Megamysko HDMI problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Megamysko HDMI problem

Jag kör en HDMIkabel från mitt grafikkort till min teve med en toslink mellan teven och ett Logitech Z-680 för att streama film och annat och detta har funkat utmärkt länge. När jag uppgraderade för ett par månader sen så uppstod ett problem, varje gång jag spelar ljud via datorn så bara sprakar det och låter skitdåligt, men bara via datorn. Ljud från teven och Bluray funkar hur bra som helst.
Jag har testat med ett annat grafikkort och nu idag med ett annat moderkort och jag har även testat olika ljudkort utan nån lösning. Jag kör nu med vanlig analog kabel som fungerar men det blir ju bara stereoljud.

Vad kan orsaka detta? Jag har googlat och kollat upp olika lösningar men kommer inte längre.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Vilket program spelar du upp filmer med?

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Vilket ljudformat kör du över tvn, den får ju inte skicka ut DD/DTS som den tar emot via hdmi på toslinken pga DRM.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Har alltid kört BSplayer så länge som jag kört via HDMI, det har funkat klockrent i ungefär två års tid. Ljudformatet är olika ljudformat som kan spelas upp av alla mediaspelare, felet existerar oavsett vad jag spelar upp, musik, tv, film och spel.
Detta har inget med DRM att göra.

Felet kom när jag uppgraderade från S 1155 till S 1150.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005

Tror detta har med "handskakningen" i hdmi...protokollet(?) att göra. Testa att slå på en heterna i olika ordning. Jag skulle börja med TV, reciver, dator.

Testa även att ha llt igång och rycka hdmikabeln mellan dator och reciver.

OBS! På egen risk, man ska ju inte göra det, men vissa enheter jag haft har haft problem som avhjälpts så.

Normalt ska det ju fungera efter det gjorts en gång, men vissa verkar tappa minnet om man t.ex. stänger av med en kopplingsdosa istöllet för standby.

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Jag har faktiskt redan testat att rycka kablarna, både med HDMI-kabeln och toslink-kabeln. Jag har även provat att byta ut kablarna. Jag testade även med en annan dator och det funkade hur bra som helst men inte med min givetvis.
Häromdan fick jag dugligt ljud utan brus och elände men så fort jag pausade filmen så kom oljudet tillbaka och var kvar till slutet, trots att jag stängde av och på och testade lite.
Jag kan tillägga att jag inte behöver ha nån media igång för att det ska låta utan det räcker att jag slår på optiskt på Z-680 kontrollen så börjar det spraka och väsnas om jag har datorns bild på teven. Utan datorns bild så är det tyst. Jag använder spegling av bilden, kan det ha med det att göra? För det fungerade inte med mitt förra moderkort så jag fick skifta mellan de olika skärmarna. Fan, det hade jag nästan glömt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2004

Hur har du det med jordning av datorn?
Och eventuell jordning av förstärkaren?

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Jo tack, det är bra med den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Testade med att köra singelskärm, det hjälpte inte.