg och batteri. Sedan har vi förstås duktigare byggare och rent fantastiska sådana som t.ex. Saturnus och hans Boominator. Men om vi finner oss i det faktum att min låda inte kommer vinna Nobelpriset i teknik, så borde ändå mitt upplägg vara kapabelt att skapa ett ganska bra ljud?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av GrillBert:

Haha ja, det är väl precis där som skon klämmer i detta fall när konstruktören är oduglig

Nej, men funderingen över om diskanterna är nödvändiga bottnar i all den research som jag har försökt göra inför detta projekt, där jag har läst det mesta som google har haft att erbjuda. Många har byggt sina boxar med enbart mellarregisterhögtalare, subwoofer, slutsteg och batteri. Sedan har vi förstås duktigare byggare och rent fantastiska sådana som t.ex. Saturnus och hans Boominator. Men om vi finner oss i det faktum att min låda inte kommer vinna Nobelpriset i teknik, så borde ändå mitt upplägg vara kapabelt att skapa ett ganska bra ljud?

Du bör prova att filtrera bort diskanten så hör du, jag skulle inte uppskatta ljudet, men många bygger med bredbandare och då kanske en enkel 5,25" are klarar 12kHz en bättre 16 kHz och en riktigt bra går ännu högre och då är det en annan sak för då klarar elementet av större delen av diskantområdet och det låter inte konstigt om tex röster och instrument som har höga frekvenser, det hänger alltså på vad du väljer för element.
Varför kan du inte välja ett koaxelement eller en bredbandare i stället för ett mellanregister ? Du kan ju också välja ett lite mindre bredbandselement så blir diskanten bättre för du ska ju ändå ha en bas, eller så kan du använda bredbandsversionen av boomintorelementet eller nått liknande men jag tror inte du kommer att bli nöjd om du bygger med ett mellanregister.

Det finns en hel del bredbandare eftersom de ofta används till instrument och enklare PA system så att bygga med 8 -10 -12 " bredbandare är kanske ett bättre alternativ
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/pa/w8-100

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/pa/bredband/12-tum/hp-1...
Det är bredbansversionen på boominatorns element.
Den här lite mindre är mycket bra och prisvärd och kan funka med en bas
http://byggdinbas.jetshopfree.se/peerless-tg9fd1004-p-165-c-1...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av mrqaffe:

Du bör prova att filtrera bort diskanten så hör du, jag skulle inte uppskatta ljudet, men många bygger med bredbandare och då kanske en enkel 5,25" are klarar 12kHz en bättre 16 kHz och en riktigt bra går ännu högre och då är det en annan sak för då klarar elementet av större delen av diskantområdet och det låter inte konstigt om tex röster och instrument som har höga frekvenser, det hänger alltså på vad du väljer för element.

Okej! Bra input! Då jag hade tänkt försöka lägga en liten krona på bra högtalarelement, och har funderat på dessa 5,25or från Alpine som går upp till 20kHz http://www.netonnet.se/art/bil-och-navigation/bilstereo/hogta...
Då borde de vara tillräckligt bra för att kunna återge bättre diskant med mitt upplägg? Till skillnad från om jag köper första bästa högtalare från Clas Ohlson dvs?

Skrivet av mrqaffe:

Varför kan du inte välja ett koaxelement eller en bredbandare i stället för ett mellanregister ? Du kan ju också välja ett lite mindre bredbandselement så blir diskanten bättre för du ska ju ändå ha en bas, eller så kan du använda bredbandsversionen av boomintorelementet eller nått liknande men jag tror inte du kommer att bli nöjd om du bygger med ett mellanregister.

Ju mer du förklarar, desto mer inser jag att jag inte vet... Vad är egentligen en bredbandare? (Tack för ditt tålamod)

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av GrillBert:

Okej! Bra input! Då jag hade tänkt försöka lägga en liten krona på bra högtalarelement, och har funderat på dessa 5,25or från Alpine som går upp till 20kHz http://www.netonnet.se/art/bil-och-navigation/bilstereo/hogta...
Då borde de vara tillräckligt bra för att kunna återge bättre diskant med mitt upplägg? Till skillnad från om jag köper första bästa högtalare från Clas Ohlson dvs?

Ju mer du förklarar, desto mer inser jag att jag inte vet... Vad är egentligen en bredbandare? (Tack för ditt tålamod)

Alpinehögtalaren är ett tvåvägssystem så den har en diskant monterad framför mellanregistret, den kommer att ge diskantljud och som du ser i specen så står det 82 Hz i nedre gränsfrekvens och 20kHz i övre.

Bredbandare är en högtalare som kan återge ett brett frekvensspektrum, de fungerar alltså ensamma utan att ljudet låter allt för illa, om du bara har bas, mellanregister eller diskant så låter det väldigt konstigt för de elementen är tänkta att använda i kombination med element som återger de andra registren så att man får en naturlig helhet.

Däremot har de Alpinehögtalare du länkade lite lägre verkningsgrad än tex den 12" bredbandare jag länkade, det gör att du endera behöver mer effekt och då alltså får kortare speltid vid batteridrift eller så får man läge volym, skillnaden i verkningsgrad kommer troligen att ge en skillnad på ungefär 4 ggr i batteritid om du spelar lika starkt vid högre ljudtryck. Spelar du svagt så är det mest elektroniken som påverkar speltiden men spelar du starkt så är det hur mycket effekt som matas till högtalaren som spelar roll och ska du köra batteridrivet så är verkningsgraden en viktig parameter, det är skillnad på att tex kunna spela 2,5 eller 10 timmar på batteri om det skiljer ca 4ggr mellan elementen.

Speltiden kan du även påverka genom batteristorleken, men det påverka vikt och pris i så fall, priset kanske inte spelar så stor roll men ska du bära på lådan så kanske du inte uppskattar bilbatterier om du kunde klarat dig på mc batterier som vägt 10-15 kilo mindre.

Det gäller alltså att du får till en bra balans mellan alla egenskaper som är viktiga för hur du tänkt använda systemet om du ska designa nått eget, om du inte behöver köra batteridrivet längre perioder utan har extern strömmatning är verkningsgrad och batterier inte så viktig men ska du bära på det och vill kunna spela en dag på batteri så är det viktigt.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av mrqaffe:

Alpinehögtalaren är ett tvåvägssystem så den har en diskant monterad framför mellanregistret, den kommer att ge diskantljud och som du ser i specen så står det 82 Hz i nedre gränsfrekvens och 20kHz i övre.

Bredbandare är en högtalare som kan återge ett brett frekvensspektrum, de fungerar alltså ensamma utan att ljudet låter allt för illa, om du bara har bas, mellanregister eller diskant så låter det väldigt konstigt för de elementen är tänkta att använda i kombination med element som återger de andra registren så att man får en naturlig helhet.

AHA! Nu börjar poletten att trilla ned. Då är jag med! Och då kräver ett upplägg med bas, mellanregister och diskant ett delningsfilter också, som jag inte behöver med 2-vägs?

Skrivet av mrqaffe:

Däremot har de Alpinehögtalare du länkade lite lägre verkningsgrad än tex den 12" bredbandare jag länkade, det gör att du endera behöver mer effekt och då alltså får kortare speltid vid batteridrift eller så får man läge volym, skillnaden i verkningsgrad kommer troligen att ge en skillnad på ungefär 4 ggr i batteritid om du spelar lika starkt vid högre ljudtryck. Spelar du svagt så är det mest elektroniken som påverkar speltiden men spelar du starkt så är det hur mycket effekt som matas till högtalaren som spelar roll och ska du köra batteridrivet så är verkningsgraden en viktig parameter, det är skillnad på att tex kunna spela 2,5 eller 10 timmar på batteri om det skiljer ca 4ggr mellan elementen.

Speltiden kan du även påverka genom batteristorleken, men det påverka vikt och pris i så fall, priset kanske inte spelar så stor roll men ska du bära på lådan så kanske du inte uppskattar bilbatterier om du kunde klarat dig på mc batterier som vägt 10-15 kilo mindre.

Det gäller alltså att du får till en bra balans mellan alla egenskaper som är viktiga för hur du tänkt använda systemet om du ska designa nått eget, om du inte behöver köra batteridrivet längre perioder utan har extern strömmatning är verkningsgrad och batterier inte så viktig men ska du bära på det och vill kunna spela en dag på batteri så är det viktigt.

Okej! Vad är det för variabel som anger verkningsgraden?

Jag känner att det lutar åt 2-vägssystem för min del, p.g.a. enkelheten att installera högtalarna enligt min ursprungliga layout. Då kommer alltså avvägningen att stå mellan att skaffa "sämre" 2-vägshögtalare (som kräver lägre effekt dvs) som då drar mindre batteri men har sämre ljud, eller att ha t.ex. mina Alpine som då drar mer batteri?

Angående batteriet, så hade jag som du säger tänkt undvika bilbatteri p.g.a. dess storlek och vikt, och satsa på ett GEL-batteri typ MC. Antal Amper har jag inte beslutat riktigt ännu, men min hållpunkt var i princip att jag hade räknat med att lådan ska klara av åtminstone 4-5 timmar speltid utan laddning, men längre tid är ju självklart också tacksamt, men inte helt avgörande. Däremot så är jag inte superkänslig för vikten eftersom att jag inte hade tänkt att den skulle vara bärbar utan mer släpbar. Det tyngsta GEL-batteriet på biltema väger 7,7 KG, ligger på 21 amper. Dock har jag ingen som helst uppfattning om hur lång tid 21 A räcker vid normalt användande.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av GrillBert:

AHA! Nu börjar poletten att trilla ned. Då är jag med! Och då kräver ett upplägg med bas, mellanregister och diskant ett delningsfilter också, som jag inte behöver med 2-vägs?

Okej! Vad är det för variabel som anger verkningsgraden?

Jag känner att det lutar åt 2-vägssystem för min del, p.g.a. enkelheten att installera högtalarna enligt min ursprungliga layout. Då kommer alltså avvägningen att stå mellan att skaffa "sämre" 2-vägshögtalare (som kräver lägre effekt dvs) som då drar mindre batteri men har sämre ljud, eller att ha t.ex. mina Alpine som då drar mer batteri?

Angående batteriet, så hade jag som du säger tänkt undvika bilbatteri p.g.a. dess storlek och vikt, och satsa på ett GEL-batteri typ MC. Antal Amper har jag inte beslutat riktigt ännu, men min hållpunkt var i princip att jag hade räknat med att lådan ska klara av åtminstone 4-5 timmar speltid utan laddning, men längre tid är ju självklart också tacksamt, men inte helt avgörande. Däremot så är jag inte superkänslig för vikten eftersom att jag inte hade tänkt att den skulle vara bärbar utan mer släpbar. Det tyngsta GEL-batteriet på biltema väger 7,7 KG, ligger på 21 amper. Dock har jag ingen som helst uppfattning om hur lång tid 21 A räcker vid normalt användande.

Alla högtalare kräver filter om det ska låta bra, en del har däremot filter inbyggt eller så är det löst typ det jag länkade från Biltema, det går även att bygga akustiska filter, dvs man designar lådan på speciella sätt/mått för att uppnå filtereffekt, diskantens placering i förhållande till mellanregistret och dess avstånd till lådans kanter är en sådan sak som ger en filterfunktion, men för diskanten räcker det inte eftersom den skulle gå sönder om man matar den med låga frekvenser därför sätter man en kondensator i serie med den, däremot att filtrera bort höga frekvenser från basar sker ibland akustiskt via bandpasslådor, man kombinerar ju också ofta olika filterprinciper.
Bandpassbaslåda:

Känsligheten brukar anges i dB/w @1m
Dvs hur starkt elementet låter när det matas med 1 watt mätt på 1 meters avstånd.

Känslighet: 96 dB
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/pa/bredband/12-tum/hp-1...

Känslighet 88 dB
http://www.netonnet.se/art/bil-och-navigation/bilstereo/hogta...

Alltså skiljer det 8dB i verkningsgrad mellan de 2, det är rätt mycket och det gör att Alpineelementet behöver ca 7 ggr så mycket effekt för att spela lika starkt som Hp elementet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel
Det påverkar alltså batteritiden/batterivikten, 7 ggr också om man ska spela med samma ljudtryck under lika lång tid med båda systemen.
Det är mycket att ta hänsyn till om du ska bygga själv och det är en del jobb om det ska bli bra, hög verkningsgrad är väldigt viktigt om det ska vara portabelt och där ingår även förstärkaren , tex klass d steg är lämpliga.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.