Permalänk

4770K H100i hur ska jag ha fläktarna?

Hej!
Uppstod ett problem när jag monterade min nya kylare H100i. Radiatorn rymdes i chassit men det gjorde inte fläktarna utan att ta i moderkortet. Jag gjorde då så att jag satte radiatorn i toppen inne i chassit medans jag monterade fläktarna utanpå chassit i toppen. Nu till min fråga.. Ska jag göra så dom blåser in luft i chassit eller suger ur luft från chassit?

Mvh Jimmy

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om du inte har dammfilter i toppen så borde du montera dem så att de tar luft ur datorn och dumpar det utanför. Har också fördelen att du inte dumpar all varmluft i datorn så det värmer upp ditt grafikkort och andra komponenter

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det är trevligt att dra luft genom en radiator, många gånger lättare att rengöra från dam då, sätter du fläktarna som inblås så måste du montera isär för att få bort dammet ordentligt! prestandamässigt tror jag knappt det är märkbart.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Eftersom värme stiger så är det bättre att sätta dom så det suger ut luft ur datorn så blir det svalare för grafikkortet med för du inte blåser in värmen från radiatorn i lådan

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Om du inte har dammfilter i toppen så borde du montera dem så att de tar luft ur datorn och dumpar det utanför. Har också fördelen att du inte dumpar all varmluft i datorn så det värmer upp ditt grafikkort och andra komponenter

Skrivet av Raffe:

Det är trevligt att dra luft genom en radiator, många gånger lättare att rengöra från dam då, sätter du fläktarna som inblås så måste du montera isär för att få bort dammet ordentligt! prestandamässigt tror jag knappt det är märkbart.

Skrivet av Mac83:

Eftersom värme stiger så är det bättre att sätta dom så det suger ut luft ur datorn så blir det svalare för grafikkortet med för du inte blåser in värmen från radiatorn i lådan

Tack för alla snabba svar! Då har jag nog gjort rätt som suger ut luften Ville bara höra med er så jag inte gjort något dåligt som satte dom så

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |